راهنمای اسنیپت‌نویسی محتوا: ۱۵ نمونه اسنیپت که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید

راهنمای اسنیپت نویسی

وقتی می‌خواهید یک کتاب جدید بخرید، احتمالا اولین کاری که بعد از دیدن روی جلد می‌کنید این است که خلاصه‌ی پشت جلد کتاب را می‌خوانید. متن پشت جلد، همان کاری را می‌کند که اسنیپت‌نویسی در موتورهای جستجو انجام می‌دهد.

این نوشته را به توضیح اسنیپت‌ها اختصاص داده‌ایم و با هم ۱۵ نمونه اسنیپت از وب‌سایت‌های بزرگی که به درستی از اسنیپت‌نویسی استفاده کرده‌اند را مرور می‌کنیم. پس اگر در مجموعه‌تان برنامه‌ای برای تولید محتوا دارید و یا انجام تولید محتوا را برون‌سپاری کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را تا آخر بخوانید و از پیشنهادات و نمونه اسنیپت نویسی‌های موجود در آن استفاده کنید.

اسنیپت‌ متادسکریپشن چیست؟

متادسکریپشن همان متن کوتاهی است که وقتی در گوگل کلمه‌ای را سرچ می‌کنید، زیر لینک سایت‌ها به نمایش در می‌آید. هرچقدر هم که در پروسه‌ی تولید محتوای متنی دقت کرده باشید و محتوای خوبی نوشته باشید، تا زمانی که کسی آن را نخواند، سودی از نوشته نمی‌برید. احتمالا با ما هم‌نظر هستید که هرچه متن زیر لینک جذاب‌تر باشد، احتمال اینکه کاربر روی لینک کلیک کند بیشتر می‌شود.

بعضی از افراد فکر می‌کنند که متادسکریپشن در انتخاب گوگل برای رتبه‌ی سایت اثر می‌گذارد. اما شرکت گوگل در سپتامبر ۲۰۰۹ در وبلاگش اعلام کرد که این نوشته‌ها تأثیری در رتبه‌ی صفحه ندارند.

سوالی که پیش می‌آید این است: چرا متادسکریپشن اهمیت دارد؟

اهمیت متادسکریپشن در اسنیپت‌نویسی

پیش از این در وبلاگ نویسش گفتیم که توضیحات متا چگونه به ارتقای رتبه در موتورهای جستجو منجر می‌شوند؟ به طور خلاصه می‌توان گفت که این نوشته‌های کوچک به سه دلیل برای صفحات اهمیت دارند:

  1. مخاطب را قانع می‌کنند که روی لینک صفحه‌ی شما کلیک کند و وارد سایت‌تان شود.
  2. وقتی مخاطب با خواندن اسنیپت وارد صفحه‌ی شما می‌شود، می‌داند که چه چیزی در انتظارش است و به همین دلیل نرخ خروج یا Bounce Rate کاهش پیدا می‌کند.
  3. نرخ کلیک یا CTR صفحه‌ی شما را بالا می‌برد؛ یکی از چیزهایی که گوگل برای رتبه‌بندی صفحات از آن استفاده می‌کند CTR است.

حالا که با اسنیپت آشنا شدیم، به این سوال می‌رسیم که یک نمونه اسنیپت خوب چه ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌توانیم از پس اسنیپت‌نویسی بربیاییم.

ویژگی‌های یک نمونه اسنیپت خوب چیست؟

  1. بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر است: تعداد کلماتی که موتور جستجوی گوگل به عنوان اسنیپت نشان می‌دهد نهایتا ۱۶۰ کاراکتر است. پس باید اسنیپت‌نویسی را به شکلی انجام دهید که نه بیش از حد کوتاه باشد و نه بیش از حد بلند.
  2. مفید، مختصر و گویا است: توجه کنید که قرار است در ۱۶۰ کاراکتر کاربر را قانع کنید که روی لینک صفحه‌ی شما کلیک کند و وارد وب‌سایت شما شود. پس باید نمونه اسنیپت خود را به شکلی بنویسید که بدون تلف کردن وقت و به طور صریح، موضوع اصلی صفحه را به کاربر معرفی کند.
  3. از کلمات کلیدی در آن استفاده شده است: گوگل و سایر موتورهای جستجو، کلمات سرچ‌شده‌ای که در عنوان و اسنیپت قرار دارند را بولد می‌کنند. پس با استفاده‌ی درست از کلمات کلیدی در اسنیپت‌ها می‌توانید توجه کاربر را به کلمه‌ای که مورد نظرتان است جلب کنید.

و حالا می‌رسیم به مرور چند نمونه اسنیپت که وب‌سایت‌های بزرگ دنیا از آن‌ها برای بالا بردن CTR استفاده می‌کنند.

۱۵ نمونه اسنیپت که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید:

۱– Tesla

رتبه‌ی اول این لیست را به وب‌سایت تسلا اختصاص داده‌ایم. اگر کلمه‌ی برند Tesla را گوگل کنید، در اسنیپت صفحه‌ی اصلی این وب‌سایت می‌بینید که نوشته شده است:

Tesla is accelerating the world’s transition to sustainable energy with electric cars, solar panels and integrated renewable energy solutions for homes.

تسلا (با تولید) ماشین‌های الکترونیکی، پنل‌های خورشیدی و (ارائه‌ی) راه حل‌هایی با انرژی تجدیدپذیر در حال سرعت بخشیدن به تغییر جهان به سمت انرژی‌های پایدار است.

کاری که تیم تولید محتوا برای اسنیپت‌نویسی این برند کرده شگفت‌انگیز است. اگر توجه کنید متوجه می‌شوید که تنها با خواندن ۲۱ کلمه، با محصولات شرکت تسلا و اهداف این شرکت آشنا شده‌اید.

۲– Lonely Planet

دلیل اینکه رتبه‌ی دوم لیست را به Lonely Planet اختصاص داده‌ایم این است که در اسنیپت از کاربر سوال می‌پرسد. سوالی که تقریبا جوابش برای همه یکی است: آیا عاشق سفر هستید؟

Love travel? Discover, plan and book your perfect trip with expert advice, travel guides, destination information and inspiration from Lonely Planet.

عاشق سفر هستید؟ با استفاده از پیشنهادات متخصص‌ها و راهنماهای سفر و اطلاعات و ایده‌های لونلی پلنت، سفرتان را انتخاب، برنامه‌ریزی و رزرو کنید.

آوردن سوالی که جوابش واضح است در اول اسنیپت باعث می‌شود که احساسات شما برانگیخته شود و با سایت احساس نزدیکی بیشتری داشته باشید.

۳– Wired

مجله‌ی وایرد در اسنیپت‌نویسی های جذاب برای مقاله‌هایش بسیار عالی عمل می‌کند. مثلا در اسنیپت مقاله‌ای که مربوط به توانایی فریب‌کاری اینترنتی است، نوشته شده:

Fake followers. Fake news. Foreign influence operations. The last decade revealed that much of what’s online is not as it seems.

فالوورهای الکی؛ اخبار الکی؛ عملیات‌های مؤثر خارجی‌ها. دهه‌ی اخیر نشان داد که بخش زیادی از چیزهای آنلاین، آنطور که نشان داده می‌شوند نیستند.

جمله‌های کوتاه، صریح و تقریبا بی‌رحم که باعث می‌شود عصبانیت شما برانگیخته شود و روی لینک کلیک کنید تا ببینید در دنیای اینترنت با چه چیزی سر و کله می‌زنید.

۴– LinkedIn

اگر اسم یک شرکت را سرچ کنید و لینک صفحه‌ی لینکدین شرکت را در گوگل ببینید، با جمله‌ای شبیه به جمله‌ی زیر مواجه می‌شوید:

Learn about working at X. Join LinkedIn today for free. See who you know at X, leverage your professional network, and get hired.

در مورد کار کردن در X بیشتر بدانید. امروز مجانی عضو لینکدین شوید؛ ببینید چه کسی را در X می‌شناسید؛ از شبکه‌ی حرفه‌ای‌تان استفاده کنید و استخدام شوید.

این یک جمله‌ی استاندارد است که برای همه‌ی شرکت‌های ثبت شده در لینکدین نشان داده می‌شود. کاری که لینکدین انجام می‌دهد این است که با استفاده از یک Call-To-Action مناسب، شما را ترغیب می‌کند تا روی لینک کلیک کنید.

۵– Medium

مدیوم در اولین جمله‌ای که در اسنیپت‌نویسی خود به کار برده، خودش را از همه‌ی سایت‌های جهان متمایز می‌کند:

Medium is not like any other platform on the internet. Our sole purpose is to help you find compelling ideas, knowledge, and perspectives.

مدیوم شبیه به هیچ یک از پلتفورم‌های موجود در اینترنت نیست. تنها هدف ما این است که ایده‌ها، دانش‌ها و دیدگاه‌های جدید را پیدا کنید.

تمرکز مدیوم روی تولید محتوای متنی است و در اسنیپتی که تیم تولید محتوا برای شرکت نوشته، غیر از متمایز کردن سایت از سایر پلتفورم‌ها، صدا و لحن را هم به گوش مخاطب می‌رساند. توجه کنید که برخلاف ۴ مثال قبلی که در موردشان صحبت کردیم، مدیوم در اسنیپت خود از کلمه‌ی «ما» استفاده می‌کند که باعث ایجاد صمیمیت می‌شود.

۶– Uber

تاکسی اینترنتی اوبر در سه جمله حرفش را هم با مسافران می‌زند و هم با راننده‌ها:

Get a ride in minutes. Or become a driver and earn money on your schedule. Uber is finding you better ways to move, work, and succeed.

در عرض چند دقیقه سوار شوید. یا راننده (ی اوبر) شوید و بر اساس زمان‌بندی خودتان پول دربیاورید. اوبر در حال پیدا کردن مسیرهای بهتری است که باعث موفقیت شما می‌شوند.

اینکه بتوانید در کمتر از ۱۶۰ دقیقه با همه‌ی مخاطبان‌تان صحبت کنید، کاری است که باید هدف نهایی شما از اسنیپت‌نویسی باشد. اگر هم برای کارهای محتوایی‌تان از سامانه‌ی تولید محتوا استفاده می‌کنید، از آن‌ها چیزی شبیه به این را بخواهید.

۷− Frito-Lay

وب‌سایت هفتم این فهرست برخلاف بقیه‌ی مواردی که در موردشان صحبت شد، در بین کاربران ایرانی شناخته شده نیست. اما اسنیپت‌نویسی این وب‌سایت نمونه‌ی کاملی از یک نمونه اسنیپت کارآمد است:

From summer barbecues to family gatherings to time spent relaxing at the end of a long day, Frito-Lay snacks are part of some of life’s most memorable moments.

از باربیکیوهای تابستانه گرفته تا دورهمی‌های خانوادگیِ بعد از یک روز طولانی، اسنک‌های فرایتو لی عضوی از اکثر خاطرات به‌یادماندنی زندگی هستند.

در این اسنیپت، فرایتو خودش را به عنوان یک برند معرفی نمی‌کند، بلکه به شیوه‌ای صحبت می‌کند که انگار در تمام لحظات خاطره‌انگیز زندگی شما حضور داشته و دارد.

۸– Skullcandy

لحن اسکال‌کندی در اسنیپت صفحه‌ی اصلی وب‌سایتش باعث می‌شود هر کسی به آن جذب شود:

Skullcandy makes the sickest headphones, earbuds & portable speakers on the market. Hear the difference today.

اسکال‌کندی خفن‌ترین هدفون‌ها، ایربادها و اسپیکرهای بازار را می‌سازد. تفاوت را همین امروز بشنوید.

استفاده از این لحن در اسنیپت‌نویسی نه تنها باعث می‌شود که کاربران فعلی برند به داشتن محصولاتش افتخار کنند، بلکه باعث می‌شود شما هم ترغیب شوید تا ببینید با چه برندی طرف هستید.

۹– Twitter

اسنیپت توییتر به حدی دقیق نوشته شده است که حتی برای کاربری که نمی‌داند توییتر دقیقا چه کار می‌کند، می‌تواند راهنمایی کامل و البته مختصر باشد:

From breaking news to the latest in entertainment, sports and politics, get the full story with all the live commentary.

از اخبار فوری گرفته تا جدیدترین اتفاقات دنیای سرگرمی، ورزش و سیاست؛ در جریان جزئیات زنده‌ی همه چیز قرار بگیرید.

توییتر در همین جمله خلاصه می‌شود. جایی است که هر چیزی در آن پیدا می‌شود. از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد!

۱۰− Amazon

اسنیپت‌های آمازون جذابیت خاصی ندارند. اما دلیلی که آمازون را هم در این لیست آورده‌ایم این است که در اسنیپت‌های این شرکت برای محصولات فروشگاهش می‌توانید نظر کاربران را ببینید. کافیست اسم محصول مورد نظرتان را گوگل کنید، خواهید دید که زیر لینک، رأی کاربران از پنج ستاره به نمایش در آمده است. استفاده از این نمونه اسنیپت برای فروشگاه‌های اینترنتی حیاتی است. زیرا باعث می‌شود که راحت‌تر به وب‌سایت اطمینان کنید.

5 نمونه اسنیپت وبسایت‌های فارسی‌زبان

ده مورد از نمونه اسنیپت در وب‌سایت‌های خارجی را بررسی کردیم. حالا وقت آن رسیده که به وب‌سایت‌های داخلی برسیم و ببینیم کدام وب‌سایت‌های فارسی‌زبان از اسنیپت‌ها درست استفاده می‌کنند. در ادامه پنج نمونه اسنیپت وبسایت‌های فارسی‌ زبان را بررسی می‌کنیم.

۱۱- ویرگول

یکی از سایت‌هایی که اسنیپت‌نویسی بسیار مناسبی دارد، وب‌سایت ویرگول است:

در ویرگول همه می‌تونن بنویسن. ویرگول یک شبکه اجتماعی برای خواندن و نوشتن متن و محتوای فارسی است.

استفاده از کلمات «می‌تونن» و «بنویسن» باعث می‌شود که ترس شما از قرار گرفتن در یک محیط متنی خشک و بی‌روح کم شود و بیشتر با آن احساس صمیمیت کنید.

۱۲- نویسش

اسنیپت نویسش به شیوه‌ای نوشته شده که اول کارش را توضیح می‌دهد و بعد به یکی از مهم‌ترین سوالات کاربر پاسخ می‌دهد:

سفارش تولید محتوا به سادگی هر چه تمام‌تر در نویسش. صدها تولیدکننده محتوا آماده تولید محتوای تخصصی شما هستند. استعلام آنلاین هزینه و تحویل فوری.

جمله‌ی دوم به شما این اطمینان را می‌دهد که نویسش یک سامانه‌ی تولید محتوا است که سرویس‌هایش به سفارش‌های عمومی ختم نمی‌شود و می‌توانید برای تولید محتوای تخصصی هم روی نویسش حساب باز کنید.

۱۳- یکتانت

یکتانت در اسنیپت‌نویسی خود از عدد استفاده کرده:

در پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت به بیش از ۵۰ میلیون کاربر معتبرترین رسانه‌های ایران دسترسی خواهید داشت. همین امروز کمپین تبلیغاتی خود در یکتانت را بسازید.

استفاده از عدد ۵۰ میلیون باعث می‌شود توجه شما سریع‌تر به این وب‌سایت جلب شود و راحت‌تر به آن اطمینان کنید.

۱۴- کتاب کاله

لحن استفاده شده در اسنیپت‌های کتاب کاله به شیوه‌ای است که حتی اگر خود نوشته برای کاربر جذابیت نداشته باشد، باز هم احتمال دارد به سراغ آن برود:

امروز می‌خواهیم به کمک آرد بدون گلوتن برویم به دنیای خوشمزه شیرینی‌های بدون گلوتن. با طرز تهیه پیراشکی بدون گلوتن در خدمت شما هستیم.

استفاده از عبارتی مثل «دنیای خوشمزه» در اسنیپت‌نویسی باعث می‌شود احساسات مختلف شما تحریک شوند و لینک‌های این وب‌سایت برایتان جذاب‌تر باشد.

۱۵− نشر اطراف

نشر اطراف در جمله‌ای که برای اسنیپت خود انتخاب کرده در مرز باریکی بین خواننده‌ی متخصص و خواننده‌ی عام قدم برمی‌دارد:

نشر اطراف به قصه‌ها و تجربه‌‌های زیسته می‌پردازد و نشان می‌دهد چرا و چگونه این قصه‌ها و روایت‌ها در سرنوشت فردی و جمعی ما تأثیر می‌گذارند.

استفاده از کلمه‌ی روایت باعث می‌شود که اگر به صورت تخصصی به مطالعه‌ی روایت‌ها می‌پردازید به سایت جذب شوید و استفاده از کلمه‌ی قصه هم باعث می‌شود اگر طرفدار قصه‌ها هستید به سراغ این صفحه بروید.

اسنیپت‌نویسی خوب، دروازه‌‌ای طلایی برای وب‌سایت شما

با هم نمونه اسنیپت در ۱۰ وب‌سایت معتبر خارجی و ۵ وب‌سایت معتبر داخلی که به درستی از اسنیپت‌نویسی استفاده می‌کنند را مرور کردیم و دیدیم که هر کدامشان به چه دلیل در استفاده از اسنیپت موفق بوده‌اند. با توجه به اینکه استفاده از اسنیپت متا دسکریپشن به طور مستقیم روی رتبه‌ی صفحه‌ی شما در گوگل تأثیر نمی‌گذارد، ممکن است ترجیح دهید که تمرکزی روی اسنیپت‌نویسی نداشته باشید. اما پیشنهاد ما این است که با مرور نمونه اسنیپت این فهرست که در اختیارتان گذاشتیم، از سایت‌های مختلف ایده بگیرید و با صرف وقت کم و دقت زیاد، اسنیپت‌های درستی برای وب‌سایتتان بنویسید. با یک اسنیپت درست، می‌توانید تا مدت‌ها در خاطر کاربر بمانید.

در انتها باید به این نکته هم اشاره کنیم که حتی اگر بهترین اسنیپت‌های جهان را هم بنویسید، در صورتی که محتوای وب‌سایت شما کیفیت لازم را نداشته باشد، کاربر چند ثانیه پس از کلیک روی لینک وب‌سایت شما از آن خارج می‌شود و احتمالا دیگر به آن بر نمی‌گردد. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم پروسه‌ی تولید محتوا را جدی بگیرید و اگر تخصصی در تولید محتوا ندارید، آن را برون‌سپاری کنید.

آیا شما هم وب‌سایتی می‌شناسید که از اسنیپت‌ها به خوبی استفاده کرده باشد؟ آیا وب‌سایتی بوده که صرفا به خاطر جذابیت اسنیپتش روی آن کلیک کرده باشید؟ نمونه اسنیپت جذابی را که تا به حال دیده‌اید در بخش نظرات معرفی کنید تا هم ما و هم مخاطبان نویسش از آن استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
مزایای بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی محتوا: 20 دلیل که چرا کسب‌وکار شما به محتوا نیاز دارد

مطلب بعدی
مسابقه کتابخوانی داستان هایی که می چسبند

مسابقه کتابخوانی نویسش: کتاب داستان‌هایی که می‌چسبند

مطلب مرتبط