نوشتن، از خوب به عالی! برای اینکه نویسنده خوبی باشی، بد باش

نوشتن نویسنده

سال که نو می‌شود زمان خوبی برای بازنگری و ارزیابی عادات و اهداف است. در چنین مواقعی باید به این فکر کنید که چه عادت‌ها و کارهایی باید ترک شوند، چه چیزهایی به بهبود نیاز دارند و در نهایت چه چیزهایی قرار است به زندگی روزمره شما اضافه شوند. در این میان اگر شغل شما به نوشتن و نویسندگی گره خورده است یا این مهارت را دوست دارید، اما فکر می‌کنید به اندازه‌ی کافی در آن خوب نیستید، این مطلب را تا انتها بخوانید و راه‌و‌رسم تبدیل یک نوشته‌ی بد به یک نوشته‌ی خوب را یاد بگیرید.



اعجوبه‌هایی که مثل نقل‌و‌نبات محتوا خلق می‌کنند واقعی هستند؟


اگر مسئولیت ویرایش مطالب را ندارید، باید بدانید که تمام مقالات و محتواهایی که در اینترنت و به‌صورت آنلاین می‌خوانید نسخه نهایی هستند. گاهی اوقات با خواندن یک محتوا، ممکن است فکر کنیم یک محتوا با تلاش کمی نوشته شده است و به نسخه‌های قبلی آن فکر نمی‌کنیم.

احتمالا تصور می‌کنید که نویسنده‌ی حرفه‌ای یک صفحه سفید را جلوی خودش گذاشته و بدون توقف یک محتوای منسجم را خلق کرده است. محتوایی که با کمی ویرایش و تصحیح، آماده انتشار خواهد بود.

اما کاش همه چیز به همین سادگی بود!

برای اینکه تصور دقیقی از فرایند تولید یک محتوای درست‌وحسابی به دست بیاورید، در این مطلب هرآنچه را که در مرحله پیش‌نویس تا رسیدن به نسخه‌ی نهایی محتوا اتفاق می‌افتد با شما در میان می‌گذاریم.


سفر یک محتوای عاقبت‌به‌خیر از کجا و چطور شروع می‌شود؟

نسخه‌ی اول یک محتوا، معمولا به ترجمه یک ایده با کمک کلمات اختصاص دارد. در حقیقت کاری که در ابتدا باید انجام شود، این است که ایده‌ها و فکرهای خودتان را در قالب کلمات بگنجانید.

این یک نمونه از چیزی است که در موردش صحبت می‌کنیم:

نویسنده تولید محتوا

هرچند که این دستخط کمی شلخته به نظر می‌رسد، اما در نهایت منجر به خلق محتوایی به نام «برای اینکه نویسنده‌ی خوبی باشی، نویسنده‌ی بدی باش» شده است که در حال خواندن ترجمه آن هستید. همان‌طور که می‌بینید، هیچ نظم و منطقی در این پیش‌نویس وجود ندارد. دقیقا همان قدر ساده است که ذهن نویسنده برای شروع پرورش افکار و ایده‌های خود به آن نیاز داشته. در همین پیش‌نویس، بارها اصطلاحاتی تغییر داده شده است تا در نهایت بهترین گزینه از نظر نویسنده انتخاب شود.

البته ممکن است پیش‌نویس یا بهتر بگوییم چرک‌نویس شما برای خلق محتوا، زمین تا آسمان با چیزی که در بالا دیدید تفاوت داشته باشد. بیایید از درنظرگرفتن یک قالب مشخص دست بردارید و هرطور که راحت هستید این کار را شروع کنید. مهم نیست که حتما چرک‌نویس شلوغ و درهمی داشته باشید. فقط کافی است به‌گونه‌ای کار را انجام دهید که از تنش‌های شروع یک پروژه، آن هم بر اساس یک پیش‌فرض ذهنی خاص، دور باشید.

به‌خاطر داشته باشید که برای تبدیل‌شدن به یک نویسنده‌ی خوب، باید سبک خودتان را بشناسید و دست از تقلید بردارید. مهم نیست تکنیک‌هایی که برای تولید محتوا بلد هستید را کدام استاد به شما یاد داده، همیشه اعتماد به خلاقیت ذاتی، نتیجه بهتری را رقم می‌زند. ما در ادامه 4 راهکار را به شما معرفی می‌کنیم تا با کمک آن‌ها، سفر محتوای خود را به بهترین شکل ممکن آغاز کنید.


1.    نوشتن چه چیزهایی برایتان آسان است؟ از همان جا شروع کنید

اگر در تلاش هستید تا در اولین نسخه‌ی پیش‌نویس، به یک محتوای طلایی برسید، احتمالا روزبه‌روز بیشتر از خودتان نا‌امید خواهید شد. تمام حرف ما این است که پشت‌صحنه‌ی تلاش‌های خودتان را با چیزی که از دیگران نمایش داده می‌شود مقایسه نکنید. در عوض، همانگونه که در راهنمای نویسندگی آورده شده است از نوشتن چیزهایی شروع کنید که برایتان آسان به نظر می‌رسند. نوشتن را شروع کنید و به‌خاطر داشته باشید که مهم نیست تا چه اندازه ایده‌ها خام و ناکافی باشند. نوشتن هر چیزی که در ذهن دارید، به شما کمک می‌کند که راه‌های بهتری برای بیان موضوع پیدا کنید.

نوشتن نویسنده- از جای ساده شروع کن

قابل‌درک است که گاهی در زمان خلق محتوا، کلمات مناسبی به ذهن نویسنده نرسد. می‌توانید از یک کلمه ثابت مانند «چیزی» به‌جای کلماتی که به ذهنتان نرسیده‌اند استفاده کنید تا در مرحله ویرایش، کلمات خلاقانه‌ای جایگزین آن‌ها شوند.

همچنین ما توصیه می‌کنیم متن آهنگ موردعلاقه خودتان را روی کاغذ بنویسید یا سعی کنید شعرهای خنده‌دار و بی‌قاعده بسازید. تمام این تمرین‌های کوچک، باعث راه‌افتادن دست شما می‌شوند و می‌توانند بخش‌های قدرتمندی از سفر خلاقانه‌ی شما باشند.


2.    زمان کافی را در نظر بگیرید

نوشتن نویسنده- زمان کافی درنظر بگیر

زمانی می‌توانید وقت خود را صرف نوشتن چیزهایی بکنید که برایتان آسان هستند که برای خلق محتوا محدودیت زمانی نداشته باشید. اگر به خودتان فرصت کافی برای نوشتن ندهید، احساس فشار می‌کنید و می‌خواهید به‌سرعت هر کلمه‌ای را که به ذهنتان می‌رسد بنویسید. اما نویسندگان موفق، به‌خوبی مفهوم و بار هر کلمه را درک می‌کنند و می‌دانند که کجا از کلمه «عالی» به‌جای «فوق‌العاده»، «شگفت‌انگیز» یا «بی‌نظیر» استفاده کنند. کاملا واضح است که آن‌ها برای درک این مفاهیم و پیداکردن بهترین جایگزین برای هر کلمه، به زمان کافی نیاز دارند.

باتوجه‌به تمام این توضیحات، نوشتن محتوا را به روزهای آخر موکول نکنید و همیشه زمان کافی را برای خلق محتوا در نظر بگیرید.


3.    با اشتباهات مسخره کنار بیایید

نوشتن نویسنده- از خطا نترس

زمانی که در حال خلق پیش‌نویس اولیه‌ی یک محتوا هستید، طبیعی است که مرتکب اشتباهات خنده‌داری بشوید. وجود غلط‌های املایی، عبارات نامفهوم، اشتباهات دستور زبانی، غلط‌های تایپی و علائم نگارشی گیج‌کننده در نسخه‌ی پیش‌نویس امری کاملا عادی به نظر می‌رسد، زیرا هنگامی که تمام تمرکز شما بر روی ارائه یک موضوع به خلاقانه‌ترین روش ممکن است، احتمال اشتباهات این‌چنینی بسیار بالاتر از همیشه خواهد بود.

بنابراین اگر در نسخه پیش‌نویس خود با اشتباهات مسخره یا عبارات عجیب‌و غریب رو‌به‌رو شدید، از خودتان عصبانی، شرمنده یا ناامید نشوید.


4.    هنر خودتان را صیقل دهید

همان‌طور که پیش از این گفتیم، قرار نیست نسخه پیش‌نویس را منتشر کنید. نوشتن پیش‌نویس، ابزاری محسوب می‌شود که به شما کمک می‌کند تا نقاط مثبت ایده خود را کشف کنید و سپس به آن‌ها پر و بال بدهید. زمانی که ساختار اصلی محتوا در ذهنتان نقش بست، قسمت‌های گیج‌کننده را حدف و یک بار دیگر نوشته‌ی خودتان را بررسی می‌کنید.

نوشتن نویسنده- ادیت فراموش نشود

این را به خاطر داشته باشید که شما از تکنیک نوشتن پیش‌نویس استفاده می‌کنید تا محتوایی قابل درک‌تر و غنی‌تر بنویسید. زمانی که مطمئن شدید که تمام عناصر محتوا در جای درستی قرار گرفته‌اند، زمان آن رسیده که یک بار دیگر هرآنچه نوشته‌اید را بخوانید، اشتباهات جزئی و نگارشی آن را اصلاح کنید و سفر محتوای خود را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تعریف پادکست و محتوای صوتی

پادکست و محتوای صوتی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

مطلب بعدی
تقویم محتوایی مناسبت های فروردین

تقویم محتوای فروردین: یک شروع قوی

مطلب مرتبط