فرایند تولید محتوا: با چهار مرحله تولید محتوا آشنا شوید

فرایند تولید محتوا

نوشتن و به طور کلی، فرایند تولید محتوا در هر یک از گونه‌های محتوایی، تقریبا یکسان است. ممکن است بخواهید مقاله‌ای بنویسید و یا یک کلیپ تبلیغاتی بسازید. هرچند شکل و فرمت این محتواها با دیگری متفاوت است، اما روندی که در کار طی می‌شود، تقریبا یکسان است.

اگر تولید کننده‌ محتوا هستید،‌ احتمالا فرایند تولید محتوا را متناسب با تجربه‌ی خود طراحی کرده‌اید و روند مشخصی را در پیش می‌گیرید. در ادامه، چهار مرحله‌ی اصلی از فرایند تولید محتوا همراه با کارکردهای هرکدام را خواهید خواند. استفاده از این فرایند تولید محتوا، کیفیت کار شما را افزایش داده و توامان، نظم بیشتری به کارتان می‌افزاید.


مرحله اول: تعیین هدف تولید محتوا

تعیین هدف تولید محتوا اولین گام از فرایند تولید محتوا خواهد بود

به عنوان تولید کننده محتوا، اولین سوالی که باید پیش از آغاز فرایند تولید محتوا به آن پاسخ دهید این است که این محتوا را برای چه کسی و با چه هدفی تولید می‌کنید؟ اگر شناخت درستی از شخصیت مخاطب محتوا نداشته باشید و ندانید که او با چه هدف و نیتی بناست تا محتوای تولیدی شما را بخواند یا استفاده کند، به احتمال خیلی زیاد، نمی‌توانید محتوایی اثربخش تولید کنید.

مهارت شما در تولید محتوا، یک بخش مهم و کلیدی از کار است. اما برای آنکه بتوانید از این مهارت به نحو احسن استفاده کنید، باید بدانید چه کسی را هدف محتوا قرار داده‌اید. پاسخ به این سوال و برخی دیگر از اطلاعات کلیدی که طی فرایند تولید محتوا باید در اختیار داشته باشید، در مقاله سوالات تولید محتوا گردآروری شده است. پس اگر پاسخ هرکدام از سوالات برای گنگ و نامفهوم است، از مشتری بخواهید که برای‌تان شفاف کند.


مرحله دوم: تعیین درون مایه و پیام محتوا

زمانیکه در خصوص مخاطب و هدف محتوا اطلاعات کافی را جمع‌آوری کردید، زمان آن می‌رسد «محتوای» محتوای‌تان را تعیین کنید! اگر استانداردهای تولید محتوا را دیده باشید، بخشی با عنوان درون‌مایه و ساختار وجود دارد که استانداردهای این حوزه را به دقت توضیح داده است.

پیش از آنکه شروع به تولید محتوا کنید، باید برای‌تان شفاف باشد که در محتوا می‌خواهید چه اطلاعاتی را بر اساس چه ساختاری به مخاطب ارائه کنید. فرقی ندارد که مشغول تولید یک کلیپ تبلیغاتی هستید و یا مشغول ترجمه‌ی یک مقاله برای وبلاگید. ساختمان و ساختاربندی محتوا، نقشی کلیدی در خوانایی متن و اثربخشی آن درد.

پس در ابتدا، اجزای محتوا را تعیین و ساختار را تعریف کنید تا مخاطب بتواند محتوای شما را تا انتها دنبال کنید.


مرحله سوم: قطعات پازل را ایجاد و جاگذاری کنید

سومین مرحله از فرایند تولید محتوا، همان بخشی‌ست که عموما با عنوان تولید محتوا از آن یاد می‌شود. در گام قبلی، ساختار محتوا را تعیین کردیم و حالا زمان آن رسیده که برای هر بخش، محتوای لازم را تولید کنیم.

در این مرحله لازم است اطمینان کسب کنید که برای هر بخش، محتوایی اصولی و بهینه تولید کرده‌اید و به درستی مخاطب را به هدفی که آن بخش نیاز دارد می‌رسانید.

معمولا یک محتوای استاندارد، اجزای زیر را در دل خود دارد:

  • عنوان
  • طرح مساله
  • بدنه محتوا
  • اجزای بدنه (تشریح مسائل)
  • جمع‌بندی

همانطور که اسم هر بخش مشخص است، کارکردهای مختلفی را در محتوا دارند و به گونه‌ای متفاوت کاربر و مخاطبِ محتوا را راضی می‌کنند. مثلا عنوان محتوا، باید به قدر کافی برای کاربر جذاب باشد که بخواهد ادامه محتوا را دنبال کند. در بخش طرح مساله باید بتوانید هدف محتوا را ساده و سریع به مخاطب ارائه کنید


مرحله چهارم: بازبینی و اصلاح

پس از آنکه کار تولید محتوا برای اجزای مختلف را به اتمام رساندید، نوبت بازبینی و اصلاح محتوا فرا می‌رسد. ممکن است ایراداتی جزئی و یا کلی در متن وجود داشته باشد که حین تولید محتوا از آن غافل شده‌اید. حالا زمان خوبی‌ست که مشکلات محتوا را رفع و ایرادات آن را برطرف کنید. بسته به نوع محتوایی که مشغول به تولید آن هستید، ممکن است این بازبینی چند ساعت تا چند روز زمان از شما بگیرد. در تولید محتوای متنی، این زمان حداکثر یک ساعت خواهد بود


مرحله چهارم: توسعه مستمر محتوا

یکی از مهمترین ویژگی‌های محتواهای آنلاین نسبت به محتوای آفلاین (عموما چاپی) پویایی آن است. این بدان معناست که شما می‌توانید در هر زمان که بخواهید، محتوای تولیدی خود را اصلاح کرده و آن‌را به‌روز کنید.

تصور کنید که محتوایی در خصوص ترندهای بازاریابی در سال گذشته تولید کرده‌اید. طبعا آن محتوا امروز دیگر چندان کارآمد نیست. باید مستمر حواس‌تان به محتواهایی که پیش‌تر تولید و منتشر کرده‌اید، باشد تا به فراخور زمان، آن‌ها را بهبود و بازنویسی/بازسازی کنید.


فرایند تولید محتوا، ساده و جذاب است. ممکن است شما دقیقا مطابق با گام‌های فوق حرکت نکنید، اما به قطع رویه‌ای مشخص را برای کار خود دارید. نکته‌ی کلیدی آن است که اجزای فوق «نباید» حذف شوند، چرا که حذف هرکدام از فرایند تولید محتوا به کیفیت محتوای شما آسیب وارد می‌کند.

اگر مورد دیگری به ذهن‌تان می‌رسد که در فرایند تولید محتوا باید رعایت شود، در بخش نظرات بنویسید تا دیگران نیز از آن مطلع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

سوالات تولید محتوا که هنگام سفارش محتوا باید پاسخ دهید

مطلب بعدی
بازطراحی برند نویسش

نویسش، حالا با صدایی رساتر | بازطراحی هویت بصری نویسش

مطلب مرتبط