استراتژی برنده در توییتر: از چیستی و چرایی تا تکنیک‌های موثر!

استراتژی توییتر

وقتی بحث از استراتژی می‌شود همه ما به یاد جملات نخ‌نمایی مثل: «برای مخاطب بنویسید»، «به هدف تولید محتوا توجه کنید» و «تقویم محتوایی داشته باشید» می‌افتیم اما استراتژی تنها داشتن یک تقویم و یک پرسونا نیست. استراتژی تولید محتوا در هر پلتفرم متفاوت است و باعث رشد مخاطب و افزایش بازدید از محتواها می‌شود.

تکنولوژی هر روز با سرعت بیش از پیش در حال پیشرفت است و همزمان با آن بازاریابی محتوایی نیز در حال رشد و تغییر است. بازاریابان روزانه با یکدیگر در رقابت هستند تا سهم بازار بیشتری را کسب کنند و محصول خود را بهتر به نمایش بگذارند. اینجاست که داشتن یک استراتژی و برنامه‌ی مشخص ما را از سایر رقبا متمایز می‌کند و به ما در رسیدن به اهدافمان کمک می‌کند.



استراتژی چیست؟

با رشد تکنولوژی بخشی از توجه بازاریابان به شبکه‌های اجتماعی جلب شد و شروع به تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی کردند. تعداد زیاد شبکه‌های اجتماعی و رفتارهای مختلف افراد در شبکه‌های اجتماعی گوناگون موجب شده است که استراتژی بازاریابی تنها یک ابزار تزئینی نباشد و به عنوان یک ضرروت در کار بازاریابی محتوایی معرفی شود.

استراتژی بازاریابی به این معناست که بپذیریم منابع محدودی در اختیار داریم و از منابع خود به درستی استفاده کنیم. با وجود شبکه‌های اجتماعی مختلف، باید قبول کنیم لزوما انتشار محتوا در تمامی شبکه‌های اجتماعی موجب موفقیت و رشد کسب‌وکار ما نمی‌شود. با توجه به هدف تولید محتوا، حضور مخاطبان و تاثیرگذاری هر شبکه، برای تولید محتوا تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنیم. لحن محتوا و نحوه‌ی ارتباط با مشتریان را با توجه به پلتفرم انتخاب کنیم و در عین حال از شخصیت و ویژگی‌های برند خود نیز جدا نشویم. در استراتژی تولید محتوا علاوه بر مشخص کردن پلتفرم انتشار محتوا، نوع محتوا، لحن محتوا، زمان انتشار، تقویم محتوا و بودجه‌ی تولید محتوا نیز مشخص می‌شود.

توییتر به علت اینکه ارتباط مستقیم کاربران و شرکت‌ها را میسر می‌کند یکی از پلتفرم‌های پراستفاده برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است.


شبکه‌های اجتماعی و ویژگی خاص توییتر

اگر شبکه‌های اجتماعی را به فضاهایی که روزانه با آن‌ها سروکار داریم تشبیه کنیم، لینکدین مثل یک دفتر کار اداری است. همه چیز در آن حرفه‌ای است و برای شبکه‌سازی، به اشتراک‌گذاری اخبار و ارتباط با همکاران از آن استفاده می‌شود. فیسبوک مثل نشستن در کافه کنار دوستان و صحبت کردن با آن‌هاست. درحالی که اینستاگرام مثل تالار برگزاری یک مهمانی پر زرق و برق و مملو از آشناهایی که شاید سال به سال حرفی با یکدیگر ندارید است. اما توییتر مثل زمانی است که بعد از یک روز سخت، پشت میز آشپزخانه‌ی خود یا دوستتان نشسته اید و در حالی که چایی می‌خورید، ‌از اتفاقات روزمره‌ی خود بدون هیچ فیلتری حرف میزنید!

توییتر بعد از لانچ شدن در سال ۲۰۰۶ به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده و همچنان نیز با داشتن بیش از ۱۸۴ میلیون کاربر فعال روزانه در جایگاه خوبی قرار دارد. این پلتفرم به علت قابلیت انتشار انواع محتوا اعم از متنی، تصویری، صوتی و ویدئویی مخاطبان زیادی دارد که بطور میانگین در هر ثانیه حدود ۶۰۰۰ توییت در این پلتفرم می‌زنند.

برای اینکه در این شبکه اجتماعی و در میان انبوهی از شرکت های B2B و B2C بتوانید بازاریابی محتوایی انجام دهید، لازم است علاوه بر داشتن تقویم محتوایی و پیمودن ۱۱ قدم تا تدوین استراتژی محتوا به صورت کامل به یک سری از نکات نیز دقت کنید.

علاوه بر سادگی و حضور خوب کاربران و مخاطبان در این پلتفرم آمار زیر، جزو آماری است که هر بازاریاب محتوا در سال ۱۴۰۰ باید بداند. این آمار به خوبی دلیل اهمیت این پلتفرم را برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف نشان می‌دهد.

آمار مهم توییتر مارکتینگ

تکنیک‌­های موثر بازاریابی توییتر برای کسب‌وکارها

با سمی شدن فضای توییتر به علت اتفاقات سیاسی، توییتر به‌سرعت واکنش نشان داد و تغییرات زیادی اعمال کرد. توییتر با رسیدگی به مسئله فحاشی و اخبار جعلی، شرایط این پلتفرم اجتماعی را به شدت بهتر کرد.

این واکنش سریع توییتر باعث شده است که همچنان توییتر جای خوبی برای بازاریابی باشد. برخی از استراتژی‌های بازاریابی موجود، می­‌تواند به طور خاص در توییتر برای تبلیغ محصولات و تعامل با مشتریان مورد استفاده قرار بگیرد. این موضوع باعث می‌­شود که توییتر همچنان یک پلتفرم مهم محسوب شود و برندها آن را به‌عنوان یکی از ارزشمندترین ابزارهای بازاریابی به‌حساب بیاورند.

در ادامه چند تکنیک آورده شده است که همچنان بسیاری از برندها آن‌ها را به عنوان استراتژی اصلی ارتباط با مخاطبین خود انتخاب کرده اند.


در توییت‌­های خود شوخ ­طبع و خوش‌رو باشید

برندهایی که در توییت‌­های خود از طنز استفاده می­‌کنند، ریتوییت‌های بیشتری نسبت به سایرین دارند و افراد بیشتری آن‌­ها را دنبال می‌­کنند. زمانی که برندها نکات طنز و شوخ طبعی را در لحن خود جای می‌­دهند، افراد برای مراجعه مجدد به صفحه توییتر آن­‌ها و اشتراک‌گذاری مطالب آن‌ها با دوستانشان اشتیاق و هیجان بیشتری خواهند داشت.

برخی از برندهایی که از این استراتژی استفاده می‌­کنند، عبارت‌اند از:

  • فست فود زنجیره­ای وندی: این فست فود زنجیره­ای، در بیشتر مواقع از جملات طنزآمیز و سرگرم­ کننده برای پاسخ به ریپلای مشتریان خود استفاده می­‌کند.
  • Netflix: توییتر نتفلیکس از بخش­هایی از سریال‌های اصلی خود، کلیپ­‌های خنده‌دار می‌­سازد و از آن‌­ها برای پاسخگویی به کامنت­‌های مشتریان و فالوورهایش استفاده می‌­کند.
  • خطوط هوایی Spirit: آن­‌ها مرتبا در اکانت توییتر خود شوخی­‌های ظریفی توییت می‌­کنند و با ایجاد فضای مثبت در مواقع استرس‌زا، برای کاربرانشان فضای خوشایندی به وجود می‌آورند.

نمونه‌های ذکر شده، تعدادی از کمپانی­‌های مشهور هستند که با استفاده از شوخ طبعی، فالوورهای توییتر خود را ترغیب به نشان‌دادن واکنش می‌­کنند. برندهای جذاب ایرانی نیز از قافله‌ی خلاقیت در توییتر عقب نیفتاده اند. یکی از این برندها کبریت توکلی است.

  • کبریت توکلی: این برند در اکانت خود به سرعت به اتفاقات و ترندهای توییتر فارسی واکنش نشان می‌دهد و طنزپردازی ظریف و شوخی‌های مرتبط با موقعیت و زمان می‌کند.

طنز و طنزپردازی در توییتر مقوله‌ی بسیار حساسی است. باید توجه کنید که ممکن است مخاطبان با محتوای شما آن گونه که شما انتظار دارید برخورد نکنند. این واکنش متفاوت می‌تواند تصویر برند شما را کاملا خراب کند. یکی از جدیدترین سوءتفاهم و برداشت اشتباه از طنز، توییت روز جهانی زنان برگر کینگ است.

این برند در توییت اصلی خود نوشت، زن‌ها متعلق به آشپزخانه اند. سایر توضیحات خود را برای جلوگیری از ایجاد سوءتفاهم به صورت رشته توییت در ادامه توییت اصلی آورد اما سوءتفاهم ایجاد شده موجب بازخورد بالای توییت اصلی شد. توضیحات بعدی به تایم لاین افراد وارد نشد و باعث شد واکنش منفی زیادی نسبت به این توییت به وجود آید. حجم واکنش‌ها انقدر زیاد بود که برگر کینگ را وادار به حذف توییت خود کرد.

توییت حذف شده‌ی برگر کینگ

همواره خلاق و جالب توجه باشید

سعی کنید زمانی که به مشتریانتان پاسخ می‌­دهید، خلاقانه عمل کنید. نوآوری و خلاقیت در محتوای توییت­ها و مطالب بصری شما واقعا می‌­تواند در بازخوردها تاثیرات مثبتی بگذارد. داشتن قالب یکسان در همه توییت­‌ها می‌تواند بسیار کسل‌­کننده باشد. وجود تصاویر در توییت‌­ها باعث درگیر و جذب شدن افراد بیشتری خواهد شد.

  • بیسکویت گرجی: بیسکویت گرجی با الهام گرفتن از بیسکویت Oreo و تولید گرافیک‌های جذاب و مرتبط به مناسبت‌های مختلف، جای خود را در میان کاربران اینترنتی باز کرده است.
استراتژی بازاریابی توییتر

به همان اندازه که کپی کردن کار مذمومی است، ایده و الهام گرفتن از نمونه کارهای موفق، کار هوشمندانه‌ای است.


آن را شخصی نگه دارید

مشتریان زمانی که توییت­‌های شما را ریپلای می‌­کنند، خواهان پاسخ­‌های شخصی هستند تا مطمئن شوند به حرف‌هایشان گوش می‌­دهید. این موضوع باعث ایجاد رضایت در آن­ها و افزایش محبوبیت شما خواهد شد.

ممکن است گاهی اوقات اعتراضات برخی مشتریان نسبت به کالاهای خریداری شده، بی‌اساس و ناحق باشد، اما اکثر مشتریان وفادار شکایت‌­های قابل‌بررسی و مستدلی دارند. مشتریان صادق فقط نیازمند نشان‌ه­ای از سوی برندها هستند که ثابت کند حرف­‌ها و نظرات آن‌­ها شنیده می‌­شود و مشکلاتشان مورد پیگیری قرار می‌­گیرد.

توییتر برای ارائه پاسخ شخصی به مشتریان فرصتی مناسب در اختیار برندها قرار می­‌دهد. به‌این‌ترتیب مسائل بسیار سریع‌­تر حل خواهد شد. در واقع مزایای پایگاه مشتری توییتر باعث می­شود برندهای مهم از این پلتفرم به‌عنوان کانال ارتباطی اصلی خود استفاده کنند.

داستان Steakhouse Morton و Peter Sankman یک مثال عالی و جالب در زمینه ارائه پاسخ شخصی به مشتری است که به شدت موردتوجه قرار گرفته است. پیتر در توییتر خود خطاب به Morton’s Steakhouse نوشت دوست دارد زمانی که هواپیمای او در فرودگاه نیوآرک فرود می آید، شخصی از رستوران در فرودگاه نیوآرک با یک استیک پورترهاوس به ملاقات او بیاید.

توییتر مارکتینگ استراتژی

اگرچه او این را به شوخی نوشت، اما در کمال تعجب یکی از کارکنان رستوران با یک استیک در فرودگاه از پیتر استقبال کرد. داستان پیتر و خانه استیک Morton در توییتر و خارج از این پلتفرم اجتماعی به شدت ترند شد و برای رستوران محبوبیت زیادی به همراه آورد.

در توییتر فارسی نیز کاربران توییت‌هایی میزنند که اگر به موقع عمل کنید می‌توانید یک فرصت عالی برای ارتباط با کاربران به وجود بیاورید. یکی از این توییت‌ها که مورد استقبال برندهای مختلف نیز قرار گرفت به «شلوار دیجیکالا» معروف شد! این حرکت برندها نه تنها شلوار دیجیکالا را معروف کرد بلکه شوخی‌های برندهای مختلف و نام آن‌ها را در ذهن مخاطبان حک کرد.

استراتژی بازاریابی محتوا توییتر شلوار دیجیکالا

از هشتگ‌­ها به‌درستی استفاده کنید

همه‌ی ما می‌دانیم که هشتگ‌ها به شدت می‌توانند باعث ایجاد سروصدا و جلب‌توجه پیرامون یک موضوع یا اتفاق خاص شوند. افراد اغلب از هشتگ‌ها به روشی اشتباه استفاده می‌کنند و این موضوع منجر به شکست استراتژی بازاریابی آن‌ها خواهد شد.

چنانچه قصد دارید هشتگ را در استراتژی توییتر کسب و کار خود بگنجانید، باید مطمئن باشید این کار را به شکلی درست و مناسب انجام می‌دهید. هشتگ‌گذاری با استفاده از کلمات کلیدی و عبارات کوتاه باعث می‌شود نکته و هدف اصلی‌تان موردتوجه مخاطبان قرار بگیرد.

هشتگ‌ها می‌توانند در هر نقطه از توییت‌ها قرار بگیرند و زمانی که مشتری روی هشتگ کلیک کند، سایر توییت‌هایی که با آن کلمه هشتگ‌گذاری شده‌اند در معرض دید آن‌ها قرار خواهد گرفت. چنانچه هشتگ‌گذاری را به روشی خلاقانه و صحیح انجام دهید و هشتگ شما در جامعه توییتر برجسته شود، توییت‌های شما در میان موضوعات ترند و پرطرفدار قرار خواهد گرفت.

برخی از روزها هشتگ خاص خود را دارند و شما می‌توانید بر اساس آن توییت کنید. حتی از موج‌سواری بر روی هشتگ‌های ترند شده استفاده کنید و توییت‌های خود را به مخاطبان بیشتری نشان دهید.


در توییت‌­های خود نظرسنجی بگنجانید

در صفحه توییتر خود توییت‌‌هایی در قالب نظرسنجی منتشر کنید و از مخاطبانتان بخواهید درمورد یک موضوع خاص نظرات خود را بیان کنند. به‌این‌ترتیب می‌توانید مخاطبانتان را ترغیب کنید تا با شما و برندتان تعامل داشته باشد.

برای این کار به سراغ موضوعات پرطرفدار و محبوب بروید. موارد ترند توییتر را مورد بررسی قرار دهید و درمورد آن‌ها با مخاطبانتان گفتگو کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید با فالوورهای خود تعاملات موثر و گسترده‌تری داشته باشید.
یکی از موارد جذاب استفاده از نظرسنجی، نظرسنجیِ انتخاب برترین اکانت توییتر ۲۰۲۰ توسط اکانت مارکتینگ توییتر است. در این مسابقه، توییتر با برگزاری چندین نظرسنجی، بین برندهای فعال در توییتر مسابقه‌ای به راه انداخته است و با استفاده از نظرسنجی‌ها از مردم می‌خواهد تا اکانت برتر را تعیین کنند.

نظرسنجی در توییتر

از طریق ریپلای و ریتوییت با افراد ارتباط برقرار کنید

تصاویر جالب، گیفت‌ها و ویدئوها باعث می‌شوند مخاطبان بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرند و دستاوردهای بیشتری به همراه خواهند داشت. اطلاعات داخلی توییتر نشان می‌دهد ویدئوهای این پلتفرم در طول روز بیش از ۲ میلیارد بازدید دارند.


برای موثر و به‌یادماندنی‌تر شدن ویدئوها می‌توانید لوگوی برندتان را به آن‌ها اضافه کنید. علاوه بر این، بهتر است تاحدامکان مدت‌زمان ویدئوها کوتاه و مفید باشد. به یاد داشته باشید، اضافه‌کردن زیرنویس به محتواهای تصویری یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

ریتوییت کردن محتواهای مرتبط و ریپلای زدن بر روی توییت‌ها، روش‌هایی عالی برای حضور پررنگ و مستمر در توییتر محسوب می‌شوند. شما می‌توانید بازخوردهای مثبت مشتریان، مقالات مفید و ایده‌هایی را که با کسب‌وکار شما همخوانی دارند ریتوییت کنید. نسبت به منشن‌ها پاسخگو باشید و برای حل مسائل پیچیده به دایرکت مسیج بروید.


از تبلیغات توییتر استفاده کنید

استفاده از تبلیغات پولی در توییتر، روشی عالی برای دستیابی به مخاطبان هدف خواهد بود. توییت‌های تبلیغاتی می‌توانند ریچ‌های شما را با سرعت بیشتری افزایش دهند.
تبلیغات این‌چنینی باعث می‌شود افراد، پروفایل شما را به‌راحتی کشف کنند، حتی اگر برند یا هشتگ‌های شما را دنبال نکنند. زمانی که از یک توییت تبلیغاتی استفاده می‌کنید، توییت‌های شما تایم‌لاین افرادی را که با مخاطبانتان علاقمندی‌های مشترکی دارند، نشان می‌دهد. کاربران به همان روشی که با محتوای ارگانیک تعامل دارند، می‌توانند با این نوع تبلیغات نیز تعامل داشته باشند. تنها تفاوت در این است که توییت‌های تبلیغاتی علامت‌گذاری می‌شوند.
Progressive برای تبلیغ ویژگی قیمت‌گذاری خود از توییت‌های تبلیغاتی استفاده می‌کند. توییت‌های تبلیغاتی این‌چنینی Progressive باعث می‌شود برند آن‌ها صادق به نظر برسد و جنبه تبلیغاتی زیادی ندارد. آن‌ها در واقع، کاربران را تشویق می‌کنند برای یافتن بهترین نرخ بیمه به وب‌سایت آن‌ها مراجعه کنند. حتی اگر در نهایت Progressive را انتخاب نکنند.


اهداف قابل‌اندازه‌گیری توییتر را تعیین کنید

استراتژی بازاریابی توییتر شما نیاز به ایجاد اهداف قابل‌اندازه‌گیری دارد تا برنامه شما را در مسیر درستی قرار دهد. به‌جای انتشار توییت­های بی‌­هدف، مقاصد و اهداف مشخصی برای توییتر تعیین کنید. این اهداف باید در تحقق اهداف کلی و اصلی بازاریابی­تان به شما کمک کنند و می­توانند شامل موارد زیر باشند:

–        ایجاد زیرمجموعه­‌ای جذاب برای افزایش آگاهی از برند

–        ایجاد لید از طریق هدایت ترافیک به سمت یک پیشنهاد یا لیست ایمیل

–        افزایش بازدید وب­سایت با ارسال لینک­هایی به محتوای وبلاگ

–        ایجاد وفاداری به برند با ارائه خدمات عالی به مشتری در توییتر

–        شبکه­‌سازی با اینفلوئنسرها و رهبران پیشروی صنعت برای ایجاد ارتباطات بیشتر


زمان انتشار توییت‌­ها را به‌درستی تعیین کنید

به‌طورکلی، بیشترین میزان بازدید از پست‌ها بر اساس ساعت و زمان شامل موارد زیر است:

  • بهترین ساعت برای ارسال پست: ۹ صبح روزهای دوشنبه و چهارشنبه
  • بهترین روزها برای ارسال پست: یکشنبه و دوشنبه

لازم به ذکر است، پنجشنبه‌ها تعاملات کمی در توییتر (فارسی) وجود دارد و نامناسب‌ترین روز برای ارسال پست محسوب می‌شود. توصیه می‌شود جهت داشتن تعاملات مداوم، اکثر پست‌های خود را برای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر برنامه‌ریزی کنید.
ویژگی Sprout’s ViralPost activity فعالیت مخاطبان شما را بررسی می‌کند و بهترین زمان‌ها را برای اشتراک‌گذاری پست‌ها انتخاب و به روز رسانی می‌کند.
طبق مطالعه‌ای که توسط گرین آمبرلا انجام شده، نیمه‌عمر یک توییت ۱۸ دقیقه است. توییت‌ها، حدود سه ساعت پس از ارسال فقط به ۷۵ درصد از تعاملات بالقوه خود می‌رسند. این امر باعث می‌شود ارسال مداوم و در زمان مناسب، رمز موفقیت در توییتر باشد.

توییتر رسانه‌ای صمیمانه‌تر از سایر پلتفرم‌هاست. هر چند اهمیت محتوای بصری در توییتر غیر قابل انکار است اما نیازی نیست بطور مداوم در حال تولید گرافیک باشید. کافی‌ست محتوای خوب تولید کنید و به طور منظم و مستمر به کار خود ادامه دهید. اگر مخاطبان شما در این پلتفرم حضور دارند، با برنامه‌ریزی و ارائه‌ی یک پلن منسجم برای این پلتفرم می‌توانید به برندآگاهی خوبی دست پیدا کنید. همچنین از نظرات آن‌ها آگاه شوید و در صورتی که تجربه‌ی ناخوشایندی در استفاده از خدمات شما داشته‌اند، آن را جبران کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
عنوان نویسی تیتر نویسی

آهن‌ربای مشتری: ۱۵ راه برای آن که عنوان بهتری بنویسید

مطلب بعدی
محتوای همیشه سبز چیست

۱۰ نکته برای استفاده‌ی مجدد از محتوای همیشه سبز!

مطلب مرتبط