چگونه استراتژی بازاریابی لینکدین را برای کسب‌وکار خود طراحی کنیم؟

استراتژی بازاریابی لینکدین

لینکدین بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی نیست. حتی در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل فیس‌بوک و اینستاگرام، عدد و رقم‌های کم‌تری دارد! اما لینکدین بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی ارتباطی حرفه‌ای و کاری است. زمانی که نحوه‌ی کار این شبکه، اعضا و سایر برندهای فعال را درک کنید، دید بهتری نسبت به استراتژی بازاریابی لینکدین بدست می‌آورید.



اهمیت لینکدین به عنوان یک شبکه اجتماعی

9 میلیون بازدید هفتگی از پست‌های لینکدین و تنها 3 میلیون کاربر فعال در زمینه تولید محتوا (از بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر این شبکه)؛ به این آمار دقت کنید. معنای آن را می‌دانید؟ بله! درست حدس زدید؛ مخاطب فراوان و رقابت اندک. به این موضوع، نحوه‌ی عملکرد الگوریتم لینکدین را اضافه کنید. الگوریتم لینکدین محتوای جذابی را که واکنش‌های زیادی به‌ همراه داشته باشد در اولویت بازدید کاربران قرار می‌دهد. این دو نکته در واقع پایه‌های اصلی استراتژی بازاریابی لینکدین را شکل می‌دهند.

البته چنین شرایطی تا ابد پایدار نیست. در آینده نزدیک کاربران بیشتری در لینکدین فعالیت خواهند داشت و رقابت شدید‌تر خواهد شد. پست‌های پولی و تبلیغاتی نیز بیش از قبل به کاربران تحمیل خواهند شد. اما در حال حاضر شرایط لینکدین ایده‌آل است؛ می‌توانید با یک استراتژی بازاریابی منسجم موفقیت خود را در این شبکه‌ی اجتماعی تضمین کنید.

با توجه به آمار سایت SimilarWeb از شهریور ۹۹ تا اسفند ۹۹، این سایت ۱.۲۵ میلیارد بازدید داشته است که به‌طور متوسط بازدیدکنندگان ۷دقیقه و ۲۴ ثانیه وقت خود را در این سایت گذرانده‌اند. در صورتی که این آمار و ارقام شما را قانع نکرده است، دلایل استفاده از بازاریابی در لینکدین را مطالعه کنید!

آمار استقبال از لینکدین در سایت‌های تحلیلی

مهم‌ترین بخش استراتژی بازاریابی لینکدین

قبل از اینکه درباره‌ی چگونگی طراحی استراتژی بازاریابی لینکدین صحبت کنیم ضروری است مهم‌ترین بخش آن، یعنی دیده شدن محتوا را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. اگر حرف شما شنیده نشود و محتوای شما دیده نشود استراتژی بازاریابی اثری نخواهد داشت. کلید اصلی مطرح شدن پست‌ها در لینکدین تولید محتوایی است که مخاطبان را به عکس‌العمل وادار کند. هرقدر پسند، نظر و هم‌رسانی بالاتری دریافت کنید شانس مطرح شدن پست شما و قرار گرفتن آن در صدر خوراک خبری مخاطبانتان بیشتر است.

مهم‌ترین امتیاز در طراحی استراتژی بازاریابی لینکدین، الگوی جالبِ نمایش پست‌ها به طیف گسترده‌ای از کاربران است. اگر کاربری از شبکه‌ی مخاطبان شما برایتان پسند یا نظر ارسال کند، آن پست برای افرادی که در شبکه‌ی او وجود دارند نمایش داده می‌شود. بنابراین حتی بدون داشتن تعداد زیادی دنبال‌کننده می‌توانید با محتوای خوب به‌سرعت در فضای لینکدین مطرح شوید.

از دیگر مزیت‌های لینکدین نمایش طولانی‌مدت پست‌های جذاب در فید مخاطبان است. برای مثال یک پست اینستاگرام با وجود دریافت عکس‌العمل بالا نهایتاً دو تا سه ساعت در بالای فید قرار می‌گیرد. اما در لینکدین با محتوای جذاب می‌توانید تا دو هفته در صدر خوراک خبری مخاطبان باشید.

لینکدین مقاله‌ی کاملی درباره‌ی عملکرد الگوریتم خود دارد. خلاصه آن این است که پست شما هرقدر سریع‌تر پسند، نظر و هم‌رسانی دریافت کند الگوریتم این برنامه آن را جذاب تشخیص داده و به افراد بیشتری نمایش می‌دهد. بنابراین اولین و مهم‌ترین هدف ما در طراحی استراتژی بازاریابی لینکدین تولید پست‌های جذابی است که به‌سرعت پسند، نظر و هم‌رسانی دریافت کنند.

باید ها و نباید های استراتژی لینکدین

باید‌ها و نباید‌ها

  • نباید از لینکدین برای به اشتراک‌گذاری محتوای دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. مثلا اگر در یوتیوب تولید محتوا می‌کنید لینک ویدئو را در لینکدین به اشتراک نگذارید. لینکدین چنین پست‌هایی را به‌شدت سرکوب می‌کند و در آینده، دیگر پست‌های شما را نیز از اولویت خارج می‌کند. لینکدین نمی‌خواهد یک شبکه‌ی اجتماعی دیگر را تبلیغ کنید بلکه از کاربران می‌خواهد در بستر این شبکه‌ی اجتماعی تولید محتوا انجام شود.
  •  باید این ذهنیت را داشته باشید که لینکدین میزبان محتوای یونیک شما است و امکانات آن در این جهت طراحی شده‌اند. البته می‌توانید محتوای خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی پست کنید اما استفاده از لینکدین به‌عنوان ابزار مشوق برای بازدید از دیگر شبکه‌های اجتماعی اشتباه است.

به‌طور کلی از قرار دادن لینک خارجی در پست‌های خود خودداری کنید. اگر قرار باشد کاربران را به وبلاگ خود یا فرم‌های نظر‌سنجی ارجاع دهید لینک آن را در قسمت نظرات بگذارید.

  • نباید پروفایل لینکدین خود را درحالت خصوصی قرار دهید. اشتباه راهبردی در استراتژی بازاریابی لینکدین این تصور است که پروفایل‌های خصوصی چون حس کنجکاوی کاربران را برمی‌انگیزند طرفداران بیشتری جذب می‌کنند. توجه کنید اگر قرار باشد پست شما بازدید بالایی داشته باشد نباید آن را محدود به شبکه‌ی مخاطبان اصلی خود بکنید. با قرار دادن پروفایل خود درحالت عمومی این امکان برای محتوا وجود دارد که با عکس‌العمل مخاطبان اصلی به‌سرعت درمیان دیگر کاربران نیز پخش شود.
  • باید از لینکدین به‌عنوان یک میکرووبلاگ بهره بگیرید. به‌راحتی می‌توانید روزمرگی حرفه‌ای و حتی داستان‌های جذاب از زندگی خود را به اشتراک بگذارید. بسیاری تصور می‌کنند که پست‌های غیرشغلی در لینکدین جایی ندارند؛ درحالی که چنین تصوری اشتباه است. الگوریتم لینکدین هر چیزی را که واکنش‌ها به آن زیاد باشد جذاب تشخیص می‌دهد.
  • نباید بخش مقالات لینکدین را نادیده بگیریم. این بخش را مانند وبلاگ‌نویسی درحالت طولانی‌تر آن درنظر بگیرید. درست مثل سرویس‌هایی مانند مدیوم قسمت مقالات لینکدین برای محتوای بلند طراحی شده است. تولید محتوا در این بخش احتمالا در خود لینکدین آنچنان تاثیرگذار نخواهد بود اما برای دیده شدن در موتور‌های جست‌و‌جو عالی است.
اهمیت لینکدین و استراتژی بازاریابی

شروع یک پست لینکدین

جملاتی که برای شروع پست خود قبل از عبارت see more می‌نویسید در مسیر استراتژی بازاریابی لینکدین کوچک اما با اهمیت هستند. در یک پستِ لینکدین شما اجازه‌ی نوشتن دو جمله قبل از نشان دادن عبارت see more  را دارید. هدف در اینجا جلب توجه مخاطبان است. هنگامی که مخاطب در حال اسکرول کردن فید لینکدین خود است، به‌ اندازه‌ی دو جمله فرصت داریم توجه او را جلب کنیم، کاری کنیم که توقف کند و دکمه‌ی see more را بزند. دو جمله‌ی ابتدایی در پستِ لینکدین با نام جملات قلاب شناخته می‌شوند و چند روش برای ساخت آن‌ها وجود دارد.

اولین روش سوال کردن از مخاطب است. سوالات خوب همیشه دنبال‌کنند‌گان را درگیر می‌کنند و آن‌ها را وادار به پسندیدن و نظر دادن می‌کنند.

روش بعدی ابراز نظرات غیرمعمول و بحث‌برانگیز است. لزوماً در مورد دیدگاه‌های سیاسی یا مذهبی صحبت نمی‌کنیم. در مورد موضوعاتی که به شغل خودتان مربوط است صحبت کنید، مثلا با جملاتی مانند این شروع کنید: «برای راه‌اندازی یک شرکت تولید محتوا نیاز به‌ هیچ کارمندی ندارید. بگذارید توضیح دهم…». در ادامه توضیحاتی را در قبول یا رد جملات قلاب خود ارائه ‌دهید.

روشی دیگر برای شروع پست لینکدین دادن آمار و ارقام است. مثلا: «44 درصد زوج‌های متأهل در اروپا از زندگی خود رضایت ندارند. دلایل آن را در ادامه بدانید…». این داده‌ای است که مخاطبان را قلاب می‌کند. جمله‌ای که هم جذاب است و هم تعیین درستی یا نادرستی آن به اطلاعات بیشتری نیاز دارد.


9 مورد فرم محتوایی که بیشتر دیده می‌شوند

فارغ از موضوع، فرم محتوایی که انتخاب می‌کنید عامل مهمی در دیده شدن آن است. در این بخش 9 فرم محتوا که بیشتر از بقیه دیده می‌شوند را شرح می‌دهیم.

  • داستانی که حرف دل همه است

بعضی پست‌ها در مورد رویدادهایی هستند که در زندگی اکثر ما اتفاق می‌افتند. اتفاقاتی که همه دوست دارند در مورد آن‌ها حرف بزنند و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. مثلا پیام‌های اسپم در لینکدین را در نظر بگیرید. یکی از کاربران در این باره صحبت کرده و به‌ همراه آن ویدئویی از خود در حال پوشاندن صورت خود با دست (به‌نشانه‌ی تأسف) پست کرده است. مشخصاً برای اکثر کاربران این اتفاق افتاده است. پیام‌های اسپم که می‌خواهند چیزی بفروشند یا تبلیغی انجام دهند شیوع بالایی در لینکدین دارند و حرف دل همه این است که از آن ناراحت‌اند. پستی که در این باره صحبت می‌کند پسند، نظر و هم‌رسانی بالایی دریافت می‌کند.

استراتژی بازاریابی لینکدین چیست
  • پشت دست داغ کردن

یکی از کاربران که مدیر شرکتی بزرگ است در مورد از دست دادن کارمند خود به‌خاطر اختلافات جزئی نوشته بود. کارمند او به استخدام شرکت دیگری در آمده و طی چند ماه با توانایی بالای خود به مناصب بالایی رسیده بود. پست‌هایی از این قبیل که داستان تلاش و موفقیت فرد دیگر و درس گرفتن از اشتباهات را شرح می‌دهند، همیشه موفق هستند.

  • تعلیق در داستان

چنین پست‌هایی با یک جمله‌ی قلاب عالی شروع می‌شوند. مثلاً کسی که موقعیت شغلی عالی دارد یک‌باره در پستی می‌نویسد: «من از شغل خود استعفا دادم». یک جمله‌ی عالی برای شروع پستی که عنصر تعلیق شیرازه آن است. کاربران لینکدین چنین پست‌هایی را که آن‌ها را وادار می‌کند با خواندن کل متن عاقبت داستان را متوجه شوند دوست دارند. این پست می‌تواند به‌ این‌ صورت ادامه پیدا کند: «بیش از 70 درصد دارایی خود را از دست دادم و مجبور شدم ماه‌ها در یک خودرو زندگی کنم. طی یک ماه در سه شهر بزرگ مانند آواره‌ها زیستم. اما به نویسندگی علاقه داشتم و داشتن درآمد از این کار برایم مهم نبود. یک روز فردی بیرون خودرویم اسم مرا صدا کرد…». همه‌ی کاربران با چنین داستان‌هایی ارتباط برقرار می‌کنند و تمایل زیادی به کامنت گذاشتن، لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن دارند.

  • سوالی با انتهای باز

این نوع پست‌ها معمولا با یک مباحثه آغاز می‌شوند و سپس سوالی مطرح می‌شود که هر کاربری را مجاب به پاسخگویی به‌ آن می‌کند. یک کاربر، تحلیل داده‌های آماری را دلیل موفقیت خود در لینکدین می‌داند. همکارش قابل اتکا بودن این داده‌ها را رد می‌کند. سپس آن کاربر از کسانی که پست او را می‌خوانند می‌خواهد با پر کردن یک فرم و مطابقت داده‌های آماری با اهدافی که در لینکدین دنبال می‌کردند ادعای او را رد یا تائید کنند. او می‌پرسد: «آیا شما هم مانند همکار من فکر می‌کنید؟ یا می‌پرسد حرف کدام را قبول دارید من یا همکارم؟». سپس کاربران را به نظردهی دعوت می‌کند تا لینک فرم برایشان ارسال شود. او هوشمندانه با حس کنجکاوی و طبیعت رقابتی دنبال‌کنند‌گان خود بازی‌ می‌کند.

استراتژی لینکدین برای درگیرکردن مخاطب
  • لحظات شخصی

لینکدین قرار نیست همیشه درباره‌ی تجارت، شغل و کاریابی باشد. در واقع با به اشتراک‌گذاری لحظات فردی در بین پست‌های جدی، آگهی‌های استخدام و آمار‌های سنگین یک تنوع به فید لینکدین می‌دهید. متمایز بودن چنین پست‌هایی شانس دیده شدن آن‌ها را افزایش می‌دهد. مثلا یک کاربر عکسی از دوران کودکی خود به‌ همراه جزئیاتی بسیار خصوصی از آن دوران را که با بیماری، سوءاستفاده و آزار همراه بوده است به اشتراک می‌گذارد. او سپس چگونگی فائق آمدن به‌ چنین مشکلاتی را در زندگی خود شرح می‌دهد و از شبکه‌ی افراد لینکدین خود می‌خواهد اگر تجربه‌ی مشابهی در زندگی و محل کار خود داشته‌اند، روش غلبه بر مشکلات بزرگ خود را در قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارند. چنین پست‌هایی توجه افراد را به‌ خود جلب می‌کنند و عکس‌العمل بالایی از طرف کاربران دریافت می‌کنند.

  • منت گذاشتن

همانطور که گفتیم لینکدین به عکس‌العمل‌ها اهمیت زیادی می‌دهد و حالا اگر این عکس‌العمل از سمت یک اینفلوئنسر اتفاق بیفتد پست شما برای طرفداران بی‌شمار او نمایش داده خواهد شد و عملکرد عالی خواهد داشت. بنابراین کار ساده‌ای که می‌توانید انجام دهید علاقه‌مند کردن آن‌ها به پسند کردن یا کامنت گذاشتن در پست شماست. مثلا مطلبی با عنوان 10 بازاریاب برتر ایران بنویسید و آن افراد را تگ کنید و امیدوار باشید که آن‌ها به پست شما عکس‌العمل نشان دهند یا اگر در خود توانایی مصاحبه و مناظره می‌بینید آن‌ها را دعوت کنید و حساب کاربری آن‌ها را تگ کنید تا پاسخ دهند.

  • آموزش ترفند

همه‌‌ی ما در محیط کار خود ترفند‌هایی را برای بهبود عملکرد و شرایط کاری خود داریم. اشتراک‌گذاری چنین ترفند‌هایی معمولاً توجهات فراوانی را جلب می‌کند. نیازی نیست ترفند‌ها متعلق به خودتان باشند. مثلا در نرم‌افزاری خاص ممکن است میان‌بر‌هایی برای سرعت بخشیدن به کار وجود داشته باشند. می‌توانید آن‌ها را به‌صورت متن و آموزش ویدئویی به اشتراک بگذارید.

پست های پر مخاطب در لینکدین
  • دیدگاه‌های غیرمعمول

همانطور که قبلا هم اشاره شد دیدگاه غیرمعمول به ‌معنی مطرح کردن مسائل سیاسی و مذهبی نیست. در لینکدین قاعدتا باید فضای حرفه‌ای پست‌های خود را حفظ کنید. ارائه‌ی افکاری که مغایر با الزامات حوزه کاری شماست، می‌تواند نوعی از مطرح کردن دیدگاه‌های غیرمعمول باشد. این نوع پست‌ها روش مناسبی برای دریافت عکس‌العمل‌های فراوان هستند. حتی اگر بعضی از آن‌ها منفی باشند باز هم به برتر شدن پست شما کمک می‌کنند. فقط به ‌این نکته توجه کنید که در این نوع پست‌ها باید نسبت به نظرات منفی صبور باشید و پاسخ به آن‌ها با رعایت احترام باشد.

  • هدیه دادن

این نوع پست‌ها نه‌تنها به دیده شدن شما کمک می‌کنند بلکه یکی از بهترین روش‌ها برای فروش محصول نیز هستند. مثلا در یک پست، کاربری در مورد موفقیت برنامه بازاریابی خود برای شرکتی خاص نوشته بود. او در جمله‌ی اول یا جمله‌ی قلاب نوشته بود: «290 درصد افزایش فروش طی هشت ماه تنها با تولید محتوا و نه چیز دیگر.» او سپس از پیچیده کردن بیهوده استراتژی تولید محتوا صحبت کرده بود و توضیحاتی کوتاه در مورد کمپین تولید محتوای خود داده بود. سپس کاربران کنجکاو را به دانلود کتاب رایگان 120 صفحه‌ای شامل شرح کامل کمپین خود دعوت کرده بود که با پر کردن فرم مشخصات و ایمیل قابل دریافت بود.

این کاربر همچنین توضیح داده بود که اگرچه کتاب در جای خود کامل و مفید است اما برای اطلاعِ کامل، کاربران را تشویق کرده بود سری 5 قسمتی آموزش چنین رویکردی به بازاریابی محتوا را به‌عنوان هدیه دریافت کنند. کاربران با درخواست خود در قسمت نظرات می‌توانستند لینک ویدئوها را در پیام‌های خود دریافت کنند. با داشتن ایمیل کاربران و شناخت آنان ارائه‌ی دیگر پکیج‌های ویدئویی غیر رایگان امکان‌پذیر است. بنابراین یک هدیه مانند کتاب، ویدئوی آموزشی یا هر چیز مناسب دیگر در مقابل پسند و ارسال نظر زیر پست شما یک تاکتیک مناسب است.


پیش به سوی طراحی استراتژی بازاریابی لینکدین

حقیقت این است که در دنیای امروز و مخصوصا در فضای مجازی جلب توجه و اعتماد بسیار دشوار است. در معرض دید مخاطبان بودن، آگاه کردن آنان و اعتمادسازی مهم‌ترین بخش فرایند بازاریابی است. توضیحات مفصل در بخش‌های قبلی به‌ همین خاطر بود تا گام‌های ابتدایی را استوار برداریم. حالا نوبت به ارائه‌ی اطلاعاتی در مورد چگونگی طراحی استراتژی بازاریابی برای لینکدین است.


هدف‌گذاری برای تولید محتوا

مستقل از آنکه استراتژی بازاریابی لینکدین شما چیست و حتی فراتر از آن، استراتژی بازاریابی محتوایی شما بر چه مبنایی استوار شده، باید تمام حواس خود را متوجه این مهم کنید که هر محتوا، مستقل از باقی محتواهایی که تولید و منتشر می‌کنید، باید هدفی مشخص و فایده‌ای معین برای کاربر داشته باشد.

ساده‌ترین شیوه برای آن‌که بتوانید هدف‌مندی محتوای خود را ارزیابی کنید آن است که پس از اتمام کار تولید آن، خود به‌عنوان مخاطب مطالعه‌اش کنید: آیا فایده‌ای برای‌تان داشت؟ کارکردی را به همراه آورد؟ توانست برای‌تان مفید و جذاب باشد؟

اهمیت هدف‌مندی محتوا در لینکدین، شاید بیشتر از سایر شبکه‌های اجتماعی باشد. چرا که کاربران متخصص، زمان کمتری برای دریافت محتوای ناکارآمد دارند و می‌خواهند در حداقل زمان، بیشترین بهره را کسب کنند.

هدف گذاری برای استراتژی لینکدین

شناخت مخاطبان

اگر در حال تدوین استراتژی بازاریابی برای لینکدین هستید ابتدا باید سوالاتی در زمینه شغلی و احساسی در مورد مخاطبان از خود بپرسید.

در سطح شغلی از خود بپرسید آیا مخاطبان خود را می‌شناسم؟ نام و تصویر آن‌ها را به خاطر دارم؟ مشخصات و شغل آن‌ها چیست؟ محل کار آن‌ها کجاست؟ در کدام حوزه کاری مشغول فعایت هستند؟ این‌ها سوالاتی در سطح کاری هستند.

در سطح احساسی آیا حرف‌های آن‌ها را درک می‌کنید و با آنان از نظر حسی ارتباط برقرار می‌کنید؟ چه چیزهایی آن‌ها را شب بیدار نگه می‌دارند؟ و چه چیزهایی به آن‌ها انگیزه می‌دهند؟ هدف آن‌ها چیست؟

پاسخ دادن به این سوالات ممکن است زمان‌بر باشد اما در تدوین استراتژی بازاریابی لینکدین بسیار مفید و کاربردی هستند.


اصلاح پروفایل لینکدین

هنگامی که کاربری پروفایل شما را می‌بیند ناخودآگاه به دنبال پاسخ به سه سوال در سریع‌ترین زمان ممکن است، شماره‌ی یک: آیا این شخص برای من مفید است؟ شماره‌ی دو: آیا این شخص قابل اعتماد است؟ و شماره‌ی سه: آیا در حال حاضر دنبال کردن این شخص فایده‌ای برای من دارد؟ اگر طوری پروفایل خود را طراحی کنید که بتواند به این سه سوال پاسخ دهد احتمال موفقیت استراتژی بازایابی لینکدین شما بسیار زیاد است.

به پروفایل لینکدین نه به‌عنوان یک رزومه آنلاین بلکه به‌عنوان یک صفحه برای معرفی خود با هدفی خاص نگاه کنید. از کاربری که پروفایل شما را می‌بیند انتظار چه عملی را دارید؟ آیا می‌خواهید به شما پیام دهد؟ آیا می‌خواهید به سایت شخصی شما مراجعه کند؟ یا پست خاصی را بخواند؟ چینش اجزای پروفایل شما روشی عالی برای هدایت مخاطبان است.


گسترشِ برنامه‌ریزی‌شده‌ی شبکه‌ی ارتباطات لینکدین

در گسترش شبکه‌ی لینکدین خود دو گروه از کاربران را مدنظر داشته باشید. یکی رهبران فکری در حوزه‌ی کاری خودتان تا با رویکرد‌های آنان آشنایی داشته باشید و دومی کاربرانی که می‌توانند جزو مشتریان شما باشند. دیدن محتوای تولیدی شما توسط این دو گروه بیشترین تاثیر را در موفقیت استراتژی بازاریابی لینکدین دارند.

استراتژی بازاریابی لینکدین

تعیین خواسته‌های مخاطبان

هنگام نوشتن یک پست در لینکدین باید بدانید که برای چه کسانی و با چه خواسته‌هایی این پست را می‌نویسید. کلمه‌ی کلیدی در پست خود را در سایت‌هایی مانند گوگل ترندز وارد کنید و میزان جست‌وجو و اطلاعات مرتبط با آن را بیابید. به‌علاوه قرار دادن کلمه‌ی کلیدی در کنار کلمات سوالی مانند چرا، چگونه، چه وقت، در چه مکانی و جست‌وجوی آن در لینکدین به شما کمک می‌کند که جنبه‌های مختلف کلمه‌ی کلیدی خود را بررسی کنید.

در استراتژی بازاریابی لینکدین فرض گمراه‌کننده‌ای وجود دارد؛ اینکه چون قوانین را رعایت می‌کنیم در حال انجام دادن کار درست هستیم. دوست داریم فکر کنیم که مخاطبان خود را می‌شناسیم. البته ممکن است تا حدودی فرض ما درست باشد. بخش گمراه کننده‌ی آن این است که شناخت نسبی در اکثر اوقات به‌ معنی متوجه شدن خواسته‌ها و جست‌وجو‌های آنان نیست.

حقیقتا ما نمی‌توانیم روی صندلی خود بنشینیم و فکر کنیم که مخاطبان من می‌خواهند درباره‌ی‌ فلان موضوع صحبت کنم. این در حالی است که احتمالا به دنبال موضوعی کاملا متفاوت هستند.


فرستادن پیام به کاربران

در مورد پیام‌های خشک و تبلیغاتی صحبت نمی‌کنیم. بعضی کاربران ممکن است پیامی از طرف شرکت خود بفرستند یا بعضی درصدد فروش محصولی در پیام ارسالی باشند. راستش چنین پیام‌هایی به‌ندرت پاسخ دریافت می‌کنند و بسیاری آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

منظور از ارسال پیام، یک محتوای انسانی است. صحبتی که یک انسان به انسانی دیگر ارسال می‌کند. مثلا یکی از مشتریان که پتانسل خرید از شما را دارد محتوایی مفید پست می‌کند. می‌توانید پست او را بررسی کنید و در پیامی چگونگی اثرگذاری آن را به شخص خودتان برایش توضیح دهید و از او تشکر کنید. وظیفه‌ی ما در قبال کاربران دیگر این است که با آن‌ها ارتباط حرفه‌ای و در عین حال دوستانه داشته باشم و نه اینکه خودمان یا محصولمان را تحمیل کنیم.


تدوین برنامه برای ارجاع مشتریان

مشتری در لینکدین مشتری می‌آورد. بسیاری از مشتریانی که از محصول شما راضی هستند ممکن است حساب کاربری شما را تگ کنند و از تجربه‌ی خود در رابطه با محصول یا خدمت شما بنویسند. چنین فرصتی را از دست ندهید. از مشتریان خود بخواهید که مشتریان دیگری که ممکن است از محصول یا خدمت شما بهره ببرند را معرفی کنند. برای معرفی‌کنند‌گان برنامه داشته باشید. مثلا می‌توانید برای کاربرانی که مشتری جدید می‌آورند تخفیف در نظر بگیرید یا در مدتی که مشتری جدید با شما همکاری می‌کند خدماتی رایگان برای وی در نظر بگیرید.

چطور برای لینکدین استراتژی بنویسیم

فراموش نکردن استفاده از نرم‌افزار‌های CRM

مدیریت ارتباط با مشتریان از مهم‌ترین قسمت‌های استراتژی بازاریابی لینکدین است. با استفاده از یک نرم‌افزار CRM ساده یا حتی یک برگ از نرم‌افزار اکسل آمار مشتریان لینکدینی خود را داشته باشید. مشخصات، نحوه‌ی خرید و هر داده‌ی مفید دیگری را ثبت کنید. به این فرایند به‌عنوان یک آزمایش علمی نگاه کنید.


آزمایش و خطا

پس از مدتی که نوعی از محتوا و ادبیات را در پیام‌ها و پست‌های خود به‌کار گرفتید اندکی تامل کنید و به آمار آن‌ها دقت کنید. مثلا بگویید هنگامی که 100 پیام با چنین محتوایی ارسال کردم این تعداد پاسخ دریافت کردم، این تعداد کاربران پیامی با محتوای مثبت ارسال کردند، این تعداد به محصول من علاقه‌مند شدند و این تعداد از محصول من استفاده کردند. از این اطلاعات استفاده کنید و بگویید چه اتفاقی می‌افتد اگر این متغیر را به‌نوعی دیگر ارائه کنم؟ با تغییر برخی جزئیّات، پیام را دوباره به تعداد دیگری کاربر ارسال کنید و نتیجه را با قبل مقایسه کنید.

این کار را برای دیگر عناصر بازاریابی در لینکدین استفاده کنید؛ مثلا ویدئو بهتر است یا عکس؟ متن طولانی یا کوتاه؟ حالت‌های مختلف را امتحان کنید. متن کوتاه به‌ همراه ویدئو، متن بلند به‌ همراه عکس و هر شکل محتمل دیگر را امتحان کنید. آمار آن را مقایسه کنید تا به بهترین نوع محتوا و ادبیات که روی مشتریانتان اثرگذار است برسید.


ارزیابی عملکرد

خوشبختانه لینکدین در قیاس با شبکه‌های اجتماعی دیگر، ابزارهای دقیق‌تری برای ارزیابی اثربخشی بازاریابی محتوایی دارد. با کمک ابزارهای تحلیل و آنالیز لینکدین می‌توانید از کارآمدی، اثربخشی و بازخوردهای محتواهای تولیدی خود با دقت بیشتری اطلاع کسب کنید.

هرچند معیارهای مختلفی در این شبکه‌ی اجتماعی برای ارزیابی عملکرد محتوا وجود دارد، اما به نظر، به فراخور ماهیت این رسانه، تعداد دفعات به اشتراک گذاشتن یک محتوا می‌تواند مهمترین چیزی باشد که باید به شکلی مستمر آن را پایش کنید. اهمیت این متریک از این جهت است که به‌خوبی نشان‌دهنده‌ی سودمندی محتوای تولیدی شما بوده و بیان می‌کند که آیا مخاطبین‌تان آن محتوا را به‌قدری فایده‌مند یافته‌اند که بخواهند با دیگران به اشتراک بگذارند یا خیر؟

از سوی دیگر، با بررسی نرخ اشتراک محتواهای مختلف، می‌توانید دریابید که کدام گونه‌ها و موضوعات محتوا، کمترین بازخورد را از مخاطبین دریافت کرده‌اند و در تقویم محتوای ماه‌های بعدی خود می‌توانید از حجم آن‌ها بکاهید.

ارزیابی عملکرد لینکدین

پایان سخن

زمینه‌ی فعالیت شغلی شما مهم نیست، حتی مهم نیست چقدر دنبال‌کننده در لینکدین دارید. همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، شرایط کنونی لینکدین تا ابد پایدار نیست. پس فرصت را مغتنم بشمارید و طراحی استراتژی بازاریابی لینکدین خود را همین الان شروع کنید. ابتدا بایدها و نبایدها را بدانید. سپس به ‌سراغ نحوه‌ی شروع یک پست لینکدین بروید. بعد از آن با در نظر داشتن انواع محتوایی که کاربران آن‌ها را جذاب می‌دانند استراتژی بازاریابی لینکدین خود را بر اساس نکاتی که ذکر شد طراحی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

مطلب بعدی
تقویم محتوای اردیبهشت

تقویم محتوای اردیبهشت ماه: قلب مخاطب را نشانه بگیرید!

مطلب مرتبط