محتوای وایرال یا ویروسی چیست و چطور محتوای وایرال بنویسیم

محتوای همه‌گیر یا وایرال چیست

این روزها بازاریا‌بان حرفه‌ای با روش‌های وایرال کردن محتوا، در مدت‌زمان کوتاهی، قادر هستند تا کالاها و خدمات خود را تبلیغ کنند و به فروش برسانند. تجربه نشان داده است که افراد به پیام و تبلیغی که از طریق دوستشان به دست آنها می‌رسد بیشتر توجه می‌کنند. شاید به نظر برسد که این کار بسیار آسان است اما هر تاجری نمی‌تواند برند خود را به‌سرعت معرفی کرده و از فروش محصولات خود سود کلانی به دست بیاورد.

در زیر به بررسی روش‌های وایرال کردن محتوا می‌پردازیم که به ما کمک می‌کنند تا بدانیم چطور محتوای همه‌­گیر یا وایرال بنویسیم.



محتوای ویروسی چیست؟

محتوای ویروسی یا وایرال، محتوایی است که به‌سرعت توسط گروه‌های هدف در شبکه‌های مجازی پخش می‌شود و با انتشار پی‌درپی به افرادی می‌رسد که فرستنده آن‌ها را نمی‌شناسد.

اهمیت زمان و مناسبت‌ها در همه‌گیری محتوا

شاید محتوای مناسبتی کار روتینی به نظر برسد،‌ اما در هر زمان و متناسب با مناسبت‌ها موضوعاتی ترند می‌شود و در صورتی که پیش از آن برای این اتفاق برنامه داشته باشید می‌توانید سوار بر این موج شده و به هدف خود برسید. لازم است در اینجور مواقع تقویم مناسبت‌های ماه را بدانید و ترند های روز را دنبال کنید و همچنین از روش‌های وایرال کردن یک محتوا استفاده کنید.


روش­های وایرال کردن محتوا

در ادامه به بررسی چند ترفند جهت ویروسی کردن یک محتوای متنی می‌پردازیم.

تولید محتوای ویروسی ارزشمند

محتوایی تولید کنید که ارزشمند باشد و بتواند مشکلی را حل کند. بشر امروز با ارتباط بیشتر با دنیا، گویی در مشکلات جهان غوطه می‌خورد و هیچ‌کس نمی‌تواند خود را از جامعه‌ای که هر روز با سیلی از مشکلات روبه‌رو است، جدا کند. یکی از روش‌های وایرال کردن محتوا این است که بتواند مرهمی بر پیکر زخم‌خورده‌ی هزاران دردمند باشد.


 زیبایی یکی از روش‌های وایرال کردن محتوا

اگر زیبایی را نمی‌شناسید بهتر است در عرصه‌ی تولید محتوای ویروسی وارد نشوید. البته منظور زیبایی ناب است نه آن زیبایی جعلی‌ای که با نرم‌افزارهایی چون فتوشاپ به وجود می‌آید. زیبایی یک متن در صداقت کلام، درک مخاطب و محبت به او خلاصه می‌شود. این زیبایی‌ها باید هنگام خواندن هر سطر از محتوا، در تک‌تک سلول‌های بدن مخاطب جاری شود.


تولید محتوای عجیب، غریب و شاد

استفاده از مطالب شگفتی‌آور و موضوعات عجیب‌وغریب، شاد و مطالب سرگرم­‌کننده هم یکی از روش‌های وایرال کردن محتوا است. باید خاطرنشان کرد که محتواهای صرفاً غمگین یا همراه با خشم از محبوبیت کمتری برخوردار هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهند که محتواهای این گروه شانس کمتری برای ویروسی شدن دارند.


تولید محتوای ویروسی توسط یک تیم همفکر

برای شروع به کار تولید محتوای ویروسی، افراد همفکر خودتان را برای همکاری پیدا کنید. یک تیم محتوای یک‌دست از ارکان مهم انواع روش‌های وایرال کردن محتوا است.


شناخت صحیح فضای مجازی و کنارگذاشتن حساسیت‌ها

به محض انتشار یک محتوای وایرال، با ارسال سیلی از نظرات موافق و مخالف روبه‌رو می‌شویم. یادتان باشد کسانی که برای شما کامنت می‌گذارند، محتوای نظرات آن‌ها، در هر دو صورت مثبت یا منفی، پلی برای برقراری ارتباط با شما هستند و در حقیقت چه منفی باشند و چه مثبت، به‌نوعی از شما حمایت کرده‌اند.

در مورد نظرات خوب یا بد مخاطبان جبهه‌گیری نکنید. مطمئن باشید درصورتی‌که فوق‌العاده‌ترین محتوا را هم ارائه دهید، بازهم افرادی هستند که نظر منفی خود را در قالب یک کامنت برای شما ارسال کنند. شما می‌توانید احساس واقعی خودتان را در نظرات به اشتراک بگذارید. یادتان باشد «خودتان بودن» از بهترین روش‌های وایرال کردن محتوا است چرا که مخاطبان باهوش حس ساختگی را از واقعی تشخیص می‌دهند و ممکن است احساس کنند شما با آن‌ها روراست نیستید و از دورتان پراکنده شوند.


دوری از افتادن در دام فرسودگی شغلی

شبکه‌های اجتماعی قدرت دارند شما را در حجم زیادی از نظرات منفی غرق کنند، به همین دلیل توصیه می‌کنیم فقط به چیزهای خوب فکر کنید. فکرکردن به نظرات منفی را کنار بگذارید و فقط به ارزشمند کردن محتوای خودتان بپردازید.

ممکن است بارها نیاز باشد در پست‌هایتان تغییر ایجاد کنید ولی ناامید نشوید و هر ایده‌ای دارید در قالب پست ارائه دهید. هرگز به این موضوع فکر نکنید که چه می‌شود یا پست شما توسط چه کسی دیده می‌شود. سعی کنید از حصارهایی که با این افکار دور خودتان کشیده‌اید، بیرون بیایید، با امید بیشتر به کارتان ادامه دهید و از فرسودگی شغلی‌ای که در تهیه‌ی محتوای ویروسی ممکن است ایجاد شود، جلوگیری کنید.


شناخت سلیقه‌ی مخاطب

یکی از روش‌های وایرال کردن محتوا درنظرگرفتن سلیقه‌ی مخاطب است. استفاده از تصاویر جالب یا تیترهای جذاب برای جلب‌توجه، روشی در تهیه‌ی محتوای همه‌گیر است. با تولید محتواهای متنوع در نشر آن‌ها توسط کاربران موفق‌تر خواهید بود، زیرا انسان ذاتاً تنوع‌طلب است.


استفاده از افراد تأثیرگذار برای انتشار بیشتر محتوای همه‌گیر

با شناسایی افراد تأثیرگذار در شبکه‌های مجازی می‌توان تعداد دفعات نشر محتوای همه‌گیر را چندبرابر کرد. این افراد سرشناس فضای مجازی دارای وب‌سایت‌های با بازدیدکنندگان بسیار بالایی هستند که به‌محض دیدن محتوای شما، پیام شما را چندبرابر نشر می‌دهند. این انتشار محتوا می‌تواند با برنامه‌ریزی و درخواست خودتان صورت گیرد اما در این حالت دقت کنید که محتوا شکل تبلیغات به خود نگیرد و از زبان خود اینفلوئنسر منتشر شود.

تاثیر اینفلوئنسر ها در همه‌گیر شدن محتوا

 پرداختن به دغدغه‌های مخاطبان

پرداختن به موضوعاتی که دربردارنده‌ی دغدغه‌های مشترک مردم هستند، سبب می‌شود که کاربران برای درد دل کردن با دوستان نزدیک خود، آن‌ها را نشر دهند و به این ترتیب محتوای شما توسط یک مجموعه‌ی بزرگ از دوستان، در فضای مجازی همه‌گیر خواهد شد. هر چه بیشتر مردم احساس نزدیکی با پست یا محتوای شما بکنند شانس ویروسی شدن محتوای شما بیشتر است.


انتشار در زمان مناسب از بهترین روش‌های وایرال کردن محتوا

دنیای امروز ما، معجونی از حوادث است و همه تشنه‌ی شنیدن، دیدن و خواندن اخبار مربوط به آن هستند. این اتفاقات، می‌توانند بسیار بزرگ، نظیر برگزاری مسابقات المپیک یا کوچک مانند برگزاری جشن نیکوکاری در شهری دورافتاده باشند.

تمام این اتفاقات، چند روز مورد توجه همه‌ی افراد هستند و بعد از آن مخاطبان کمتری به سراغ آن­ها می­‌روند. برای تهیه محتوای ویروسی در چنین مواردی، سرعت حرف اول را می­زند.

زیاد وسواس به خرج ندهید و به اصل خبر بیشتر از جزئیات بپردازید و سعی کنید در شمار اولین تولیدکنندگان محتوای خبری باشید و به‌موقع، یعنی سریع­تر از دیگران، آن را در شبکه‌های مجازی انتشار دهید. 


ایجاد کمپین بازاریابی ویروسی

 بازاریابی ویروسی به‌تنهایی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای یک استراتژی جامع بازاریابی باشد زیرا این تکنیک برای تبلیغ فردبه‌فرد نمی‌تواند معجزه کند.

با راه‌اندازی کمپین‌های ویروسی می‌توان مشتریان را ترغیب کرد تا با شرکت در برنامه‌های تبلیغاتی، شما را به دوستان و همکاران خود معرفی کنند و آن‌ها نیز به آشناهای خود بگویند و به این ترتیب پیام بازاریابی شما با سرعتی شگفت‌انگیز به هزاران مشتری می‌رسد. به‌طوری‌که همین مشتریان بالقوه می‌توانند به خریداران واقعی تبدیل شوند.

به‌عنوان‌مثال کمپین «هات میل» در زمینه‌ی ارائه‌ی سرویس رایگان ایمیل، با همین ترفند در زمان کوتاهی صاحب هزاران مشترک پروپاقرص در فضای مجازی شد. هات‌میل در آغاز کار خود با نوشتن تنها یک جمله‌ در پایان ایمیل‌های ارسای ۲۰هزار یوزر جدید جذب کرد.
این جمله‌ی ساده چیزی نبود جز:
“Get your private, free email at http://www.hotmail.com

به معنای «ایمیل خصوصی و رایگان خود را از هات‌میل بگیرید»


چگونه محتوای ویروسی یا وایرال تولید کنیم

چرا کاربران محتوای همه‌گیری وایرال را نشر می­‌دهند؟

کاربران دوست دارند که محتوای ارزشمند یا سرگرم‌کننده‌ای را برای دوستان خود بفرستند تا آن­ها را در لذت خواندن آن شریک کنند. مخاطب با انتخاب یک محتوای جالب و نشر آن در حقیقت خود را به دوستانش بهتر معرفی می‌کند. او با توجه به ارزش‌های محتواهایی که در فضای مجازی نشر می‌دهد، می‌تواند ارتباط بیشتری را با افراد هم سلیقه‌ی خود، برقرار کند. به عبارتی کاربران پس از خواندن و انتشار مطالب و توجه به ارزشمندی آن­ها به‌تدریج به یک احساس خودباوری دوست‌داشتنی می‌رسند.


محتوای وایرال در ایران

بازاریابی محتوایی روشی کم‌هزینه در مقایسه با روش‌های دیگری است که این روزها برای تبلیغ و فروش کالاها و خدمات پیش روی ما قرار دارد. اما در این کار اگر از تخصص بالایی بهره‌برداری نشود، قطعاً بازرگانان ورشکست خواهند شد زیرا توان فروش کالا و خدماتی را که با صرف هزینه‌ی فراوان و صرف زمان زیاد تولید کرده‌اند، نخواهند داشت.

بازار وسیع است اما تنها کسی می‌تواند از این بازار بسیار بزرگ سود ببرد که بتواند بهترین و تأثیرگذارترین محتوا را تولید کرده و کاربران بی‌انگیزه‌ی فضای مجازی را ابتدا با ترغیب به خریدار بالقوه و در نهایت به یک خریدار واقعی، تبدیل کند.

اگر شما محصولاتی برای فروش دارید و در پی راهکارهایی برای معرفی برند خود در شبکه‌های مجازی هستید، بهتر است اساس فعالیت‌های خود را بر این سه محور قرار دهید:

  • آشنایی کامل با برند خود
  • شناخت کامل مخاطبین فضای مجازی
  • جستجو برای یافتن بهترین فرایند معرفی و فروش کالا یا خدماتتان به این مخاطبین

برند‌های ایرانی موفق در محتوای ویروسی

با بررسی عملکرد برندهای موفق هرچند که می‌توانید از تجربیات آنها درس‌هایی بیاموزید، اما فرمول درست به‌دست‌آمده برای پیشرفت هر سازمان یا مجموعه‌ای فقط می‌تواند برای همان سازمان و مجموعه به کار گرفته شود. مطمئن باشید که شما هم در روزهای آینده با توکل، کوشش، مطالعه و مشورت با مشاوران کارآزموده‌ی فضای مجازی می‌توانید با برنامه‌ای مشخص، به فروشی بی‌نظیر در این بازار دست یابید. در ضمن توصیه می‌کنیم از فعالیت‌های برندهای ایرانی موفق زیر در فضای مجازی دیدن و از تجارب آن‌ها استفاده کنید.

بیسکوییت گرجی

این برند از اولین برندهای خوراکی در ایران است که در اینستاگرام با حضوری متفاوت، از تبلیغ سنتی به تبلیغ اینترنتی روی آورده و اکنون یکی از برندهای مطرح است.

نشر چشمه

در زمینه‌ی انتشارات، از نشر چشمه می‌توان به‌عنوان برند ایرانی‌ای نام برد که از استراتژی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی برای توسعه‌ی برند خود، استفاده‌ی بهینه کرده است. این برند در اینستاگرام بسیار موفق است.

چی‌توز

از سایر برندهای ایرانی در زمینه‌ی مواد غذایی می‌توانیم به چی‌توز اشاره کنیم که با کم‌ترین هزینه در اینستاگرام، توانسته است در تبلیغات خود در مقایسه با رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد.

تپسی

تپسی نیز از قافله‌ی پست‌های تصویری خلاقانه عقب نیفتاده است. به‌عنوان‌مثال یکی از تصاویر تبلیغاتی تپسی در اینستاگرام، تصویری است که روی آن نوشته است:

«بلوار وصال، جایی برای رسیدن به یار». همین جمله‌ی کوتاه در تصویر باعث ایجاد ارتباط دوستانه‌ی کاربر فضای مجازی با برند تپسی می‌شود و چه‌بسا او را تشویق می‌کند که برای مزاح، این تصویر جالب را برای دوستانش بفرستد.

نمونه محتوای وایرال یا همه‌گیر

کبریت توکلی

کبریت توکلی یکی از کاربلدهای توییتر است . با طنز خاص خود و ارتباط صمیمانه با کاربر توانسته اکانت جذابی بسازد. این برند با انتشار متن‌های کوتاه و جالب در توییتر، از فضای مجازی با کمترین هزینه به سود سرشاری برسد.

ایرانسل، همراه اول، مای بیبی، اسنپ و… هم از برندهایی هستند که در تبلیغات متنی همراه با تصویر شاد و جالب نامی از خود به جای گذاشته‌اند.

برندهای ذکر شده همگی با برنامه‌ریزی معینی، در فضای مجازی به دنبال نوآوری در تبلیغ هستند. با هر روز نو، نوآوری‌های جدید، زاده می‌شوند. شاید فردا روز شما باشد و فکر خلاقانه‌ای سبب برند شدن کالاها و خدمات شما در فضای مجازی شود.

برای اینکه یک مطلب وایرال شود، خلاقیت لازم است اما این خلاقیت می‌تواند در نحوه‌ی اجرا، پلتفرم و پیامی که منتشر می‌کنید باشد. از کارهای جدید و خلاقانه نترسید و همه چیز را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
اشتباه های بزرگ در بازاریابی دیجیتال

5 اشتباه بزرگ در بازاریابی دیجیتال که نمی‌خواهید مرتکب شوید

مطلب بعدی
تقویم تیر

تقویم محتوای تیر: ایده‌هایی برای تولید محتوا در نخستین ماه تابستان

مطلب مرتبط