چگونه توضیح محصول کمک می‌کند بیشتر بفروشید؟ راهنمای نوشتن توضیح محصول

توضیح محصول

تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی و در رأس آن، نگارش توضیح محصول یکی از اولویت‌ها و نیازهای اساسی فروشگاه‌های آنلاین است. احتمالا شما هم در نوشتن توضیح محصولات خود با سوالات مختلفی مواجه شده‌اید و به دنبال راهنما و یا الگویی برای نگارش توضیح محصولات فروشگاه آنلاین خود هستید. آنچه در ادامه می‌خوانید، راهنمای نوشتن توضیح محصول به صورتی کاملا کاربردی است.

ارائه‌ی توصیفی درست و کارآمد از محصول، می‌تواند سرنوشت میزان فروش محصولات شما را تغییر دهد. درج توضیحات کلی و ساده در صفحه‌ی محصولات، ممکن است که سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه برای این کار باشد، اما اگر بدانید که همین توضیحات به ظاهر ساده و کوتاه، مهم‌ترین عامل ترغیب‌کننده‌ی مشتریان به خرید (و یا ترک صفحه‌ی محصول) هستند، احتمالا با تامل بیشتری به این محتوا نگاه خواهید کرد.

بله، نوشتن توضیح محصول کار زمان‌بری است. مخصوصا اگر تعداد محصولات شما زیاد باشد.حتی نوشتن یک توضیح محصول خوب، زمان بیشتری نیز طلب می‌کند. اما باید بدانید که این کار، نقش مهمی در فروش شما بازی می‌کند.

شما می‌‌توانید با استفاده از راهنمای نوشتن توضیح محصول در این مقاله، بسیاری از مشکلات خود در این زمینه را برطرف کنید. توانایی نوشتن توضیح محصولی واضح و قانع‌کننده، بخش مهمی از کار شما به عنوان راهبرنده‌ی یک فروشگاه آنلاین را تشکیل می‌دهد.

در این مقاله، گام به گام راهنمای نوشتن توضیح محصول را بیان می‌کنیم و با روند نوشتن توضیح محصولات موفق آشنا می‌شویم. همچنین بعضی از نمونه‌های موفق را در این زمینه را معرفی خواهیم کرد.



توضیح محصول چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، توضیح محصول شامل توصیف و معرفی یک محصول برای مخاطبین و مشتریان آن می‌شود. توضیح محصول در فروشگاه‌های اینترنتی، عموما شامل یک متن توصیفی-تبلیغی از محصول در صفحه‌ی آن است که کاربر را برای خرید متقاعد کند و به سوالات عمومی او پاسخ دهد. توضیح محصول خوب، ویژگی‌ها و مزایای محصول را توصیف می‌کند، مشکلی که از کاربر حل می‌کند را توضیح می‌دهد و دلایل برتری آن را بیان می‌کند.

به عبارت بهتر، یک توضیح محصول اصولی و حرفه‌ای، به دور از دروغ و مبالغه‌ی بیش از حد، به «توصیف» محصول پرداخته و تلاش می‌کند تا با تاکید بر ویژگی‌ها، آن ‌را به مخاطبین و جامعه‌ی هدف خود بیشتر و بهتر معرفی کند.

آیا همه‌ی فروشگاه‌های اینترنتی به تولید محتوای توضیح محصول نیاز دارند؟

پاسخ ساده و سرراست است: بله! و بیشتر از شما، مشتریان‌تان هستند که در مسیر خرید خود به این توضیحات نیاز دارند.

محصولی که توضیحات ندارد، بسیار کمتر از یک محصول دارای توضیح به فروش می‌رسد. تصور کنید می‌خواهید یک ژاکت ضد آب یا کفش دوست‌دار محیط‌زیست بفروشید، آن هم بدون اینکه بگویید از مواد بازیافتی ساخته شده است. موفق باشید!

مغازه‌ها کارکنانی دارند که می‌توانند اطلاعات اولیه‌ی محصولات را در اختیار مشتری‌ها قرار دهند. به علاوه، به عنوان خریدار، می‌توانید به صورت فیزیکی با محصول ارتباط برقرار کرده و قبل از تصمیم برای خرید، اطلاعات بیشتری به دست آورید.

خرید آنلاین بسیار متفاوت است. در فروشگاه‌های آنلاین، توضیح محصولات سعی می‌کند جایگزینی برای تجربه‌ی تعامل با محصول در محیط فروشگاه باشد. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، حدس و گمان مشتری از بین می‌رود و نسبت به محصول شناخت کاملی پیدا می‌کند. بنابراین بیشتر به خرید ترغیب می‌شود.

راهنمای نوشتن توضیح محصول
نوشتن توضیح محصول می‌تواند اعتماد کاربران را برای خرید از شما جلب کند

اگر فروشگاه پوشاک و لباس دارید برای درخواست تولید محتوای مد و پوشاک، می‌توانید به راحتی در سایت نویسش مطلب مناسب برای توضیح محصول، وبلاگ یا سایر قسمت‌های سایت خود را سفارش دهید. کافی‌است با مراجعه به صفحه‌ی ثبت سفارش مد و پوشاک، نوع محتوا و جزئیات آن را انتخاب کنید.


چرا نوشتن توضیح محصول اهمیت دارد؟

به راحتی می‌توان گفت هر فروشگاه اینترنتی موفق، عکس‌هایی از محصولات خود به نمایش می‌گذارد و بسیاری از خریداران به دلیل همین عکس‌ها جذب محصول می‌شوند.

بنابراین وقتی عکاسی شما خیلی خوب است، توضیح محصول چه اهمیتی دارد؟

این توضیحات کوچک، حفره‌هایی که عکسخالی گذاشته پر کند را پر می‌کنند. آن‌ها به مشتری کمک می‌کنند تا درباره‌ی این‌که آیا محصول برای آن‌ها مناسب است یا خیر، بهتر تصمیم بگیرند. به عنوان مثال، شما با دیدن تصویر یک لپ‌تاپ نمی‌توانید برای خرید آن تصمیم بگیرید. بدون شک، نیاز دارید درمورد ویژگی‌ها و امکانات آن بیشتر بدانید. در ارتباط با بخش مد هم همین‌طور است. شاید بعضی از مشتری‌ها به نوع خاصی از پارچه حساسیت داشته باشند، بنابراین مهم است که قبل از خرید، جنس محصول را بدانند.

در درازمدت، توصیف خوب محصول باعث صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود. اگر به سؤالات احتمالی پاسخ دهید، دیگر لازم نیست مشتری‌ها با ارسال ایمیل از شما سؤال کنند. به علاوه، کمتر احتمال دارد از کمبود اطلاعات اذیت شده و سبد خرید خود را خالی بگذارند. به همین دلیل استفاده از یک راهنمای نوشتن توضیح محصول کارآمد، می‌تواند بخشی از مشکلات فروش کسب‌وکار شما را برطرف کند.

مزیت استراتژیک دیگر نوشتن توضیح محصول، تقویت سئو است. یعنی افراد بیشتری می‌توانند محصولات شما را پیدا کرده و مشتری فروشگاه شما شوند. بدون توضیح محصولات ممکن است بتوانید با عکس هم مشتری را برای خرید ترغیب کنید؛ اما صفحه‌ی محصول شما به دلیل کمبود محتوا در نتایج جستجو ظاهر نخواهد نشد.


راهنمای نوشتن توضیح محصول

برای نوشتن توضیح محصول صرفا نباید به اطلاعات فنی و موردی بسنده کنید. به خاطر اینکه همه‌ی فروشگاه‌ها این اطلاعات را در اختیار مشتری‌ها قرار می‌دهند و به همین دلیل، توضیح محصول شما نیاز جدیدی از کاربر را برطرف نمی‌کند.

در ادامه با هم راهنمای نوشتن توضیح محصول را به صورت گام به گام بررسی می‌کنیم.


از کلمات صحیح استفاده کنید

بسیار مهم است که در متن خود از چه کلماتی استفاده می‌کنید. جادوی کلمات بیش از آن چیزی که شما تصور می‌کنید، قدرت تغییر تصمیم مشتری را دارد. مهم است که متن شما در ناخودآگاه مشتری ترغیب‌کننده باشد یا دلسردکننده.

به نظر دیوید آگیلوی، یکی از پیشگامان تبلیغات مدرن، 20 کلمه‌ی تأثیرگذار وجود دارد:

  • ناگهان
  • اکنون
  • اعلام شد
  • معرفی
  • پیشرفت
  • حیرت‌آور
  • حسی
  • استثنایی
  • انقلابی
  • شگفت‌انگیز
  • معجزه
  • جادویی
  • پیشنهاد
  • سریع
  • آسان
  • مورد نیاز
  • رقابت
  • مقایسه
  • تخفیف
  • عجله

استفاده از کلمات کلیدی بالا به جذب مخاطب کمک می‌کند. می‌توانید از آن‌ها در نوشتن توضیح محصولات، عناوین، موضوع ایمیل و هر محتوای دیگری که با مشتری در ارتباط است، استفاده کنید.

چندین کلمه و عبارت هم وجود دارند که نباید در نگارش توضیح محصولات یا موارد دیگر استفاده شوند، از جمله:

  • پیشرو در بازار
  • دستیابی به موفقیت
  • خیره‌کننده
  • نهایی
  • خلاقانه

درنهایت اینکه، اگر از کلمات دقیق و مناسبی استفاده نکنید، محتوا و توضیح محصول نمی‎تواند تاثیر لازم را بر کاربران بگذارد.


صداقت داشته باشید

مهم است که نویسنده، هنگام نگارش توضیح محصولات صادق و شفاف باشد. اینکه بگویید محصول رایگان است، در حالی که اینگونه نباشد، یا در توضیح محصول خود بنویسید بالاترین کیفیت را دارد، در حالی که شکایت‌های زیادی درباره‌ی کیفیت آن محصول به دست‌تان رسیده، کار را خراب می‌کند.

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید جنس پارچه‌ی محصول شما بیش از حد نازک است، می‌توانید این نکته را طوری مطرح کنید که تأثیر چشمگیری بر فروش نداشته باشد. این کار به مشتریان اجازه می‌دهد به توضیحات شما اعتماد کنند. حتی ممکن است بعضی از مشتری‌ها، جنس‌ نازک پارچه را برای تابستان ترجیح دهند.

البته صادق بودن به معنای نوشتن همه‌ی عیب‌های محصول به تنهایی نیست. بلکه شما باید نقاط قوت آن را هم برجسته کنید. آیا طرح و ظاهر محصول، دلیل اصلی فروش آن است؟ بنابراین باید هنگام توصیف محصول، روی جنبه‌های ظاهری آن تأکید کنید.


توضیح خودتان را بنویسید

هیچ‌وقت به استفاده از توضیحات تولیدکننده‌ی محصول اکتفا نکنید. با نوشتن نسخه‌ی شخصی خود، از مجازات شدن برای مطالب تکراری در موتورهای جستجو جلوگیری کنید. همچنین شانس خود را برای نوشتن متنی که بازدیدکننده را به مشتری تبدیل کند، افزایش دهید.


جامعه هدف خود را مشخص کنید

با طرح سؤال از خودتان شروع کنید: چه کسی قصد خرید این محصول را دارد؟ وقتی مشتری هدف خود را تصور کنید، می‌توانید متناسب با سبک زندگی، علایق و نیازهای او توضیحات لازم را بنویسید. اگر قصد فروش اسباب‌بازی دارید، باید برای والدینی که به تازگی بچه‌دار شده‌اند بنویسید، نه دانشجویان بدون بچه. تعیین مشخصات مشتری، به بازاریابی، توسعه‌ی محصول و طراحی فروشگاه نیز کمک می‌کند. به بیان تخصصی‌تر شما به تعریف پرسونای مخاطبان خود نیاز دارید. ما قبلا در پست «پرسونا چیست و چطور به کسب‌وکار شما کمک می‌کند»، آنچه که در این باره نیاز دارید را نوشته‌ایم.


اطلاعات اولیه را جمع‌آوری کنید

بخش‌های اصلی اطلاعاتی که می‌خواهید درباره‌ی محصول خود انتقال دهید، چیست؟ اگر محصول شما پوشاک باشد، شاید بخواهید اطلاعاتی درباره‌ی جنس، روند تولید، محل تولید و مواردی از این دست را درج کنید. آیا این لباس مناسب افراد سایز کوچک است؟ آیا از رنگ‌های طبیعی در تولید آن استفاده شده است؟ توضیحات محصول باید اطلاعات مهمی را شامل شود که با عکس نمی‌توان به آن‌ها پاسخ داد.

توضیحات محصول

سؤالات متداول را در نظر بگیرید

پرتکرارترین سؤالات مشتری‌ها چیست؟

  • آیا می‌توان این محصول را در ماشین ظرفشویی گذاشت؟
  • اگر این محصول را فراموش کرده و برای یک ماه در صندوق عقب اتومبیل خود جا بگذارم، چه اتفاقی می‌افتد؟
  • آیا این محصول هدیه مناسبی برای مادرم است؟
  • دوام آن چقدر است؟

تهیه‌ی فهرستی از سؤالات متداول و درج پاسخ آن‌ها در قسمت توضیحات، زندگی را برای شما و مشتری آسان‌تر خواهد کرد. با توصیف مناسب محصولات، می‌توانید انتظار داشته باشید که سؤالات بخش پشتیبانی کاهش پیدا کند. عادت کنید این سؤالات را از خود بپرسید. در نتیجه، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا نیاز به اضافه کردن توضیحات بیشتر نیاز دارید یا خیر.


یک قالب انتخاب کنید

روش‌های متنوعی برای قالب‌بندی توضیح محصول وجود دارد. هر قالبی را انتخاب کردید، فقط مطمئن شوید مزایا و جزئیات محصول را در آن آورده باشید.

در صورت امکان سعی کنید توضیحات محصول خود را طوری بنویسید که امکان سریع‌تر خواندن آن فراهم باشد. اکثر خریداران دوست ندارند بین پاراگراف‌های طولانی متن گیر بیفتند. البته استثناء همیشه وجود دارد، ولی فقط شما می‌دانید چه چیزی برای مشتری‌تان بهتر است.

یکی از مرسوم‌ترین قالب‌هایی برای توضیح محصول

ابتدا یک پاراگراف کوتاه بنویسید. این بخش مزایای محصول را به مشتری منتقل می‌کند. اگر از این قالب برای توضیح محصول خود استفاده می‌کنید، می‌توانید از لحن، نام تجاری یا داستان تجاری خود، برای ایجاد تصویر بهتری از محصول در ذهن مشتری استفاده کنید. این بخش، به مشتری نشان می‌دهد چرا محصول شما بهتر از انواع مشابه دیگر است.

سپس نکات را به ترتیب توضیح دهید. خوب است که از قالب بندی پاراگراف و بولت گذاری هم استفاده کنید.

  • این نکات، شامل جزئیات بیشتر درباره‌ی محصول است.
  • جنس محصول، اندازه یا پاسخ به سؤالات متداول، از جمله جزئیاتی است که باید درج کنید.
  • مهم‌ترین اطلاعات را در بخش بولت‌دار جای دهید. زیرا متن‌های بولت‌دار، بیش از سایر بخش‌ها خوانده می‌شوند.

بعضی از بخش‌های توضیح محصول، شامل فهرست بولت‌دار نمی‌شود. این اطلاعات را باید به صورت جمله ارائه کرد. هرچند این بخش زیاد خوانده نمی‌شود، اما شاید جمعیت هدف شما علاقه‌مند به درازگویی باشد. به عنوان مثال، بسیاری از کتاب‌فروشی‌های آنلاین، خلاصه‌ای از کتاب را به عنوان توضیح، در یک پاراگراف طولانی درج می‌کنند.

از طرف دیگر، توضیح محصول‌های بسیاری هم وجود دارد که فقط از نوشته‌های بولت‌دار استفاده می‌کند. بعضی از آن‌ها هیچ توضیحی ندارند (البته این را تائید نمی‌کنیم). در وب‌سایت آمازون، نمونه‌های بسیاری از این موارد را پیدا خواهید کرد.

برای مثال شرکت کاغذ بیرچ، از ترکیب بالا برای توضیح محصول خود استفاده می‌کند. ابتدا یک پاراگراف کوتاه می‌آورد و سپس یک فهرست بولت‌دار برای توضیحات محصول دارد. همه‌ی محصولات آن‌ها بسیار تمیز و ساده هستند. به همین دلیل توضیح محصولات را طوری نوشته‌اند که با نوع محصولات تناسب داشته باشد. پاراگراف کوتاه به نحوه‌ی ساخت اثر هنری می‌پردازد و فهرست بولت‌دار اطلاعاتی درمورد مواد، کشور سازنده و حمل‌ونقل آن ارائه می‌دهد.

مثال توضح محصول استاندارد
شرکت کاغذ بیرچ

از لحن و صدای خود استفاده کنید

استفاده از لحن مناسب به معنای نوع صحبت با مشتری مورد نظر است. سعی کنید خودتان را جای مشتری بگذارید. چه سبک ارتباطی باعث می‌شود با محصول احساس راحتی بیشتری کنید؟

شرکت TUSHY توالت فرنگی می‌فروشد. آن‌ها می‌دانند که هیچ‌کس به بحث درباره‌ی دستشویی علاقه‌مند نیست. بنابراین با افزودن یک لحن سرگرم‌کننده، هرگونه ناراحتی بالقوه‌ی مشتریان را از بین می‌برند.

لحن اختصاصی برای محتوای محصولات
شرکت Tushy و استفاده از لحن خاص

لحن TUSHY سرگرم‌کننده و قابل فهم است. این لحن، متناسب با نام تجاری آن‌ها است و می‌تواند با طیف گسترده‌ای از خریداران بالقوه ارتباط برقرار کند. به لطف لحن بی‌نظیر آن‌ها، TUSHY توانست توضیح محصولات خود را آموزنده و سرگرم‌کننده کند. آن‌ها توانستند چیزی را که ممکن بود باعث ناراحتی مردم شود، به یک پدیده‌ی جالب تبدیل کنند.

درمورد چیزهایی که می‌توانند تجارت و محصولات شما را سرگرم‌کننده یا منحصربه‌فرد جلوه دهند، فکر کنید. توضیح محصولات فرصتی برای نشان دادن شخصیت نام تجاری شما و ایجاد تجربه‌ای لذت‌بخش از خرید است.


زبان خود را منسجم نگه دارید

معمولاً توضیح محصولات برای گروه هدف خاصی نوشته می‌شود. با این حال، شما هنوز هم می‌خواهید هر بازدیدکننده‌ی فروشگاه، بتواند با محصول ارتباط برقرار کند. همه چیز باید منطقی باشد. اگر زبان نوشته‌ی شما برای شما به عنوان یک متخصص منطقی نباشد، مشتری هم قطعاً نخواهد فهمید که درمورد چه چیزی حرف می‌زنید.


سئو را فراموش نکنید

سئو (SEO) کوتاه شده‌ی عبارت بهینه‌سازی موتور جستجو است و این چیزی است که همیشه باید در ذهن داشته باشید. توضیح محصولی که به صورت استراتژیک نوشته شده باشد، دارای یک کلمه‌ی کلیدی است. کلمه‌ی کلیدی، پیدا کردن محصولات شما را برای موتورهای جستجو ساده‌تر می‌کند.

به عنوان یک قاعده، ابتدا توضیح محصول را بنویسید. بعد از نوشتن، بررسی کنید که آیا می‌توانید بعضی کلمات کلیدی را به طور طبیعی در متن خود جا دهید. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد توضیحی را بخواند که کلمات کلیدی آن بی‌معنی است.

اگر برای پیدا کردن کلمات کلیدی به ایده نیاز دارید، ابزارهای آنلاین زیادی برای کمک به شما وجود دارد. پیشنهاد ما Google Keyword Planner و  Answer the Public است.

همچنین برای آشنایی بیشتر با سئو، «مقاله جامع سئو» که پیشتر در نویسش منتشر شده را بخوانید.


حالا وقت نوشتن است!

اکنون که می‌دانید باید چه اطلاعاتی را در توضیحات محصول خود بگنجانید، وقت آن رسیده که قلم را روی کاغذ (یا شاید هم انگشتان را روی کیبورد) گذاشته و شروع کنید.

نوشتن توضیح محصولات نیاز به زمان دارد. باید مطمئن شوید که همه چیز مرتب است. پیش‌نمایش متن خود را در فروشگاه آنلاین ببینید. این توضیحات نقاط درد مشتری شما را برطرف می کنند؟ باید قبل از تصویب نسخه‌ی نهایی، پیش‌نویس‌های زیادی بنویسید.

از یک دوست بخواهید نوشته‌ی شما را بخواند

اگر عادت دارید همه‌ی کارها را خودتان انجام دهید، این توصیه می‌تواند بسیار مفید باشد. وقتی برای مدت طولانی روی چیزی کار می‌کنید، ممکن است متوجه بعضی از اشکالات متن نشوید.

از یک دوست یا کسی که هیچ آشنایی قبلی با محصولات شما ندارد بخواهید توضیح محصولات شما را بخواند. این کار می‌تواند شکاف‌هایی که تا پیش از این به جا گذاشته بودید را شناسایی کند. پیشنهادات آن‌ها را جمع‌آوری کرده و با توضیحات خود تطبیق دهید.

ویرایش، تصحیح و ارسال

وقتی کاملاً از توضیحات نوشته شده راضی شدید، دوباره آن را ویرایش کنید (این مرحله را کنار نگذارید!) و سپس آن را منتشر کنید.

اگر همه‌ی توضیحات خوب عمل نمی‌کنند، ناامید نشوید. از این وضعیت به عنوان فرصتی استفاده کنید تا بدانید مشتری‌های شما دقیقاً چه می‌خواهند و چه چیزی برای شما و محصولات‌تان بهتر است. نکته‌ی جالب درمورد داشتن فروشگاه اینترنتی این است که راحت‌تر می‌توان به ویرایش و بهبود محتواهای نوشتاری پرداخت. آزمایش انواع مختلف توضیح محصولات، می‌تواند از لجبازی و چسبیدن به یک نوع ثابت سودمندتر باشد.

در پایان کار، حتماً دوست دارید بدانید آیا توضیح محصولات شما توانسته مخاطب را قانع کند که محصول شما بهترین است، یا خیر. بخشی از این سوال، با تعداد مرتبه‌ی خرید یا مشاهده‌ی محصول جواب داده می‌شود. همچنین نظرات و سوال‌های کاربران نیز می‌تواند سرنخ‌های زیادی در اختیار شما بگذارد.

یک توضیح محصول خوب، باعث اعتماد کاربر به شما می‌شود

سخن آخر

تلاش کردیم تا در این راهنمای نوشتن توضیح محصول را به همراه نکات مهم و عمومی در این زمینه را مطرح کنیم. اما توجه داشته باشید که همه‌ی فروشگاه‌های اینترنتی یکسان نیستند. ممکن است آنچه برای یک کسب‌وکار دیگر مناسب بوده، کاربردی نداشته باشد و بالعکس.

به اندازه‌ی کافی زمان صرف کنید تا قالب مناسبی برای نگارش توضیح محصول خود پیدا کنید. از امتحان روش‌های مختلف نترسید. اینکه برای چیزی وقت صرف کنید و درنهایت مفید واقع نشود سخت است، اما اگر این‌طور شد، رهایش کنید. قالب یا لحن متفاوتی را امتحان کنید. ممکن است زمان ببرد، اما درنهایت موفق خواهید شد!

اگر فروشگاه اینترنتی دارید، محصول نویسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار شماست. هر زمان که بخواهید می‌توانید سفارش خود را در نویسش ثبت کنید و متخصصان تولید محتوای حوزه‌ی کاری خودتان، تولید محتوای توضیح محصول شما را با رعایت تمام نکات مرتبط به آن انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
نمونه تولید محتوای منابع انسانی

5 شرکت موفق در حوزه‌ی تولید محتوای منابع انسانی

مطلب بعدی
روتین روزانه نویسندگان معروف

معجزه‌ی روتین روزانه: عادت‌های روزانه‌ی 20 نویسنده‌ی بزرگ

مطلب مرتبط