وفادارسازی مشتریان با محتوا چگونه میسر می‌شود؟

loyalty

امروزه اکثر شرکت ها و وب‌سایت های اینترنتی، بیشتر تمرکز خود را بر روی فروش و بازاریابی گذاشته اند و از تولید محتوا و بازاریابی محتوایی غافلند، اما حقیقت این است که همیشه روش‌های بازاریابی سنتی به تنهایی نمی‌توانند باعث جذب مشتری شوند. بازاریابی محتوا روشی نوین در بازاریابی است که در عصر جدید توجه ویژه ای به آن می شود. وفادارسازی مشتریان یکی از حلقه‌های مفقوده در بازاریابی‌ست که در ادامه به این مهم خواهیم پرداخت که بازاریابی محتوایی چگونه می‌تواند به این مهم کمک کند؟

هر کسب و کار اینترنتی نیاز به محتوای مناسب دارد چرا که محتوای خوب نه تنها باعث جذب مخاطب و وفادارسازی مشتریان می شود، بلکه هزینه‌های تبلیغات را به طرز قابل توجه‌ای کاهش می دهد. در این مطلب می خواهیم بدانیم وفادارسازی مشتریان با محتوا چگونه میسر می‌شود؟ ولی سوالی که این جا ممکن است برایتان پیش بیاید این است که وفادارسازی مشتریان یعنی چه؟ چگونه می توان از طریق محتوا، وفاداری را در مشتریان بوجود آورد؟ و در آخر چگونه محتوا می تواند مشتریان شما را به برندتان وفادار کند؟ در ادامه به تک تک این سوالات پاسخ خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

وفاداری مشتری

وفادارسازی مشتریان یعنی چه؟

وفادارسازی مشتریان به معنای برقراری یک ارتباط عاطفی بین یک سازمان و مشتریانش است که حمایت مشتریان را به دنبال دارد؛ به این معنا که مشتری، محصول، سایت و وبلاگ شما را به سایر رقبا ترجیح دهد و حتی با کاهش یا افزایش قیمت محصولات و خدمات شما، بازهم شما را انتخاب کند. توجه کنید که یک فرد را که صرفا شما را دنبال می کند را نمی توان مشتری وفادار دانست چرا که از شما خرید نمی کند و کلا نام مشتری را حذف می کند، همچنین خرید مداوم یک فرد صرفا به معنای وفاداری آن مشتری نیست. در کل وفاداری مشتری به معنای به اشتراک گذاشتن قلب و پول آن مشتری با شماست به این معنا که نه تنها از شما خرید می کند بلکه شما را با ذوق و اشتیاق به دیگران نیز معرفی می کند.

روش های ایجاد وفاداری در مشتریان چیست؟

در بالا توضیح دادیم که وفادارسازی مشتریان به چه معناست اما اکنون سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان وفاداری را در مشتریان ایجاد کرد؟ درست است که هدف اصلی کسب و کارها جذب و افزایش مشتری است. ولی در این راه شما نباید مشتریان قدیمی کنار بگذارید و به اصطلاح مشتریان قدیمی را فدای مشتریان جدید کنید. چرا که مشتریان قدیمی بدون شک کسانی هستند که شما را می‌شناسند و با شما ارتباط عاطفی و تجاری برقرار کرده‌اند و قطعا برای شما سودآورتر از مشتریان تازه‌اند. به عبارتی بدون شک ۸۰ درصد فروش و سود شما، از ۲۰ درصد مشتریان وفادارتان است. بنابراین شما باید ضمن حفظ مشتریان وفادار قدیمی، به جذب مشتریان جدید بپردازید.

در قدم اول برای جذب و وفادارسازی مشتریان لازم است که خود را به جای آن‌ها بگذارید. دوست دارید چگونه با شما برخورد شود؟ چه چیزی ممکن است شما را جذب یک کسب‌وکار کند؟ بی شک شما رقبای زیادی خواهید داشت که هر کدام سعی می‌کنند در حزه خود بهترین باشند، بنابراین شما باید تمام تلاشتان را به کار گیرید تا متفاوت ظاهر شوید. کیفیت، قیمت، مکان، اطمینان خاطر مشتری از خرید و… همه در وفادارسازی مشتریان و اعتمادسازی آنان بسیار تاثیرگذار هستند. در کنار همه این موارد، نحوه برخورد با مشتری میتواند تاثیر زیادی در وفادارسازی مشتریان نسبت به شما و کسب‌وکارتان باشد. اگر توجه کرده باشید معمولا کسب‌وکارها برای افزایش فروش و جذب مشتری، از مناسبت‌ها استفاده می کنند و به بهانه مناسبت‌های مختلف، تخفیفات و جوایزی را در نظر می گیرند تا به این وسیله مشتریان خود را افزایش دهند. این یک روش کلیشه‌ای است که توصیه می‌شود از آن کمتر استفاده کنید، و به جای آن، برای وفادارسازی مشتریان، سعی کنید به مشتریان خود، حس ارزشمند بودن را بدهید بدون هیچ توقعی! برای مثال اگر شما یک مغازه پوشاک دارید، به تمامی مشتریان خود، چه آنهایی که خرید کرده‌اند و چه آنانی که خرید نکرده‌اند، هنگام خروج از مغازه یک گل هدیه بدهید. همین گل کم قیمت که بدون چشم داشت به مشتریان داده شده، بی شک تاثیر مثبتی در روحیه آنها خواهد گذاشت. این کار در یک مزون صورت گرفت، جالب آنکه تمام مشتریان با حس خوبی خارج شدند و کمتر از چند ساعت مجددا برای خرید به آن فروشگاه برگشتند. بنابراین سعی کنید همیشه دنبال ایده‌های خاص و جدید باشید.

چگونه محتوا می‌تواند مشتریان شما را به برندتان وفادار کند؟

یکی از راه‌هایی که امروزه سبب ایجاد حس وفاداری در مشتریان می‌شود، برندینگ است. در حقیقت یکی از کارهای برند، ایجاد حس اعتماد و اطمینان خاطر در مشتری است. روش‌های زیادی در برند شدن موثر است و یکی از این روش‌ها، تولید محتوا و به عبارتی بازاریابی محتوایی است. در دنیای امروز، شیوه‌های مختلفی برای برند شدن به کار می‌رود. برخی از این روش‌های تبلیغاتی به گونه‌ای است که گویی محصولات و خدماتش را به مردم تحمیل می‌کند و این موضوع خیلی مورد پسند نیست. ما در تبلیغات باید اجازه انتخاب به مشتری بدهیم به گونه‌ای که مشتری واقعی، خودش به سمت ما جذب شود.

فراموش نکنید که تولید محتوا و بازاریابی محتوایی می تواند مانند یک معجزه عمل کند ولی منظور از تولید محتوا هر محتوایی نیست! منظور از تولید محتوا، یک تولید محتوای منظم، جذاب و کارآمد و البته تخصصی است تا سبب وفادارسازی مشتریان نسبت به سایت و وبلاگ شود. به گونه ای که مشتری را، بار دیگر به سایت و وبلاگ شما بکشاند. در حقیقت تولید محتوا یکی از بهترین و موثرترین  و البته کم هزینه ترین راه‌های تبلیغاتی، برای جذب مخاطبین هدف و وفادارسازی مشتریان و اعتماد سازی است. چرا که:

  1. برای این که شما بتوانید برندتان را به سایرین معرفی کنید لازم است که در مورد آن حرف بزنید و این یعنی تولید محتوا.
  2. فرقی نمی‌کند حوزه فعالیت شما چیست، کافیست بتوانید در حوزه خود بهترین باشید و به طور کاملا تخصصی تولید محتوا کنید. با این کار شما می‌توانید اعتماد افراد زیادی را به خود جلب کنید، چرا که آن‌ها شما را به عنوان یک منبع متخصص در آن حوزه می‌دانند و شما را دنبال و حتی به دیگران معرفی می‌کنند.  
  3. توجه داشته باشید که بازدیدکنندگان شما ممکن است از هر طریقی وارد سایت شما شده باشند، اما بدون شک اصلی ترین آن‌ها، موتورهای جستجو است. در عصر جدید معمولا افراد برای پیدا کردن محصول و مطلب مورد نظرشان، از موتورهای جستجو استفاده می‎کنند و برای اینکه جذب شما شوند، لازم است که شما یک محتوای با کیفیت داشته باشید که از طریق آن به سمت شما جذب شوند.
  4. زمانی که برای کسب‌وکارتان، بازاریابی محتوایی را انتخاب کردید باید بدانید که ضمن تولید محتوای با کیفیت، کارآمد و تخصصی، همواره باید اطلاعاتتان به‌روز باشد چرا که مردم با تغییر فصول به دنبال موضوعات و محصولات جدید و به عبارتی به دنبال ترند روز دنیا هستند. به عبارتی محتواهای شما باید به اندازه ای جذاب و حرفه‌ای باشند تا بتوانند مخاطب را حفظ کنند.
  5. زمانی که شما محصولات و مطالب به‌روزی داشته باشید و همواره در جستجوگرهای گوگل رتبه بالایی داشته باشید به تدریج مردم با اسم و سایت شما آشنا می شوند و شما را دنبال خواهند کرد. در حقیقت شما از طریق یک تولید محتوای خوب توانسته‌اید مشتریان وفادار بیشتری را جذب کنید.
  6. در تولید محتوا لازم است به این نکته توجه کنید که نباید مستقیما و صرفا از مزایای آن برند صحبت کنید. فرض کنید شما یک یک جعبه شیرینی برای دوستتان برده‌اید! شما مستقیما در مورد اسم شیرنی فروشی حرفی نزده‌اید. چنانچه دوست شما بعد از خوردن شیرینی از مزه آن خوشش بیاید بدون شک نام شیرینی فروشی را می‌پرسد و این یعنی یک تولید محتوای قوی و حرفه‌ای که سبب جذب مشتری وفادار خواهد شد.

برای وفادارسازی مشتریان خود، تولید محتوای تخصصی را جدی بگیرید. پیشنهاد می‌شود اگر تازه به این حوزه ورود کرده‌اید، مطلب در سفارش تولید محتوا چه چیزهایی را باید در نظر گرفت؟ مطالعه کنید.

1 comment
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

در سفارش محتوا چه چیزهایی را باید در نظر گرفت؟

مطلب بعدی

عیدانه نویسش به قلم امیر فلاح: فنی‌ها شب عید ندارند!

مطلب مرتبط