کلید واژه کانونی چیست و چرا باید تنها یک بار از آن استفاده کرد؟

کلیدواژه کانونی را هوشمندانه انتخاب کنید

تولید محتوا برای ‌وب‌سایت با نویسندگی یا نوشتن داستان کمی فرق دارد. تفاوت اصلی تولید محتوای دیجیتال مربوط به نحوه‌ی نمایش است. وقتی می‌خواهید درباره یک موضوعی در اینترنت دنبال مطلب بگردید، معمولا از موتورهای جستجو استفاده می‌کنید. بنابراین موتورهای جستجو تعیین کننده شکل و میزان نمایش محتوای شما هستند. اما معیار این نمایش چیست؟ چه المان‌هایی در رتبه‌بندی و اولویت مطالب نقش ایفا می‌کنند؟ کلیدواژه کانونی و بسیاری موارد دیگر هست که باید نسبت به شناخت و استفاده از آن‌ها اقدام کنید.



مجموعه‌ی قواعد و المان‌های کمک‌رسان به این مهم را فن بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، سئو (SEO) می‌نامند. در این بین، توجه به کلید واژه کانونی یکی از پارامترهایی‌ست که می‌تواند شما را به آنچه مطلوب‌تان است برساند. در این پست نویسش قصد داریم درباره نحوه استفاده از کلید واژه‌های کانونی برای تولید محتوای موثر با رتبه بالای جستجو و بازدید در سایت‌ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید، توضیحی از وبسایت افزونه سئوی وردپرس Yoast SEO در خصوص کلیدواژه کانونی و لزوم یکبار استفاده‌ از آن است.


تعیین کلید واژه کانونی یک بار مصرف!

برای تولید محتوای سایت یا وبلاگ‌مان، پیش از اینکه دست به قلم شوید باید به دو سوال پاسخ دهید:

  1. موضوع محتوا چیست؟
  2. کلید واژه کانونی یا هدف کدام است؟

می‌خواهید برای چه کلمه یا عبارت کلیدی صفحه سایت یا محتوای خود را رتبه‌بندی کنید؟ بهتر است قبل از هر تصمیمی از یک کارشناس تولید محتوا کمک بگیرید. برای تعیین کلمه کلیدی روش‌ها و ابزارهای مختلفی (مانند گوگل ترند، کیورد پلنر، بخش عبارات پیشنهادی گوگل و …) وجود دارد. یکی از توانایی‌های لازم برای کپی‌رایترها این است که بتوانند با آنالیز دامنه عبارات مرتبط با موضوع محتوای سایت شما، مناسب‌ترین کلید واژه کانونی را انتخاب کنند که علاوه بر افزایش بازدید، از دیدگاه مخاطبین کسب‌وکارتان نیز پرجستجو باشد.

اگر پس از یافتن کلید واژه‌های کانونی خاص وسوسه شدید که به دلیل پرجستجو بودن، به‌صورت مکرر در پست‌های متفاوت خود از آن استفاده کنید، کمی دست نگه دارید و پیش از این کار این مطلب را تا انتها بخوانید.


چرا نباید از یک کلید واژه کانونی چندبار استفاده کرد؟

چرا نباید از کلیدواژه کانونی بیش از یکبار استفاده کرد؟

به خاطر اصل رقابت! به نظرتان منطقی است که با خودتان بر سر تصاحب جایگاه مطلوب رقابت کنید؟! این که تمایل دارید برای یک کلمه کلیدی ویژه در نتایج جستجوی گوگل دیده شوید، کاملا قابل درک است. اما راهکار آن استفاده از کلمه کلیدی کانونی تکراری در صفحات مختلف نیست. وقتی از کلید واژه‌های کانونی تکراری استفاده می‌کنید، صفحات رتبه‌بندی شده سایت در جایگاه نمایش موتور جستجو با یکدیگر مقایسه می‌شوند. به این ترتیب تنها یکی از محتواها امکان انتخاب به‌عنوان صدر نشین را دارند. به عبارت ساده‌تر، اگر ده‌ها صفحه را در سایت و یا وبلاگ خود حول یک کلیدواژه کانونی ایجاد کنید، موتورهای جست‌وجو تنها یکی از آن‌ها را انتخاب و با محتواهای دیگر حول آن کلیدواژه کانونی مقایسه و در نهایت اولویت‌بندی می‌کنند.

هدف اصلی شما برای نمایش در نتایج گوگل باید روی بهینه‌سازی تولید محتوا باشد. می‌توانید برای بهینه‌سازی محتوا به جای استفاده از کلید واژه کانونی تکراری از عبارات و کلمات کلیدی هم خانواده و مترادف آن استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از کلید واژه‌های کانونی مترادف در یک زمینه موضوعی (دامنه کسب‌و‌کار)، شناخته شدن سایت شما به عنوان یک مرجع کامل محتوایی است.

به‌عنوان مثال: فرض کنید که شما یک شرکت دکوراسیون و خدمات چوبی دارید و می‌خواهید برای کلمه کلیدی کانونی «ساخت کابینت» در جستجوها دیده شوید.

  • (نادرست) تولید ۵ پست با محوریت عبارت کانونی، ساخت کابینت.
  • (درست) اگر ۵ پست برای سایت‌تان تولید می‌کنید، آن را روی ۵ عبارت کلیدی کانونی متفاوت (مانند: ساخت کابینت، طراحی کابینت چوبی، طراحی دکوراسیون آشپزخانه، دکوراسیون چوبی آشپزخانه و…) بهینه کنید.

در صورتی که مرحله انتخاب و آنالیز کلید واژه‌های کانونی را به درستی طی کرده باشید، با این ترفند سایت شما روی تمامی ۵ کلید واژه در نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شود.


تولید محتوا برای وبلاگ و تنظیم کلیدواژه کانونی متنوع

اگر وبلاگ دارید، بهترین کار این است که یک محتوای جامع و غنی در مورد تمامی جنبه‌های ساخت کابینت (مثل طراحی، رنگ، جنس چوب و …) تهیه کرده و آن را برای کلمه کلیدی «ساخت کابینت» سئو و بهینه کنید. سپس اگر از افزونه Yoast SEO (مخصوص وردپرس) استفاده می‌کنید، این پست را به‌عنوان مقاله بنیادی یا  Cornerstone Article تنظیم کنید. در پست‌های دیگر وبلاگ هر زمان که نیاز دارید به مطالب مرتبط به ساخت کابینت اشاره کنید، به این مقاله بنیادی لینک دهید. به این ترتیب هم محتوای شما بر اساس اصول سئو روی عبارات کانونی مختلفی بهینه می‌شود و هم یک انسجام محتوایی بین پست‌های سایت به وجود می‌آید.

  • مقاله بنیادی به گوگل کمک می‌کند تا متوجه شود که کدام صفحه از سایت شما (کدام محتوا وبلاگ) برایتان مهم‌تر است و می‌خواهید بر اساس کلید واژه کانونی آن در نتایج جستجو دیده شوید.

تولید محتوا برای فروشگاه و تنظیم کلیدواژه کانونی متنوع

به مثال سایت دکوراسیون و خدمات چوبی برگردید. اگر قصد دارید در فروشگاه سایت خود نمونه‌هایی از کابینت‌های ساخته شده را برای فروش بگذارید. به جای اینکه تمامی محصولات را بر اساس عبارت کانونی «فروش کابینت» سئو کنید، بهتر است که صفحات محصول را سفارشی و منحصربه‌فرد کنید.

برای سفارشی‌سازی کافی است کمی خلاقیت و دقت داشته باشید. قطعا هر یک از محصولات در برخی ویژگی‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. همین نقاط تمایز، کلید اصلی برای انتخاب کلید واژه کانونی گوناگون است. با وجود اینکه تمام کابینت‌ها از جنس چوب هستند ولی می‌توانید آن ها را بر اساس نوع چوب، رنگ، طراحی و … دسته‌بندی کنید (فروش کابینت ام دی اف، کابینت ام دی اف سفید، جزیره آشپزخانه چوبی و …). به این ترتیب قادر هستید کلید واژه‌های کانونی متفاوتی برای محصولات چوبی انتخاب کنید.


جمع بندی

عبارات و کلمات کلیدی کانونی که در تولید محتوا از آن استفاده می‌کنید، تنها راهی برای رتبه‌بندی صفحات سایت شما در نتایج جستجو هستند. استفاده از کلید واژه کانونی متفاوت در پست‌های وبلاگی و محصولات به شما کمک می‌کند تا فرصتی برای افزایش تعداد جستجوهای خود در عناوین موضوعی متفاوت داشته باشید. بنابراین اگر دوست دارید در نتایج گوگل بهتر و موثرتر دیده شوید، پست‌های سایت خود را بر اساس کلید واژه ‌های کانونی متفاوتی سئو و بهینه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
نیم‌فاصله

نیم‌فاصله: راهنمای جامع استفاده از نیم‌فاصله در محتوا

مطلب بعدی

نویسش تازه به شما سلام می‌کند! آشنایی با امکانات و تغییرات نسخه جدید نویسش

مطلب مرتبط