چرا وبلاگ؟ (مزایای وبلاگ نویسی برای کسب و کار و بازاریابی)

وبلاگ نویسی
وبلاگ

وبلاگ نویسی تجاری چیست؟

وبلاگ نویسی تجاری یک روش بازاریابی است که در آن از وبلاگ نویسی برای بهتر دیده شدن کسب و کار شما در دنیای وب استفاده می‌شود. یک وبلاگ تجاری هم مانند شبکه‌های اجتماعی یا ارسال مستقیم ایمیل به مشتری به رشد کسب و کار شما کمک می کند.

چند روز قبل یکی از همکارانم از من درخواست کرد که یک پست درباره‌ی مزایای وبلاگ نویسی تجاری برایش بنویسم. من هم خیلی سریع گفتم که یکی از پست‌های خودمان را که درباره‌ی لزوم وبلاگ نویسی برای کسب و کارها است برایش می‌فرستم … اما چیزی پیدا نکردم! واقعا که باعث سرافکندگی بود. چه اشتباه فاجعه باری!

به همین دلیل است که الان در حال نوشتن این پست هستم. اگر شما هم سعی دارید که مفهوم وبلاگ نویسی تجاری را برای رئیس، همکار یا مادرتان توضیح دهید، می توانید این پست را برایشان ارسال کنید. امیدوارم که مشکلتان را حل کند.

مزایای وبلاگ‌های تجاری در بازاریابی

هنوز هم حواستان با من است؟ خیلی هم عالی. بیایید به این موضوع بپردازیم که اصولا چرا شما باید از وبلاگ نویسی به عنوان یک تاکتیک بازاریابی استفاده کنید.

۱- افزایش تعداد بازدیدکنندگان

هر کس دوست دارد سایتش تعداد بازدید کننده‌ی بیشتری داشته باشد دستش را بالا ببرد. من هم همینطور.

خب ،حالا به راه‌هایی فکر کنید که مردم از طریق آنها به وب سایت شما راه پیدا می‌کنند:

آنها ممکن است اسم شما یا شرکت شما را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کنند، ولی معمولا این مشتریان کسانی هستند که از قبل با شما یا شرکتتان آشنا بوده‌اند. آنها شما را می‌شناسند و شما در بین جستجوهای آنها قرار دارید و این به افزایش بازدید کنندگان شما کمکی نخواهد کرد.

شما می‌توانید با پرداخت مبلغی یک لیست ایمیل از مشتریان بالقوه را خریداری کنید و مرتبا اقدام به ارسال ایمیل به آنها کنید، به امید آن که بعضی از آنها ایمیل‌ها را باز کرده و روی لینک شما کلیک کنند، که البته ما این کار را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. زیرا این کار علاوه بر غیرقانونی بودن بسیار گران تمام می‌شود.

شما همچنین می‌توانید با نشان دادن تعداد زیادی آگهی تبلیغاتی در وبسایتتان ترافیک سایت را بالا ببرید که اگر چه غیر قانونی نیست اما باز هم هزینه زیادی در بر خواهد داشت و  به محض اتمام بودجه‌ی شما، ترافیک سایت هم به حالت اول باز خواهد گشت.

پس چگونه می توانید ترافیک سایت را افزایش دهید؟ به طور خلاصه: وبلاگ نویسی، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو. این سه روش بدین صورت کار میکنند:

فکر میکنید وبسایت شما چند صفحه دارد؟ احتمالا تعداد آنها زیاد نیست. و بعد به این فکر کنید که شما هر چند وقت یک بار این صفحه‌ها را بروزرسانی می‌کنید؟ احتمالا جواب شما این است که من وقت این جور کارها را ندارم. خب حق با شماست. شما واقعا هر چند وقت یک بار صفحه‌ی «درباره‌ی ما» در وبسایتتان را بروزرسانی می‌کنید؟ وبلاگ نویسی هر دوی این مشکلات را برای شما بر طرف می‌کند.

هر بار که شما یک پست وبلاگی می‌نویسید در واقع یک صفحه به تعداد صفحاتی که از وبسایت شما توسط موتورهای جستجو فهرست بندی میشود اضافه کرده‌اید. این یعنی با هر پست یک فرصت دیگر برای نمایش وبسایتتان در نتایج موتورهای جستجوی اینترنتی و هدایت ترافیک بیشتر به وبسایتتان به دست آورده‌اید. به زبان ساده این کار به گوگل و دیگر موتورهای جستجو یادآوری میکند که سایت شما فعال است و بهتر است برای فهرست بندی محتواهای جدیدش زود به زود آن را بررسی کنند.

وبلاگ نویسی همچنین به بهتر دیده شدن شما در شبکه های اجتماعی کمک می‌کند. شما با نوشتن هر پست، محتوایی را خلق کرده‌اید که مردم میتوانند آن را در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توییتر و مانند آنها به اشتراک بگذارند که این کار به جذب بازدیدکنندگانی که از قبل با شما و کسب و کارتان آشنا نبوده اند،کمک خواهد کرد.

محتواهای وبلاگ شما همچنین حضور مستمر شما را در شبکه های اجتماعی تضمین می کند و دیگر لازم نیست هر بار از مدیر شبکه‌ی اجتماعی خود بخواهید که محتواهای جدیدی را خلق کند (یا خود شما این کار را انجام دهید) و به جای آن می‌توانید از پست‌های وبلاگتان به عنوان منبعی برای این کار استفاده کنید. شما با خلق محتوا در وبلاگتان، دامنه‌ی دسترسی برند خود را در شبکه‌های اجتماعی تقویت کرده و بازدیدکنندگان بیشتری را از این طریق به وبسایت خود هدایت می‌کنید. می‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی و محتواهای وبلاگ شما از این طریق به همزیستی فوق العاده‌ای دست پیدا می‌کنند.

پس اولین فایده‌ی وبلاگ نویسی این است که  با استفاده‌ی بهینه از شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو باعث می‌شود که بازدیدکنندگان بیشتری به وبسایت شما هدایت شوند.

۲- تبدیل بازدیدکننده به مشتری

حالا که تعداد بازدیدکنندگان سایت شما از طریق وبلاگ افزایش یافته است، شما این فرصت را در اختیار دارید که آنها را تبدیل به مشتریان دائمی خود کنید.

هر پست وبلاگ شما علاوه بر ایجاد یک صفحه‌ی فهرست بندی شده دیگر برای شما، یک فرصت تازه برای ایجاد مشتری‌های جدید هم محسوب می‌شود. کارکرد این روش بسیار ساده است: کافی‌ست به هر پست وبلاگتان لینک دعوت به یک رویداد که بتواند توجه بازدیدکننده را به خود جلب کند اضافه کنید.

این لینک‌های دعوت به رویداد غالبا بازدیدکننده را به چیزهایی مثل دریافت یک کتاب الکترونیک رایگان، دستورالعمل‌های رایگان، وبینارهای رایگان و اساسا هر چیزی که بازدیدکننده به ازای دریافت آن مایل باشد اطلاعات تماس خود را در اختیار شما بگذارد، هدایت می‌کند. این روش «تبدیل بازدید کننده به مشتری» نام دارد. اجازه دهید آن را به طور ساده بیان کنیم:

بازدیدکننده به سایت شما وارد می‌شود لینک دعوت به رویداد شما را برای دریافت یک جایزه‌ی رایگان مشاهد می کند. روی لینک دعوت به رویداد کلیک می‌کند و به صفحه‌ی مورد نظر شما هدایت می‌شود که شامل یک فرم برای وارد کردن اطلاعات تماس بازدیدکننده است. بازدیدکنندگان فرم را پر کرده، اطلاعات خود ثبت می‌کنند و جایزه‌ی رایگان وعده داده شده را دریافت می‌کنند.

ما هم در ۹۹ درصد از پست‌هایی که در وبلاگ خود منتشر می‌کنیم از لینکهای دعوت به رویداد استفاده می‌کنیم و وبلاگ شما هم نباید از این قاعده مستثنی باشد. این هم روشی که شما می‌توانید با استفاده از آن بازدیدکننده‌های وبسایت خود را تبدیل به مشتری کنید.

نکته: هیچوقت انتظار نداشته باشید که همه‌ی خوانندگان وبلاگ شما تبدیل به مشتری شوند. هیچ کس قادر نیست صد درصد خواننده‌های وبلاگش را به مشتری تبدیل کند. شما باید به وبلاگ نویسی و اضافه کردن لینک‌های دعوت به رویداد به پایان هر پست ادامه دهید و نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری را در هر ماه برای خودتان ثبت کنید و سعی کنید آن را هر ماه افزایش دهید.

۳- بالا بردن اعتبار شما

یکی از مزایای بهترین وبلاگهای تجاری پاسخگویی به سؤالات عمومی مشتریانشان است. اگر شما به طور مداوم دست به تولید محتواهایی بزنید که برای مشتریان شما سودمند باشند، به تدریج آنها شما را به عنوان یک مرجع در آن زمینه خواهند شناخت. این روش مخصوصا برای متخصصین بخش فروش و خدمات بسیار کاربردی است.

مثلا ارسال یکی از پست‌های آموزشی وبلاگتان، به عنوان پاسخ به یکی از مشتریان که در استفاده از خدمات شما به مشکل برخورده است، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. یا تصور کنید که فروشنده شما چقدر افزایش فروش خواهد داشت وقتی خریداران متوجه شوند که پست‌های سودمندی که خوانده‌اند توسط همان فروشنده نوشته شده است.

کسب اعتبار برای سایت و شرکت شما شاید مثل تبدیل بازدیدکننده به مشتری دقیق عمل نکند، ولی مطمئنا روش بسیار قدرمندی به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید تاثیر وبلاگ نویسی را دقیق‌تر ارزیابی کنید، سعی کنید همان روشی را به کار ببرید که با آن قدرت فروش را اندازه گیری می‌کنید، چون بیشتر پست‌های وبلاگ شما هم با همین هدف افزایش قدرت فروش نوشته شده‌اند. سعی کنید فرصت‌هایی را که وبلاگ نویسی برای افزایش قدرت فروش شما به ارمغان می‌آورد در نظر داشته باشید.

اگر مشتری‌های شما پاسخ سؤالاتشان را از طریق پست‌هایی دریافت کنند که کارمندان شرکت شما نوشته‌اند، احتمال ورود آنها به چرخه‌ی فروش به دلیل کمک و راهنمایی‌های گذشته، حتی قبل از آنکه قصد خرید از شما را داشته‌اند، بسیار بیشتر خواهد بود.

مشتری‌هایی که از طریق پست‌های شما به چرخه‌ی فروش وارد شده‌اند معمولا از جایگاه شما در بازار، صنعت و آنچه شما در ازای خرید در اختیار آنها می‌گذارید آگاهی بیشتری دارند. این باعث می‌شود که شما بتوانید گفتگوی مؤثری با مشتری، در مقایسه با دو نفر غریبه که قبلا با هم ارتباطی نداشته‌اند، داشته باشید.

فروشندگان در این روش می توانند در صورت برخورد با سؤالی که احتیاج به توضیحات دقیق و جامعی دارد مشتری را به یکی از پست‌های وبلاگ ارجاع بدهند. در صورتی هم که فروشنده مجبور باشد خودش پاسخ سؤالات را پیدا کند، این روش به دلیل اینکه فروشنده قبلا خود را برای مشتری به عنوان یک مرجع سودمند معرفی کرده است، سرعت روند فروش را افزایش خواهد داد.

وبلاگ نویسی

۴ – برخورداری از نتایج مثبت طولانی مدت برای کسب و کار شما

خوشبختانه این همان کاری است که وبلاگ نویسی، از طریق موتورهای جستجو، برای شما انجام می‌دهد. الان توضیح می‌دهم که منظورم چیست:

فرض کنیم شما امروز یک ساعت بنشینید و یک پست برای وبلاگتان بنویسید. فرض کنید این پست شما ۱۰۰ بازدیدکننده داشته باشد که ۱۰ تا از آنها تبدیل به مشتری شوند. فرض کنید فردا ۵۰ بازدید کننده و ۵ مشتری دیگر هم از طریق شبکه‌های اجتماعی و خبرنامه‌های ارسالیتان دریافت کنید. بعد از چند روز سر و صدای پست شما می‌خوابد ولی در این مدت شما ۱۵۰ بازدیدکننده و ۱۵ مشتری به دست آورده‌اید.

صبر کنید، هنوز کار تمام نشده است.

این پست الان روی رنکینگ سایت شما تاثیر می‌گذارد. یعنی طی روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده این پست باعث می‌شود که شما ترافیک و مشتریان بیشتری داسته باشید. پس اگر چه ممکن است به نظر برسد که وبلاگ نویسی فقط برای همان چند روز اول مؤثر است، اما در واقع عملکرد وبلاگ نویسی چیزی شبیه این است:

پس با این روش شما حتی در زمان سفر، خواب و ورزش هم در حال جذب بازدیدکننده و مشتری هستید. تلاش دیروز شما می تواند در آینده تبدیل به صدها و هزاران بازدیدکننده و مشتری برای شما شود.

در واقع حدود ۷۰ درصد ترافیکی که هر ماه از طریق همین وبلاگ به سایت ما می‌آید مربوط به پست‌هایی است که در ماه‌های قبل نوشته شده‌اند. بله، بیشتر ترافیک ما مربوط به پست‌های قدیمی‌تر است. این موضوع در مورد مشتریان این ماه هم صادق است، حدود ۹۰ درصد مشتریان ماهانه‌ی ما از طریق پست‌هایی به دست آمده‌اند که در ماه‌های قبل  یا حتی سال‌های قبل منتشر شده‌اند.

ما از این پست‌ها به عنوان پست‌های «ترکیبی» یاد می‌کنیم. البته همه‌ی پست‌های وبلاگی در این دسته قرار نمی‌گیرند. هر چه پست‌های ماندگارتری بنویسید با فوت و فن‌های نوشتن این پست‌های ترکیبی بیشتر آشنا خواهید شد. ما در تحقیق خود به این نتیجه رسیدیم که از هر ۱۰ پست تنها یکی از آنها در دسته‌ی پست‌های ترکیبی قرار می‌گیرد.

این آمار برای من، و شاید شما، نشان دهنده‌ی این است که میزان تاثیر وبلاگ نویسی تجاری بر کسب و کار، قابل اندازه‌گیری است. ممکن است این نتایج را حالا مشاهده نکنید اما با گذشت زمان شما قادر خواهید بود که میزان قابل پیش بینی ترافیک و مشتریان کسب و کار خود را بدون نیاز به هیچ هزینه اضافه‌ای محاسبه کنید. کار شما برای تولید ترافیک و مشتری به انجام رسیده است.

مزایای جانبی وبلاگ نویسی تجاری

دلایل دیگری هم برای استفاده کسب و کارها از وبلاگ نویسی وجود دارد، اما به نظر من آنها کم اهمیت‌تر و جزئی‌تر از مزایای اصلی آن به شمار می‌روند.

برای مثال، من دوست دارم کمپین‌های بزرگی را که برای توسعه‌ی کسب و کار در نظر دارم، پیش از آنکه وقت و هزینه‌ی زیادی صرفشان کنم، در وبلاگ آزمایش کنم. همچنین دوست دارم از وبلاگ برای معرفی بهتر ویژگی‌های برند و شرکت استفاده کنم و اگر چه این کاربرد اصلی وبلاگ‌ها نیست اما آنها می‌توانند به راحتی به ویترین فروشندگان و بازاریاب‌ها برای ارتباط با مشتریان و ارائه‌ی اطلاعات مهمی مثل تاریخ عرضه‌ی محصولات جدید و رویدادهای مهم تبدیل شوند.

مطمئنا اگر شما قبلا مخاطبان خود را از روش‌های ذکر شده بدست آورده باشید، بهتر می‌توانید برنامه‌های شرکتتان را پایه گذاری کنید تا اینکه بخواهید داستان کسب و کار خود را برای چند روزنامه نگار تعریف کنید، به امید اینکه شاید یکی از آنها بتواند آن را درست منتشر کند.

اگر به دنبال راه اندازی یک وبلاگ تجاری هستید یا قصد دارید برای وبلاگی که راه اندازی کرده‌اید سرمایه جذب کنید، ذکر دلایلی که در این مقاله به شما ارائه شد می‌تواند شروع خوبی برای این کار باشد.

2 comments
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
فریلند

فریلند، همایشی برای فریلسنرهای بی‌مرز! با این کنفرانس سالانه آشنا شوید

مطلب بعدی

۵ واقعیت درباره وبلاگ و وبلاگ نویسی برای کسب‌وکارها

مطلب مرتبط