چرا یک نویسنده باید فیلسوف باشد!؟

نویسنده‌ی فیلسوف

اگر به دنبال ویژگی‌های نویسنده‌ی خوب باشید، چیزهای مختلفی پیدا می‌کنید اما ما می‌گوییم، یک نویسنده‌ی خوب باید فیلسوف باشد! در دنیا دو دسته آدم وجود دارد! افرادی که «فیلسوف» را یک مرشد تارک الدنیا می‌دانند که در قله‌ای در حال مدیتیشن و تفکر است و دسته ای که چنین دیدی ندارند و شاید حتی در کلاس‌های فلسفه شرکت کرده باشند و از فلسفه سردربیاورند. جزو هر کدام از دسته‌ها باشید ممکن است که ندانید استدلال فلسفی چگونه در زندگی روزمره تاثیرگذار است؟

یک فیلسوف چطور می‌تواند به شما و کسب‌وکارتان کمک کند؟

حتما اگر ادامه متن را بخوانید جواب این سوال را می‌گیرید. اما قبل از خواندن ادامه متن، اول ببیند که شما چه جور آدمی هستید؟ اگر جزء آن دسته از افرادی که نسبت به اهمیت و مفید بودن بازاریابی ایمیلی که در شرکت‌های بازاریابی انجام می‌شود بدبین هستید، پس احتمالا راجع به اینکه چقدر یک نویسنده محتوای فیلسوف می‌تواند برای کسب‌وکار شما ارزشمند باشد و باعث رونق آن شود هم شک دارید! به همین دلیل است که از شما می‌خواهم با همین عینک بدبینی که روی چشمتان هست ادامه متن را بخوانید تا بتوانید اهمیت واقعی نویسنده محتوای فیلسوف را درک کنید.

برای شما در این مقاله پنج دلیل برای آن که یک نویسنده محتوا درعین‌حال باید یک فیلسوف هم باشد آورده‌ایم.



فیلسوف‌ها خدای استدلال کردن هستند

ما این‌طور یاد گرفته‌ایم که استدلال باید کارآمد باشد. اما بعضی وقت‌ها بحث پیچیده‌تر از آن است که بتوان استدلال مناسبی برای آن آورد و طرف مقابل را قانع کرد. به‌طورکلی هر بحث یکسری پیش‌فرض دارد که با استفاده از آن‌ها به یکسری نتایج واضح می‌رسیم. اما در برخی از بحث‌ها، استدلال‌هایی که آورده می‌شوند چندان قوی نیستند و در نتیجه جمع‌بندی نهایی چندان قانع‌کننده نیست. اینکه در نهایت در هر بحث به کدام‌یک از دو نتیجه نهایی ذکر شده دست پیدا کنیم بستگی به نوع استدلال‌هایی دارد که حین بحث بیان می‌کنیم.

محتوایی که شما منتشر می‌کنید مستقیما روی اعتبار شما تاثیر می‌گذارد. پس حتما دقت کنید که متن محتوا صادقانه باشد و بتوانید از ادعاهای خود کاملا دفاع کنید.


یک نویسنده‌ی فیلسوف استدلالات دیگران را هم به چالش می‌کشد

یک نویسنده‌ی فیلسوف علاوه بر اینکه برای پیداکردن حقیقت، استدلال‌هایی را ارائه می‌دهد؛ استدلال بقیه دررابطه‌با ادعاهایشان را هم ارزیابی و بررسی می‌کند که آیا آن‌ها می‌توانند از ادعای خود دفاع کنند یا نه؟ روشنفکرنماییِ یک طرف و سوالات موشکافانه طرف مقابل واقعا می‌توانند حرفه‌ی نویسندگی فرد را با خطر مواجه کنند.

یک نویسنده محتوا که فیلسوف هم هست چنین سوالاتی می‌پرسد: “دقیقا استدلالی که فلان نویسنده محتوا ارائه کرده چیست؟ آیا استدلال درستی هست؟ آیا پیش‌فرض‌هایی که برای این استدلال در نظر گرفته درست هستند؟ پیش‌فرض‌های اصلی که او به طور صریح یا ضمنی در نظر گرفته چه چیزهایی هستند؟ آیا فرضیات من و او در مورد این موضوع مشترک و مشابه هستند یا متفاوت هستند و طرف مقابل باید از فرضیاتش دفاع کند؟ آیا این فرضیات قابل دفاع هستند؟ اگر ما این پیش‌فرض‌ها را رد کنیم چه می‌شود؟

بنابراین وقتی بازاریاب می‌گوید که باید فلان کار را انجام دهید، فیلسوف از بازاریاب می‌پرسد که چه دلیلی برای دفاع از این حرف و ادعایش دارد؟ و اگر متوجه شود که نظر و ادعای او بی‌پایه‌واساس است، قطعا به سود تجارت شما خواهد بود و در هزینه، زمان و تلاش شما صرفه‌جویی خواهد شد.

به همین دلیل به نویسنده محتوایی نیاز دارید که همزمان یک فیلسوف هم هست و می‌تواند دلایل ادعا را بررسی کرده و به شما بگوید که چرا فلان روش خوب است ولی بهمان روش نه. و اینکه آیا پیشنهادی که جایگزین پیشنهاد قبلی شده قابل دفاع‌تر هست یا نه.

هر فیلسوف یک نویسنده بالقوه استدلال پایه و اساس نویسندگی

نویسنده‌های فیلسوف وارد عمق موضوع می‌شوند

مثلا فرض کنید مقاله‌ای در مورد”سه تا از بهترین روش‌های تسکین درد برای مبتلایان به آرتروز”می‌خواهید. مسلما هدف شما این نیست که نویسنده صرفا راجع به سه روش اول که در نتایج گوگل ظاهر می‌شوند مطلب بنویسد. بلکه می‌خواهید نویسنده دلایل قانع‌کننده‌ای برای آوردن این سه روش در محتوای خود (در مثال آرتروز این دلایل قانع‌کننده می‌توانند شواهد تجربی باشند) داشته باشد. دلایل نویسنده برای اینکه چرا سایر روش‌ها را در محتوا ذکر نکرده ممکن است در متن محتوا گفته نشود، اما به‌هرحال نویسنده باید این شواهد و قرائن را در اختیار داشته باشد و از آن‌ها آگاه باشد.

اینجاست که فرق یک فیلسوف با سایر نویسنده‌ها مشخص می‌شود. یک نویسنده فیلسوف دقیقا می‌داند که کدام ادعا موجه و قابل دفاع هست و کدام نه. عنوانی مثل “3 روش برتر تسکین درد مبتلایان به آرتروز” کاملا با عنوانی مثل “3 روش رایج تسکین درد مبتلایان به آرتروز” متفاوت است. خواننده‌ی محتوای شما باید بتواند به حرف شما اعتماد کند. شما مسلما نمی‌خواهید با ارائه محتوایی که مطابق با عنوان نیست آن‌ها را ناامید کنید. اگر چنین کاری کنید و آن‌ها با “تله کلیک” مواجه شوند، سایت شما را به‌سرعت ترک خواهند کرد و شما هم به هدف خود نخواهید رسید.

محتوای ناامیدکننده نه‌تنها سبب می‌شود که خواننده‌های خود را از دست بدهید، بلکه اگر خواننده‌ها بلافاصله بعد از ورود، از وبسایت شما خارج شوند ممکن است گوگل رتبه‌بندی سایت شما را پایین بیاورد.


یک نویسنده‌ی فیلسوف می‌تواند موضوعات سخت را به زبان ساده توضیح دهد

اگر تابه‌حال در کلاس فلسفه شرکت کرده‌اید می‌دانید که فلسفه مبحث سخت و سنگینی است. افرادی که فلسفه درس می‌دهند باید بتوانند مباحث پیچیده را برای دانش‌آموزان به زبان ساده توضیح دهند. این کاری است که هر معلم فلسفه‌ای باید انجام دهد: موضوعات پیچیده را هم روی کاغذ و هم در کلاس به زبان ساده توضیح داده و درک آن‌ها را آسان‌تر کند.

نویسنده‌ای که فیلسوف هم باشد به راحتی می‌تواند کسب و کار شما را (حتی اگر خیلی هم پیچیده باشد) توضیح دهد. یک فیلسوف کار بلد هیچ ترسی از اینکه خیلی چیزها را نمی‌داند ندارد. چنین نویسنده‌هایی وقتی چیزی را بلد نیستند سوالات مناسبی را در راستای موضوع می‌پرسند تا بتوانند آن را کاملا درک کنند. یک نویسنده‌ی فیلسوف می‌داند که بیان اطلاعات به زبان ساده چقدر در تجارت و کسب و کار اهمیت دارد. در واقع هدف شما هم این است که خواننده‌های هدفتان بتوانند به راحتی محتوای وبسایت تجاری شما را درک کنند! اگر آن‌ها نتوانند مطلب را درک کنند آن محتوا بی‌فایده خواهد بود.

اگر محتوای خودتان را نوشته‌اید، سعی کنید مطلب آن تا حد ممکن روشن و واضح باشد. اگر هم نیاز به راهنمایی دارید کتاب کلاسیک “درباره خوب نوشتن” از ویلیام زینسر می‌تواند به شما کمک کند.


یک نویسنده‌ی فیلسوف تا وقتی موضوع را حل نکند تسلیم نمی‌شود

همان قدر که فلسفه سخت است، فیلسوف‌ها هم سرسخت هستند. چنین نویسنده‌هایی عادت کرده‌اند که برای درک موضوعات سخت، ثابت‌قدم باشند و سخت تلاش کنند. برای اینکه بتوان یک استدلال را آنالیز کرد در درجه اول باید بتوان آن را درک کرد. برای درک آن هم باید بدانید که چطور همه ادعاهای صریح و ضمنی گفته شده در مجموع با هم از محصول موردنظر پشتیبانی می‌کنند. نویسنده‌ای که فیلسوف هم هست می فهمد که آیا استدلالی که آورده شده قادر به پشتیبانی از نتیجه نهایی هست یا نه و چرا. وقتی همه چیز سخت پیش می‌رود و کارها گره می‌خورند، یک فیلسوف که سرسختانه پای موضوع ایستاده تا آن را حل کند قطعا همان ابرقهرمانی است که هر کارفرمایی به آن نیاز دارد.

خیلی از کارفرماها وقتی‌که یک جمله از محتوا واضح یا دقیق نباشد از نویسنده انتقاد می‌کنند. برای همین نویسنده‌ی فیلسوف شما باید آن‌قدر انتقادپذیر باشد که رنجیده خاطر نشود. در حقیقت شما به نویسنده‌ای نیاز دارید که اگر هم انتقادی شد آستین‌هایش را بالا بزند و اشتباهاتش را درست کند.

نویسنده‌ی خوب، به دنبال رشد خود است و مدام دانش خود را در مورد مطالب مختلف بالا می‌برد، سعی می‌کند عادت‌های مثبت در جهت حرفه‌ای نوشتن در خود ایجاد کند و روش‌های دیگران برای بهتر نوشتن و استدلال کردن را نیز فراگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
بدون دستور زبان، کلمات معنایی ندارند

چند کلام در باب دستور زبان: ۷ اصل دستور زبان فارسی

مطلب بعدی
بهار پر محتوا

بَهارِ پُر محتوا | کارزار نویسش برای محتوای ۱۴۰۰

مطلب مرتبط