50 ویژگی که یک کپی رایتر متخصص باید داشته باشد

کپی رایتر حرفه ای

همیشه این جمله را می‌شنویم که برای موفق شدن در یک کار و حرفه، علاقه و پشتکار به‌تنهایی کافیست. شاید این دو عامل برای رسیدن به قله‌های موفقیت در فیلم‌ها و داستان‌ها کافی باشد، اما در دنیای واقعی، موفقیت شغلی، به عوامل بسیار زیادی وابسته است. برای موفقیت در هر شغل، باید زنجیره‌ای از ویژگی‌های شخصیتی و تخصصی در فرد وجود داشته باشد. کپی رایترها هم از این قائده مستثنی نیستند. در ادامه، 50 ویژگی یک کپی رایتر متخصص را از زبان برد شور بررسی می‌کنیم.

فرض کنید به دنبال یک کپی‌رایتر متخصص می‌گردید یا خودتان در بازار کسب‌وکار به عنوان یک کپی‌رایتر فعالیت می‌کنید. رمز موفقیت در این حرفه چیست؟ پس از چندین دهه صرف وقت برای نوشتن، ویرایش، استخدام و مدیریت نویسندگان، به 50 ویژگی منحصربه‌فرد در کپی‌رایترها پی بردم که در ادامه آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذارم.


50 ویژگی یک کپی رایتر متخصص

ویژگی های کپی رایتر متخصص

1- کنجکاوی

نویسنده‌ها شبیه بچه‌های شش ساله هستند که همیشه به دنبال چرایی اتفاقات می‌گردند. کنجکاوی، دروازه‌ی شفافیت است. همان‌طور که اینشتین می‌گوید: «اگر نتوانید چیزی را برای یک کودک شش ساله توضیح دهید، خودتان هم آن را نفهمیده‌اید».

2- شفافیت

تفاوت بین یک نویسنده و کسی که می‌نویسد، این است که؛ یک نویسنده خواننده را روشن می‌کند در حالی که دومی فقط خواننده را گیج می‌کند.

3- اشتیاق

کلماتی مثل «خسته‌کننده» و «بی‌اهمیت» برای یک کپی رایتر متخصص معنایی ندارد. به نظر آن‌ها هیچ چیز به‌ویژه مطلبی که می‌نویسند؛ خسته‌کننده یا بی‌اهمیت نیست.

4- درک واژگان

یک کپی‌رایتر عالی به جای داشتن دامنه‌ی گسترده‌ای از لغات، باید تفاوت‌های ظریف معنایی را به خوبی بداند. مثلا چه چیزی باعث تمایز بین کلمات «معروف» (به معنی مشهور بودن از خوبی) و «شهره» (به معنی بدنامی و رسوایی) می‌شود.

5- دقت و ظرافت

کپی رایتر متخصص در زمینه‌ی دستور زبان، قوانین نگارشی و سبک نوشتن مو را از ماست بیرون می‌کشد. اگر نویسنده، مقاله‌ای شلخته بنویسد، خواننده به سادگی این موضوع را متوجه شده و آن را به پای شرکت یا کسب‌وکار می‌گذارد.

6- فقدان کمال‌گرایی

نوشتن یک متن برای یک کپی رایتر کمال‌گرا، می‌تواند مدت‌ها زمان ببرد. نداشتن این حس کمال‌گرایی، لازمه‌ی یک کپی رایتر متخصص است.

7- زمان‌مندی

از افراد حرفه‌ای انتظار می‌رود که کارها را در مدت معینی انجام دهند و به زمانبندی‌ها پایبند باشند. این مورد درباره‌ی کپی‌رایترها و استعدادهای خلاق هم صدق می‌کند.

8- توانایی انجام چند کار به صورت هم‌زمان

چقدر خوب می‌شد اگر کپی‌رایترها در هر زمان می‌توانستند تنها به یک وظیفه مشغول باشند. اما متاسفانه در دنیای واقعی باید بتوانند مانند سایر مشاغل چندین وظیفه‌ی هم‌زمان را مدیریت کنند.

9- تمرکز

کپی‌رایترها برای اینکه بتوانند چندین وظیفه را به شکلی موثر بر عهده بگیرند، باید تمام حواسشان را در یک لحظه جمع کنند. هر گونه حواس‌پرتی باعث کاهش کیفیت محتوا می‌شود.

10- خودانگیزشی

مدیری که با فریاد کشیدن کلمه‌ی «بنویس»، بتواند به نویسنده انگیزه دهد، هنوز متولد نشده است.

11- خود ویراستاری

تکبر، کیفیت محتوا را کاهش می‌دهد. نویسنده‌های بزرگ می‌دانند چه زمانی باید نوشته‌ها و ایده‌های خود را اصلاح کنند.

12- تطبیق‌پذیری چارچوب

نویسندگی تجاری خیلی فراتر از نوشتن محتوا برای صفحات وب و مقاله‌نویسی است. یک کپی رایتر متخصص باید بتواند در فرمت‌های مختلف بنویسد. هر چه نویسنده توانایی بالاتری برای تولید انواع محتوا داشته باشد، برای کسب‌وکار ارزشمندتر است.

13- لحن تطبیق‌پذیر

بعضی از نویسنده‌ها در نگارش به سبک مکالمه‌محور و برخی دیگر در نوشتن سبک فنی یا تخصصی تسلط دارند. کسانی که می‌توانند سبک نگارشی خود را تغییر دهند، گنجینه‌هایی کمیاب و نادر هستند.

14- تطبیق‌پذیری هدف

بعضی از کپی رایترها با مفاهیم بازاریابی مثل «تلاش برای دستیابی به اوج فروش» یا وظایف یکنواخت و خسته‌کننده، به سختی کنار می‌آیند. اما یک کپی رایتر متخصص می‌تواند در هر زمینه‌ای به راحتی بنویسد.

15- ثبات کیفیت

کپی‌رایترهای بزرگ به طور مرتب کار باکیفیت انجام می‌دهند. شاید فکر کنید که آن‌ها باکیفیت نوشتن را دوست دارند یا این موضوع شانسی است. ولی در حقیقت؛ آن‌ها به کیفیت نگارش خود متعهد هستند.

16- قدرت درک بالا

به خاطر مهلت پروژه‌ها، اغلب کپی‌رایترها باید به‌تنهایی و با سرعت مفاهیم جدید را یاد بگیرند.

17- می‌داند چه زمانی یادگیری را متوقف کند

نویسنده‌هایی که قبل از دست بردن به کیبورد می‌خواهند همه چیز را در مورد موضوع نگارش خود یاد بگیرند، هرگز نوشتن را شروع نمی‌کنند.

18- می‌داند چه زمانی کمک بگیرد

یک کپی رایتر دو گزینه در اختیار دارد: بی‌وقفه با یک مشکل مزاحم مبارزه کند یا از یک متخصص در آن موضوع کمک بگیرد. گزینه‌ی دوم سرعت و دقت نگارش را بهبود می‌دهد.

19- می‌داند از چه کسی کمک بخواهد

عملکرد یک کپی رایتر متخصص به اندازه‌ی اتاق فکری است که در اختیار دارد. پس باید همکاران را هوشمندانه انتخاب کند. در غیر این صورت ممکن است برای یک سوال منطقی به جوابی احمقانه برسد.

20- با انتقادها حرفه‌ای برخورد می‌کند

پرسنل داخلی شرکت، مشتریان و ویراستارها به صورت مداوم از نسخه‌ی پیش‌نویس انتقاد می‌کنند. اگر این افراد احساس کنند که برای هرگونه افزایش بهره‌وری و اصلاحات باید محتاطانه با نویسنده برخورد کنند، همواره در رنج و عذاب خواهند بود.

21- از کارش دفاع می‌کند

کپی رایتر متخصص نه تنها از انتقادات سازنده استقبال کرده، بلکه حتی از محتوای خود دفاع می‌کند. همیشه حق با مشتریان، مدیران یا ویراستارها نیست. یک نویسنده‌ی بیش از حد سازگار، محتواهایی متوسط تولید می‌کند.

22- چشم‌انداز دارد

نویسنده‌های بزرگ از کاه، کوه نمی‌سازند. همین‌طور وقت خود را برای جدال دائمی با همکاران و کارفرماها، آن هم روی موضوعات کوچک هدر نمی‌دهند.

23- از قوانین مطلع است

نویسندگان نمی‌توانند سبک، قواعد نگارشی و گرامر را نادیده بگیرند. چون صحت و انسجام در نگارش بسیار مهم است. بنابراین نویسندگان خوب، قوانین حاکم بر انواع محتوا را می‌شناسند.

24- می‌داند چه زمانی قوانین را نقض کند

اگر به صورت گزینشی برخی از قوانین را بشکنید، می‌توانید توجه‌های زیادی را به سمت خود جلب کنید. این یک تکنیک کاربردی برای یک کپی رایتر متخصص است که نمونه‌ی آن را می‌توان در کمپین «Think  Different» شرکت اپل مشاهده کرد.

25- ساده‌نویسی را به خوبی می‌داند

داشتن دامنه‌ی گسترده‌ای از واژگان خوب است. اما دانستن واژه‌های مبهم چه کاربردی دارد! نباید این‌طور باشد که خواننده برای پیدا کردن معنی هر کلمه در محتوا به فرهنگ لغات مراجعه کند. این روش برای داستان‌نویسی و نویسندگی تجاری صادق است.

26- استاد مختصرنویسی است

هر نویسنده‌ای می‌تواند در 1000 کلمه یک موضوع را معرفی کند. اما یک کپی رایتر متخصص این کار را فقط با 300 کلمه انجام می‌دهد.

27- می‌داند چطور مطلب را طولانی کند

کوتاه نوشتن در برخی مشاغل سودمند است. اما انواع خاصی از محتواها مانند محتوای صفحات فرود به نسخه‌های طولانی نیاز دارند. هر نویسنده‌ای می‌تواند 1000 کلمه‌ی محرک را به زبان بیاورد. ولی یک نویسنده‌ی عالی می‌تواند 1000 کلمه‌ی ترغیب‌کننده را طوری بگوید که نتوانید در مقابل آن مقاومت کنید.

28- دنیای کسب‌وکار را درک می‌کند

نویسندگان درباره‌ی چیزهایی که می‌دانند، خوب می‌نویسند. بنابراین یک نویسنده‌ی درجه یک، روند کسب‌وکار، رفتار مشتری‌ها و مفاهیم اصلی کسب‌وکار مثل ویژگی‌ها و مزایا را درک می‌کند.

29- سوالات و نگرانی‌های خواننده را پیش‌بینی می‌کند

از آنجایی که نویسنده‌های عالی دنیای کسب‌وکار را درک می‌کنند، بنابراین می‌توانند واکنش‌های احتمالی خوانندگان هدف را شناسایی کنند و در محتوا به بیان آن بپردازند. همینطور با کمک این دانش از موضوعات فرعی و بی‌اهمیت فاصله می‌گیرند. یک پیش‌بینی درست در دنیای تجارت به اندازه‌ی هزار گفتگو ارزش دارد.

30- شکاف‌ها و ضعف‌های موجود در اطلاعات و ایده‌ها را تشخیص می‌دهد

درک کسب‌وکار به نویسندگان کمک می‌کند تا نقص‌‌ها را شناسایی کنند. بنابراین ورودی‌های آن‌ها برای مدیریت واحد فروش و بازاریابی یک شرکت بسیار ارزشمند است.

31- با طراحان به خوبی همکاری می‌کند

تولید محتوا خیلی بیشتر از یک متن ساده است و جزء مهمی از بروشور، صفحه‌ی وب، نمایش اسلایدها و سایر بخش‌های مربوط به طراحی را تشکیل می‌دهد. کپی‌رایترها و طراحان باید انعطاف‌پذیر و صبور باشند تا محصول نهایی باکیفیت تولید شود.

32- سئو را می‌شناسد

کپی‌رایترها نیازی به تخصص کارشناسی در سئو ندارند. بلکه باید اصول اولیه‌ی کلمات کلیدی، ساختار انکر‌تکس‌ها و چند مورد دیگر را بدانند. چون سئو در بخش‌هایی مثل متن محتوا، عنوان‌ها، زیرعنوان‌ها، عنوان متا و توضیحات متا اهمیت دارد.

33- عضلات نویسندگی‌اش قوی است

اگر منبعی برای ایده‌پردازی و الهام نداشته باشید، نوشتن آزاردهنده است. این موضوع برای هر نویسنده یک کابوس تلقی می‌شود. نویسنده‌های تجاری عالی می‌توانند این مانع را (هر چند سخت و پیچیده) کنار بزنند و ایده‌ای برای نوشتن محتوا پیدا کنند.

34- داستان‌گوی خوبی است

امروزه استراتژی‌های محتوایی به قدیمی‌ترین تکنیک‌های نوشتن یعنی داستان‌پردازی برمی‌گردند. استفاده از قصه برای نوشتن محتوای صفحات فرود، نمایش اسلایدها، ویدئوها و… اهمیت دارد.

35- فردی هوشیار است

نوشتن بدون توجه به جزئیات مثل این است که در بازی شطرنج فقط یک دست مهره‌ی سفید داشته باشید و بخواهید به‌تنهایی بازی کنید. این بازی هیچ برنده‌ای ندارد.

36- شنونده‌ی فعالی است

بیشتر نویسنده‌های عالی در شنیدن، عملکرد بهتری نسبت یه حرف زدن دارند. شاید به این خاطر که نویسندگان اغلب افرادی درون‌گرا هستند. گوش دادن فعال در بسیاری از جنبه‌های کسب‌وکار مانند نگارش محتوا، حیاتی است. زیرا مطمئن‌ترین راه برای درک نیازهای یک شرکت و مشتریان به شمار می‌رود.

37- یادداشت‌برداری می‌کند

نویسنده‌ها اگر فقط به قدرت حافظه‌شان متکی باشند ممکن است اطلاعات را فراموش کرده و یا دیده‌ها و شنیده‌های خود را تحریف کنند.

38- اهل تفکر منطقی است

نویسندگی تجاری مربوط به تاثیرگذاری در اقدام به عملی مشخص است (مثل تاثیرگذاری بر خرید، تبدیل شدن به مشتری وفادار، سرمایه‌گذاری و غیره). از آنجایی که تصمیمات تجاری تا حدودی بر اساس استدلال‌های منطقی استوار است، یک کپی رایتر متخصص باید دید منطقی به ماجرا داشته باشد.

39- با احساس می‌نویسد

بسیاری از اقدامات تجاری مانند تشویق به خرید، مبتنی بر احساسات هستند. بنابراین نویسندگان هم باید در محتوای خود واکنش‌های عاطفی را تحریک کنند تا به نتیجه‌ای مطلوب برسند.

40- با اشتیاق می‌خواند

نویسنده‌های بزرگ، خوانندگان خوبی هستند. خواندن برای نویسندگان مثل تمرین ورزشی برای ورزشکاران است.

41- گسترده می‌خواند

نویسنده‌های تطبیق‌پذیر و توانا مطالب گوناگونی مثل؛ روزنامه، رمان، تاریخ، داستان‌های مصور و حتی برچسب دستورالعمل موادشوینده (اگر متن دیگری در دسترس نباشد) را می‌خوانند.

42- عمیق می‌خواند

کپی رایتر متخصص از تسلط بر یک موضوع لذت می‌برد. ترکیبی از عمق و وسعت باعث افزایش تطبیق‌پذیری در چارچوب و سبک می‌شود (در موارد بالا به این موضوعات اشاره کردیم).

43- یک‌‌بعدی نیست

نویسندگان عالی فقط به دنبال خواندن و نوشتن نیستند. در عوض گاهی به دنیای واقعی می‌روند و با کارمندان، مشتریان و حتی رقباء صحبت می‌کنند. بدون اینکه احساس بدی داشته باشند.

44- به خوبی اقتباس می‌کند

کپی‌رایتینگ خلاقانه درباره‌ی جستجو و یافتن محتواهای خلاقانه و تلاش برای تطبیق آن با حوزه‌ی کاری خود است. یک کپی رایتر متخصص در تشخیص کارهای عالی و استعدادهای دیگر تیزبین و موشکاف است.

45- حرفه‌ای اقتباس می‌کند

ذکر منبع، لینک یا نقل قول رسمی یکی از ضروریات نگارش محتوایی معتبر است.

46- یک مربی یا راهنما دارد

نویسندگان خاص و استثنایی همیشه از معلم، ویراستار یا نویسندگانی صحبت می‌کنند که منبع الهام‌بخش و راهنمای آن‌ها بوده است.

47- رک و بی‌پرده نیست

بسیاری از نویسندگان بیش از آنچه که لازم است، درباره‌ی یک مطلب می‌گویند. اما نویسندگان عالی این میل خود را کنترل می‌کنند.

48- دمدمی‌مزاج نیست

بسیاری از نویسندگان دچار نوسانات خلقی هستند (شاید مربوط به قابلیت خلق‌شان باشد). کپی رایتر متخصص این گرایش خود را کنترل می‌کند تا آسیبی به کار وارد نشود.

49- دارای قوه‌ی تخیل خوبی است

اگر چه در برخی از موقعیت‌های تجاری، تخیل به عنوان یک نقطه‌ی منفی مطرح می‌شود، اما کارفرماها نباید راه تخیل و ایده‌پردازی را روی نویسندگان ببندند.

50- دارای حس شوخ‌طبعی است

سیلویا پلات و ادگار آلن پو نویسنده‌های درخشانی بودند اما هیچ کدام از آن‌ها نمی‌توانند یک متن خوشحال‌کننده، جذاب و موثر در مورد چرخ‌گوشت بنویسند. روحیه‌ی بانشاط به نویسنده‌ها کمک می‌کند تا موضوعات کسل‌کننده و بی‌اهمیت را طوری مطرح کنند که خواننده با آن‌ها ارتباط برقرار کند.


کپی رایتر متخصص از دل تلاش متولد می‌شود نه از شکم مادر!

گرچه بسیاری از ویژگی‌هایی که در وصف کپی رایتر متخصص بیان شد، غالبا دارای ماهیتی درونی هستند و از منبع استعداد خدادادی تغذیه می‌شوند، اما همچنان نمی‌توان قاطعانه گفت که استعداد و ویژگی‌های شخصی به‌تنهایی برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر متخصص کافیست.

پیگیری استعداد و توانایی‌های بالقوه، آموزش و یادگیری، استفاده از تکنیک‌ها، قرار گرفتن در محیط‌های خلاقانه و حرفه‌ای، تلاش برای بهبود نقاط قوت و مواردی از این دست می‌تواند ویژگی‌های لازم برای قرار گرفتن در این مسیر و حرفه را در شما پرورش و بهبود دهد. همچنین استفاده از تجربیات و روایت‌های کپی رایترهای موفق هم می‌تواند بسیار مفید باشد، مثل تجربه‌نگاری یکی از همکاران نویسش که در آن از تمام زیروبم‌های این کار صحبت کرده است.

سخن آخر این که بنویسید و بنویسید و بنویسید، که جماعت نویسنده به همین نوشتن‌ها زنده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
خدمات تولید محتوا

برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید به کدام خدمات تولید محتوا نیاز داریم؟

مطلب بعدی
تولید محتوای وبلاگ

5 تکنیک برای غلبه بر وبلاگی با محتوای خسته‌کننده

مطلب مرتبط