بازاریابی محتوایی چگونه به تیم‌های منابع انسانی کمک می‌کند؟

بازاریابی محتوایی برای منابع انسانی

‌مهم‌ترین چیزی که درباره‌ی بازاریابی محتوایی می‌دانیم این است که برای کسب‌وکارها، امکان جذب مشتریان احتمالی را فراهم کرده و می‌تواند به افزایش فروش‌ آن‌ها منجر شود. اما این، تمام کاربرد بازاریابی محتوا نیست و محتوا در عرصه‌های دیگری نظیر منابع انسانی نیز کاربرد دارد.


برای تولید محتوای منابع انسانی کارآمد باید کمی تلاش کنید. یک کمپین یک‌شبه پاسخگوی این کار نیست. در حقیقت هنوز هم باید مسائل اصولی جذب نیروی انسانی را رعایت کنید: آگهی منتشر کنید، وقت مصاحبه تنظیم کنید و پیگیر توصیه‌ها و نامه‌های معرفی باشید. اما بازاریابی محتوایی می‌تواند جذب نیرو و منابع انسانی را برای شما بسیار آسان‌تر کند و کیفیت متقاضیان را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

همه‌ی ما بدون شک از چنین تغییری استقبال خواهیم کرد، چون بر اساس یک نظرسنجی که در ابتدای امسال انجام شده است «استخدام کارمندان جدید» مهم‌ترین چالش برای کسب‌وکارهای کوچک است. استخدام نیرو برای 50% از کسب‌وکارهای آمریکایی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند بزرگترین مشکل شغلی به شمار می‌آمد.

اگر تیم واحد منابع انسانی سازمان شما برای جذب نیرو، ارتقای دانش و افزایش رضایت‌مندی پرسنل با مشکلاتی روبروست، راهکارهای مختلف بازاریابی محتوایی می‌تواند برای‌تان مفید واقع شود. در این مقاله باراهکارهایی کاربردی برای تولید محتوا در حوزه‌ی منابع انسانی آشنا خواهیم شد.


بازاریابی محتوایی منابع انسانی چگونه عمل می‌کند؟

برای شروع باید بگوییم که شما به نوع خاصی از محتوا نیاز دارید. محتوایی که به طور معمول برای مشتریان بالقوه یا فعلی خود تولید می‌کنید کافی نیست.

همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، واحدهای بازاریابی و بازاریابی دیجیتال سازمان‌ها، عموما با اهداف جذب و توسعه‌ی کاربران و مشتریان به سمت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی گرایش پیدا می‌کنند. طبعا، این با اهداف شما در قلمرو منابع انسانی همخوان نیست و طبعا، به گونه و سبک دیگری از محتوا نیاز خواهید داشت.

6 راهکار محتوایی که می‌توانید در واحد منابع انسانی خود برنامه‌ریزی تولید و توزیع آن ‌را پیش بگیرید در ادامه آورده شده است.


محتوای جذابی از خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید

بسیاری از متقاضیان کار، پیش از آنکه رزومه‌ی خود را به واحدهای منابع انسانی ارسال کنند، سعی می‌کنند تا درباره‌ی آن شرکت و اتمسفر و جو کاری آن اطلاعات بیشتری بیابند.

یعنی تصاویری از محیط شرکت یا اداره، کارمندان شما در حالی‌که مشغول به کار هستند یا در رویدادهای مختلفی شرکت کرده‌اند. به بیان دیگر، محتوایی که یک ایده‌ی کلی و تصویری موثر از کار با شما به کارمندان آینده‌تان بدهد.

مثال: تیم منابع انسانی علی بابا با ایجاد یک صفحه‌ی مستقل در اینستاگرام، تصاویری از محیط کار، پرسنل و فضای کلی شرکت با مخاطبین خود به اشتراک می‌گذارد.


ایجاد یک صفحه‌ی «درباره ما» کامل و بی‌نقص

اگر به دنبال آن هستید که کارمندان شایسته‌تری را استخدام کنید پس باید درباره‌ی شرکت‌تان اطلاعات کافی در اختیار آن‌ها قرار دهید. اگر صفحه‌ی درباره ما وب‌سایت‌تان تنها شامل یک پاراگراف کوتاه می‌شود، پس به دنبال نتیجه‌ی رضایت‌بخشی نباشید.

به جای این کار، برای هر یک از کارمندان تیم اجرایی شرکت یک صفحه‌ی پروفایل جداگانه طراحی کنید. سپس زندگی‌نامه‌ی کوتاهی از دیگر کارمندانتان هم بنویسید. بعضی از شرکت‌ها پای خود را یک قدم فراتر گذاشته و برای هر تیم یا بخش اجرایی یک صفحه‌ی جداگانه اختصاص می‌دهند. بعضی از شرکت‌ها از این هم فراتر می‌روند و برای هر کدام از منابع انسانی و کارمندان‌شان یک صفحه‌ی زندگی‌نامه‌ی انحصاری تنظیم می‌کنند.


منابع انسانی فعلی خود را در معرض نمایش بگذارید

ایجاد صفحات پروفایل برای شروع ایده‌ی بسیار خوبی است، از آن بهتر این است که اجازه دهید هر کارمند مهارت‌های خود را اثبات کند. آن‌ها را تشویق کنید تا در وبلاگ شرکت یا هر پلتفرم دیگری پست‌هایی را به اشتراک بگذارند. همچنین به آن‌ها فرصت دهید تا در سخنرانی‌ها یا رویدادهای صمیمانه‌تری شرکت کرده و صحبت کنند.

تولید محتوای منابع انسانی
به کارمندان‌تان اجازه دهید تا در فرایند تولید محتوای منابع انسانی همکاری کنند

یک راه آسان برای انجام این کار این است که در محتوای خود درباره‌ی منابع انسانی‌تان و فعالیت‌هایشان بنویسید. چنین ایده‌ای برای وبینارها، پادکست‌ها، و ارائه‌ها به خوبی جواب می‌دهد. اضافه کردن گفته‌های کارمندان به کتاب‌های الکترونیکی و پست‌های وبلاگ نیز می‌تواند موثر باشد.

وقتی آن‌ها حضوری درخشان و کوتاه در محتواها داشته باشند، سطح استرس کمتری را تجربه می‌کنند. چون دائما در کانون توجه نیستند، و تنها به مدت 5-3 دقیقه‌ی کوتاه در معرض توجه دیگران قرار می‌گیرند.

پس این یک روش ایده‌آل است تا اجازه دهید کارمندانی که مهارت‌های ویژه‌ای دارند بدون آنکه تحت فشار قرار بگیرند در محتوای شرکت سهیم باشند. البته چنین تصمیماتی بر روی وجهه‌ی شرکت نیز تاثیر مثبتی خواهند گذاشت: نشان می‌دهید که دست‌تان حسابی پر است و کارمندان با استعداد زیادی دارید. کارمندان عالی فقط به دنبال رهبران و مدل‌های کسب‌وکار بزرگ نمی‌گردند، آن‌ها همکاران عالی نیز می‌خواهند.


برنامه‌ای برای فعالیت کارمندان و حمایت از آن‌ها تنظیم کنید

اگر منابع انسانی و کارمندان فعلی شما نسبت به شغلی که دارند اشتیاق نشان دهند، کارمندان کوشای دیگری را نیز به سمت شرکت جذب می‌کنند. یک راه خوب برای پرورش این ایده، ایجاد یک برنامه‌ی ویژه برای کارمندان است. به طور ساده، یعنی کارمندان‌تان مسائل و محتوای شرکت را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. حرف‌ها و کامنت‌های خود را ارسال کنند، و حتی دوستان و آشنایان خود را نیز دعوت کنند.


برای مخاطب‌های بیشتری تولید محتوا کنید

آیا می‌خواهید کارمندان آینده‌ی خود را از میان جمعیت بزرگ‌تری انتخاب کنید؟ منتظر نمانید تا به سراغ شما بیایند، این شما هستید که باید آن‌ها را پیدا کنید. برای پیدا کردن بهترین افراد، باید شعاع انتشار محتوا را از دایره‌ی وبلاگ‌ و سایت شرکت گسترش دهید. به بیان دیگر، ممکن است لازم باشد با چند وب‌سایت مهم و معروف همکاری کنید و یا در صفحات مرتبط به حرفه‌تان مطالبی را به‌عنوان پست مهمان منتشر کنید.


با اداره‎‌ی منابع انسانی همکاری کنید

تمام فعالیت‌های محتوایی و ترویجی شرکت نباید بر عهده‌ی تیم بازاریابی محتوایی باشد. می‌توانید از همان ابتدای کار و در بازه‌های زمانی منظم از بخش منابع انسانی نیز اطلاعات مفیدی دریافت کنید. آن‌ها در زمینه‌ی استخدام نیرو تجربه‌های ارزشمندی دارند و مطمئناً می‌توانند به شرکت شما کمک کنند تا بهترین عملکرد را در فرایند استخدام داشته باشید.

اگر امکانش برایتان فراهم است افرادی را جهت نظارت بر فرآیند استخدام نیرو در بخش‌های مختلف دعوت کنید. البته فراموش نکنید که باید استراتژی خود را در همان مراحل اولیه که اعمال تغییرات آسان‌تر است با آن‌ها در میان بگذارید.

شاید آن‌ها پیشنهادات خوبی در زمینه‌ی انتشار پست مهمان، رویدادهایی که می‌توانید در آن شرکت کنید، و یا افرادی که می‌توانید با آن‌ها مصاحبه کنید به شما ارائه بدهند. حتی شاید حاضر شوند مطالبی را در این رابطه برای شما یادداشت کنند.

و در پایان، از بخش روابط عمومی غافل نشوید. چون ممکن است با افراد موثری آشنا باشند و یا ایده‌های روشنی برای کمک به شما داشته باشند. اگر صفحه‌ای را در وب‌سایت خود به اخبار و روابط عمومی اختصاص دهید به افراد جویای کار این شانس را می‌دهید تا برای همکاری با شما اعلام آمادگی کنند.


نتیجه‌گیری

همانطور که قبلا اشاره کردیم، چنین عملیاتی یک‌شبه انجام نمی‌شود، بلکه مستلزم تلاش فراوان است. البته این به معنای دردسر کشیدن و به زحمت افتادن نیست. با اینکه می‌توانید همه‌ی پیشنهادات بالا را انجام دهید، اما حتی اجرای یکی یا دو تا از آن‌ها نیز باعث پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهد بود.

می‌توانید با یک فایل «کار کردن با ما چگونه است» شروع کنید، فایلی که بعد از هم‌فکری کامل با بخش روابط عمومی، منابع انسانی و مدیران دیگر نوشته باشید. سپس حتی می‌توانید این مطلب را در قالب یک ویدئو منتشر کرده و بخش‌هایی از آن را در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید.  دقیقا همان کاری که برای دیگر محتواهای مهم شرکت نیز انجام می‌دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
برگزاری جلسه یا ارسال ایمیل؟

برگزاری جلسه یا ارسال ایمیل؟ یک فلوچارت کاربردی برای تصمیم‌گیری درست

مطلب بعدی
تولید محتوای جامع در نویسش

تولید محتوای جامع با محصول جدید نویسش: مگاکانتنت

مطلب مرتبط