تقویم محتوایی چیست؟ 10 قدم برای ساختن یک تقویم محتوا

تقویم محتوا چیست

به نظرتان عجیب نیست که 63% از کسب‌وکارها برای تولید محتوا، استراتژی مشخصی ندارند؟ متأسفانه این یک واقعیت است و به همین دلیل، طبیعتاً نباید تعجب کنیم که تلاش‌هایشان در حوزه‌ی بازاریابی محتوا، راه به جایی نبرده یا به پتانسیل واقعی نمی‌رسد. اینجاست که اهمیت تقویم محتوا خودش را نشان می‌دهد.

تقویم محتوا (Content Calendar) یک ابزار مؤثر است که از آن برای برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی مطالبی که در آینده قرار است، خلق و منتشر شوند، استفاده می‌کنیم. این تقویم، ستون‌های ثابتی دارد که البته محتوای این ستون‌ها، می‌تواند با توجه به ماهیت و شرایط هر کسب‌وکار متفاوت باشد و به شما می‌گوید که هر محتوا را کِی و کجا باید منتشر کنید؟




10 گام اصلی برای تدوین تقویم محتوا

تقویم محتوا، به رشته‌ای شباهت دارد که قطعات محتوا را به یکدیگر پیوند داده و دانه‌هایی پراکنده و مجزا را به گردنبندی زیبا تبدیل می‌کند. گردنبندی که به‌واسطه آن می‌توانید از سایر رقبایتان متمایز شوید. با توجه به اهمیت موضوع، می‌خواهیم روش ساخت تقویم محتوا را در قالب یک فرایند ساده و مؤثرِ ده‌ مرحله‌ای، قدم به قدم بررسی کنیم:

تدوین تقویم محتوا

1. از طریق مشورت با اعضای تیم، نوع و میزان محتوای مورد نیاز را تعیین کنید

تیم تولید محتوای شما باید شامل افرادی مثل طراحان گرافیک، ویراستاران، نویسندگان و متخصصان توزیع محتوا باشد. باید بررسی کنید و ببینید هر یک از آن‌ها به‌طور روزانه، هفتگی یا ماهانه، بدون آنکه به کیفیت کارشان لطمه‌ای وارد شود، چقدر می‌توانند محتوا خلق کنند؟ غیر از تولیدکنندگان محتوا و افرادی که عهده‌دار وظیفه‌ی توزیع آن هستند، داشتن متخصصانی که در زمینه‌ی انتخاب موضوع هم مهارت زیادی دارند، بسیار مهم است. اگرچه این افراد مستقیماً در فرایند تولید محتوا دخالت نمی‌کنند اما می‌توانند دیدگاه‌های ارزشمندی را در مورد طیف متنوعی از موضوعات مرتبط و درعین‌حال استراتژیک ارائه دهند.


2. برای پُر کردن تقویم محتوا، استراتژی‌های بازاریابی را با اهداف تجاری هم‌راستا کنید

تقویم محتوا باید با اهداف کسب‌وکارتان همسو باشد. بنابراین تقویمی که ایجاد می‌کنید باید موضوعات و ایده‌هایی را که می‌توانند پلی به‌سوی تحقق اهدافتان باشند، پوشش دهد. به‌ عنوان‌ مثال، شما می‌توانید با تولید قطعات محتواییِ مناسب و زمان‌بندی آن‌ها در تقویم برای انتشار، جایگاه‌های بهتری را در صفحه نتایج موتورهای جستجو کسب کنید. برای این منظور، باید نگارش و انتشار مقالات و پست‌های وبلاگی باکیفیت، آموزنده و جذاب را با محوریت کلیدواژه‌های مهم در دستور کار قرار دهید تا موتورهای جستجو مخصوصاً گوگل، محتوایتان را مرتبط و باارزش تلقی کنند. شما باید برای رساندن محتوای درست به مخاطبان درست آن هم در زمان درست، برنامه ویژه‌ای داشته باشید.

گاهی ممکن است بخواهید محتوای خود را با جهت‌گیری گروه خاصی از مخاطبان، تولید و منتشر کنید تا بتوانید سرنخ‌های فروش جدیدی برای خودتان ایجاد نمایید. در این مواقع، خلق محتوای مفید در قالب کتاب‌های الکترونیکی یا وایت‌پیپرها که به عمق موضوعات می‌پردازند و به شکلی تخصصی، روی حل‌وفصل مسائل و دغدغه‌های مخاطبان هدف متمرکز هستند، می‌تواند ایده خوبی باشد. سپس می‌توانید یک CTA (دعوت به اقدام) ترغیب‌کننده را روی وب‌سایتتان قرار دهید تا کاربران علاقه‌مند، اطلاعات تماسشان را برای برقراری ارتباط، در اختیارتان قرار دهند.

بازاریابی محتوا، یکی از روش‌های مؤثر تحقق اهداف شما به‌عنوان رهبر یک کسب‌وکار است و ایجاد یک تقویم محتوا، کمکتان می‌کند که به تلاش‌هایتان در این زمینه، جهت، ثبات و عمق استراتژیک دهید.


3. از محتوای موجود برای دسترسی بهتر به مخاطبان، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید

از محتواهایی که قبلاً خلق و منتشر کرده‌اید، غافل نشوید زیرا می‌توانید از آن‌ها در راستای ایجاد ارزش بیشتر برای مخاطبان هدف، بهره‌برداری کنید. به‌ عنوان‌ مثال، پست‌های قدیمی وبلاگتان را می‌توانید با افزودن جدیدترین اطلاعات، به‌روز نموده و آن‌ها را به یک وایت‌پیپر یا کتاب الکترونیکی تبدیل کنید. ارائه‌های کوتاه (Slide Decks یا Pitch Desks) را می‌توانید با هدف ارتقای قابلیت تعاملی و فراخوانی، در قالب پست‌های وبلاگی یا ویدئوهای جذاب منتشر کنید. ضمن اینکه گزارش‌های مفصل و وایت‌پیپرها را نیز می‌توان به چند بخش تقسیم نموده و از آن‌ها برای خلق پست‌های وبلاگی سریالی (دنباله‌دار) استفاده کرد.


4. فراوانی یا میزان تکرار هر نوع از محتوا را تعیین کنید

برای هر دوره‌ی سه‌ماهه، انتشار 18 تا 20 پست وبلاگی، مطلوب ارزیابی می‌شود. از بین این پست‌ها می‌توانید 4، 5 یا 6 مطلب را به‌عنوان پست مهمان، برای انتشار روی وب‌سایت‌های معتبر دیگر انتخاب در نظر بگیرید. دو مطلب را در قالب محتوای طولانی (مطالعات موردی، وایت‌پیپر، کتاب الکترونیکی و …) ارائه دهید. یک سمینار آنلاین (وبینار) ترتیب دهید و برای تبلیغ آن، پست‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. البته یادتان باشد که فراوانی نوع محتوا با توجه به‌ اندازه کسب‌وکار و اهداف تجاری، از یک شرکت تا شرکت دیگر، متغیر است.


5. یک ابزار مناسب برای تقویم محتوا انتخاب کنید

اگر در جستجوی یک ابزار ساده، رایگان و درعین‌حال کارآمد برای ساخت تقویم محتوا هستید، Google Sheets گزینه‌ای ایده‌آل است. برای کاربردهای انفرادی هم می‌توانید Google Calendar را انتخاب کنید. استفاده از Microsoft Excel هم می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

بهترین ابزار برای ساخت تقویم محتوا

از نرم‌افزارهای بسیار مناسب برای استفاده در سطح سازمانی، Coschedule است که البته فریلنسرها و مشاوران هم می‌توانند به‌صورت انفرادی از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند. Loomly یک پلتفرم قدرتمند دیگر است که برای ایجاد پست‌های وبلاگی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی، یک راهنمای تعاملی کارآمد را در اختیارتان قرار می‌دهد.


6. ستون‌های اصلی و ضروری را در تقویم محتوا ایجاد کنید

تقویم محتوا باید شامل ستون‌های اساسی زیر باشد:

  • تاریخ انتشار
  • نویسنده (نویسندگان)
  • عنوان/ موضوع/ تیتر
  • اهداف بازاریابی
  • وضعیت (منتشرشده/ تائید شده/ ویرایش‌ شده)
  • سؤالاتی که باید توسط متخصصان موضوعی پاسخ داده شوند
  • کلیدواژه‌های سئو
  • دعوت به اقدام (CTA)
  • اهداف انتشار
  • سایر ملاحظات (توضیحات)

اطمینان حاصل کنید که همه اعضای تیم، فلسفه‌ی وجودی و اهمیت هر یک از این ستون‌ها را درک کرده‌اند.


7. موضوعات محتوا را با هم‌فکری اعضای تیم، نهایی کنید

یک تا دو ساعت را برای برگزاری یک جلسه‌ی طوفان فکری، در نظر بگیرید و در این جلسه، مدت‌زمان مشخصی را به تعیین موضوع هر محتوا اختصاص دهید تا جلسه از چارچوب از پیش تعیین‌شده، خارج نشود. پس از حصول نتیجه، تقویم محتوا را با موضوعات نهایی و سایر جزئیات لازم، پُر کنید.


8. برای هر بخش از روند کار تولید محتوا، برنامه‌ریزی کنید

برای ارتقای کارایی و انسجام تقویم محتوا، صرفاً به وارد کردن عناوین مطالب مختلف و تاریخ انتشار آن‌ها بسنده نکنید. شما باید برای هر مرحله از فرایند تولید محتوا هم برنامه ویژه‌ای داشته باشید. چنین کاری، به خصوص در ارتباط با پروژه‌های بزرگ و پیچیده، اهمیت بسیاری زیادی دارد.

اگر قصد دارید قالب‌ها و اَشکال مختلفی از محتوا را پیرامون یک موضوع واحد ایجاد کنید، باید این نکته را در تقویم محتوا ذکر کنید. اگر نوشتن یک پست وبلاگی، شامل چهار مرحله‌ی تحقیق درباره کلیدواژه‌ها، ایجاد طرح کلی، نوشتن مطلب و افزودن تصویر است، هر یک از این مراحل را یادداشت کنید. این کار به افراد یا تیم‌هایی هم که روی مراحل مختلف پروژه کار می‌کنند، کمک زیادی می‌کند. پیشنهاد می‌شود نام فرد یا تیمی را هم که عهده‌دار انجام هر یک از مراحل کار است، در تقویم محتوا درج کنید.


9. نظارت و به‌روزرسانی مستمر برای حصول بهترین نتایج را از یاد نبرید

تقویم محتوا چیزی نیست که یک‌بار آن را ایجاد و بعد هم فراموشش کنید! بلکه شما باید دائماً به مرور آن پرداخته و بر عملکرد محتواهای انتشاریافته نظارت داشته باشید. باید این محتواها را به‌دقت بررسی کنید و ببینید آیا می‌توان هر محتوا را برای ایجاد تعامل بهتر و جذب ترافیک بیشتر، بهینه کرد یا نه؟ ضمن آنکه به دلیل اهمیت زیاد تازه نگه داشتن محتوا یا به عبارتی، تولید محتوای سبز، همواره باید مطالبتان را با افزودن قطعات محتوایی تازه و ارزشمند، به‌روزرسانی کنید.

گوگل آنالیتیکس برای تقویم محتوا

استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس به ارزیابی اثربخشی هر محتوا کمک زیادی می‌کند. این ابزار، قابلیت‌های بسیار زیادی را در اختیارتان می‌گذارد و با استفاده از آن، می‌توانید اقدامات زیادی انجام دهید. مثلاً می‌توانید ببینید که آیا یک محتوا توانسته میزان نرخ پرش (Bounce Rate) را کاهش داده یا سرنخ فروش بیشتری ایجاد کند یا نه؟ همچنین هر محتوا در متقاعد کردن مخاطبان برای ثبت‌نام در خبرنامه یا بازدید از فروشگاه الکترونیکی‌تان، چقدر موفق بوده است؟ این ارزیابی‌ها، اطلاعات بسیار ارزشمندی برایتان فراهم می‌کنند تا بتوانید در استراتژی و تقویم محتوا، متناسب با شرایط، تغییرات مطلوبی ایجاد کنید.


10. فضای لازم را برای محتوای فوری و شرایط خاص، در نظر بگیرید

تقویم محتوا یک برنامه‌ی زمانی خشک نیست. این تقویم باید به اندازه‌ی کافی انعطاف‌پذیر باشد و بتواند نیازهای فوری را در ارتباط با محتواهای خاص، برآورده کند. همکاری با سایر رهبران صنعت یا پیدایش ناگهانی یک روند یا پدیده مهم از مواردی هستند که انتشار خارج از برنامه‌ی یک محتوای ویژه روی وبلاگ یا ارسال مطلب به‌عنوان پست میهمان را به یک ضرورت تبدیل می‌کنند. بنابراین همواره از وجود زمان و منابع کافی برای مواجهه با چنین موقعیت‌هایی و استفاده‌ی بهینه از آن‌ها، اطمینان حاصل کنید.


سخن آخر

هر یک از مراحل ده‌گانه‌ای که گفتیم، به‌وضوح نشان می‌دهد که چرا باید تقویم را به بخش جدایی‌ناپذیری از تلاش‌هایتان در حوزه‌ی بازاریابی محتوا تبدیل کنید. با استفاده از یک تقویم محتوا می‌توانید، زیربنای مناسبی برای تولید محتوا فراهم ساخته و ضمن تسهیل فرایند خلق، توزیع و ترویج محتوا، سازوکار یکپارچه‌ای برای تجزیه‌وتحلیل و اصلاح مطالب ایجاد کنید. به‌ این‌ ترتیب می‌توانید مسیرتان را در دستیابی به اهداف تجاری، هموارتر نموده و در بلندمدت، به بهترین بازدهی ممکن برسید.

اگر فرصت یا منابع کافی برای تدوین تقویم محتوای کسب‌وکار خود ندارید، می‌توانید از متخصصین نویسش برای این کار کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
نکات نوشتن پایان بندی محتوا

11 نکته برای نوشتن بهترین پایان بندی محتوا که باید در وبلاگ خود استفاده کنید

مطلب بعدی
کال تو اکشن چیست

این پنج پیشنهاد برای استفاده از کال تو اکشن را فراموش نکنید!

مطلب مرتبط