11 نکته برای نوشتن بهترین پایان بندی محتوا که باید در وبلاگ خود استفاده کنید

نکات نوشتن پایان بندی محتوا

شروع نگارش یک محتوای خوب اغلب با چالش یافتن ایده همراه است. در پست راهکارهای مقابله با سندروم بن‌بست ایده، از 7 تکنیک مؤثر برای پیدا کردن ایده‌های خلاقانه‌ی پست وبلاگ صحبت کردیم. اما یک محتوا هرچند هم که خلاقانه و همراه با ایده‌ی بکری برای انتقال نوشته شده باشد، تا زمانی که نتوانید آن را به درستی جمع‌بندی کنید، ناقص است. بدون پایان بندی محتوا همیشه یک جای کارتان می‌لنگد. دقیقا مثل کتاب یا فیلمی که در انتها، شما را با حجم زیادی از سوالات و اتفاقات پراکنده به حال خودتان رها می‌کند.

روش‌های مختلفی برای نگارش پایان بندی محتوا وجود دارد که هم اصولی باشد و هم جذاب. در این مطلب قصد داریم برخی از آن‌ها را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.


نسخه شنیداری این مقاله را در کادر پایین بشنوید. اگر شما هم می‌خواهید برای کسب‌وکار خود محتوای صوتی تولید کنید به صفحه سفارش محتوای صوتی سر بزنید.



یازده تکنیک برای جذاب کردن پایان بندی محتوا

بخش پایانی محتوا که اغلب با عنوان نتیجه‌گیری، خلاصه یا حرف آخر نوشته می‌شود، باید با متن اصلی‌تان ارتباط محتوایی و هدفمند داشته باشد. اگر هدفتان از نوشتن محتوا افزایش آگاهی از برند است، یا به دنبال هدایت مخاطب برای ارائه‌ی واکنشی خاص (مثل اقدام به خرید یا اشتراک‌گذاری) هستید، باید این موارد را در نگارش پایان بندی محتوا مدنظر قرار دهید.

پایان محتوای شما می‌تواند بازدیدکننده را به انجام کارهای زیر ترغیب کند:

  • به اشتراک گذاشتن محتوا که موجب افزایش دسترسی برندتان می‌شود.
  • تولید سرنخ یا لید، که فرصتی جدید برای فروش در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • عضویت در خبرنامه که یک خواننده‌ی ثابت جدید برای پست‌های وبلاگی‌تان خواهید داشت، بنابراین دامنه‌ی تعامل با برند تجاری‌تان را گسترش می‌دهید.
  • در مرحله آخر هم آن‌ها را به انجام یک اقدام مثل خرید از سایت‌تان هدایت می‌کند.

نتیجه‌گیری و پایان بندی محتوا بهترین نقطه برای درگیر کردن مخاطب و ایجاد علاقه‌مندی در اوست. همچنین آخرین فرصت شما برای جلب توجه بیشتر و گرفتن خروجی مطلوب از محتوایتان به شمار می‌رود.

نوشتن پایان محتوا

در ادامه 11 روش مؤثر برای نوشتن پایان بندی محتوا آورده شده است که می‌توانید متناسب با پست وبلاگی خود از آن‌ها استفاده کنید.


1- پایان محتوا را کوتاه و شیرین کنید

گاهی اوقات شما تمام حرف‌های اصلی و مهم‌تان را در متن پست وبلاگ به مخاطب می‌گویید. بنابراین یک یا دو جمله‌ی کوتاه تنها چیزی است که برای یک جمع‌بندی خوب به آن نیاز دارید. همین دو جمله مسیر شما را برای رسیدن به هدف‌تان هموار می‌کند. پس اگر در متن، خواننده را متقاعد کرده‌اید، در پایان از هر گونه زیاده‌گویی پرهیز کنید.


2- نکات اصلی محتوا را به صورت لیست بنویسید

این روزها افراد زمان زیادی را در اینترنت می‌گذرانند. اما با این حال اگر بخواهند هر صفحه‌ای که باز می‌شود را تا انتها بخوانند، فرصتی برای زندگی کردن نخواهند داشت. به عبارت دیگر شما زمان محدودی برای جلب توجه مخاطب در اختیار دارید. پس سعی کنید از این وقت بهترین استفاده را ببرید. برای این کار خواندن را برای مخاطب راحت کنید. استفاده از لیست محتوایی، قابلیت خوانایی و اسکن کردن محتوا را ساده می‌کند.

این راهکار زمانی مفید است که پست وبلاگ طولانی، با تمرکز روی چندین نکته مختلف نوشتید. ممکن است بخواهید خیلی سریع از نتیجه‌ی خود استفاده کنید و فقط ایده‌های اساسی متن را مجدد تکرار کنید. این نوع از نتیجه‌گیری‌ها برای خواننده‌های  بی‌حوصله و پرمشغله مفید هستند. چون حتی بدون خواندن کل محتوا می‌توانند به هدف اصلی آن پی ببرند. ضمن اینکه شاید یکی از همین خلاصه‌ی مطالب به نظرشان جذاب بیاید و به خواندن کل پست وبلاگی علاقه‌مند شوند.

بنابراین اگر از این لیست در پایان بندی محتوا استفاده کنید، مطمئن می‌شوید که خوانندگان حتما خلاصه پست را می‌بینند.


3- یک نظریه‌ی مخالف را بیان کنید

اگر پست وبلاگ درباره‌ی یک موضوع و چالش‌هایش بحث می‌کند، در پایان محتوا یکی دو مورد از نظرات مخالف را ارائه کنید. به این ترتیب خواننده متوجه می‌شود که شما یک‌طرفه به قاضی نرفته‌اید. همچنین جامعیت محتوایتان را یک پله بالاتر می‌برد. اگر بتوانید نظرات مخالف را بدون جبهه‌گیری بیان کنید، حتی حرف‌های خودتان را بیشتر اثبات می‌کنید.


4- راه حلی کاربردی و عملی ارائه کنید

اگر در محتوایتان از مسائل مهم روز صحبت کرده یا مشکلاتی را بیان می‌کنید، در پایان بندی محتوا محل خوبی برای بیان راه حل‌های موجود است. این که در همه‌ی محتوا از موضوعی گله کنید و در انتها، راهکاری برایش ارائه نکنید، شبیه عالم بی‌عمل می‌شوید.

 در صورتی که با بیان چند روش کاربردی مناسب می‌توانید اعتبارتان را در نزد مخاطب افزایش دهید. پس در انتهای محتوا به مخاطب بگویید که چطور می‌تواند مسائل و مشکلاتش را حل کند و درباره‌ی روش‌های حل مسئله بحث کنید.


5- به چند مطلب مرتبط لینک دهید

یکی از روش‌های هوشمندانه برای نگارش پایان بندی محتوا ارجاع به مطالب مرتبط است. به این ترتیب هم لینک‌سازی داخلی سایت‌تان را بهبود می‌دهید و هم مخاطب را از وجود پست‌های دیگر خود مطلع می‌کنید. به عنوان مثال؛ اگر در محتوای خود چند تکنیک برای عملی خاص را معرفی کردید، می‌توانید در پستی مستقل یکی از این روش‌ها را به صورت گسترده و با جزئیات بررسی کنید و سپس در انتهای محتوا از آن نام ببرید.

برای بررسی میزان موفقیت‌تان در نگارش چنین پایانی کافی است تا میزان کلیک مخاطب‌ها را اندازه‌گیری کنید. با این کار متوجه می‌شوید که مخاطب تا چه اندازه به قضاوت شما درباره‌ی محتوای مرتبط اعتماد کرده است. همچنین می‌توانید نرخ بازدید صفحات دیگر سایت خود را افزایش دهید.

پایان بندی اصولی برای محتوا

6- از پایان محتوا برای افزودن اطلاعات و به‌روزسانی پست استفاده کنید

معمولا در سایت‌های خبری از این تکنیک استفاده می‌کنند. اگر درباره‌ی یک موضوع اطلاعات ناقصی دارید و محتوای پست نتوانسته هنوز همه‌ی اطلاعات موجود در آن موضوع را پوشش دهد، می‌توانید از این راهکار برای کامل کردن محتوای خود و به‌روزرسانی آن استفاده کنید. به‌روزرسانی محتوا نشان می‌دهد که به کیفیت محتوایتان اهمیت می‌دهید و شما هم در آن موضوع خاص دغدغه‌مند هستید.


7- سؤال کنید

در پایان پست از مخاطب سؤالی بپرسید و او را به فکر بیندازید. حتی اگر این پرسش تنها جنبه‌ی لفظی داشته باشد به خوانندگان درونگرای شما کمک می‌کند تا نظر خودشان را بیان کنند. آیا نوشته‌های شما را قبول دارند؟ چه فکری درباره‌ی بهتر شدن محتوایتان می‌کنند؟

البته این تکنیک به افزایش تعامل مخاطب هم کمک زیادی می‌کند. آن‌ها ترغیب می‌شوند تا نظرشان را با شما در میان بگذارند و اینطور نظر است که پشت نظر ثبت می‌شود.

برخی از سؤالات کاربردی برای پایان بندی محتوا عبارت هستند از:

  • آیا راهکارهای ذکر شده در این مقاله به نظرتان مفید هستند؟
  • شما چه روش‌هایی دیگری می‌شناسید؟
  • کدام یک از این روش‌ها برای‌تان مفید بوده است؟ و…

8- یک بحث جرقه‌ای را زمینه‌سازی کنید

در پایان محتوای وبلاگ، با نوشتن جمله‌ی کوتاه «نظرتان را بگذارید» یا «من دوست دارم نظرتان را بدانم» به خواننده‌ی خجالتی خود بهانه‌ای برای ابراز وجود می‌دهید. برای مخاطب‌هایی که از قبل در سایت شما فعال هستند هم فرصتی برای ابراز عقیده و شکل‌گیری یک بحث داغ به وجود می‌آید. البته با این راهکار، بدون زحمت از نظرات زیادی بهره‌مند می‌شوید که می‌تواند باعث ایجاد ایده‌هایی برای نوشتن محتوایی جدید یا بهبود برندتان باشد.


9- خوانندگان را به اشتراک‌گذاری تشویق کنید

با نوشتن پایان‌بندی‌های معمول شکست خورده‌اید و محتوایتان مورد توجه قرار نگرفته است؟ در بخش انتهایی پست وبلاگ خود از مخاطب‌ها بخواهید تا آن را با دیگران (از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی) به اشتراک بگذارند. گاهی درخواست اشتراک و تشویق افراد به این عمل، اثرگذاری بیشتری دارد.

جمله‌ای مثل؛ «اگر از خواندن محتوا لذت بردید، آن را با دوستان و همکارانتان به اشتراک بگذارید» می‌تواند برای بخش انتهایی مناسب باشد.


10- محتوای سریالی را در آغوش بگیرید

هر چه دامنه‌ی صحبت‌تان در محتوا گسترده‌تر باشد، راحت‌تر می‌توانید آن را به پستی سریالی تبدیل کنید. هر جا احساس کردید که این موضوع بیشتر مورد توجه مخاطب است، گوشه‌ای از اطلاعات‌تان را بنویسید و بقیه را به پست بعدی موکول کنید. این روند باعث می‌شود تا مخاطب‌ها برای پست بعدی برگردند و شما علاقه‌مندی آن‌ها را از دست ندهید.


11- خواننده را با پیشنهاد محتوایی بدرقه کنید

اگر توانستید خواننده را در طول محتوا با خود همراه کنید، الان زمان مناسبی برای ارائه‌ی پیشنهادهای جدید و ورود او به قیف فروش‌تان است. برای بخش پایانی پست وبلاگ، او را در جریان محتوای بعدی‌تان بگذارید. به احتمال زیاد آن‌ها به محتوایی مرتبط علاقه خواهند داشت. البته برای کنجکاوی هم که شده دوباره به شما سر می‌زنند یا در خبرنامه‌ی وبلاگ‌تان عضو خواهند شد.

 همچنین می‌توانید در پایان‌بندی محتوا از کاربران برای عضویت در خبرنامه‌ی وبلاگ، دریافت مشاوره‌ی رایگان یا دانلود کتاب و راهنمای الکترونیک درخواست کنید. این مورد روشی برای جذب خواننده‌ای جدید و شاید هم یک مشتری تازه برای کسب‌وکارتان است.

ساختار محتوای استاندارد

و در آخر

با این حال که روش‌های متنوعی برای نوشتن یک نتیجه‌گیری خوب در محتوا وجود دارد، ممکن است شما همه‌ی حرف‌تان را قبل از اتمام پست به مخاطب گفته باشید. در چنین وضعیتی خودتان را به نوشتن یک پایان و اضافه کردن چند جمله‌ی بیشتر مجبور نکنید.

اگر هنوز نمی‌دانید، کدام یک از روش‌های بالا برای نوشتن پایانی جذاب در محتوا مناسب هستند، به صورت ترکیبی عمل کنید. چند مورد را علامت بزنید و در کنار هم از آن‌ها استفاده کنید. چه اشکالی دارد؛ در پایان بندی محتوا یک لیست از نکات کلیدی آن ارائه کنید. همچنین از مخاطب بخواهید نظرش را با شما در میان بگذارد و در صورت مفید بودن پست وبلاگی آن را با دوستانش شریک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
ایده برای پست وبلاگ

برای نوشتن پست وبلاگ خود ایده‌ای ندارید؟ راهکارهای مقابله با سندروم بن‌بست ایده

مطلب بعدی
تقویم محتوا چیست

تقویم محتوایی چیست؟ 10 قدم برای ساختن یک تقویم محتوا

مطلب مرتبط