وبینار استراتژی در سئو: چگونه با اقداماتی کوچک به نتایجی بزرگ دست یابیم؟

وبینار استراتژی در سئو: چگونه با اقداماتی کوچک به نتایجی بزرگ دست یابیم؟

همیشه و همه‌جا شنیده ایم که داشتن یک استراتژی در بازاریابی و سئو مهم است. اما این استراتژی به چه معناست و چطور به کمک ما می‌آید؟ نوید اباذری در «وبینار استراتژی در سئو: چگونه با اقداماتی کوچک به نتایجی بزرگ دست یابیم» به این سوالات پرداخته است و با بررسی نمونه‌های واقعی اقدامات موثر بر سئو را معرفی کرده است. در ادامه بخشی از آنچه نوید اباذری در این وبینار به آن اشاره کرد را آورده‌ایم.



استراتژی چیست و چه اهمیتی دارد؟

پیش از اینکه معنای شسته‌رفته‌ای از استراتژی بیاوریم تصور کنید یک سازمان آرمانی داریم و همه چیز در ایده‌آل‌ترین حالت خود است، وضع سایت، سئو، دیجیتال مارکتینگ خود را چه طور می‌بینید؟

در چه کلماتی رتبه‌ی اول را دارید؟

اصولا نقطه‌ی آرمانی، جایی است که مطلوب ماست ولی رسیدن به آن انقدر سخت است که تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد. اما همیشه باید آن را در نظر بگیریم تا بدانیم لازم نیست در همه‌ی کلمات رتبه‌ی اول گوگل باشیم و در همه‌ی سایت‌ها نام ما را نشان دهد.

حال شرایط فعلی خود را بررسی می‌کنیم. برای هر یک از کلیدواژه‌های اصلی خود کجا هستیم؟ چه رقبایی داریم و در مقایسه با آنها چه عملکردی داریم؟ نقاط ضعف و قدرت ما چیست؟

حال با دانستن این دو وضعیت می‌توانیم بگوییم:

استراتژی یعنی دانستن بایدها و نبایدها!

این که بدانیم چه کارهایی را بکنیم تا به نقطه‌ی آرمانی نزدیک شویم و چه کارهایی را نباید بکنیم. این وبینار در مورد همین بایدها و نبایدهای کوچک صحبت کرده است تغییر کوچکی که باعث سقوط یا صعود رتبه‌ی یک سایت می‌شود.


بخش‌های مختلف جهت انجام اقدامات کوچک برای بهبود سئو

طولانی ترین سفرها با کوچکترین قدم‌ها شروع می‌شود و بزرگترین تغییرات با اقدامات کوچک! اگر بدانیم به دنبال چه چیزی هستیم و همه‌ی حرکات و کارهای ما برای دیجیتال مارکتینگ در یک راستا باشد، می‌توانیم تغییرات خوبی ایجاد کنیم. اما نکته‌ای که باید همیشه و همه جا به آن دقت کنیم این است که دلیل هر عمل و نتیجه‌ی مطلوب خود را بدانیم. نتیجه را اندازه‌گیری کنیم و حرکت بعد را بر اساس آن تبیین کنیم.


وبلاگ

وبلاگ محلی برای تولید محتوا به صورت هدفمند و منظم است. شما با تولید محتوا در وبلاگ می‌توانید اعتماد مخاطبان خود را  جلب کنید و آنها را به مشتری تبدیل کند. اگر یک کسب‌وکار موشک باشد، وبلاگ حکم موتور موشک را دارد. بدون داشتن یک موتور سالم و قدرتمند، موشک به درستی عمل نمی‌کند و نمی‌تواند از زمین بلند شود. اما تغییرات کوچک که باعث چنین تغییر بزرگی در سئوی یک سایت دیگر شده است را می‌توانید از زبان خود نوید اباذری در وبینار استراتژی در سئو بشنوید یا در ادامه بطور خلاصه بخوانید:

استراتژی در سئو: چگونه با اقداماتی کوچک به نتایجی بزرگ دست یابیم؟

تولید محتوای با کیفیت

تولید محتوای با کیفیت کار زمان‌‌بر، هزینه‌بر و سختی است. برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت باید یا تیم قوی و منسجمی داشته باشیم یا از تیم‌های قوی خارج از سازمان کمک بگیریم و پروژه‌های خود را برون‌سپاری کنیم.


ارتباط پست‌ها با یکدیگر

تولید محتوای بلاگ اگر بدون فکر و برنامه‌ریزی باشد مشتری را به هیچ سمتی هدایت نمی‌کند و باعث می‌شود زمانی که مخاطب وارد یکی از صفحات وبلاگ ما می‌شود به سرعت از آن خارج شود. راهکار جلوگیری از این پرش، داشتن ارتباطات درست بین پست‌هاست.

هر مخاطبی که به وبسایت یا وبلاگ ما سر می‌زند به دنبال پاسخ سوال و یا نیازی است. بنابرین یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها در تعیین موضوع پست‌ها مشخص کردن این سوالات است.

سوالات اصلی مخاطبان خود را حدس می‌زنیم و با نوشتن پست‌های طولانی درباره‌ی آن سعی می‌کنیم به این سوالات پاسخ بدهیم. از پست‌های دیگر به این نوشته‌ی اصلی لینک می‌دهیم و از این پست نیز به پست‌های دیگر که هر بخش از این پست کلی را کامل‌تر توضیح داده است لینک می‌دهیم. این تکنیک به استراتژی تولید محتوای خوشه‌ای معروف است. تصویر زیر شمایی از این استراتژی است:

استراتژی تولید محتوای وبلاگ

استراتژی ساخت صفحات و تگ‌ها

تغییرات تکنیکال در سایت نیز به اندازه‌ی تغییرات محتوایی موثر است. دقت کنید که گوگل سعی دارد رفتار خود را به انسان‌ها نزدیک کند پس ساختار صفحات را برای کاربر نهایی مناسب‌سازی کنید. برای استفاده‌ی در موبایل، با اینترنت‌های ضعیف و سایر شرایط آن را بهینه کنید. تصویر زیر تاثیر تغییرات تکنیکال روی سرور و همچنین ساختار قرار گرفتن صفحات بر روی سئوی سایت را نشان می‌دهد.

تاثیر تغییرات ساختاری در سئو

به روز کردن مقالات قدیمی

یکی از مهم‌ترین نکات برای گوگل این است که شما یک سایت به‌روز داشته باشید، بنابرین مقالات قدیمی خود را که می‌دانید تاریخ مصرف گذشته‌اند را یا حذف کنید و یا تغییر داده و به‌روز کنید. این به‌روز کردن می‌تواند به سادگی یکی از موارد زیر باشد:

  • اضافه کردن یا تغییر چند خط یا پاراگراف
  • اضافه کردن تصویر و اینفوگرافیک به مطلب
  • تغییر Call To Action و جایگاه آن

شبکه‌های اجتماعی

با گذشت زمان، ساعت‌های حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده است و در واقع انسان‌ها در شبکه‌های اجتماعی زندگی می‌کنند. افکار خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و از شبکه‌های اجتماعی تاثیر می‌پذیرند. به همین دلیل است که اگر سایت را به موشک تشبیه کنیم، شبکه‌ی اجتماعی شبیه سوخت آن است که کمک می‌کند موشک ما مسیر طولانی‌تری را طی کند.

یک برند با تولید محتوای قوی، منظم، منسجم، هدفمند و استراتژیک می‌تواند با مخاطب تعامل برقرار کنید، احساسات او را درگیر کند و به شکلی در ذهن و خاطر او بماند که مخاطبان تبدیل به افرادی شوند محصولات و سایت ما را تبلیغ کنند.

کافی است که دید خود را نسبت به شبکه‌های اجتماعی عوض کنیم و آن را فقط بستری برای تبلیغ ندانیم و با افراد ارتباط برقرار کنیم.

همانطور که پیش‌تر گفتیم استراتژی به معنای این است که بدانیم چه کارهایی را نباید بکنیم. با یک دید بلند مدت و مشخص می‌دانیم در چه سوشال مدیایی نباید حضور داشته باشیم، در هر شبکه چه لحنی داشته باشیم و چه پستی را به اشتراک بگذاریم که در نهایت باعث دیده‌شدن سایت ما بشود.


اقدامات کوچک موثری که می‌توانیم در شبکه‌های اجتماعی انجام دهیم به شرح زیر است:

  • استفاده از یک هشتگ خاص برای دیده شدن همه‌ی مطالب
  • استفاده از هشتگ‌های پر مخاطب مرتبط
  • اضافه کردن توضیحات تصویر یا ALT txt برای قابل جست‌وجو شدن آن‌ها
  • اضافه کردن لینک در بیوی شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد بک‌لینک
  • اجرای کمپین‌های هدفمند برای افزایش بازدید از سایت
تاثیر کمپین همراستا با استراتژی سایت

تصویر فوق نشان‌دهنده‌ی ترافیک یک سایت بعد از اجرای کمپین‌های مختلف است که در شبکه‌های اجتماعی اجرا شده است.


روابط عمومی یا PR

تا به حال به این نکته اشاره کردیم که استراتژی در سئو چیست و چطور با اقدامات کوچکی در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی به سئوی بهتر سایت خود کمک کنیم. اما همیشه روابط عمومی به علت جنس متفاوت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در صورتی که اگر با تفکر استراتژیک به این موضوع نگاه کنیم، فرصت مناسبی برای بهبود سئو است.

روابط عمومی علاوه بر برگزاری رویدادهای مختلف برای کسب‌وکار وظیفه‌ی پاسخ‌گویی صحیح به اتفاقات و پرسش‌های مخاطبان و رفع مشکلات را دارد. هر زمان که رویدادی برگزار می‌شود یا مشکلی پیش می‌آید جست‌وجو پیرامون آن بیشتر می‌شود. درست در همان زمان‌ها شما می‌توانید با مطالب مناسب از شرایط به خوبی بهره ببرید.

معمولا بعد از برگزاری یک رویداد موفق، نرخ جست‌وجوی سایت و دیده شدن آن افزایش پیدا می‌کند. شما می‌توانید با ارائه‌ی کاتالوگ دیجیتال افراد را به سایت خود سوق دهید و یا از مخاطبان بخواهید چیزی را جست‌وجو کند که در آن رتبه دارید. با جذب مخاطب جدید لازم است که مسئول بازاریابی با هوشمندی تمام از این مخاطبان جدید استفاده کند و آنها را به مسیر دلخواه شما هدایت کند.

همچنین در صورت وقوع مشکل برای کسب‌وکار غالبا جست‌وجو در مورد آن افزایش می‌یابد. اینجا شما می‌توانید با کمک روابط عمومی خود مقالاتی در مورد «چطور از -مشکل- پیشگیری کنم»، «قوانین مرتبط به -مشکل-» و مشابه آن تهیه کنید و به سرعت در صفحات گوگل دیده شوید.

تصویر زیر نتایج جست‌وجوی عنوان سایت بعد از یک فعالیت روابط عمومی در فضای غیر دیجیتال است.

در انتها، اگر ندانید به کدام سمت و هدف می‌خواهید برسید،‌ هر اقدامی که انجام می‌دهید هم درست است و هم غلط و هرگز نمی‌توانید از این موضوع مطمئن شوید. استراتژی همان مسیر و نقشه‌ی راه رسیدن به هدف بازاریابی است. اگر برای تهیه‌ی استراتژی محتوایی خود نیاز به راهنمایی دارید، کارشناسان نویسش می‌توانند به شما کمک کنند. برای این کار کافی است فرم مشاوره‌ی رایگان را تکمیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
راه های بهتر نوشتن

تقویت مهارت‌های نویسندگی با 12 تکنیک جادویی!

مطلب بعدی
بلاغت در کلام شیوایی در نگارش

بلاغت در کلام، شیوایی در نوشتن | راهنمای باستانی ارسطو

مطلب مرتبط