گردآوری محتوا و هر آنچه درباره‌ی آن باید بدانید

Content Curation گردآوری محتوا

بازاریابی محتوا از ۴ بخش مختلف تشکیل شده است، تولید محتوا، گردآوری محتوا، ایجاد انجمن و ایجاد ارتباط. در این وبلاگ بخش‌های مختلفی را به تولید محتوا اختصاص دادیم. اما در این مقاله درمورد گردآوری محتوا صحبت می‌کنیم.

احتمالا شما هم با عبارت گردآوری محتوا که بعضا به آن گزینش محتوا هم می‌گویند، روبرو شده‌اید و برایتان این سوال پیش آمده که معنای آن چیست؟ آیا گزینش محتوا همان تولید محتواست؟ اگر نه؛ چه تفاوتی با آن دارد؟ چطور باید محتوا را گردآوری کنید؟ اگر می‌خواهید پاسخ سوالات مذکور را پیدا کنید، به جای درستی آمده‌اید! از شما مخاطبان دوست‌داشتنی نویسش دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.



گردآوری محتوا (Content Curation) چیست؟

به فرایند پیدا کردن محتوای مربوط از منابع مختلف آنلاین و ارائه‌ی گلچینی از آن از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف، گردآوری یا گزینش محتوا می‌گویند. مهم‌ترین و جالب‌ترین نکته درباره‌ی گزینش محتوا این است که برای انجام این کار، نیازی نیست که خودتان محتوا تولید کنید؛ بلکه درباره‌ی محتوای تولیدی اشخاص و منابع دیگر تحقیق نموده و آن‌ها را منتشر می‌کنید. البته شرط لازم برای موفقیت در انجام کار این است که آنچه گردآوری می‌کنید از نگاه مخاطبان هدف هم جذاب، مفید و ارزشمند باشد.

گردآوری محتوا (Content Curation) چیست؟

چه تفاوتی بین گردآوری محتوا با تولید محتوا وجود دارد؟

گردآوری یا گزینش محتوا کاملا متفاوت از تولید آن است. در تولید محتوا شما ابتدا باید درباره‌ی یک موضوع جدید تحقیق کنید و بعد از تصمیم‌گیری درباره شکل و نوع محتوا و گنجاندن آن در استراتژی کلی، آن را خلق کنید. نوشتن یک پست در وبلاگ یا سوشال مدیا درباره‌ی یک موضوع پرطرفدار و جنجالی، نمونه‌ای از تولید محتواست.

تولید محتوا، فرایندی پیچیده‌تر از گردآوری آن است و به صرف زمان، هزینه و انرژی بیشتری نیاز دارد. انجام این کار بعضا مستلزم برگزاری جلسات طوفان فکری برای یافتن ایده، اِعمال اصلاحات و ویرایش‌های مختلف و هماهنگی با تیم‌های متعدد قبل از انتشار محتواست.

برای اینکه درک بهتری از تفاوت تولید محتوا با گردآوری محتوا داشته باشید، تفاوت بین یک گروه موسیقی و یک DJ را در نظر بگیرید. یک گروه موسیقی برای اینکه بهترین اجرای ممکن را در مراسم داشته باشد، باید برای صفر تا صد ماجرا برنامه‌ریزی کند و توجه به هیچ نکته ظریفی را از قلم نیندازد. انتخاب آهنگ‌های مناسب تا اجرای بی‌نقص و سفارشی آن‌ها و همین‌طور انجام هماهنگی‌های لازم، همه و همه مستلزم صرف تلاش بسیار زیادی هستند. در اینجا برای اینکه خروجی کار، شنیدنی و قابل‌قبول باشد عوامل مختلفی باید دست‌به‌دست هم بدهند و بروز حتی یک ضعف یا ناهماهنگی در هر کدام از مراحل کار می‌تواند عملکرد کل تیم را تحت‌الشعاع قرار دهد. تولید محتوا تا حد زیادی به چنین فرایندی شبیه است.

اما گردآوری محتوا حکایت دیگری دارد و می‌توانیم آن را به کار DJ تشبیه کنیم. آنچه یک DJ را در کارش موفق می‌کند، ایجاد پلی لیست جذاب برای میهمانان مجلس است. در واقع  در این حالت، همه چیز به «انتخاب درست» خلاصه می‌شود. بااین‌حال، فراموش نکنیم که لازمه‌ی این انتخاب درست، شناخت کافی مخاطبان و آگاهی از سلایق آن‌هاست.

با در نظر گرفتن تعاریف و مثالی که ذکر شد، حتما شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که گردآوری محتوا، کاری به‌مراتب آسان‌تر از تولید آن است.

سئو و Content Curation

فلسفه‌ی گردآوری محتوا در بازاریابی چیست؟

اجازه دهید برای تبیین بهتر فلسفه‌ی گردآوری محتوا در بازاریابی، این مفهوم را نیز با یک مثال توضیح دهیم.

فرض کنید کافی‌شاپی در نزدیکی منزلتان وجود دارد که صاحب آن، با یک میکروفن به‌طور مداوم درباره عطر، طعم و کیفیت قهوه‌هایی که در آنجا سِرو می‌شوند، صحبت می‌کند. او بی‌وقفه از مزایای آنچه عرضه می‌کند، می‌گوید و این نکته را که با سفارش هر فنجان قهوه، یک تکه کیک رایگان نیز سِرو می‌شود، دائما مورد تأکید قرار می‌دهد.

چنین رویکردی شاید در ابتدا و از حیث بازاریابی، نتایج خوبی داشته باشد. به‌هرحال افزایش فروش و متعاقبا افزایش درآمد و سود، اتفاقی خوشایند است. اما با ادامه‌ی این روند، مشتریان به‌تدریج احساس آزردگی می‌کنند و برای اینکه در معرض صدای گوش‌خراش صاحب کافی‌شاپ قرار نگیرند، دفعات بعد، قید رفتن به آن کافی‌شاپ را می‌زنند. در این نقطه، کیفیت قهوه یا سرو رایگان یک برش کیک اضافی، دیگر از نگاه مشتری اهمیت چندانی ندارد و اتخاذ چنین رویکردی، رفته‌رفته بازار کافی‌شاپ را کساد می‌کند.

حالا بیایید با در نظر داشتن این مثال به فضای بازاریابی محتوا برگردیم. تولید و انتشار مستمرِ محتوایی که در آن دائما درباره‌ی خود و برندتان صحبت می‌کنید، به همان کاری شبیه است که صاحب کافی‌شاپ انجام می‌داد. در این سناریو، شما هم مانند او بلندگویی در دست گرفته‌اید و دائما از خودتان تعریف و تمجید می‌کنید. بنابراین انتظار نداشته باشید که نتیجه‌ی متفاوتی از کارتان بگیرید! تردید نکنید که مخاطب شما نیز سریع‌تر از آنچه فکرش را می‌کنید، از این رویکرد خسته و دل‌زده می‌شود. وقتی او به این نقطه رسید، سعی می‌کند تا به هر قیمتی شده از شما دور شود و در این سناریو هم این واقعیت که محتوا یا محصول شما چقدر خوب است، تفاوتی در سرانجام کار ایجاد نمی‌کند.

بنابراین گاهی هم لازم است سخنی تازه بگویید و به‌قول‌معروف، طرحی نو دراندازید! گردآوری محتوا به شما در انجام این کار کمک می‌کند.

منابع معتبر گرد آوری محتوا

گردآوری محتوا چه اهمیتی دارد؟

نتایج یک پژوهش علمی معتبر نشان می‌دهد که 95% از بازاریابان، حداقل یک‌بار محتوای اشخاص یا منابع دیگر را با مخاطبانشان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند. 75% از بازاریابان بر این باورند که تولید روزانه‌ی محتوای اختصاصی و باکیفیت برای هر شبکه اجتماعی، یک چالش بسیار دشوار است که انجام آن، غیرممکن به نظر می‌رسد! آگاهی از تفاوت چشمگیر مفاهیم و نظریات در بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال، به درک بهتر اهمیت گردآوری محتوا کمک زیادی می‌کند.

«تولید هر چه بیشتر محتوای جدید و اختصاصی» یکی از مبانی نظری بازاریابی سنتی محسوب می‌شود. اما امروز و با توجه به میزان اطلاعاتی که با آن‌ها سروکار داریم، حتی بازاریابان سنتی نیز به‌درستی دریافته‌اند که تولید محتوای جدید آن هم به شکل روزانه، امری محال است.

ظهور پدیده‌ای به نام سوشال مدیا یا همان شبکه‌های اجتماعی، فصل جدیدی از استراتژی‌ها و فعالیت‌های بازاریابی را رقم زد. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، کانتنت مارکتینگ را به یک وظیفه‌ی روزانه تبدیل کرد. درحالی‌که تا قبل از ظهور سوشال مدیا، کانال‌های بازاریابی سنتی، اساسا نیاز و فشاری را برای تولید محتوای روزمره و تازه احساس نمی‌کردند. اما با پیدایش سوشال مدیا، شرایط عوض شد.

امروز بهترین و خلاق‌ترین تیم‌های بازاریابی محتوا نیز نمی‌توانند به‌طور روزانه، محتوای جدید تولید کنند و همین واقعیت، اهمیت گردآوری محتوا را بیش از پیش آشکار می‌سازد. حالا حتی بهترین و حرفه‌ای‌ترین تیم‌های بازاریابی هم به جای تولید، به گردآوری روی آورنده‌اند و گاهی مخاطبانشان را با محتوای ارزشمندی که خودشان خالق آن نیستند، تغذیه می‌کنند. درست مثل جنبه‌های دیگر بازاریابی دیجیتال، گردآوری محتوا نیز برای برند شما ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند و برای برقراری روابط پایدار و بلندمدت با مخاطبان و مشتریان هدف، زمینه‌ای مساعد را فراهم می‌آورد. 41% از بازاریابان اذعان می‌کنند که با استفاده‌ی درست از گزینش محتوا توانسته‌اند تعداد یا کیفیت سرنخ‌های فروششان را افزایش دهند. همین اعداد و ارقام، خود به‌تنهایی می‌توانند سند دیگری بر تأیید اهمیت Content Curation باشد.

فرایند گردآوری محتوا

گردآوری محتوا چه مزایایی دارد؟

گردآوری محتوا برای هر شکلی از کسب‌وکار می‌تواند مفید باشد. با انجام این کار می‌توانید یک پکیج مختصر و مفید را از انبوه اطلاعات مرتبط با یک موضوع خاص تهیه کنید و از این طریق، هر آنچه را که دانستنش برای مخاطبان ضرورت دارد یا مفید است، یکجا در اختیارشان قرار دهید. با این روش، هم نیاز اطلاعاتی مخاطبان را برآورده ساخته‌اید و هم کمک کرده‌اید با صرف انرژی و زمان کمتر، به اطلاعاتی که در جستجوی آن هستند، دسترسی پیدا کنند. گزینش محتوا از منابع دیگر، دریچه‌ای جدید را برای برقراری روابط دوستانه با کسب‌وکارها باز می‌کند. کسب‌وکارهایی که احتمالا رقیب مستقیم شما در بازار نیستند اما تعامل با آن‌ها می‌تواند ایده‌های بکر و جذابی را برای گنجاندن در استراتژی محتوا، دستگیرتان کند.

از میان مزایای متعدد گردآوری محتوا، 3 مزیت، اهمیت و ارزش بیشتری دارند که در اینجا به توضیح مختصر آن‌ها می‌پردازیم.


1. همگامی با نیازمندی‌های بازاریابی محتوا

استمرار تولید محتوا در فواصل زمانی کوتاه، یکی از لازمه‌های حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود و همان‌طور که گفتیم تیم بازاریابی شما هرگز نمی‌تواند از طریق تولید محتوای بکر و اصطلاحا اورجینال، پاسخگوی این ضرورت باشد. گردآوری هدفمند محتوا، راهی برای غلبه بر چالش‌هایی از این دست است.


2. کارایی و مقرون‌به‌صرفگی

همان‌طور که گفتیم، تولید محتوا فرایندی پرهزینه و زمان‌بر است و گزینش محتوا، یک استراتژی عالی برای افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های مربوط به محتوای کسب‌وکار شماست.


3. تبدیل شدن به رهبر فکری

وقتی مخاطبانتان را به‌درستی بشناسید و بهترین و ارزشمندترین محتوای ممکن را در اختیارشان بگذارید، آن‌ها نیز شما را به چشم یک مرجع معتمد و باصلاحیت می‌بینند و چنین نگرشی، ضمن توسعه برند، از شما در حوزه‌ی فعالیتتان، یک رهبر فکری می‌سازد.

گردآوری محتوا و بازاریابی محتوایی

از دیگر مزایای استراتژی گزینش محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برقراری روابط تجاری محکم‌تر با مخاطبان و کسب‌وکارها
  • افزایش شاخص اعتماد برند
  • یافتن ایده‌های جدید برای تدوین یا اجرای استراتژی محتوا
  • افزایش تعداد دنبال کنندگان در شبکه‌های اجتماعی
  • صرفه‌جویی در زمان (هم برای شما و هم برای مخاطبان)

آیا گردآوری محتوا و سئو ارتباطی با یکدیگر دارند؟

یکی از معیارهای ثابت و بسیار مهم در ارزیابی هر شکلی از فعالیت‌های محتوایی، بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو است. بنابراین مواجهه با پرسش‌هایی درباره اهمیت گزینش محتوا از جنبه‌ی سئو، چندان عجیب نیست.

آیا گردآوری یا گزینش محتوا به سئو سایت هم کمکی می‌کند؟ بله! گردآوری محتوا از طریق گرفتن لینک‌های ورودی از وب‌سایت‌ها دیگر، جایگاه صفحات وب‌سایتتان را در صفحه نتایج موتورهای جستجو و مشخصا گوگل، بهبود می‌دهد. این سناریو را به سه مرحله تقسیم می‌کنیم که در اینجا هر یک از این مراحل را توضیح می‌دهیم.


1. شناسایی منابع هدف

کار را با تهیه فهرستی از سایت‌ها (یا صفحات در سوشال مدیا) که در مقالاتشان به منابع خارجی هم لینک می‌دهند، آغاز کنید. توجه کنید که این فهرست باید فقط شامل وب‌سایت‌هایی باشد که لینک دادن به منابع دیگر، با سیاست‌های کاری‌شان منافات ندارد. بنابراین اگر وب‌سایتی به هر دلیلی این کار را انجام نمی‌دهد، آن را از فهرست گزینه‌هایتان خارج کنید.


2. انتشار محتوای منابع مرجع

فرایند اصلی گردآوری محتوا در این مرحله انجام می‌شود. در این مرحله باید مقالات وب‌سایت‌های مرجع را از طریق سوشال مدیا و ایمیل لیست با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید و مطمئن شوید که آن‌ها نیز از انجام این کار توسط شما باخبر هستند. برای برقراری بهترین تعامل ممکن، خوب است از طریق بخش نظرات وبلاگ یا ایمیل، با منابع مدنظرتان در ارتباط باشید. این ارتباط باید ارتباطی سازنده و متفاوت باشد. شما باید در واکنش به مطالب آن‌ها، از طریق طرح سوالات هوشمندانه یا بیان دیدگاه‌های متمایز، هم به‌نوعی از آن‌ها قدردانی کنید و هم خودی نشان دهید. هر چه بستر تعاملی محکم‌تری را در این مرحله با وب‌سایت‌های مرجع بسازید، احتمال کسب نتیجه‌ی دلخواه از اقداماتی که در مراحل بعد انجام می‌دهید، بیشتر می‌شود.

گرد آوری محتوا و کپی رایت

3. تلاش برای گرفتن بک لینک

هر زمان که مطلبی را با موضوع مرتبط می‌نویسید، در آن به یکی از وب‌سایت‌های مدنظرتان رفرنس دهید. بعد از اینکه مطلب را با مخاطبان خودتان به اشتراک گذاشتید، آنچه را نوشته‌اید برای وب‌سایت‌هایی که به آن‌ها رفرنس داده‌اید، ارسال کنید و بپرسید آیا مطلبتان، شانسی برای انتشار از سوی آن‌ها دارد یا نه؟ در این مرحله هیچ انتظاری از کسی نداشته باشید! درست است که شما در قسمتی از مقاله‌تان، به‌نوعی برای دیگران تبلیغ کرده‌اید اما این کار، هیچ تعهد و وظیفه‌ی متقابلی را برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال، اگر بتوانید رابطه‌ای مستحکم را با این وب‌سایت‌ها برقرار کنید و محتوایی بنویسید که واقعا ارزش انتشار داشته باشد، احتمالا از تلاش‌هایتان نتیجه می‌گیرید. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، آن‌ها نیز آنچه را شما نوشته‌اید همراه با لینک وب‌سایتتان با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند و دریافت این لینک‌های ورودی یا همان بک‌لینک‌ها از وب‌سایت‌های معتبر، به ارتقای سئو سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو منجر می‌شود. واضح است که این اتفاق می‌تواند نقش ارزشمندی در توسعه برند ایفا کند.


آیا گردآوری محتوا، فعالیتی غیرقانونی است؟

همه چیز حول محور رضایت می‌چرخد! گردآوری یا گزینش محتوا هرگز به معنای تجاوز به حقوق معنوی و تخطی از قوانین کپی‌رایت نیست.

شما هرگز اجازه ندارید محتوای فرد یا مجموعه‌ی دیگری را یکجا کپی کرده و آن را به نام خودتان در وب‌سایت یا سوشال مدیا منتشر کنید.

حصول اطمینان از رضایت منبع و درج نام آن، دو ملاحظه‌ی اخلاقی و حرفه‌ای بسیار مهم در فرایند گردآوری محتوا هستند. اگر گردآوری را با رعایت این ملاحظات انجام دهید، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

برای اینکه گردآوری محتوا را به اخلاقی‌ترین و قانونی‌ترین شکل ممکن انجام دهید، به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر در وب‌سایتتان از مطالب دیگران استفاده می‌کنید، حتما به منابع مورداستفاده، لینک دهید
  • اگر گزینش محتوا را در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهید، برای ذکر نام منبع، از تگ یا همان برچسب استفاده کنید
  • برای به اشتراک‌گذاری عکس‌ها یا فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی، بهتر است به جای ذخیره‌ی آن‌ها و بارگذاری مجددشان، آن‌ها را از صفحه‌ی مرجع، مستقیما در صفحه‌ی خودتان Share کنید.
  • چنانچه خالق محتوا به هر دلیلی از بازنشر محتوا رضایت نداشت، محتوا را بلافاصله از روی صفحه یا وب‌سایتتان حذف کنید
اهمیت گردآوری محتوا

گردآورنده‌ی محتوا چه کارهایی انجام می‌دهد؟

به فردی که مسئولیت گردآوری محتوا را بر عهده می‌گیرد، گردآورنده‌ی محتوا می‌گویند که طبیعتا وظایف متفاوتی با تولیدکننده‌ی محتوا دارد. مأموریت گردآورنده‌ی محتوا حفظ تازگی، جذابیت و مربوط بودن محتوای انتشاریافته در بسترهای رسانه‌ای مختلف است. او برای این منظور، محتوای مناسب را از منابع مختلف، جمع‌آوری نموده و ضمن دسته‌بندی، گلچینی از آن‌ها را منتشر می‌کند.


فرایند گردآوری محتوا چه مراحلی دارد؟

فرایند گردآوری محتوا از سه مرحله اصلی تشکیل می‌شود:

  • یافتن: ابتدا باید با جستجوی دقیق منابع، موضوع یا محتوایی را بیابید که با علایق یا مسائل مخاطبانتان همخوانی و ارتباط داشته باشد
  • گزینش: در این مرحله باید از میان آنچه یافته‌اید، جذاب‌ترین و ارزشمندترین قطعات محتوایی را گزینش کنید
  • اشتراک‌گذاری: در این مرحله باید محتوای انتخابی را در کانال‌های مختلف با مخاطبان به اشتراک بگذارید

 هنگام انتخاب موضوع در گردآوری محتوا باید دست روی مواردی بگذارید که چندان رقابتی نباشند. بااین‌حال، موضوع انتخابی باید برای مخاطبان جذاب بوده و در فضای آنلاین، درباره آن مطالب کافی وجود داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، در گزینش محتوا باید به سه جنبه‌ی اساسی توجه کنید:

  • جنبه‌ی رقابتی
  • جنبه‌ی محتوایی
  • جنبه‌ی مخاطب

در ادامه هر یک از جنبه‌های مذکور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


1. جنبه‌ی رقابتی

برای بررسی این جنبه 4 سوال مهم وجود دارد که باید درصدد پاسخگویی به آن‌ها برآیید:

  • آیا می‌توانید فرایند گردآوری محتوا را به شیوه‌ای بهتر از رقبا انجام دهید؟
  • آیا می‌توانید از زاویه‌ای جدید به تشریح یک محتوا بپردازید؟
  • آیا می‌توانید یک موضوع خاص را محدود یا گسترده کنید؟
  • آنچه انجام می‌دهید، چه تأثیری بر قابلیت شناسایی محتوایتان دارد؟

دقت کنید که گزینش محتوا، صرفا به این معنا نیست که از صفر تا صد یک مطلب را از جای دیگر، عینا کپی کنید و در آخر نام منبع را بچسبانید! این شیوه‌ی گردآوری، البته که ایرادی ندارد اما بیش‌ازحد خشک و مکانیکی به نظر می‌رسد. شما می‌توانید ایده‌ی اصلی و بخشی از اطلاعات را از منابع دیگر بگیرید اما محتوا را با بیان، سبک و نگرش خاص خودتان بپرورانید و از این طریق، بینش جدیدی نسبت به مفاهیم آن برای مخاطب ایجاد کنید. البته در این حالت شاید مرز بین تولید محتوا با گردآوری آن، کمرنگ شود؛ بااین‌حال، حاصل کار را باز هم می‌توانیم خروجی فرایند گردآوری محتوا بدانیم. گاهی هنر خلاصه‌سازی محتوا، ارزش بیشتری را برای مخاطبان ایجاد می‌کند و گاهی هم ممکن است بسطِ مطلب، به ادراک بهتر آن کمک کند. پیشنهاد می‌کنیم تحت هر شرایطی سعی کنید تا آنجا که می‌توانید فرایند گردآوری محتوا را بهتر از رقبا انجام دهید.

مزایای گردآوری محتوا

2. جنبه‌ی محتوایی

برای اینکه گردآوری محتوا معنا پیدا کند، باید درباره موضوع موردنظرتان مطالب کافی وجود داشته باشد. بنابراین موضوع یا کلیدواژه‌ای را که در ذهن دارید در گوگل سرچ کنید و نتایج حاصل از جستجو را ببینید. نتایج را بر اساس تاریخ انتشار مرتب کنید و ببینید به‌طور روزانه یا هفتگی، چند محتوا با محوریت موضوع منتخبتان تولید و منتشر شده است؟

این کار را در سوشال مدیا و پلتفرم‌هایی مانند توییتر، فیس‌بوک و لینکدین نیز انجام دهید و در صورت امکان، موضوع را با استفاده از هشتگ‌های مرتبط جستجو کنید و همه‌ی اخبار، محتوای تصویری و پست‌های وبلاگی را مورد بررسی قرار دهید. برای انجام این کار ابزارهای مختلفی در دسترستان است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • Trade publications
  • Twitter lists
  • Specific Twitter users
  • Industry blogs
  • LinkedIn Pulse
  • Feed readers
  • Email newsletters
  • Public relations team
  • Scientific journals

ناگفته نمانَد که محتوای کاربر ساخته (UGC) یکی از بهترین منابعی است که برای گزینش محتوا می‌توانید از آن استفاده کنید. گاهی به جای مطالب یک وب‌سایت یا صفحه‌ی معروف، می‌توانید نظرات کاربران یا دنبال کنندگانتان را مبنا قرار داده و آن‌ها را با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که صدای مشتریان و مخاطبان یک برند، در هر شرایطی، رساتر از صدای خودِ آن برند است و شما می‌توانید از این ویژگی، به نفع خودتان و در راستای ایجاد اعتماد و مقبولیت بیشتر برای برند بهره بگیرید.


3. جنبه‌ی مخاطب

بعد از پشت سر گذاشتن دو مرحله‌ی قبلی، به حساس‌ترین بخش کار می‌رسید. در اینجا باید مطمئن شوید که موضوع مدنظر شما انتظارات مخاطبان هدف کسب‌وکار را برآورده می‌کند. اگر موضوع از نگاه مخاطبان جذابیت یا ارزش چندانی نداشته باشد، گردآوری محتوا نیز نتایج دلخواه را عایدتان نمی‌کند.

برای ارزیابی میزان علاقه‌ی مخاطبان به موضوع یا کلیدواژه‌ی انتخابی، می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید که Google Keyword Planner یکی از بهترین‌هاست. انجام نظرسنجی نیز می‌تواند نسبت به زمینه‌های موردعلاقه‌ی مخاطبان، بینش خوبی را برایتان ایجاد کند. همچنین می‌توانید صراحتا از مخاطبانتان بپرسید که درباره‌ی موضوع فلان پست یا فلان استوری اینستاگرام، چه احساسی دارند و آیا اساسا پرداختن به آن موضوع را جذاب می‌دانند یا نه؟

پس از بررسی این سه مولفه می‌توانید، فرایند گردآوری محتوا را رسما کلید بزنید!

چه تفاوتی بین گردآوری محتوا با تولید محتوا وجود دارد؟

سخن آخر

آنچه از نظر گذشت، تلاشی برای معرفی کامل مفهوم گردآوری محتوا و تشریح جنبه‌های مختلف آن بود. حالا درک بهتری از این مفهوم پیدا کرده‌اید و فلسفه، ضرورت، مزایا و فرایند آن را به‌خوبی می‌شناسید. اگر تا امروز صرفا روی تولید مستمرِ محتوای اختصاصی مخصوصا برای شبکه‌های اجتماعی تأکید داشتید، وقت آن رسیده که در رویکردتان تجدیدنظر کنید. چراکه اگر این تغییر را در شیوه‌ی کارتان ایجاد نکنید، طولی نمی‌کشد که به سرنوشت صاحب کافی‌شاپ دچار می‌شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
چک لیست بازاریابی محتوا

چک لیست بازاریابی محتوایی

مطلب بعدی
تقویم محتوای شهریور

تقویم محتوای شهریور ماه به همراه داغ‌ترین پیشنهادات محتوایی

مطلب مرتبط