7 راهکار برای تولید محتوای تخصصی که شما را به عنوان یک کاربلد معرفی کند

تولید محتوای تخصصی

شما خودتان می‌دانید که یک متخصص هستید و مشتریان دائمی‌تان نیز به این موضوع آگاهی دارند. اما مهم این است که چطور می‌توانید بقیه‌ی دنیا را متقاعد کنید که شما یک متخصص هستید و خدماتی که ارائه می‌دهید و یا محصولی که به فروش می‌رسانید، برای آن‌ها قابل استفاده و کارآمد است و ارزش هزینه کردن و زمان گذاشتن را دارد. جواب ساده و شاید کمی سخت است: محتوای تخصصی تولید کنید!

احتمالا تا به حال یک دامنه خریده‌اید، آن را ایمن و ‌سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید. ایمن‌سازی دامنه باعث می‌شود وب‌سایت کاملاً تحت تسلط و در اختیارتان باشد. در این‌صورت هیچ فرد دیگری نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند و شما می‌توانید روی محتوایی که تولید و منتشر می‌کنید، کاملاً کنترل داشته باشید.

به احتمال زیاد در حوزه‌ی تخصصی خود کوله‌باری از تجربه به دست آورده‌اید و با توجه به اینکه شاید علاقمند هستید که کسب‌­وکار خودتان را داشته باشید، حالا خودتان رئیس خود هستید. شما ممکن است برای به ثمر رساندن کسب‌­وکارتان، یک تیم با استعداد جمع کرده باشید تا شما را همراهی و کمک کنند و یا ممکن است به تنهایی و مانند یک تک‌نواز در گروه ارکستر این کار را انجام دهید.

در واقع به هر طریقی که این مسیر را طی می‌کنید، معرفی کردن خود به عنوان یک متخصص در حوزه‌ی تخصصی‌­تان، می‌تواند به حمایت و پشتیبانی از پیام برندتان و همچنین موفقیت کسب‌­وکارتان نیز کمک کند.

بنابراین، بیایید شروع کنیم!



7 اصل مقدس تولید محتوای تخصصی

هر آنچه که می‌دانید را بنویسید

آیا تا به حال با یک مقاله و محتوای آنلاین مواجه شده‌اید که بعد از خواندنش متوجه شوید نویسنده اصلا هیچ ایده‌ای در مورد آنچه که نوشته نداشته؟ در چنین مواردی به سرعت همه‌ی اعتمادتان نسبت به نویسنده‌ی مقاله و همچنین آن وب‌­سایت از بین خواهد رفت. حقیقت این است که مخاطبان می‌توانند به سرعت تشخیص دهند که آیا نویسنده‌ی یک متن از تخصص کافی برای نوشتن برخوردار بوده یا صرفا مشتی اطلاعات خام را سرهم‌بندی کرده و در قالب یک محتوای تخصصی جا زده است.

این را بدانید که اگر چیزی که نویسندگان مقاله و صاحبان وب‌­سایت درموردش حرف می‌زنند، توجه مشتری را به خود جلب نکند، مطمئناً محصولی که آن‌ها به فروش می‌رسانند نیز خریداری پیدا نخواهد کرد.

برای تبدیل شدن به یک منبع معتبر و یک متخصص قابل اعتماد در حوزه‌ی خود، موضوعات و نکات مرتبطی را که درموردشان آگاهی دارید، گزینش کرده و بنویسید.

اگر نانوا هستید، از شما انتظار می‌رود مطالبی درباره‌ی پخت نان، مدل‌های مختلف فر یا طرز تهیه‌ی انواع نان بنویسید. یا به زبان ساده‎‌تر: اگر یک کارشناس مالی هستید، شروع به سخنرانی و تولید محتواهایی در زمینه‌ی نجوم نکنید!

معتبر باشید. درباره‌ی موضوعاتی که علم و آگاهی ندارید، تظاهر به دانستن نکنید.

تولید محتوای تخصصی

به دانش آموختن و کسب اطلاعات در زمینه‌ی کسب­‌وکار و فعالیت‌تان ادامه دهید، زیرا همیشه اطلاعات جدیدی برای یادگرفتن وجود دارد. با پیروی و دنبال کردن رهبران فکری در رسانه‌های اجتماعی، حضور در کلاس‌های آنلاین و همچنین شرکت در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، از جدیدترین و آخرین اخبار صنعت‌تان آگاه باشید.

با نوشتن درباره‌ی مواردی که می‌دانید به شیوه‌ای قابل اعتماد و پرشور، علاقه و توجه مخاطبان را به خود جلب خواهید کرد.


اطلاعات مورد نیاز مشتریان­تان را پیدا کنید

در مورد مشتریان فعلی و آینده‌ی خود فکر کنید. آن‌ها می‌خواهند درباره‌ی چه چیزهایی اطلاعات داشته باشند و بدانند؟

با مشتریان‌تان آشنا شوید. برای درک‌شان تلاش کنید و خود را در دنیای آن‌ها غوطه‌ور سازید. در انجمن‌ها و گروه‌های مختلف عضو شوید، به بازدید و مرور سایت‌ها بپردازید، رسانه‌های اجتماعی را بشناسید و به زبان ساده‌تر مثل یک کارآگاه مخفی درمورد مخاطبان‌تان از تمام گوشه و کنار وب و فضای آفلاین اطلاعات جمع‌آوری کنید. تمام اطلاعات و داده‌ها را به صورت منظم در یک فایل ذخیره کنید تا در هر زمانی که خواستید بتوانید بدون دردسر به این اطلاعات ارزشمند دسترسی داشته باشید.

زمانی‌که واقعاً مخاطبان و نیازهای‌شان را بشناسید، نوشتن و ایجاد محتوای تخصصی برای آن‌ها نیز ساده‌تر خواهد شد.

از طریق ارتباطات گذشته با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. آیا مشکلاتی که داشته‌اند، همچنان ادامه دارد؟ آن‌ها از چه زبانی برای توصیف مشکلات خود استفاده می‌کنند؟ آیا می‌توانید به این سؤالات پاسخ دهید و از زبان آن‌ها استفاده کنید؟

کشف نقاط ضعف و مشکلات آن‌ها، به شما در شکل گرفتن راه ارتباطی برند و کسب‌وکارتان کمک خواهد کرد. همچنین باعث می‌شود برای پیدا کردن جواب هرگونه سوال یا مسئله‌ای که دارند، شما را به عنوان یک منبع قابل اعتماد شناخته و به سراغ‌تان بیایند.

این تحقیقات بنیادی نه تنها کمک می‌کند محتوایی ایجاد کنید که مخاطبان‌تان آن را می‌خوانند، بلکه باعث می‌شود بفهمید باید کجا بنویسید تا مخاطبان موردنظرتان را به دست آورده و محتواهای‌تان در معرض دید آن‌ها قرار دهید.


برای وب‌سایت خود محتوای همیشه سبز تولید کنید

محتوای بادوام و به اصطلاح همیشه سبز باید درست مانند درختانی باشد که در تمام طول سال سبز باقی می‌مانند. درواقع محتوای بادوام و پایدار بدون توجه به زمانی که برای اولین بار منتشر شده، باید همیشه برای مشتریان‌تان مرتبط و تازه باشد.

اکنون که تصویری شفاف از مشتریان خود ساخته‌اید، به راحتی می‌توانید محتوای تخصصی و مقالاتی تهیه و تولید کنید که انعکاسی از مشکلاتی باشد که مشتریان با آن مواجه شده یا خواهند شد.

کلید این کار، کلمات کلیدی است. تحقیقات متعددی انجام دهید و اصطلاحات و کلماتی که کاربران شما جستجو می‌کنند را پیدا کنید. چون با جستجوی این کلمات کلیدی است که مخاطبان‌تان می‌توانند سایت شما را پیدا کنند. زمانی که به نتیجه‌ی درست و قابل اتکایی در این مورد رسیدید، می‌توانید مقالات و نوشته‌های خود را با توجه به این کلمات برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

تلاش کنید برخی از سؤالات مربوط به حوزه‌ی فعالیت و یا کسب­‌وکار خود را در گوگل جستجو کنید تا بتوانید عبارات و سوالات مرتبطی که افراد ممکن است مطرح کنند را کشف کنید.

تصور کنید یک مغازه‌ی حیوانات خانگی دارید. در زیر عناوینی از مقالاتی که مشتریان شما مایل به خواندن آن‌ها هستند آورده شده است:

  • چگونه یک تنگ مناسب ماهی قرمز برای خانه‌ی خود پیدا کنیم
  • به چه وسایلی در قفس همستر نیاز دارم
  • راهنمای اصلی برای اجتماعی کردن سگ و گربه

مقالاتی مانند موارد بالا، قالبی آموزشی داشته و ارزشمند هستند و چنانچه به صورت صحیح نوشته شوند به تثبیت جایگاه شما به عنوان یک تولیدکننده‌ی محتوای تخصصی در حوزه‌ی کسب­‌وکارتان کمک خواهند کرد.

یک راه آسان در جهت کمک به نفوذ و اعتبار بیشتر سایت‌تان این است که خوشه‌های متمرکزی در زمینه‌ی مربوط به کلمات کلیدی که می‌خواهید بر روی آن‌ها تمرکز داشته باشید، ایجاد کنید. بیایید به مثال فروشگاه حیوانات خانگی برگردیم:

  • ۵ نمونه از ساده‌ترین ترفندها برای اینکه توله سگ خود را آموزش دهیم
  • نکات برتر آموزشی از طرف متخصصین سگ‌ها در سراسر جهان
  • نکات آموزشی در مورد دستشویی کردن توله سگ

حتماً بین مقالات مرتبط، لینک داخلی برقرار کنید تا مخاطبان شما بتوانند به راحتی درباره‌ی مباحثی که می‌نویسید، اطلاعات بیشتری کسب کنند.


مطمئن شوید که محتوای شما بهترین کیفیت را دارد

چنانچه محتوای‌تان دارای اشتباهات املایی و خطاهای گرامری چشمگیری باشد، این موضوع می‌تواند به پیام کلی شما آسیب برساند. حتی اگر مفهوم و درون‌مایه‌ی آنچه شما نوشتید بسیار قابل توجه باشد.

می‌توانید از ابزارهایی مانند ویراستیار استفاده کنید یا از افرادی درخواست کنید که نوشته‌های شما را پیش از انتشار بخوانند. از آن‌ها سؤال کنید زمانی که متن‌ها را می‌خوانند، به نظرشان همه چیز تحت پوشش قرار گرفته، یا ارائه‌ی اطلاعات بیشتر می‌تواند مفیدتر باشد یا خیر.

نوشته های‌تان را جالب نگه دارید. چنانچه در حین خواندن نوشته و محتوای خود، احساس بی‌حوصلگی و کسالت کنید، مطمئناً مخاطبان‌تان نیز چنین حسی خواهند داشت. توجه مخاطبان‌تان را با به‌کارگیری عناوین آموزنده، زیرتیترها و فهرست‌ها به خود جلب کنید.


روی بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) کار کنید

مطمئناً پیشنهادهایی که تا اینجا ارائه کردیم باعث می‌شوند سایت شما حاوی مطالب مفید و محتوای تخصصی برای مشتریان‌تان شود. ممکن است لازم داشته باشید چند صفحه برای پاسخگویی به مشکلات آن‌ها و ارائه‌ی مشاوره اختصاص دهید. این موضوع یک شروع عالی در زمینه‌ی بهینه‌سازی وب­سایت شما برای موتورهای جستجو است.

حتی اگر تعدادی محتوای خوب و عالی را در وب­سایت­ خود داشته باشید، اما چنانچه به شکلی نوشته و ساخته نشده باشند که موتورهای جستجوگر مانند گوگل آن‌ها را پیدا کنند، مخاطبان نیز قادر نیستند آن‌ها را ببینند.

بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با حوز‌ه‌ی تخصصی‌تان به خزنده‌های وب کمک می‌کند تا بر روی آنچه که سایت شما انجام می‌دهد، کار کنند. اگر برای تولید محتوای تخصصی به سؤالاتی پاسخ می‌دهید که می‌دانید مشتریان‌تان می‌خواهند درباره‌ی آن‌ها بدانند، به احتمال زیاد خزنده‌ها محتوای شما را از طریق وب­‌سایتی که همان اطلاعات را ارائه نمی‌دهد، پیدا می‌کنند.

مشاهده شدن در وب و جلب‌ توجه سایت‌های دیگر به سمت شما، موضوعی بسیار مهم است.

علاوه براین، کارکرد سئو به مبحث شهرت و محبوبیت نیز اشاره دارد. تصور کنید به تازگی در وب‌سایت خود مطلبی نوشته‌اید و می‌بینید که کسی آن را بازنشر داده است. این دیده شدن، باعث جلب توجهات به سمت شما شده و میزان محبوبیت‌تان را بالا می‌برد و مشتریان ساده‌تر از قبل به شما اعتماد خواهند کرد.

اگر از این فراتر بروید و سایت‌های بزرگی مانند سایت‌های خبری، آموزشی، غیرانتفاعی و سایت‌های رسمی که همگی به عنوان مرجع‌های قابل اعتماد محسوب می‌شوند، به محتوای شما لینک بدهند، در نگاه موتورهای جستجوگر مطلوب و موردپسند به نظر خواهید رسید.

آیا فکر می‌کنید که کشف دنیای سئو گیج‌کننده است؟ نگران نباشید. در پست‌ “سئو را همانطور که واقعا هست بشناسید! راهنمای جامع و کاربردی سئو سایت” تلاش کردیم تا سئو را به ساده‌ترین شکل برای شما بیان کنیم.


پرداختن به محتوای آفلاین را فراموش نکنید

روزنامه‌ها و نشریه‌های محلی ممکن است به دنبال محتوایی باشند که شما ارائه می‌دهید. در مورد روزنامه‌ها و مجلات محلی منطقه‌ی خود تحقیقاتی انجام دهید.

ممکن است حوزه‌های اطلاعاتی و یا آموزشی وجود داشته باشد که بتوانید متناسب با مخاطبان محلی خود پیرامون آن‌ها محتوای تخصصی تهیه کنید. بنابراین سعی کنید نسبت به محیط اطراف خود هوشیار باشید و در مورد نیازها یا خواسته‌های منطقه‌ی خود اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید.


برای بقیه‌ی وب‌­سایت‌­ها بنویسید

محتوای تخصصی‌تان را فقط به وب‌سایت خود محدود نکنید. ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، شبکه‌سازی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین و توییتر است. کافی است به بلاگرها، انتشارات قابل اعتماد و وب‌­سایت­‌های مرتبطی که به مخاطبان مورد نظر شما دسترسی دارند، یک پیام مودبانه ارسال و درخواست خود را بیان کنید.

اگر صاحب رستوران هستید از منتقدان یا بلاگرهای صنعت غذا شروع کنید. با آن‌ها گفتگو و مصاحبه کنید. بگذارید بدانند که فعالیت‌تان با یکدیگر مرتبط است، نکات موثق و معتبری برای اظهارنظر دارید و برای ارائه‌ی نظرات‌تان در دسترس هستید.

نوشتن پست‌های وبلاگ مهمان، مصاحبه یا ایجاد پست‌های وبلاگ آموزشی برای وب­‌سایت­‌های مشابه را پیشنهاد و ارائه دهید. اگر به دنبال کسب اعتبار هستید، آن‌ها را به وب­‌سایت خود لینک دهید. این موضوع یک پیروزی و دستاورد برای شما خواهد بود.

هنگامی که خود را به عنوان یک نقطه‌ی ارزشمند ارتباطی معرفی کرده و جا بیندازید، ممکن است از شما خواسته شود اظهارنظر کنید و این امر باعث می‌شود موقعیت شما به عنوان یک متخصص در زمینه‌ی کسب‌­وکارتان، تقویت شود.

روش‌های زیادی وجود دارد که باعث می‌شود محتوای شما کارآمد باشد. موافقید که بعضی از آن‌ها را با هم بررسی کنیم؟


۵ ایده‌ی محتوایی که می‌توانید همین حالا امتحان کنید

در اینجا لیستی از ایده‌های محتوایی وجود دارد که می‌توانید برای خودتان ایجاد کنید و با تولید محتوای تخصصی پیرامون آن‌‌ها خود را به عنوان یک متخصص به همه بشناسانید:

ایده های تولید محتوای تخصصی

۱– از افکار و احساسات خود بگویید

با اختصاص دادن بخشی از مطالب‌تان که به خوانندگان بینشی درمورد احساسات شما نسبت به موضوعاتی از قبیل روندهای آینده در صنعت‌تان به نمایش می‌گذارد، دانش و احساسات خود را نشان دهید.

۲– محواهای “چگونه …؟” تولید کنید

چنانچه می‌توانید، نحوه‌ی انجام برخی کارها را به طور مؤثر توضیح دهید. راهنمای انجام کار یک روش تضمینی برای تولید محتوای اختصاصی است.

مثل این پست: “چگونه توضیح محصول کمک می‌کند بیشتر بفروشید؟” که روند نوشتن توضیح محصول را به طور مفصل در آن شرح داده‌ایم.


۳– پست مهمان بنویسید

برای تولید محتوای تخصصی در صورت امکان در وب­‌سایت­‌های مربوط به حوزه‌ی کاری­ خود، موقعیتی به دست آورید و برای آن‌ها به صورت مهمان پست بنویسید.


۴– مقاله‌های فهرستی بنویسید

خواندن و درک مقاله‌هایی که متن آن به شکل فهرست‌وار نوسته شده است، برای خواننده آسان است. برای مثال می‌توانید به مقاله “چک لیست بازاریابی محتوایی: 20 موردی که حتما باید در سال 2020 امتحان کنید” نگاهی بیندازید که عناوینی را فهرست‌وار آورده‌ایم و به هر مورد توضیحاتی اضافه کرده‌ایم.


5- موج‌سواری کنید

این کار یکی دیگر از روش‌های موثر برای جلب توجهات به سمت شما است. برای این کار باید همیشه در جریان ترندها باشید و بتوانید به موقع از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید. البته باید مراقب باشید که این کار منجر به غرق شدن شما نشود!


نوشتن را شروع کنید

اکنون درباره‌ی محتوای تخصصی که می‌توانید ایجاد کنید، ایده‌هایی دارید. بنابراین تعلل جایز نیست. به یاد داشته باشید همواره با ایده‌های جدید همراه شوید، راه‌های جدیدی برای پاسخ به مشتریان‌تان پیدا کرده و خود را به عنوان یک رهبر معتبر در حوزه‌ی کسب‌­وکارتان معرفی و مستقر کنید.

از ابزارهایی که برای‌تان دستاوردهایی به همراه دارند استفاده کنید. منابع ترافیکی خود را بررسی کرده و بفهمید مخاطبان‌تان از کجا به شما رسیده‌اند؟ تعیین کنید کدام کانال‌ها بیشترین ترافیک را به شما منتقل می‌کنند و به نوشتن مطالب برای آن‌ها ادامه دهید. این منابع ایده‌های خوبی برای تولید محتوای تخصصی به شما می‌دهند.

مهم‌تر از همه، به نوشتن خود اطمینان داشته باشید. شما متخصص هستید. این داستان شماست و شما هم حرفی برای گفتن دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
دومین کنفرانس بازاریابی محتوایی

دومین کنفرانس بازاریابی محتوایی با حمایت نویسش، این‌بار آنلاین!

مطلب بعدی
خدمات تولید محتوا

برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید به کدام خدمات تولید محتوا نیاز داریم؟

مطلب مرتبط