تقویم محتوای اردیبهشت ماه: قلب مخاطب را نشانه بگیرید!

تقویم محتوای اردیبهشت

یادتان می‌آید که در دوران مدرسه خواندن بعضی از درس‌ها چه رنج عظیمی را بر ما تحمیل می‌کرد؟ درس‌هایی که سراسر پر بودند از اطلاعاتی طولانی، خشک و کش‌دار که باعث می‌شدند هنگام خواندن هزار بار بشماریم چند صفحه دیگر باقی مانده و چرا عقربه‌های ساعت جلو نمی‌‎روند و چرا کلاس تمام نمی‌شود.

بسیاری از محتواهای منتشرشده به خصوص محتواهای متنی طولانی در وب‌سایت کسب‌وکارها دقیقا شبیه همان درس‌های زمان مدرسه‌اند، شاید مفید باشند اما عموما حوصله‌سربر و نخواندنی هستند. تنها تفاوت‌شان در این است که آن زمان از ترس معلم مجبور بودیم تمام درس را بخوانیم، اما مخاطب امروز می‌تواند در مواجهه با محتوای خشک و جدی شما، با یک حرکت برای همیشه سایت و برندتان را ترک کند. در این پست قبل از آن که به سراغ مناسبت‌های تقویم محتوای اردیبهشت برویم، کمی در مورد بازاریابی مبتنی بر احساسات صحبت خواهیم کرد و راهکارهایی برای هدف قرار دادن قلب مخاطبان را پیش پای شما خواهیم گذاشت.



جایگاه احساسات در بازاریابی محتوایی

شاید تا به حال این گزاره را شنیده‌ باشید که می‌گوید: انسان‌ها با احساسشان تصمیم می‌گیرند، سپس با منطقشان تصمیم خود را توجیه می‌کنند. بر اساس یافته‌های علمی و پژوهشی، مغز ما تصمیمات را در دو سطح پردازش می‌کند: سطح احساسی و سطح منطقی. این پردازش در سطح اول، یعنی مغز احساسی، به صورت دفعتا و آنی و اغلب ناخودآگاه انجام می‌شود. اما تصمیم‌گیری در سطح دوم که توسط قوه منطق انجام می‌شود، بسیار آهسته‌تر و البته به صورت خودآگاه انجام می‌شود.

به زبان ساده، زمانی که شما در برخورد با یک کالا در فروشگاه اینترنتی، توسط یکی از حس‌ها مثل شادی، هیجان یا ترس روی گزینه خرید کلیک می‌کنید، با مغز احساسی خود تصمیم‌گیری کرده‌اید. اما وقتی مدتی بعد از خرید تازه مشغول حساب و کتاب می‌شوید و حتی متوجه شوید که تصمیم اشتباهی گرفته‌اید، در حال استفاده از مغز منطقی‌تان هستید. این وقفه کوتاه بین دو سطح تصمیم‌گیری، یک فرصت طلایی برای قلاب کردن مخاطب است. اگر شما بتوانید به موقع و محکم احساسات مخاطب را تحریک کنید، مطمئن باشید که مغز منطقی در برابر مغز احساسی تسلیم خواهد شد.


چند راهکار ساده برای همراه کردن مخاطب

قبل از هرچیز به این نکته توجه داشته باشید که شما باید به طرز صحیحی از این ویژگی بیولوژیکی استفاده کنید، در غیر این صورت تبدیل به یک برند سواستفاده‌گر خواهید شد که خیلی زود تشت رسوایی‌تان از بام خواهد افتاد. نکته دیگر این که معمولا استفاده از احساسات در تولید محتواهای تخصصی یا آکادمیک یا هر جای دیگری که ذهن مخاطب کاملا آماده است تا برخوردی منطقی با موضوع داشته باشد، می‌تواند تاثیر معکوسی داشته باشد.


از احساسات غالب استفاده کنید

مطابق آمار جمع‌آوری شده توسط بیزینس اینسایدر محتواهایی که حس بهت و حیرت را در مخاطبان برمی‌انگیزند، بیش از سایر محتواها به اشتراک گذاشته می‌شوند. استفاده از عنصر غافلگیری به ویژه در کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند توجه درصد زیادی از مخاطبان را برانگیزد. برای مثال می‌توان از کمپین همبرگر کپک‌زده برگر کینگ یاد کرد. صنعت مواد غذایی همیشه از تصاویری هوس‌انگیز و جذاب استفاده می‌کند. اما برگر کینگ برای این که نشان دهد دیگر از طعم‌دهنده‌ها و نگهدارنده‌های مصنوعی در محصولات خود استفاده نمی‌کند، برخلاف عادت همگان، تصاویری از روند کپک زدن همبرگرهایش را به همه نشان داد.

اتفاقات تقویم اردیبهشت ماه

حس‌های شادی و لذت نیز از دیگر حواس تاثیرگذار هستند. پس سعی کنید در محتواهای خود کمی حس شوخی و بذله‌‎گویی را به همراه داشته باشید.


مخاطب‌تان را بشناسید

برای این که بتوانید به درستی روی احساسات آدم‌ها دست بگذارید، لازم است که ابتدا شناخت دقیقی از آن‌ها به دست بیاورید. وگرنه محتوای شما از نظر آن‌ها چیزی جز مشتی کلمه لوس، بی‌مزه یا ابلهانه نخواهد بود. برخی از ویژگی‌های مشترک بین اغلب افراد وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها دست بگذارید: همه‌ی ما از شنیدن داستان و روایت خوشمان می‌آید. همه‌ی ما دوست داریم که به چیزی یا جایی حس تعلق داشته باشیم و همه‌ی ما در درون‌مان از فقدان یا از دست دادن واهمه داریم.


محتوا را به تجربه‌های زیسته مخاطب پیوند بزنید

آسان‌ترین و البته اشتباه‌ترین کاری که می‌توانید در تولید محتوا انجام دهید، این است که آنچه می‌نویسید، هیچ ارتباطی به پیشینه یا زمینه اجتماعی و فرهنگی مخاطب نداشته باشد و در جهانی ایزوله و منقطع از آدم‌ها به سر برد. استفاده از ارجاعات فرامتنی در محتوا، گره زدن مضمون محتوا به خرده‌فرهنگ‌های جاری در جامعه، استفاده از عناصر نوستالژیک یا تجربیات و خاطره‌‎های جمعی می‌تواند منجر به همدلی و آشناپنداری در مخاطب شود و شما را از خودش بداند.

مثلا این توضیح محصول از فروشگاه ساوا را نگاه کنید که چگونه قدم به قدم حسی زنده از چشیدن یک طعم آشنا را در مخاطب زنده می‌کند. من هنگام خواندن این متن کوتاه، خودم را در آشپزخانه مادربزرگم می‌بینم در حالی که دست دراز کرده‌است تا از گنجه‌اش شیشه مربا را پایین بیاورد. ممکن است شما خود را در جایی دیگر ببینید، زیرا محتوای خوب می‌تواند هر کدام از ما را به تجربه‌های شیرین منحصربه‌فرد خودمان پیوند بزند.

مناسب‌های جهانی تقویم محتوای اردیبهشت

پیشنهادهایی برای تقویم محتوای اردیبهشت

تقویم محتوای اردیبهشت فضایی شبیه به حال و هوای دوست‌داشتنی این ماه زیبا دارد. با مناسبت‌هایی متنوع، بامزه و کاربردی. لازم است که به هم‌زمانی ماه رمضان با اردیبهشت نیز نیم‌نگاهی داشته باشید. زیرا با وجود تعطیلی‌های سراسری و موج جدید دورکاری، قطعا ساعات بیداری و فعالیت جامعه‌ی مخاطب روزه‌دار شما تفاوت‌هایی با قبل خواهد داشت.


1 اردیبهشت روز جهانی خلاقیت و نوآوری

این روز فرصت مناسبی است تا از زوایای دیگری به کسب‌وکارتان بپردازید و با تولید محتواهایی خلاقانه و متفاوت از روال همیشگی خود، به مخاطبان‌تان نشان دهید که برند نوآوری هستید. همچنین می‌توانید متناسب با فضای کار‌تان به سراغ بررسی داستان‌های پشت محصولات یا افراد خلاق و پرآوازه بروید. برای مثال اگر یک سایت مربوط به غذا دارید، می‌توانید تاریخچه غذاهایی با دستورهای عجیب و غریب را بررسی کنید.


5 اردیبهشت روز استقلال مالی

اگر در حوزه‌های کارآفرینی، مدیریت، آموزش، مالی و اقتصادی فعالیت می‌کنید، این مناسبت از تقویم محتوای اردیبهشت را غنیمت بشمارید. می‌توانید با تولید محتواهایی در مورد راه‌های کسب درآمد یا به اشتراک گذاشتن کوله‌بار تجربیات افراد متخصص در حوزه خود، محتواهایی مناسبتی اما سبز تولید کنید. ترکیب چنین موضوعاتی با حس فقدان یا ترس که پیش‌تر درمورد آن صحبت کردیم، می‌تواند کارگشا باشد.


15 اردیبهشت روز شیراز

بعضی از ترکیب‌ها ذاتا برنده‌اند و نیازی به رقابت چندانی ندارند. مثل ترکیب جادویی و سحرانگیز اردیبهشت و شیراز! با بوی بهارنارنج‌های پیاده‌روهای ارم و فالوده‌های پشت ارگ کریم‌خان و تفال‌ در زیر مقبره حضرت حافظ می‌توانید دل مخاطبان‌تان را به دست بیاورید. اگر در حوزه‌‎های گردشگری، فرهنگی یا صنایع دستی فعالیت دارید می‌توانید به معرفی گوشه‌وکنار این شهر دوست‌داشتنی بپردازید و مخاطب را با خود هم‌سفر کنید.

ایده برای روز شیراز در تقویم محتوایی اردیبهشت

21 اردیبهشت روز جهانی خودشناسی

این روز از تقویم محتوای اردیبهشت فرصت خوبی برای فعالان حوزه‌های روانشناسی و آموزشی فراهم می‌کند. می‌توانید به فرمت‌های مختلف محتوایی هم فکر کنید، مثل برگزاری وبینار، مصاحبه یا تولید کتابچه‌های الکترونیکی. معرفی کتاب، فیلم و مستند نیز می‌تواند به کار کسب‌وکارهای دیگر بیاید.


27 اردیبهشت روز کار از منزل

در دوران پیش از کرونا، این روز جزو مناسبت‌های بسیار جذاب بود. اما حالا که چنین اتفاقی به روتین زندگی بسیاری از ما تبدیل شده، می‌توانید از زاویه‌ای دیگر به ماجرا نگاه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تولید محتوا پیرامون این روز از تقویم محتوای اردیبهشت حتما از چاشنی طنز استفاده کنید. اگر کارمندان دورکار دارید حتما از آن‌ها بخواهید از تجربیات یک ساله خود بنویسند و همینطور می‌توانید در مورد چالش‌ها و راهکارهای دورکاری موثر نیز محتوا تولید کنید.


سختی نوشتن در بهار خواب‌آور

نوشتن هم می‌تواند مثل خواندن، شما را با یک خواب کوتاه غافلگیر کنید. مخصوصا در این روزهای بهاری که دوست داریم کمتر کار کنیم. نویسش مثل همیشه در کنار شماست. می‌توانید با خیالی آسوده برای خودتان یک لیوان چای بریزید، از نسیم بهاری لذت ببرید و با چند کلیک تولید محتوای اردیبهشت خود را به نویسندگان ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
استراتژی بازاریابی لینکدین

چگونه استراتژی بازاریابی لینکدین را برای کسب‌وکار خود طراحی کنیم؟

مطلب بعدی
اصول کپی رایتینگ خلاق چیست

کپی رایتینگ خلاق، کیمیای تولید محتوا: چگونه خلاق بنویسیم!

مطلب مرتبط