درس‌های کرونا: چه درس‌هایی درباره بازاریابی محتوایی از کرونا می‌آموزیم؟

درس‌های کرونا! این یک تیتر عجیب است، درسته؟ خب می‌خواهم به شما بگویم که چرا این تیتر را انتخاب کرده‌ام. وقتی دیدم که تمام مردم جامعه با این ویروس درگیر شده‌اند، با خودم فکر کردم. نشستم و حسابی راجع به وقایعی که اتفاق افتاده، تامل کردم.


جملات بالا، مقدمه‌ای‌ست که خانم آمادا کلارد در مقاله‌ای با عنوان “What the Coronavirus Teaches Us About Content Marketing” منتشر کرده است. ما هم مثل شما از مواجهه با تیتر فوق جا خوردیم و تصور کردیم که با متنی «موقعیتی» و منفعت‌طلبانه روبرو هستیم. اما حقیقتا درمتن، با آموزه‌های جذابی برخوردیم که به نظرمان رسید به اشتراک گذاشتند با شما می‌تواند مفید فایده باشد.

اثرات منفی کرونا، نیازی به توضیح و شرح ندارد. اکثر کسب‌وکارها در برابر این اپیدمی جهانی، مشکلات مختلفی را تجربه می‌کنند و در تلاشند تا متناسب با شرایط، بهترین اقدامات ممکن را در پیش بگیرند. در مطلب پیشین نویسش درباره‌ی اشتباهات بازاریابی در دوره‌ی کرونا صحبت کردیم و پیشنهاداتی کاربردی را برای بهینه‌سازی اقدامات بازاریابی ارائه نمودیم. حال، بیائید کمی خوش‌بین باشیم، به نیمه‌ی خالی لیوان نگاه کنیم و ببینم آیا می‌توانیم از موقعیت فعلی چیزی بیاموزیم؟!


درس‌های کرونا در حوزه‌ی بازاریابی محتوایی

وقتی به موضوع ارتباط این وقایع با بازاریابی محتوایی اندیشیدم، جرقه‌ای در ذهنم روشن شد. می‌دانم که کرونا یک بیماری همه‌گیر است. همچنین می‌دانم که ممکن است فکر کنید این بیماری چه ارتباطی با بازاریابی محتوایی می‌تواند داشته باشد و می‌دانم احتمالا خواندن این عنوان و مطلب را با کمی تردید آغاز کردید.

با این حال من تصمیم گرفتم جریان این بیماری را برای خودم هضم کنم. من شروع به تحقیق کردم. نتیجه تحقیق من تیتری است که در این مقاله مشاهده کردید. من درس‌هایی را از کرونا برای بازاریابی محتوایی یافتم.

با دقت، جریانی که کرونا ایجاد کرده است را بررسی کنید. مطمئنم شما هم متوجه این درس‌ها خواهید شد. ما مشغول مشاهده‌ی موجی از اطلاعات را هستیم که به سمت ما می‌آیند. خب، حالا به راحتی می‌توانیم این اطلاعات را بررسی کنیم.

بهتر است بگویم کرونا فرصتی است که محتواهای خوب و بد را بشناسیم. کرونا، بازاریابان محتوایی را راهنمایی می‌کند که به خوبی محتواهای بد را تشخیص دهند. در ادامه، موضوعات و درس‌هایی که من متوجه شده ام را مشاهده می‌کنید.


۱) آیا شما هم متوجه شده‌اید که واقعاً کسی مسئول پیام‌های منتشرشده نیست؟

وقت و بی‌وقت حجم انبوهی از اطلاعات و محتوا راجع به کرونا از کانال‌های مختلف بین مردم پخش می‌شود و اصلا عجیب نیست که بخشی از این اطلاعات کاملاً غلط باشند. این اطلاعات حتی سریع‌تر از اخبار رسمی و ضروری به دست ما می‌رسند.

هرچند اطلاع یافتن از تعداد مرگ‌ومیر افراد در شهرها و کشورهای مختلف برای ما -مردم عادی- واقعا کاربردی جز افزایش حجم تنش و استرس ندارد، اما با این‌حال، بیشتر و قبل از محتواهای ضروری دیگری (مثل شیوه‌ی صحیح شستن دست و…) به دست‌مان رسیده‌اند.

این جریان اطلاعاتی می‌تواند کاملاً گیج‌کننده باشد. بسیار مشکل است که بفهمیم به کدام اطلاعات باید اعتماد کنیم. و وقتی که سعی می‌کنیم به یک پیام اعتماد کنیم، به سرعت پیامی به دستمان می‌رسد که قبلی را نقض می‌کند. این باعث می‌شود که حتی به اطلاعات با منبع معتبر نیز با دیده‌ی تردید بنگریم. وقتی در این جریان قرار می‌گیریم، حتی یک پیام ساده و بی‌اهمیت هم ذهن ما را درگیر می‌کند.

درس اول: به یک منبع اکتفا کنید

وقتی صحبت از بازاریابی محتوایی می‌شود مراجعه به افراد یا منابع بیش از حد، بسیار فاجعه است. درست مثل ضرب‌المثل یک کلاغ چهل کلاغ می‌ماند! اطلاعات دست به دست شده و شما را گیج می‌کند.

درسی که از درس‌های کرونا می‌آموزیم این است که ترجیحاً از یک فرد یا یک منبع معتبر استفاده کنید. اجازه ندهید که افراد متفاوت در تولید محتوا دخالت داشته باشند. یک فرد یا یک منبع مطمئن و متمرکز بسیار بهتر از چندین منبع متفاوت است. به یاد داشته باشید که در چنین شرایط بحرانی، فضای زیادی برای خطا وجود دارد. پس اجازه ندهید که جریان‌های اطلاعاتی متناوب روی شما تاثیر بگذارد.


۲) نوشتن صرفاً به خاطر نوشتن، خبر بدی است.

اینکه صرفاً با هدف نوشتن چزیز بنویسید یک فاجعه‌ی تمام‌عیار است! اتفاقی که در بحران کرونا به وفور مشاهده می‌کنیم آن است که شایعات مختلف راجع به آن در شکل‌ها و قالب‌های مختلف محتوایی، تولید و توزیه می‌شود. افرادی این شایعات را می‌سازند که  فقط می‌خواهند بنویسند. این فاجعه است.

تولید محتوا باید دارای یک هدف خاص و برای مخاطبی خاص صورت گیرد. اما در این روزها، هر شخصی به خودش اجازه می‌دهد که راجع به موضوعی به این مهمی دست به قلم ببرد. همه ما مطالبی را راجع به معجزه درمانی، آزمایشگاه‌های مخفی و هزاران موضوع دیگر می‌خوانیم. بخش عمده‌ای از این اطلاعات شایعه‌ای بیش نیستند.

مخاطبان به دلیل اضطرابی که دارند، هر محتوای مرتبط را دنبال می‌کنند. در واقع آنها نیاز مخاطبان را طعمه کرده و هدف خود را شکار می‌کنند. شایعه‌سازان می‌دانند که اخبار رسانه‌ها برای مخاطبین تکراری می‌شوند. به همین دلیل با شایعه سازی سعی می‌کنند تا اخبار جدید تولید کرده و به دست مخاطبان برسانند. این واقعاً خبر بدی است.

درس دوم: تنها با هدف تولید محتوا، محتوا تولید نکنید!

یکی دیگر از درس‌های کرونا برای ما این است که تولید محتوا صرفاً با هدف تولید محتوا یک رویکرد وحشتناک است. همانطور که گفتیم در بازاریابی محتوا، تمام مطالب باید با یک هدف مشخص نوشته شوند. محتوایی که شما تولید می‌کنید به دست عموم مردم جامعه خواهد رسید.

بنابراین بسیار مهم است که محتوای تولیدشده یک مطلب بی هدف نباشد. در این صورت فرقی بین شما با شایعه سازان وجود ندارد. زیرا آنها هم یک موضوع بی هدف را منتشر می‌کنند. در واقع شایعه سازان فقط می‌خواهند حرفی زده باشند و محتوایی برای انتشار بی‌آفرینند.

برخی بازاریابان محتوایی سعی می‌کنند مطالبی جذاب و کارآمد تولید کنند، اما مدیریتی روی محتوای تولیدی خود ندارند. یک بازاریاب محتوایی کاربلد باید روی تک‌تک کلماتی که می‌نویسد مدیریت خود را اعمال کرده و نسبت به پیامدها و کارکردهای آن آگاهی کافی داشته باشد.


۳) شایعه‌سازها می‌توانند به برند شما آسیب بزنند.

شاید تصور نکنید که برخی از شایعه‌پراکن‌هایی که پیش‌تر درباره‌شان صحبت شد و یا حتی رقبای‌تان، چطور می‌توانند به برند شما آسیب بزنند. در واقع این شرایط بحرانی نوعی رقابت ناسالم در فضای بازاریابی ایجاد کرده است.

انتشار شایعاتی ساختگی درباره‌ی شما و محصولات‌تان، می‌تواند آسیب‌هایی جدی به برند شما وارد آورد. به عنوان مثال ممکن است بگویند که یک نوشیدنی خاص می‌تواند باعث انتشار ویروس کرونا شود. همه ما می‌دانیم که این خبر قطعاً شایعه است. اما عموم مردم سعی می‌کنند، بسیار محتاط عمل کنند.

اگرچه شرکت تولیدکننده آن نوشیدنی سعی می‌کند این اخبار را تکذیب کند. اما معمولاً اخبار منفی تاثیر بیشتری روی مردم می‌گذارد. به همین دلیل از ارزش محتواهای این شرکت کاسته می‌شود.

درس سوم: چشم و گوش‌تان را همیشه باز کنید

سومین درس از درس‌های کرونا آن است که نسبت به پیرامون خود آگاهی کافی و کاملی داشته باشیم. به عنوان یک بازاریاب محتوایی باید آگاه باشید. ممکن است هر لحظه یک خبر منفی راجع به برند شما منتشر شود. باید از این قضیه استفاده کرده و نسبت به تمام مطالبی که منتشر می‌شود حساس باشید.

اگر کسب‌وکار و محصولی دارید که احتمال مواجهه با حملاتی این‌چنینی در آن وجود دارد، بهتر است یک تیم را جهت بررسی مطالبی که در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شوند مشخص کنید. وظیفه این تیم این است که تمام مطالب منتشر شده راجع به کرونا را زیر نظر داشته باشند. به محض اینکه خبر یا شایعه‌ای منفی راجع به برند شما منتشر شد، متوجه شوند.

حتماً این ضرب‌المثل معروف را شنیده‌اید که جلوی ضرر را از هر کجا بگیری، منفعت است. شما هم باید به محض انتشار اخبار ضد برندتان، جلوی انتشار آن را بگیرید. می‌توانید از مراجع قانونی این موضوع را پیگیری کنید. یادتان باشد این اخبار هر چقدر هم که مسخره و دور از ذهن باشند، باز هم می‌توانند به برند شما آسیب بزنند. پس سعی کنید در مورد هر مطلبی که منتشر می‌شود آگاهی داشته باشید.

درس‌های کرونا برای بازاریابان محتوایی همین‌جا به اتمام می‌رسد، اما اگر کمی با دقت به ماجراهای پیرامون آن نگاه کنیم، مطمئنا می‌توانیم چیزهای بیشتری نیز از آن بیاموزیم. در ادامه، تلاش می‌کنم تا رویکردی بهتری و عاری از خطا برای حضور محتوایی در شرایط موجود پیشنهاد کنم.


یک رویکرد تولید محتوا خوب، باعث می‌شود که اطلاعات شما واقعی‌تر باشند

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که در این شرایط بحرانی خواسته مردم چیست؟ درخواست مردم بسیار واضح است. آنها می‌خواهند اطلاعاتی واقعی را دریافت کنند. هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که مردم به محتواهای تولید شده اعتماد کنند.

شما به عنوان یک بازاریاب محتوا باید این حس اطمینان را به مخاطب القا کنید. مهمترین وظیفه شما در این شرایط بحرانی این است که اطلاعات صحیح و موثق را به اشتراک بگذارید. بنابراین باید یک رویکرد مناسب را برای تولید محتوا ایجاد کنید.

نسبت به مطالبی که منتشر می‌کنید آگاه باشید. شفافیت در انتشار اطلاعات بسیار خوشایند مردم است. پس با مخاطب خود صادق بوده و اطلاعات واقعی را به گوششان برسانید. نباید توصیه‌های متخصصان را نفی کنید.

و نکته‌ی کلیدی دیگر آنکه، هیچ الزامی وجود ندارد که حول موضوعات مربوط به کرونا محتوا تولید کنید. عدم انتشار محتوایی در این حوزه، به مراتب بهتر از آن است که مخاطب خود را با محتوایی اشتباه یا حداقل شائبه برانگیز به خطا بی‌اندازید.

امیدواریم که درس‌های کرونا که پیش‌تر درباره‌اش صحبت کردیم، برای‌تان سودمند باشد. شما چه درس‌هایی از کرونا گرفتید؟‌ لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
اشتباهات بازاریابی

اشتباهات بازاریابی در دوران کرونا: بایدها و نبایدها

مطلب بعدی
سفارش تولید محتوای صوتی

سفارش تولید محتوای صوتی: خدمتی تازه از نویسش

مطلب مرتبط