راه‌های پیدا کردن موضوع برای تولید محتوا

۱۵ راه برای انتخاب موضوع برای تولید محتوا

همان‌طور که می‌دانید، مراقبت از این‌که ایده‌ها و خلاقیت‌ها به طور مداوم در کار جریان پیدا کنند، همواره دغدغه تولیدکنندگان محتوا، مدیرهای مارکتینگ و صاحبان کسب‌وکارها بوده است. پیش از این راجع به پدیده‌ای به نام بن بست فکری و بن‌بست ایده صحبت کردیم و راه حل‌های متنوعی برای گذر از این حالت بیان کردیم. اما در این مطلب ۱۵ راه برای انتخاب موضوع برای تولید محتوا می‌پردازیم که می‌توانند در تولید و انتشار مداوم محتوا به شما کمک کنند. این روش‌ها موضوع کلی یا کلمه‌ی کلیدی مناسب برای تولید محتوا را مشخص می‌کند. بعد از آن، نوبت به خلاقیت خودتان می‌رسد.



پرسش از جامعه‌ی هدف، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای انتخاب موضوع محسوب می‌شود. البته پرسیدن سوالی مانند «می‌خواهید درباره چه چیزی بنویسیم؟» از مخاطب، خواسته زیادی به نظر می‌رسد. به همین دلیل، لازم است تا با کمک روشی کمی مخفیانه به هدف خود برسید. به طور مثال، می‌توانید از علاقه‌مندی‌های مخاطب بپرسید و سپس برای موضوعات پرتکرار در میان پاسخ‌ها، محتوا تولید کنید.


از مشتریان ایده بگیرید

در حقیقت هر فردی که در اینترنت به جست‌وجو می‌پردازد سوال یا دغدغه‌ای دارد که به دنبال حل آن است. واضح است که برای خوانده شدن مطالب باید محتوایی تولید کنید که به سوالات و مشکلات مخاطبانتان پاسخی منطقی بدهد. به‌این‌ترتیب، مسیر شما برای رسیدن به ایده‌ی تولید محتوا هموار است؛ از هر فرصتی برای پرسیدن این سوال از مخاطب خود استفاده کنید. این فرصت‌ها می‌توانند در هر موقعیتی باشند که با مخاطب تعامل دارید؛ مانند شبکه‎‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، بخش نظرات وبلاگ و هرجای دیگری که جامعه‌ی هدف شما نظراتش را در آن به اشتراک می‌گذارد.


سوالات مشتریان، دانش نهانِ تیم فروش

به یاد داشته باشید که بخش بازاریابی شما باید از بخش فروش پشتیبانی کند تا کسب درآمد و انجام معاملات برای آن‌ها آسان شود. برای دستیابی به این هدف، محتوای شما باید موضوعاتی را بیان کند که یک فرد فروشنده به مشتری ارائه می‌دهد؛ بنابراین با تیم فروش خود صحبت کنید و از آن‌ها بپرسید که مشتریان همیشه چه سوالاتی را با فروشندگان مطرح می‌کنند. تحقیق کنید که مشتریان بالقوه علاقه‌مند به دانستن چه موضوعاتی در مورد خدمات، محصولات یا برند شما هستند.

بازاریابی محتوایی در مورد پاسخگویی به سوالات مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی شماست؛ بنابراین جلساتی را با تیم فروش خود برگزار کنید و سوالات جدید مشتریان را استخراج کنید و سعی کنید در سایت خود به آن‌ها پاسخ بدهید. یکی از روش‌های کاربردی برای تولید محتوا متناسب با سوالات مشتریان، داشتن یک کانال است که فروشندگان سوالات جدیدی که مشتریان بالقوه و فعلی پرسیده‌اند را در آن ارسال کنند.


تیم پشتیبانی، همراه مشتریان فعلی

صحبت با تیم فروش به شما نشان می‌دهد که محتوای شما در حال ارائه‌ی چه اطلاعاتی به مشتریان بالقوه است؛ اما چه چیزی برای مشتریان فعلی اهمیت دارد؟ شما که نمی‌توانید آن‌ها را فراموش کنید؛ بنابراین محتوای شما باید برای مشتریانی که قبلا از شما خرید کرده‌اند نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

صحبت با تیم پشتیبانی مشتریان، به شما می‌گوید که مشتریان فعلی چه چیزهایی را می‌خواهند بدانند. چه نیازهایی دارند. بخشی از تولید سایت شما باید مختص مشتریان فعلی باشد، محتوای خوب و خدمت مناسب، مشتریان فعلی را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند.


پست‌های مورد علاقه‌ی خوانندگان

یک روش دیگر برای این‌که متوجه شوید خوانندگان چه موضوعاتی را بیشتر دوست دارند، شناخت پست مورد علاقه‌ی آن‌ها از میان محتواهای منتشر شده درگذشته است. به‌این‌ترتیب متوجه می‌شوید که بهترین روش انتخاب موضوع برای تولید محتوا چیست و خوانندگان چه سبک محتوایی را ترجیح می‌دهند.

برای رسیدن به پاسخ این سوال می‌توانید از طریق ارسال ایمیل، توییت یا پیام ساده، با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید. از خوانندگان خود بپرسید اخیرا پست‌های شما را دیده‌اند؟ محتوای مورد علاقه‌ی آن‌ها چه ویژگی‌هایی داشته است؟


از رهبران صنعت خود، در مورد بهترین راهکارهایشان بپرسید

از وبلاگ‌های کوچک گرفته تا خبرگزاری‌های بزرگ، همه به این روش برای تولید محتوا علاقه دارند.

جمع‌آوری نکات، پیشنهادها و توصیه‌های افراد تاثیرگذار می‌تواند به همه کمک کند. شما به‌این‌ترتیب اطلاعاتی را در اختیار مخاطب خود می‌گذارید که دسترسی به آن برایش دشوار به نظر می‌رسد؛ زیرا همه نمی‌توانند به طور اختصاصی از رهبران صنعت خود مشاوره بگیرند. بااین‌حال توصیه‌های عمومی به همان اندازه کارآمد به نظر می‌رسند.

نکات متخصصین، موضوع مناسب برای تولید محتوا

کمپین ایمیلی

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، سریع‌ترین راه برای این‌که متوجه شوید خوانندگان کدام موضوع برای تولید محتوا را دوست دارند، این است که از خودشان بپرسید. با کمک سرویس بازاریابی ایمیلی خود یک کمپین ساده ایجاد کنید و به‌عنوان پی‌نوشت یا فراخوان از خوانندگان ایده بگیرید. همچنین می‌توانید از ایمیل خوش‌آمدگویی به‌عنوان یک فرصت برای جمع‌آوری موضوعات مورد علاقه‌ی مخاطب استفاده کنید.

ما در بلاگ نویسش یک مطلب کامل را به چگونگی برگزاری یک ایمیل مارکتینگ اثر بخش اختصاص داده‌ایم.


طوفان فکری

تیم شما می‌تواند با همفکری به ایده‌های زیادی دست پیدا کند. به همین دلیل است که جلسات طوفان فکری گروهی، همواره قطار جدیدی از ایده‌ها را به راه می‌اندازند. اگرچه ایده‌پردازی در تنهایی اشتباه نیست اما وقتی صحبت از ایده‌پردازی برای تولید محتوا می‌شود، نمی‌توان از مزایای بی‌شمار طوفان فکری گروهی چشم‌پوشی کرد.


به آنچه آموخته‌اید فکر کنید

وقتی به آنچه خوانندگان دوست دارند فکر می‌کنید، از تجربیات خودتان غافل نشوید. در بیشتر مواقع شما قبلا جای خواننده‌ی خود بوده‌اید. یادتان باشد که باید با خوانندگان ارتباط برقرار کنید. با صحبت‌کردن در مورد اتفاقاتی که پشت سر گذاشته‌اید، احتمالا در مورد چیزهایی که برای آن‌ها اتفاق افتاده است نیز حرف می‌زنید.

چنین محتواهایی می‌توانند شامل داستان‌هایی درباره موفقیت‌ها یا استراتژی‌ها باشند که توسط افرادی که آن‌ها را انجام داده‌اند نوشته شده‌اند.

تفکر در مورد موضوعات

در مورد اشتباهات و مشکلات خود بنویسید

یک روش عالی برای شخصی‌سازی محتوا و به اشتراک گذاشتن تجربیات خود، تأمل در مورد مشکلی است که برای شما پیش‌آمده یا اشتباهی که مرتکب شده‌اید. به طور مثال، شرکت بافر (Buffer) محتوایی را در مورد ازدست‌دادن نیمی از ترافیک ریفرال شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرده است که می‌تواند مثالی عالی برای این دسته از محتواها باشد.


محبوب‌ترین پست‌هایی که تابه‌حال منتشر کرده‌اید را شناسایی کنید

به آمارهای مربوط به هر محتوا نگاه کنید و با کمک تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، موثرترین موضوعات را شناسایی کنید. حالا زمان آن رسیده که روی ایده‌هایی مشابه همان پست‌ها متمرکز شوید. حتی ممکن است تصمیم بگیرید که برای یک محتوای محبوب قسمت دومی بنویسید و آن را کامل‌تر کنید.


بر اساس نکات یا زیرعنوان‌های پست قبلی، محتوای جدید خلق کنید

برای اجرای این روش، می‌توانید هفته را با انتشار محتوایی با موضوع کلی آغاز کنید. سپس در طول هفته، برای هر یک زیرعنوان‌ها یک محتوای جدید بنویسید. با استفاده از این راهکار همواره ایده‌های جدیدی خواهید داشت. از سوی دیگر، می‌توانید با کمک این محتواها، لینک‌سازی داخلی سایت خود را بهبود دهید.


نظرات زیر پست‌های وبلاگ را بخوانید

بخش نظرات وبلاگ شما یا حتی وبلاگ‌های رقیب، مکانی برای شناخت خوانندگان است. به سوالات، نظرات و ایده‌های جامعه‌ی هدف خود دقت کنید تا راحت‌تر از آنچه تصور می‌کنید به موضوع برای تولید محتوا برسید.


جستجو برای ایده را از گوگل شروع کنید

کاملا واضح است که گوگل بیشتر از هر سایت دیگری در مورد آنچه افراد به دنبالش هستند اطلاعات دارد. درست به همین دلیل، اینکه از گوگل برای تحقیقات در مورد کاربران و خواسته‌های آن‌ها استفاده نکنید اشتباه بزرگی به نظر می‌رسد.

گاهی بهترین راه برای این‌که مطمئن شوید محتوای شما در نتایج جستجو دیده می‌شود این است که خودتان قبل از نگارش محتوا، در گوگل جستجو کنید. تکمیل خودکار جملات توسط گوگل، بهترین راه برای رسیدن به موضوع برای تولید محتوا محسوب می‌شود. کافی است کلمه اصلی را در نوار جستجوی گوگل بنویسید تا لیستی از آنچه مردم می‌خواهند بدانند را مشاهده کنید.

همچنین با جستجوی موضوع قبل از نوشتن محتوا، می‌توانید متوجه شوید که کاربران به کدام صفحات بیشتر علاقه نشان داده‌اند؛ به‌این‌ترتیب می‌توانید نگرش خود نسبت به موضوع را بهینه کنید.


از تحلیل رقابتی کمک بگیرید

تجزیه‌وتحلیل رقابتی، یکی دیگر از روش‌های شگفت‌انگیز برای رسیدن به ایده‌ی تولید محتوا است. به کمک این روش نه‌تنها نمونه‌های موفق را بررسی می‌کنید بلکه متوجه می‌شوید باید چه چیزهایی را شکست بدهید.

از استراتژی‌های محتوایی رقبا به‌عنوان راهنما استفاده کنید و از اشتباهات و موفقیت‌های آن‌ها درس بگیرید. حتی ممکن است شناختن محبوب‌ترین پست‌های رقبا نیز به شما کمک کند تا در انتخاب موضوع برای تولید محتوا بهتر عمل کنید؛ در این راه ابزارهای سئو مانند BuzzSumo به شما کمک خواهند کرد.


از سایت‌های مولد موضوع برای تولید محتوا استفاده کنید

در این مطلب در مورد روش‌های مختلفی صحبت کردیم که انتخاب ایده برای تولید محتوا را آسان‌تر می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مختلفی هم برای این کار وجود دارد. هرچند وظیفه اصلی بعضی از این سایت‌ها انتخاب عنوان است اما می‌توانید از آن‌ها برای انتخاب موضوع نیز استفاده کنید.

به‌عنوان‌مثال، زمانی که می‌دانید قرار است در مورد «روش‌های بازاریابی در توییتر» بنویسید؛ به سراغ این سایت‌ها بروید و با بررسی عنوان‌های پیشنهادی ایده بگیرید. این کار به شما در کشف زوایای جدید و شکل‌دادن محتوا کمک می‌کند.

سایت مولد موضوع وبلاگ هاب‌اسپات (HubSpot) یکی از بهترین مولدهای موضوع برای تولید محتوا محسوب می‌شود.

حرف آخر

پیشنهاد می‌کنیم پس از مطالعه این مطلب به راهکارها و ابزارهای معرفی شده فکر کنید و آن‌هایی را که برای وبلاگتان مناسب هستند به کار بگیرید. به خوانندگان و نیازهایشان توجه کنید و بعد انگشتانتان را روی صفحه‌کلید بچرخانید. خواهید دید که چطور این راهکارهای به محتواهای شگفت‌انگیز ختم می‌شوند.

شما از چه روش‌هایی برای انتخاب ایده‌ی تولید محتوا استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

مشکل بزرگ بسیاری از نویسندگان: وقتی نمی‌توانیم بنویسیم، چطور تولید محتوا کنیم؟

مطلب بعدی

نزدیک‌بینی محتوایی و درمان آن با تغییر استراتژی بازاریابی!

مطلب مرتبط