5 تکنیک برای غلبه بر وبلاگی با محتوای خسته‌کننده

تولید محتوای وبلاگ

قطعاً شما هم شنیده‌اید که امروزه وبلاگ‌نویسی نسبت به گذشته تغییر کرده و تاحدودی کمرنگ‌تر شده است. تولید محتوای وبلاگ زمان و انرژی زیادی از شما می‌گیرد و در عین حال توان برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان پرتلاطم، ماجراجو و باهوش امروزی را ندارد.

مطمئناً ترندهای رسانه‌های اجتماعی، ابزارها و فعالیت‌های تعاملی و همچنین تکنیک‌های داستان‌پرداز مانند فیلم، صدا و البته تا حدودی نیز واقعیت مجازی، باعث تغییر اولویت‌ها و عادت‌های مصرف محتوا شده است. با این وجود، وبلاگ‌نویسی هنوز هم یکی از برترین روش‌های تولید محتوا است که بازاریابان برای ایجاد آگاهی از برند و جذب مخاطب، از آن استفاده می‌کنند.

علاوه براین، از آنجا که تطبیق‌پذیری و همچنین انعطاف‌پذیری خلاقانه در وبلاگ‌نویسی می‌تواند به اندازه‌ی فانتزی‌ها و تصورات شما نامحدود باشد، این امکان را دارید که با روش‌ها و انجام کارهای مختلف، وبلاگ خود را از یک رسانه‌ی تبلیغاتی متوسط به یک تجربه‌ی داستان‌سرایی مطلوب تبدیل کنید.



5 تکنیک برای تولید محتوای وبلاگ جذاب

در ادامه 5 تکنیکی را بررسی می‌کنیم که شرکت‌ها در تولید محتوای وبلاگ خود برای دوام آوردن در بازار رقابتی کسب‌وکار خود و همچنین ترغیب مصرف‌کننده استفاده می‌کنند. محتوای وبلاگ به‌عنوان ویترینی برای نمایش اطلاعات، ارزش­‌ها، بینش‌ها و تخصص‌های هر کسب‌وکار یا برندی به‌کار می‌رود.


۱. اعضای جامعه‌ی هدف خود و استعدادهای خلاقانه‌ی آن‌ها را برجسته کنید

وبلاگ‌های ویژه و ممتاز برای خوانندگان‌شان ارزش خلق می‌کنند. پیروی از این وبلاگ‌ها از طریق دنبال کردن توصیه‌های تاکتیکی، نکات مربوط به محصول یا فرآیند و یا استفاده از نمونه‌های موفق، غالباً امری عملی یا آموزشی است. اما چنانچه وبلاگ‌نویسی با توجه به مخاطبان هر وبلاگ، شخصی، منحصربفرد و مرتبط باشد، نتیجه‌ی بهتری در پی خواهد داشت. در این‌صورت مخاطبان می‌توانند انعکاسی از خود و خواسته‌­های‌شان را در پست‌های شما ببینند.

هزاران تولیدکننده و سازنده برای تبلیغ محصولات خود به Etsy (فروشگاه آنلاین لوازم دست‌ساز هنری) تکیه می‌کنند. این پلتفرم تجاری، فضایی ایجاد می‌کند که حتی ماهرترین صنعتگران می‌توانند در آن برای نشان دادن ویژگی‌ها و وجه تمایز محصولاتشان به مخاطبان تلاش کنند. هر چه کسب‌وکارها موفقیت تجاری بیشتری به دست آورند به معنای موفقیت بیشتر برای Etsy است. بنابراین، وبلاگ این شرکت (Etsy Journal) با معرفی صاحبان کسب‌وکار چیره‌دست و ماهر و انجام مصاحبه با آن­ها، داستان‌های پشت‌صحنه و گردآوری پروفایل­‌ها، به بازدید‌کنندگان سایت کمک می‌کند تا کسب‌وکارهای جدید و پرفروش را کشف و شناسایی کنند.

تاکید اتسی همیشه بر خلاقیت کاربران است

راه دیگر برای برجسته کردن خود و کسب و کارتان، دعوت از افرادی جهت کمک در به ثمر رسیدن ایده‌های محتوایی، بیان و کلمه‌بندی خلاقانه و استعدادهای هنری در محتوای وبلاگ شما است. در وبلاگ Drop، یک مراکز حرفه‌ای مراقبت از ناخن با نام تجاری، چالش‌های رنگی و طراحی منظم را برای جامعه‌ی هنرمندان، اینفلوئنسرها و طرفداران خود به نمایش می‌گذارد. این برند هر هفته از فالوورهای خود می‌خواهد با استفاده از یک رنگ خاص یا طرح ویژه، یک مانیکور طراحی و اجرا نموده، سپس نتیجه‌ی طرح خود را در اینستاگرام با هشتگ ColorIsTheAnswer# ارسال کنند. این برند با انتشار دستورالعمل‌های گام‌به‌گام در مورد چگونگی ایجاد یک نمونه‌کار، محبوب‌ترین مطالب و محتواهای موجود در وبلاگ خود را برجسته می‌کند.


۲- عمیق‌ترین هدف برند خود را کشف کنید

این موضوع کاملاً منطقی است که یک برند مانند استارباکس با پست‌هایی در مورد بو دادن دانه‌های قهوه، طعم‌ها و دستور العمل‌های جدید و لذت بردن از قهوه و کافئین، بتواند برای استوری‌های وبلاگ خود، امضای منحصر به برند خود را داشته و از آن بهره ببرد. اما محتوای وبلاگ این کمپانی،عموما هدف برانگیزاننده‌تری دارد. اهداف این محتواها شامل افزایش آگاهی از برند و تقویت تلاش‌های شرکت است که ویژگی‌هایی مانند پایداری، فراگیر بودن و در نظر گرفتن رفاه جامعه را در خود جای می‌دهد.

صحبت در مورد ایده‌آل‌های برند شما، ارزش‌هایی که برندتان از آن حمایت می‌کند و بیان دلایلی که برندتان به آن ارزش‌ها کمک می‌کند، راهی عالی برای ارتقا و بهینه‌سازی محتوای وبلاگ شما از یک ابزار بازاریابی متمرکز بر تجارت به یک مقصد ارتباطی واقعاً معنی‌دار است. چنانچه وبلاگ شما نشان دهد که چگونه کسب‌وکارتان مشکلاتی را حل می‌کند، توجه مخاطبان بیشتری به شما جلب خواهد شد.


۳. یک تجربه‌ی همه‌جانبه و اجتماعی‌پسند را پرورش دهید

یکی دیگر از تکنیک‌های وبلاگ‌نویسی، ترکیب چندین قالب رسانه‌ای مانند گالری تصاویر، لیست‌های پخش صوتی، قسمت‌هایی از پادکست‌ها و مجموعه‌های ویدیویی است. این تکنیک‌ها نه جنبه‌‌ی داستان‌سرایی برند شما را پررنگ‌تر کرده و باعث افزایش بازدید سایت می‌شوند، بلکه می‌توانند محتوای وبلاگ شما را برای به اشتراک گذاشتن در رسانه‌های اجتماعی جذاب‌تر کنند.

چنانچه این روش به خوبی انجام و اجرا شود، این تکنیک‌ها حتی می‌توانند به مخاطبان شما تجربه‌ای شبیه به آنچه که از حضور در شبکه‌های اجتماعی به‌دست می‌آورند، ارائه کند.

به محتوای فروشگاه دوچرخه Sole Bicycles نگاه کنید که چگونه از طریق اشتراک‌گذاری تصاویر گرم و دوستانه در سایت خود با فرمتی شبیه به اینستاگرام، از ماجراهای مربوط به دوچرخه، فرهنگ خاص خود را به مخاطب نشان می‌دهد.

وبلاگ Zoomin، از ویژگی‌های خاص شبکه‌های اجتماعی در مرتب کردن محتوای وبلاگ خود برای دسته‌بندی و جهت‌دهی آسان‌تر محتوای خود استفاده کرده است. این برند دارای برچسب‌های مرتبط و یا هشتگ‌های منحصربه‌فرد است تا محتوای وبلاگ خود را به دسته‌های موضوعی و مشخصی تقسیم‌بندی کند. به این ترتیب خوانندگان می‌توانند بر اساس علاقه‌مندی‌های خود، مطالب و محتواها را انتخاب کنند.


۴. به عمق بروید و به هدف بزنید

عقل و تجربه به ما می‌گوید که محتوای وبلاگ باید به آسانی خوانده و درک شود و البته لازم به ذکر نیست که باید به راحت‌ترین شکل ممکن نیز نوشته و منتشر شود. شواهد اثبات این گفته را می‌توان از میزان موفقیت ترندهای پرطرفدار وبلاگ مانند پست‌های کوتاه‌تر، فهرست‌ها و محتواهای “چگونه” (How-To)، مشاهده کرد. این شیوه‌های محتوایی می‌توانند تاکتیک‌های موثری برای جلب علاقه و توجه به سمت شما به خصوص در نتایج جستجو باشند.

اما آخرین تحقیقات درمورد وبلاگ‌نویسی که توسط Orbit Media Studios انجام شده، نشان می‌دهد که تولید داستان‌های طولانی‌تر، عمیق‌تر و چشمگیرتر حتی اگر بسیار زمان‌بر باشد، موثرتر خواهند بود. از میان وبلاگ‌نویسانی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، گزارش شده که ۳۸٪ از آن‌ها بطور متوسط شش ساعت یا بیشتر را روی یک پست وقت می‌گذرانند و ۵۵٪ آن‌ها پست‌هایی را ایجاد می‌کنند که شامل ۲۰۰۰ کلمه یا بیشتر است.

اما از نوشتن مقاله‌های طولانی و مفصل چه نتایجی برای شما حاصل می‌شود؟

در نظر بگیرید که تیم اوربان (یک بلاگر مطرح)، چگونه با نوشتن محتواهای عمیق درمورد مسائل مشکلات پیچیده، برای خود یک برند محتوایی شناخته‌شده را برای خود ایجاده کرده است. با وجود طولانی بودن پست‌های اوربان، (به عنوان مثال یکی از محتواهای اخیر او بیش از۱۷۰۰۰ کلمه دارد!)، محتوای وبلاگ او برای طیف وسیعی از مخاطبان قابل‌استفاده است، زیرا از تکنیک‌هایی استفاده می‌کند که هم به آوازه‌ی سبک و برند شخصی خودش کمک می‌کند و هم به اندازه‌ی کافی خلاق و پاسخگوی نیازهای کاربران است.

برای مثال به گرافیک زیر دقت کنید که در عین حالت ابتدایی و خامی که دارد، بامزه، خلاق و مرتبط با محتوای وبلاگ است.


۵. برای کمک به انتقال مفاهیم و داستان‌گویی، از تصاویر استفاده کنید

در مثال قبل دیدیم که چگونه اضافه کردن یک تصویر و گرافیک بسیار ساده، جذابیت و خوانایی محتوای وبلاگ را چندین برابر افزایش می‌دهد.

تصویر در یک فضای متنی، می‌تواند فضای خشک و جدی یک محتوا را تا حد زیادی تلطیف و خستگی چشم را کاهش دهد. اما باید به این نکته توجه کرد که استفاده‌ی زیاد و بیش‌ازحد از تصاویر هم می‌تواند شما را از آن طرف بام بیندازد.

از تصاویری استفاده کنید که به‌نحوی یک ارتباط معنایی با محتوای وبلاگ داشته باشد یا حاوی اطلاعاتی برای کاربران باشد.استفاده از عکس، گرافیک، اینفوگرافی، تصویرسازی داده‌ها و نمودار می‌تواند به جذاب‌تر شدن محتوای وبلاگ شما کمک کند.

وبلاگ Airstream از این رویکرد بصری‌محور برخوردار است. زمانی که شما این سایت را باز می‌کنید، با عکس‌های چشم‌نواز مواجه می‌شوید که شما را به خواندن پست‌ها ترغیب می‌کند. در این وبلاگ با تصاویری مواجه می‌شوید که هر کدام به‌تنهایی می‌توانند بیان‌کننده‌ی داستانی باشند و در عین‌حال، کاملا در خدمت داستان و پیام برند باشند.


شروع کنید، چون محتوای وبلاگ خودبه‌خود خلق نمی‌شود!

اگرچه وبلاگ‌نویسی ممکن است به اندازه‌ی شیوه‌های تبلیغاتی و بازاریابی جدید، به سرعت نتیجه‌بخش نباشد، اما همچنان روشی قدرتمند برای درگیر کردن مخاطبان شما در ارتباطات و نوشته‌های معنی‌دار، الهام بخش و ماندگار است.

با رعایت همین 5 نکته‌ای که مطرح کردیم، می‌توانید به داشتن یک وبلاگ جذاب و کاربردی امیدوار باشید. پس آستین‌ها را بالا بزنید و از همین امروز به فکر بهبود فرایند وبلاگ‌نویسی خود باشید.

اگر به دلایل مختلف از جمله کمبود منابع و زمان، نمی‌توانید شخصا محتوای وبلاگ‌تان را آماده کنید، نویسندگان ما در نویسش، همیشه برای تولید مقاله‌هایی در موضوعات مختلف آماده و گوش‌به‌زنگ هستند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
کپی رایتر حرفه ای

50 ویژگی که یک کپی رایتر متخصص باید داشته باشد

مطلب بعدی
تدوین استراتژی محتوا

تدوین استراتژی محتوا به زبان ساده و در 11 مرحله

مطلب مرتبط