۱۰ روش برای افزایش مشارکت مخاطبان وبلاگ و داشتن وبلاگی موفق

چگونه مشارکت مخاطبان وبلاگ را افزایش دهیم؟

افزایش مشارکت مخاطبان و بالا رفتن نرخ تعامل در وبلاگ، یکی از دغدغه‌های صاحبان سایت‌هاست. همه‌ی افراد می‌دانند که باید برای سایت خدماتی یا فروشگاهی خود یک وبلاگ بسازند و همین کار را هم می‌کنند. اما مشکل از آن‌‌جایی شروع می‌شود که وبلاگ ساخته‌شده بی‌رونق می‌ماند و تأثیر جادویی خود را نمی‌گذارد. حالا که این جادو به‌درستی عمل نکرده، ما می‌مانیم و سؤالات زیادی که افکار کسب‌وکاری ما را قلقلک می‌دهند.

شاید از خودتان بپرسید باید چه کنیم تا مخاطبان، مشارکت بیشتری در وبلاگ سایت داشته باشند و ما را به بقیه معرفی کنند یا در گفتمان‌های روزمره‌شان با دیگران، خواندن فلان مطلب وبلاگ‌مان را توصیه کنند. پاسخ این سؤال، همین‌جاست! قبلاً هم روش‌هایی برای بالا بردن بازدید وبلاگ نوشته بودیم اما در این نوشته از وبلاگ نویسش، چند ترفند کاربردی را به شما معرفی کنیم که باعث افزایش مشارکت مخاطبان و بالا رفتن نرخ تعامل وبلاگ می‌شوند.

اگر شما هم با نرخ خروج بالا و بی‌تأثیر بودن وبلاگ کسب‌وکار خود روبه‌رو هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً راهکارهای این مقاله را با دقت دنبال کنید.



مقالاتی کوتاه، خلاقانه و جذاب بنویسید

این‌که مخاطبان شما تا چه اندازه محتواهای بلند را دوست دارند، موضوعی است که با تجربه و بررسی‌های سایت به دست می‌آید. اما کمتر کسی وجود دارد که محتواهای کوتاه و جذاب را دوست نداشته باشد. کمی به اطراف‌مان دقت کنیم. فلان بلاگر یا اینفلوئنسر اینستاگرام چرا آن‌قدر دنبال‌کننده دارد؟ چون به‌نوعی در حال تولید همین محتواهای جذاب و کوتاه است.

سعی کنید مطالب آموزشی یا خبری مرتبط به کار خود را با استفاده از جملات کوتاه و جذاب، به مخاطبان منتقل کنید. تأکید بیش از حد، جملات تکراری و کلمات سخت و پیچیده، خواننده‌های یک مقاله را خسته می‌کند.

مخاطب، چیزی به شما بدهکار نیست؛ بنابراین به‌محض این‌که با مقالات پیچیده مواجه شود، خیلی ساده شما را رها کرده و به سراغ یک سایت یا وبلاگ دیگر خواهد رفت. استفاده از مثال‌های جالب در کنار سایر المان‌ها هم به جذاب شدن مقالات شما کمک می‌کنند. دقت کردید بلاگ نیل پاتل چقدر خواننده دارد؟ یک دلیلش همین استفاده از مثال‌های جذاب است.

گاهی هم پیش می‌آید که در ابتدا ایده‌های زیادی دارید اما بعد از گذشت چند مدت به بن‌بست ایده برخورد می‌کنید و نمی‌دانید چه بنویسید. هر وقت به این مرحله رسیدید هم نگران نباشید، می‌توانید در وبلاگ نویسش بگردید و راهکارهایی برای مقابله با سندروم بن‌بست ایده پیدا کنید.

بهینه‌کردن سایت و صفحات نوشته را فراموش نکنید

یک سایت بخش‌های مختلفی دارد که هرکدام کاری را انجام می‌دهند. اگر مشکلی در هر بخش از سایت ایجاد شود، تأثیراتی را بر روی قسمت‌های دیگر هم می‌گذارد. مثلاً زیاد بودن حجم عکس‌ها یا مناسب نبودن فرمت تصاویر، باعث سنگین شدن صفحه‌ی مقاله می‌شود و زمان بارگذاری را افزایش می‌دهد.

در کنار این موضوع، استفاده‌ی زیاد از رنگ‌های تند، المان‌های مختلف مانند پاپ‌آپ و… هم می‌تواند صفحات سایت را شلوغ و به‌هم‌ریخته کنند.

بهینه‌کردن کل سایت و نوشته‌ها، جزو اولین و مهم‌ترین اقداماتی است که باید در سایت خود انجام دهید. این موارد به‌صورت مستقیم بر روی نرخ تعامل کاربر تأثیر می‌گذارند و حتی می‌توانند به‌شدت روی نرخ خروج از سایت شما تأثیر داشته باشند. همین الان که این مطلب را می‌خوانید ما در پشت صحنه داریم روی همین بهینه‌کردن مطالب وبلاگ کار می‌کنیم. کاری مفید و بی‌پایان!

مطالب و منابع مفید را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید

وبلاگ یک مکان عالی برای انتقال تجربه‌های شخصی، ایده‌ها و نظرات کارشناسانه‌ی شماست. اگر بتوانید اطلاعات مفید و کاربردی را به مخاطبان خود بدهید، برنده‌ی نبرد سایت‌ها خواهید شد.

اینترنت قبرستان سایت‌های ناکام با محتواهای زیاد است؛ پس فکر نکنید که منتشر کردن همه‌روزه‌ی محتوا، می‌تواند باعث افزایش مشارکت مخاطبان شما شود. بدون استراتژی و محتوای خوب، تیشه به ریشه‌ی سایت خود می‌زنید و دقیقاً نتیجه‌ای برعکس می‌گیرید.

هرچقدر که به مخاطب خود ارزش منتقل کنید، آن‌ها را تشنه‌تر خواهید کرد و بیشتر جذب شما و کسب‌و‌کارتان می‌شوند. قطعاً آنچه در یک مقاله گفته می‌شود، تمام جزئیات یک موضوع نیست. پس، از ارائه‌ی مطالب و منابع مفید به کاربران خود نترسید و با دستانی باز، اطلاعات خود را در اختیار آن‌ها بگذارید.

به وب‌ فارسی و وبلاگ‌های معروفش فکر کنید، می‌بینید که یکی از دلایل شهرت و دوام این وبلاگ‌ها، همین در اختیار گذاشتن سخاوتمدانه‌ی اطلاعات و نظرات کارشناسی بوده است. از آدم‌های سی‌ساله‌ی اطراف‌تان ــــ آن‌هایی که از نوجوانی پای اینترنت بوده‌اند ــــ بپرسید آیا وبلاگ یک پزشک را خوانده‌اند؟ تقریباً جواب همه‌شان مثبت است و عاشقش بوده‌اند!

چند فرمت مختلف از محتوای خود تولید کنید

سلیقه‌ی من و شما با هم یکی نیست، پس این موضوع در مورد خواننده‌های یک وبلاگ هم صدق می‌کند. برخی از افراد دوست دارند تا موضوع موردنظرشان را در ویدئو ببیند، برخی به صوت یا پادکست علاقه دارند و عده‌ای هم عاشق خواندن مقاله هستند.

تولید چند فرمت مختلف از یک محتوا، کمک می‌کند تا شما سلیقه‌ی افراد مختلف را پوشش دهید. این کار چند مزیت بسیار مهم برای شما دارد.

  • باعث می‌شود تا افراد، به‌راحتی مقالات شما را ترک نکنند.
  • محتواهای شما جامع‌تر و پُربارتر خواهد شد.
  • از نظر سئو هم اعتبار بیشتری به مقاله‌ی شما داده می‌شود.

به‌غیر از این موارد، در ایران دسترسی ما به اینترنت مثل هم نیست و تفاوت زیادی دارد. کسی که دسترسی به سرعت اینترنت مناسب ندارد، ممنون خواهد بود که تمام مطالب متنی باشند و در نهایت چند عکس داشته باشند. کسی که دسترسی به اینترنت عالی داشته باشد، دوست دارد محتوا را به‌صورت ویدئویی و آن هم با کیفیت 1080 ببیند! همان‌طوری که از سروشکل این مطلب مشخص است، ما جزو دسته‌ی اول هستیم!

برای افزایش مشارکت مخاطبان، المان‌های به‌دردبخور داشته باشید

خیلی از سایت‌ها، از عکس فقط برای زیبا کردن مقالات خود استفاده می‌کنند. از نظر حرفه‌ای، عکس‌ها باید تکمیل‌کننده‌ی مطلب باشند و یک ارزش جدا را به مخاطب انتقال دهند.

کمک گرفتن از عکس‌های کاربردی، مناسب و باکیفیت در کنار اینفوگرافیک‌ها و گاهی هم آمار، می‌تواند باعث افزایش مشارکت مخاطبان شود. در ضمن با این کار، خوانایی و جذابیت مقاله‌های شما بیشتر می‌شود و به این وسیله، محتواهای کامل‌تری را در سایت خود خواهید داشت.

برنامه یا فایل‌های تکمیل‌کننده را به مقالات خود اضافه کنید

بعضی از مواقع، در مقالات به موضوعاتی پرداخته می‌شود که نیاز به کامل شدن و توضیحات بیشتر دارند. این دسته از محتواها، این قابلیت را دارند که یک فایل جانبی و تکمیل‌کننده داشته باشند.

مثلاً وقتی در طول محتوای خود از تقویم محتوا صحبت می‌کنید، می‌توانید در انتهای مقاله یک نمونه تقویم محتوای عمومی برای دانلود بگذارید یا برای مقالات طولانی می‌توانید یک نسخه‌ی پی‌دی‌اف مخصوص دانلود قرار دهید. یا در یک مثال دیگر، می‌توانید بعد از صحبت کردن در مورد برنامه‌ریزی، یک اپلیکیشن رایگان را برای دانلود قرار دهید.

همه‌ی مخاطبان، ارزش افزوده را دوست دارند و از چیزهایی که اطلاعات آن‌ها را تکمیل کند، استقبال می‌کنند. این ترفند نیز می‌تواند برای بالابردن نرخ تعامل در وبلاگ بسیار کاربردی و تأثیرگذار باشد. تا به‌حال به خریداران حرفه‌ای کتاب در نمایشگاه کتاب دقت کرده‌اید؟ همه‌شان بروشورها و کاتالوگ‌های ناشرین را می‌گیرند چون در این بروشورها عناوین کتاب‌های آینده‌ی آن ناشر هم موجود است و این همان اطلاعات تکمیل‌کننده‌ای است که دوست دارند از آن باخبر باشند. علاقه‌ی ما به گرفتن اشانتیون هم که دیگر نیازی به گفتن ندارد.

برای افزایش مشارکت مخاطبان، حتماً تحقیقات سئو انجام دهید

بدون هیچ اغراقی تحقیق کلمات کلیدی و سئو، مهم‌ترین کاری است که باعث افزایش مشارکت مخاطبان شما می‌شود. هرچقدر مقالات یک سایت، مرتبط‌تر و نزدیک‌تر به نیازهای مخاطبان نوشته شود، بیشتر توجه آن‌ها را جلب می‌کند و فعالیت آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

به‌جز این مسئله، با تحقیق کلمات کلیدی، به‌راحتی می‌توان متوجه خواسته اصلی مخاطب‌ها شد و بازاریابی بهتری را برای محصولات یا خدمات سایت انجام داد. اگر یک وبلاگ موسیقی دارید و مطلبی با کلمه‌ی کلیدی گروه بی‌تی‌اس نوشته‌اید که خیلی هم پربازدید شده، باید بدانید که چشم‌پوشی کردن از این کلمه‌ی کلیدی صرفاً به‌خاطر این‌که از این گروه خوش‌تان نمی‌آید، اشتباه بزرگی است.

سرفصل‌ها و متن مقالات خود را اصلاح کنید

تشخیص خوب یا بد این موضوع با شماست اما باید قبول کنید که مخاطبان جدید، سطحی‌نگر هستند. معمولاً بازدیدکننده‌های یک سایت، به‌محض باز کردن مقاله، نگاهی کلی به نوشته‌ی شما می‌اندازند. اگر سرفصل‌های نوشته شده از نظر آن‌ها جذاب و به‌دردبخور نباشد، وقت خود را صرف خواندن مقاله نمی‌کنند.

احتمالاً شما هم بارها موقع جستجوهای خود، با سایت‌هایی مواجه شده‌اید که محتوایی را درباره‌ی موضوع موردنظر شما منتشر کرده‌اند اما بعد از کلیک و ورود به سایت مربوطه، متوجه می‌شوید که موضوع موردنظر شما فقط یک تگ بوده و توضیحات آن نیز، پُرکننده‌ی مقاله! طبیعتاً واکنش شما خروج از سایت است و این دقیقاً همان کاری است که مخاطبین شما هم انجام خواهند داد اگر که سعی کنید با استفاده از ترفندهای غلط بازدید بیشتر بگیرید. هرچند این وسط احتمالاً کلی فحش و ناسزا هم نصیب‌تان خواهد شد.

نتیجه این‌که تگ‌ها و متن مقالات، جذب‌کننده هستند پس با استفاده از ترفندهای غلط، دنبال‌کنندگان احتمالی خودتان را فرار ندهید. برای خودشان هم فحش و ناسزا نخرید.

برای افزایش مشارکت مخاطبان، مطالبی عمیق منتشر کنید نه کپی‌شده و سطحی

مطالبی که در قالب نوشته یا حتی ویدئو منتشر می‌کنید، تخصص شما را نشان می‌دهند. حالا فرض کنید شما وبلاگی دارید که پر از مطالب کپی، تکراری و در یک‌کلام، به‌دردنخور است. خب به نظرتان، خواننده‌های وب‌سایت چه احساسی نسبت به شما و وبلاگ‌تان پیدا می‌کنند؟ قطعاً احساس خوبی نیست و حالا شما هم از این موضوع مطلع هستید.

ارائه‌ی مقالات باکیفیت و عمیق، می‌تواند بخشی از هویت برند شما باشد و مخاطبانی را که به دنبال ارزش هستند مجذوب خود کند. بنابراین، استفاده از مطالب دیگران بدون خلاقیت و فکر، هیچ نتیجه‌ای برای شما ندارد و فقط صفحات وبلاگ‌تان را پر می‌کند. وبلاگی که چند مطلب خواندنی و جذاب داشته باشد هم از نظر خواننده‌ها هم از نظر گوگل نسبت به وبلاگی که چهل صفحه مطلب دارد ولی هیچ‌کدام‌شان به‌درد نمی‌خورند رتبه و ارزش بالاتری دارد. به قول قدیمی‌ها کم گوی و گزیده‌گوی چون در.

با مخاطبان خود تعامل داشته باشید

اگر با سئو آشنا باشید و مطالب پیرامون آن را دنبال کنید، احتمالاً بارها نام برایان دین و نیل پاتل را شنیده‌اید. همین چند خط بالاتر هم به نیل پاتل اشاره شد. این دو نفر، در حوزه‌ی سئو (بیشتر سئوی محتوا) فعالیت می‌کنند و محتواهای بی‌نهایت مفیدی را در وبلاگ خود به اشتراک می‌گذارند.
یکی از نقاط برجسته‌ی این دو نفر، ارتباط فوق‌العاده‌ی آن‌ها با مخاطبان خود است. برایان و نیل، به تک‌تک نظرات ثبت‌شده در وبلاگ پاسخ می‌دهند، تا جای ممکن افراد را راهنمایی می‌کنند و با مخاطبان صمیمی هستند.
تمام این توضیحات گفته شد تا تأکیدی به بحث اصلی داشته باشد. هرچقدر با مخاطب خود ارتباط بهتری داشته باشید، آن‌ها هم بیشتر با شما تعامل خواهند داشت. مطمئن باشید مخاطب فکر نمی‌کند که شما بیکارید، بلکه فکر می‌کند شما فرد پاسخگویی هستید و به همین دلیل تصویر خوبی از شما در ذهنش می‌سازد.


سخن پایانی در مورد افزایش مشارکت مخاطبان

در این مقاله سعی کردیم شما را با ۱۰ روش افزایش مشارکت مخاطبان وبلاگ آشنا کنیم و کمی به بحث کردن در مورد آن‌ها بپردازیم.

احتمالاً حالا درجه‌ی انگیزه در شما به‌شدت بالا رفته و برای پیاده‌سازی این ترفندها به تکاپو افتاده‌اید. اما نکته‌ای که دانستن آن قبل از هر کاری اهمیت زیادی دارد، این است که شاید همه‌ی این ترفندها مناسب شما نباشند و فوری سایت را به نتیجه‌ی دلخواه نرسانند.

یکی از بخش‌های خیلی مهم در کسب‌وکارهای آنلاین، آشنا شدن با مخاطب‌های هدف و شناخت دقیق آن‌هاست. پس صبور باشید و با پیاده‌سازی مرحله به مرحله‌ی این موارد و همچنین تحلیل کردن نتایج، شاهد رشد کسب‌وکار و بالارفتن نرخ تعامل سایت خود باشید.

قطعاً هیچ‌کدام از فعالیت‌های اصولی شما، بی‌نتیجه نخواهد ماند و بالاخره پس از مدتی، تأثیرات مثبتش را نشان می‌دهد. باز هم به قول قدیمی‌ها دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
چند پیشنهاد برای آغاز تولید محتوا

تازه سایت‌مان را راه انداخته‌ایم و هیچ محتوایی نداریم، چه کنیم؟ چند پیشنهاد برای آغاز تولید محتوا

مطلب بعدی
بازاریابی به سبک سریال ونزدی

بازاریابی به سبک سریال ونزدی

مطلب مرتبط