کسب‌وکار شما چگونه با کرونا برخورد می‌کند؟ گفتگو با مدیرعامل سامسونیت

سامسونیت

از اوایل اسفند در سال گذشته، میهمانی ناخوانده به اقصی‌نقاط جهان سفر کرد و همه‌ی ارکان کار و زندگی‌مان را تحت‌الشعاع قرار داد. هم‌زمانی شیوع این اپیدمی نامبارک با تعطیلات نوروز، چراغ کسب‌وکارهای بسیاری را در ایران کم‌سو کرد و تا به امروز نیز تاثیرات منفی این ماجرا ادامه دارد. بسیاری از کسب‌وکارها همچون ما مجبور به پذیرش شرایط خاص دورکاری شدیم و برخی، متاسفانه ناگزیر به ایجاد توقفی مقطعی در فعالیت‌شان شدند.

در این شرایط خاص، احتمالا «ناامیدی» اولین انتخاب ماست! اما شاید بد نباشد که به ماجرا از جنبه‌های دیگری نیز نگاه کنیم. آنچه که در ادامه می‌خوانید، مصاحبه‌ایست که با مدیرعامل شرکت سامسونیت صورت گرفته است. سامسونیت که در حوزه‌ی تولید ملزومات سفر و به طور مشخص چمدان‌های مسافرتی فعالیت می‌کنپ، به واسطه‌ی شیوع کرونا با خسارات فراوانی روبه‌رو شده است. اما نگاه متفاوت این مدیرعامل به ماجرا، می‌تواند الهام‌بخش ما برای مواجهه‌ی بهتر با شرایط پیش‌آمده باشد.

طیف بزرگی از مشتریان نویسش را، فعالان عرصه‌ی گردشگری تشکیل می‌دهند که این روزها با مشکلات متعددی دست به گریبانند. امید داریم که این مصاحبه بتواند برای‌شان امیدبخش باشد


آنچه که در ادامه می‌خواهید، مصاحبه‌ای که به تازگی وبسایت chiefexecutive با مدیرعامل سامسونیت انجام داده است.


اکنون که به واسطه‌ی شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های مسافرتی روز به روز بیشتر می‌شوند، وضعیت بازار جهانی مساعد نیست و بیماری همه‌گیری در سراسر جهان در حال شیوع است، شاید موقعیت مناسبی برای بزرگداشت صد و دهمین سالگرد شرکتی همچون سامسونیت که با مسافرت سروکار دارد نباشد! اما کایل گاندورو (Kyle Francis Gendreau)، مدیر عامل شرکت ۳٫۸۹ میلیارد دلاری چمدان سامسونیت مصمم است که این کار را انجام دهد.

کایل گاندورو مدیرعامل سامسونیت

«در دورانی که نگرانی‌هایی درباره وضعیت کسب‌وکار وجود دارد، و خصوصا حالا که این موضوع به یک دغدغه جهانی تبدیل شده است، قسمت اعظم تلاش‌هایم را صرف این موضوع می‌کنم که به مردم بگویم ما از پس این مشکل بر می‌آییم و کاری کنم تا ذهنیت مردم مثبت و خوش‌بین باقی بماند»

او می‌گوید « به خاطر وضعیتی که ویروس کرونا به وجود آورده است، هر اتفاق خارق‌العاده‌ای که ممکن بود در سال ۲۰۲۰ شاهدش باشیم دیگر آن‌چنان به چشم نمی‌آید. صادقانه بگویم، این مسئله قطعا روی کسب‌وکار ما (و خیلی از کسب‌وکارهای دیگر) تاثیر خواهد گذاشت؛ ما توجه خود را به طور جدی روی سلامت و امنیت کارمندان خود و انجام اقدامات صحیح متمرکز کرده‌ایم. اما مطمئنم که از این بحران عبور می‌کنیم. می‌خواهم با افتخار اعلام کنم که ما به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و تمرکزمان را روی اهداف و آرمان‌های بلندمدتی که داشتیم گذاشته‌ایم».

چنین دیدگاهی مختص افرادی است که رکودهای اقتصادی ناشی از حوادث مختلفی مانند ۱۱ سپتامبر و ویروس سارس را پشت سر گذاشته و سربلند از دل چنین تجربه‌هایی بیرون آمده‌اند. به بیان دیگر، مدیران ارشد اجرایی که چنین بحران‌هایی را به چشم دیده‌اند وخامت روزهای پیش‌رو را درک می‌کنند، و مهم‌تر از همه، می‌دانند که باید برای بهبود اوضاع و بازگشت به دوران اوج آماده باشیم.

گاندورو که پس از یک دهه کار در پست مدیر ارشد مالی در سال ۲۰۱۸ به عنوان مدیر عامل برگزیده شد می‌گوید: «حوادث متفاوتی در گذشته داشتیم، اما اگر به آنها نگاه کنیم می‌بینیم در همه این اتفاقات لحظه‌ای وجود داشته که انگار تمام دنیا از حرکت باز ایستاده بود، و اکنون نیز در چنین لحظه‌ای قرار گرفته‌ایم. یک چرخه‌ای طی می‌شود، و وقتی اوضاع به حالت عادی بر می‌گردد، خیلی قوی‌تر از روزهای قبل از بحران خواهیم بود. آرزوهای مردم و تمایلی که به سفر کردند دارند خیلی قوی‌تر از این حرف‌هاست».


  • در مقابل ویروس کرونا چه اقداماتی را برای سلامت و امنیت تیم کارکنانی که در سراسر دنیا دارید انجام داده‌اید؟

تمام راهکارهایی که از مسئولین دریافت کرده‌ایم را اجرا می‌کنیم و همه اقدامات صحیح را انجام می‌دهیم. ما تیم‌های فوق‌العاده‌ای در چین داریم. تمام افرادی که آنجا هستند در امنیت کامل به سر می‌برند. تا جایی که لازم باشد شرایط را از لحاظ کاری برای افرادمان انعطاف‌پذیر می‎کنیم. فابیو (روگارلی) که بخش اروپایی شرکت را اداره می‌کند در میلان زندگی می‌کند؛ به همین خاطر، بسیاری از کارهای شرکت سامسونیت را از میز آشپزخانه‌اش انجام می‌دهد، اما باز هم اشتیاق زیادی به فعالیت‌های ما و مدیریت شرکت برای عبور از بحران نشان می‌دهد.

ما جلسه‌های حضوری خود را با کنفرانس‌های ویدئویی جایگزین کرده‌ایم. همین چند وقت پیش به جای یک جلسه عمومی اعضا (GMM) که در منسفیلد ایالات متحده داشتیم یک کنفرانس ویدئویی اجرا کردیم. من شخصا عاشق جلسه‌های حضوری هستم، به این خاطر که خیلی از اتفاقات مهم این جلسه‌ها در حواشی آن روی می‌دهد، مثلا موقع شام و …. اما تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده که شما می‌توانید در جلسه‌های دیجیتال هم حضور پررنگ و تاثیرگذاری داشته باشید و کسب‌وکار خود را با روش متفاوتی اداره کنید. راستش را بخواهید در این میانه چیزهای زیادی هم درباره فناوری دیجیتال خود یاد گرفته‌ایم. جلسه عمومی که به شما گفتم مثال خوبی از این موضوع است. ما یک جلسه نوآورانه فوق‌العاده داشتیم؛ در یک مجال کوتاه می‌توانید ببینید که هر کسی در هر منطقه‌ای به چه کاری مشغول است. تجربه قدرتمندی بود.

  • آیا موفق شدید درس‌هایی از حوادثی مانند ۱۱ سپتامبر و ویروس سارس که باعث اختلال در صنعت سفر شده بودند را به کار بگیرید؟

لزوما به چیزی به جز آموزش همه جانبه نمی‌توانم اشاره کنم، یعنی آموزش و آمادگی برای موقعی که وضعیت مسافرت دوباره مناسب می‌شود، و قطعا این اتفاق خواهد افتاد. جهان ما در وضعیت دشواری به سر می‌برد و مردم با این‌که تلاش می‌کنند اتفاقاتی که می‌افتد را هضم کنند اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند. اما این قضیه هم دوره معمول خود را سپری می‌کند و سپس به نقطه آغاز بهبودی می‌رسیم. پس چالش اصلی اینجا است که ما در جایگاه یک شرکت چگونه می‌توانیم خودمان را در وضعیت آماده‌باش واقعی قرار دهیم؟ ما به طور جدی داریم روی این موضوع کار می‌کنیم.

این بحران تا همین الان هم تامین منابع و کارخانه‌های سامسونیت را با مشکل مواجه کرده است. اما وقتی اوضاع کارخانه‌ها دوباره مساعد شد چگونه به کار خود ادامه خواهیم داد؟ کالاهای موجود و سرمایه در گردش خود را چگونه مدیریت کنیم تا در نهایت در ترازنامه خود به مشکلی برنخوریم؟ چگونه وقتی اوضاع دوباره مساعد شد فرصت‌ها را از دست ندهیم؟ چطور وقتی وسط چنین اوضاعی قرار داری می‌توانی یک شرکت را اداره کنی؟ باید راجع به مدیریت هزینه‌ها کمی سخت‌گیرانه‌تر رفتار کنی و در تصمیم‌ها تغییراتی ایجاد کنی یا آنها را به تاخیر بیندازی، و این دقیقا همین کاری است که ما داریم انجام می‌دهیم. چیزی را متوقف نمی‌کنیم، فقط بعضی مسائل را به عقب می‌اندازیم تا وقتی کسب‌وکار دوباره به حالت عادی برگشت به آنها رسیدگی کنیم. همین‌ها هم آموخته‌های زیادی هستند.

  • این روزها که فکر و حواس همه با بمب‌باران خبرهای بد و ناراحت‌کننده آشفته شده چگونه روحیه‌تان را حفظ می‌کنید؟

وقتی می‌بینم چه اتفاقاتی دارد می‌افتد تقریبا به گریه می‌افتم، و فقط من نیستم، همه همین‌قدر ناراحت‌اند. اما در هر مقام مدیریتی که باشی، باید به جایگاهی که می‌خواهی در سه یا پنج سال آینده به آن برسی فکر کنی. باید از مسائلی که در طول مسیر برایت پیش می‌آیند عبور کنی. البته من تمام وقتم را صرف فکر کردن به این مسائل نمی‎کنم. فعلا روی اهداف کوتاه مدت تمرکز کرده‌ایم. من هم بیشتر وقتم را به صحبت کردن با همکارانم در نقاط مختلف جهان می‌گذرانم. تقریبا هر روز تماس‌هایی با فابیو در میلان و فرانک (ما) که کسب‌وکارمان را در چین اداره می‌کند دارم.

اما واقعیت اینجاست که کل تشکیلات ما دارد به سمت خاصی حرکت می‌کند و ما باید از تداوم این حرکت اطمینان حاصل کنیم. ما ۱۵۰۰۰ کارمند در صد کشور مختلف داریم، یعنی تشکیلات بی‌نظیری از مردمی که به فعالیت‌های ما شدیدا علاقه‌مند هستند. به همین خاطر من تلاش می‌کنم تا بین انرژی و انگیزه‌ام با نوعی تمرکزی دقیق و جامع تعادل برقرار کنم. لازم است که کارمندان اطمینان خاطر خوشبینانه‌ای که به مسیر آینده‌مان داریم را احساس کنند. و به همین دلایل لازم است که راجع به مسیر پایداری که کسب‌وکارمان را در آن هدایت می‌کنیم و درباره تعهدی که نسبت به کاهش مصرف کربن و افزایش استفاده از مواد پایدار در محصولات خود داریم صحبت کنیم. قسمت اعظم تلاش‌هایم را صرف این می‌کنم که همه افراد مطمئن باشند که ما در مقابل این مشکل در کنار هم هستیم و با همدیگر از این بحران عبور می‌کنیم.

ما ۱۱۰ سال است که مشغول فعالیت بوده‌ایم. راه خود را از میان مشکلات زیادی باز کرده‌ایم، و از این مشکل نیز عبور خواهیم کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

نویسش در برابر ویروس کرونا: چه اقداماتی کردیم و چه برنامه‌هایی داریم؟

مطلب بعدی
اشتباهات بازاریابی

اشتباهات بازاریابی در دوران کرونا: بایدها و نبایدها

مطلب مرتبط