تقویم محتوای آبان ماه: چطور بدون مناسبت محتوا تولید کنیم؟

تقویم محتوای آبان

مناسبت‌های تقویم محتوای آبان کم‌تعداد و پراکنده‌اند. همین نکته می‌تواند تلنگری باشد برای کسب‌وکارها یا تولیدکنندگان محتوایی که استراتژی محتوایی را فقط در تدوین یک تقویم محتوا تقلیل می‌دهند. مناسبت‌های تقویمی همیشه می‌توانند به کمک جریان تولید محتوا بیایند اما نباید از آن‌ها به‌عنوان سوخت اصلی بازاریابی محتوایی استفاده کرد.

در این پست به این موضوع می‌پردازیم که چطور می‌توانیم حتی در روزهای بدون مناسبت و عنوان، محتواهایی جذاب تولید کنیم. در انتها هم برخی از مناسبت‌های آبان را مرور می‌کنیم و ایده‌هایی برای تولید محتوای مناسب با هر کدام ارائه می‌دهیم.


چطور از پس روزهای خالی تقویم محتوا بربیاییم؟

به تقویم‌ها معتاد نشوید!

اتکای بیش از حد به تقویم‌ها می‌تواند آسیب‌هایی جدی به روند تولید محتوای شما وارد کند. اگر دقت کرده باشید، در تقویم‌های جهانی و ملی هر کشوری مناسبت‌های مختلفی پیدا می‌شود که استفاده از آن‌‌ها گاهی بسیار وسوسه‌کننده است. گوناگونی این مناسبت‌ها می‌‌تواند شما را از تمرکز بر یک موضوع خاص دور کند و در عوض محتواهای شما را بیش از حد متنوع کند. تنوع زیاد فقط برای مدتی می‌تواند کاربران را به خود جذب کند ولی در درازمدت آن‌ها را دچار سردرگمی و آشفتگی می‌کند.


مناسبت‌های خودتان را داشته باشید

فقط تقویم‌ها نیستند که می‌توانند به روزها اعتبار بدهند، بلکه خود شما هم می‌‌توانید در جایگاهی که هستید مناسبت‌های اختصاصی برای خودتان بسازید. برای مثال، اتفاقات مهمی که در مجموعه یا کسب‌وکار شما رخ می‌دهند می‌توانند به چشم یک مناسبت دیده شوند.

مثلاً بیستم مهرماه برای ما یک مناسبت خاص محسوب می‌شود چون روز تولد نویسش است. می‌توانید در پست «برای خواندن، برای نوشتن» ببینید که چطور برای این مناسبت اختصاصی محتوا تولید کرده‌ایم. شما هم می‌توانید به بهانه‌ی اتفاق‌های مختلف، محتوای مناسبتی با رنگ و بوی متفاوت تولید کنید. مثلاً اگر رکورد فروش‌تان را شکسته‌اید یا یک پروژه‌ی بزرگ را به اتمام رسانده‌اید.


از تاریخ نترسید

بسیاری از اتفاقات و رویدادهای تاریخی در تقویم‌ها جایی ندارند، در حالی‌ که راوی داستان‌ها و اتفاقات بسیار جذابی هستند که می‌توانند در مسیر تولید محتوا به شما کمک کنند. البته دقت داشته باشید که منظور از تاریخ، الزاماً رویدادهای مربوط به چندین قرن پیش نیست. می‌توانید از همین ده سال گذشته نیز روایت‌هایی ناب و جذاب برای تولید محتوا بیرون بکشید. شبیه این پست که به داستان شکل‌گیری نتفلیکس می‌پردازد.

ایده تولید محتوا

از حال غافل نشوید

اتفاقاتی که درست در همین لحظه و همین ساعت در سرتاسر دنیا به وقوع می‌پیوندند، می‌توانند چندین برابر یک تقویم محتوایی به شما ایده و سرنخ برای تولید محتوای باکیفیت بدهند. پس در روزهای خالی از مناسبت کافی است یکی از هزاران شبکه‌ی خبری را تنها برای چند دقیقه تماشا کنید تا موضوعی مناسب برای تولید محتوا پیدا کنید.

قبلا در پست راهکارهایی برای «تولید محتوای فوری» به شما پیشنهاداتی داده‌ایم که می‌توانند سر بزنگاه تولید محتوا به شما کمک کنند.


ایده‌هایی برای تقویم محتوای آبان

در ادامه به بررسی چند مناسبت از این ماه دوست‌داشتنی می‌پردازیم و برای آن‌ها پیشنهاداتی از جنس محتوا ارائه می‌کنیم:


۳ آبان روز جهانی هنرمند

در ستایش هنر همین بس که به قول داستایفسکی اگر هنر نبود، واقعیت ما را خفه می‌کرد. هنرمندان با هنر و استعداد خود می‌‌توانند دنیا را به جای زیباتری برای زیستن تبدیل کنند و به زندگی ملالت‌زده‌ی ما عمق بیشتر و رنگ و بوی نویی اضافه کنند. در ساده‌ترین حالت می‌توانید این روز را به هنرمندان تبریک بگویید اما اگر از ما بپرسید، می‌گوییم که به‌جای این کار، به تولید محتواهایی در مورد داستان‌‌ها و روایت‌های ناشنیده از زندگی مشاهیر هنری بپردازید. آثار درجه یک هنری مثل موسیقی یا نقاشی‌های زیبا را به مخاطبان خود معرفی کنید و حتی برای یک روز آن‌‌ها را به سیر و سیاحت در قلمرو بی‌بدیل هنر دعوت کنید.

روز جهانی هنرمند

1۸ آبان روز جهانی آزادی

آزادی از آن دست مفاهیم سیال است که می‌‌تواند شکل و قالب‌های مختلفی به خود بگیرد و در هر دوره‌ای از تاریخ، معنای متفاوتی را منتقل کند. به همین دلیل دست شما برای تولید محتوا در این روز کاملاً باز است و می‌توانید از هر زاویه‌ی دید و نگاهی که دارید به تولید محتوا بپردازید.

مخاطبان خود را تشویق کنید تا بتوانند قبل از هر چیزی، ذهن خود را از محدودیت‌ها آزاد کنند و برای رسیدن به اهداف خود دست از تلاش نکشند.


2۳ آبان روز جهانی دیابت

دیابت یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های خاموش است که جان و سلامتی میلیون‌ها نفر در جهان را تهدید می‌کند. در بسیاری از موارد نبود اطلاعات کافی یا غفلت و رسیدگی دیرهنگام، به قطع عضو و حتی مرگ بیماران دیابتی منجر می‌شود. این روز بهترین فرصت برای تولید محتواهایی آگاهی‌بخش برای عموم مردم است تا با نگاهی واقع‌گرایانه و منطقی با این پدیده روبرو شوند.

انجمن‌های خیریه یا نهادها و گروه‌های مرتبط با حوزه‌ی بهداشت و سلامت می‌توانند با تولید محتوای تخصصی و باکیفیت، بهترین استفاده را از این روز داشته باشند.


2۷ آبان روز جهانی فلسفه

فلسفه برای بسیاری از مردم در حکم یک غول بی‌شاخ و دم با هیبتی سهمگین است و به همین دلیل بیشتر مردم از نزدیک شدن به این ساحت جذاب ترس و واهمه دارند. شاید این روز در تقویم محتوای آبان بتواند به وسیله‌ای برای آشتی با فلسفه تبدیل شود. کسب‌وکارها یا افرادی که در حوزه‌ی علوم انسانی فعالیت می‌کنند می‌توانند با معرفی منابع کاربردی و صحبت از مفاهیم فلسفی به زبان ساده، موجبات استفاده‌ی فلسفه‌دوستان و فلسفه‌گریزان را از این روز فراهم کنند.

روز جهانی فلسفه در تقویم محتوای آبان

تقویم محتوای آبان مناسبت‌های جذاب دیگری نیز دارد که تمامی آن‌ها را به طور مدون برای شما گردآوری کرده‌ و برای دانلود قرار داده‌ایم. داشتن یک تقویم محتوای کارشناسی‌شده می‌تواند در حکم یک برگ برنده در برنامه بازاریابی محتوایی شما باشد. متخصصان نویسش کنار شما هستند تا بتوانید بدون دردسر و تحمل سرمای پاییزی، تنها با یک کلیک تقویم محتوایی خود را متناسب با شرایط کسب‌وکارتان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
بن بست ذهنی و تفکر خلاق

بن بست ذهنی | ۹ عادت که خلاقیت را می‌کشند و راهکارهای مقابله

مطلب بعدی
درس‌های بازاریابی که سریال Squid game به ما می‌آموزد

درس‌های بازاریابی که سریال Squid game به ما می‌آموزد

مطلب مرتبط