عیدانه نویسش: خودت را در خانه پیدا کن!

عیدانه نویسش

سالِ قبل و چندروز پیش از آغاز نوروز، بچه‌های نویسش عیدانه هایشان خود را نوشتند و منتشر کردیم. امسال اما، همه‌چیز جور دیگری بود و راستش، درخواست از تیم نویسش که حالا بزرگتر و متفاوت از سال قبل بود، به دلیل حجم بالای کارهای کارزار در روزهای پایانی سال میسر نشد. آنچه در ادامه می‌خوانید، عیدانه‌ی امیر فلاح، مدیر فنی نویسش است که رسم عیدانه‌نویسی رو زنده نگه داشت تا با امید، سال بعد را مفصل‌تر در خدمت‌تان باشیم.


اکنون که در خانه و به دور از هیاهوی همیشگی نوروز نشسته‌ایم، فرصت مناسبی برای بستن کوله پشتی سال جدید است. در این یادداشت سعی کردم بجای اضافه‌گویی، منابعی را به شما معرفی کنم تا بتوانیم از فرصت خانه‌نشینی استفاده و برای سال جدید هدف و برنامه مدونی آماده کنیم. امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر بار دیگر یکدیگر را در آغوش بگیریم.

دوباره تجربه نکنیم.

سال پیش برای همه ما سال سختی بود، سالی که با سیل شروع و به کرونا ختم شد. اتفاقات طبیعی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گوناگونی رخ داد که در تاریخ یک ساله کشوری شاید بی‌سابقه باشد. اما تجارب این سال می‌تواند کمک حال خوبی در سال جدید برای ما باشد. فرصت خانه نشینی عید همراه با مرور اتفاقات سال گذشته می‌تواند سال جدید ما را دگرگون کند.

کجای مسیر سال پیش را اشتباه رفته ایم؟ اتفاقات پیرامونی واقعا چقدر در مسیر رفته شده تاثیر داشت؟ و اینکه، برای سال جدید چه کار و برنامه‌ای باید داشته باشیم؟ اکنون که در خانه‌ایم فرصت مناسبی برای مرور دوباره سال پیش و درس گرفتن از اتفاقات گوناگون این سال است. اتفاقاتی که نباید دوباره تکرار شوند و برای پیشگیری تکرار آن‌ها نیز باید چاره‌ای بیندیشیم. عیدانه امسال من، پیشنهاداتی برای شروع بهتر سال جدید را به شما ارائه می‌کند.

از فرصت‌های خانه نشینی استفاده کنیم.

همه ما حداقل یک کتاب خوانده نشده در قفسه‌ی کتابخانه یا یک فیلم نادیده در پوشه هاردمان داریم. این خانه نشینی فرصت مناسبی برای مطالعه و یادگیری بیشتر است. فرصتی که در ادامه سال شاید دیگر تکرار نشوند و ما در هیاهوی زندگی روزمره نتوانیم دوباره به آن دست یابیم. بنابراین بهتر است به مشکل بوجود آمده به عنوان یک فرصت نگاه کنیم و کمی بیشتر کتاب بخوانیم.

اگر هم کتابی ندارید، پیشنهاد میکنم فرصت خواندن کتاب «داستان هایی که می چسبند» نوشته کیندرا هال را از دست ندهید. مطمئنم این کتاب حسابی به شما می چسبد. کیندرا هال از قدرتی برایتان حرف می‌زند که نمی‌توانید در برابر آن مقاومت کنید: قدرت داستان‌سرایی!

«داستان‌هایی که می‌چسبند» از پُل‌هایی می‌گوید که می‌تواند شکاف کسب‌‌وکارتان را پر کند. قرار است در این کتاب با چگونگی فرآیند داستان‌سرایی آشنا شوید. چیزی که در این کتاب بسیار مورد توجه قرار می­گیرد، پرداختن به اهمیت داستان گویی و روایت به زبانی ساده و نگاه به جنبه های متنوع آن در تمام امور زندگی خصوصا در کسب ­وکارهاست.

کیندرا از چهار مدل ِ داستان‌سرایی حرف می‌زند و تفاوت داستان ارزش، داستان مؤسس، داستان هدف و داستان مشتری را به تفصیل شرح می‌دهد. در نهایت و پس از خواندن این کتاب به خوبی می‌توانید داستان خود را بیابید، آن را بسازید، و برای مشتریان و مخاطبانتان تعریف کنید.

از خانه برنامه ریزی کنیم.

در شرایط حال حاضر کشور شاید، نیاز برنامه‌ریزی بیش از هر زمانی دیگری احساس شود. در سالی که گذشت همکاری نویسش و ویرگول منجربه شکل گیری مجله‌ی تعاملی «راهرو» شد. راهرویی که در شرایط فعلی می‌تواند کمکی به شما برای برنامه‌ریزی سال جدید باشد. پرونده ویژه سال جدید راهرو از برنامه‌ریزی می‌گوید، در این پرونده ساعت‌ها محتوای صوتی و متنی برای شما فراهم شده است؛ تا با حوصله و به تفصیل، نه فست‌فودی و سرراست، راه و چاه برنامه‌ریزی را برای‌مان هویدا کند و با مقالاتی مفصل و کاربردی، گام به گام، همراه‌مان باشد تا برنامه‌ای کم‌نقص و اجرایی تدوین کنیم.

اما برنامه‌ریزی بدون پیش‌بینی شرایط مختلف بی‌فایده است. اکثر ما در چند هفته‌ی گذشته چند روزی را بصورت دورکاری کار کرده‌ایم. شاید در ادامه هم با اتفاقات غیر منتظره دیگری نیز روبه رو شویم. برخی از اتفاقات با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی قابل کنترل هستند و برخی هم نه. از این رو پیشنهاد میکنم کتابچه «مدیریت از خانه» نوشته کلیر لو که با همکاری نویسش و زرین پال ترجمه شده است را به رایگان مطالعه کنید.

این کتابچه راهنمایی کامل، ساده و سریع برای مدیران عاملی‌ست که ناگزیرند این روزها، تیم‌های خود را بدور از محل کار راهبری کنند. کلیر لو، خود مدیریت مجموعه‌ای را به عهده دارد که بخش عمده‌ی تیمش به صورت دورکاری مشغول بکارند و تجربه‌ی ارزنده‌ای در این سبک کاری دارد.

کتاب از یازده فصل تشکیل شده است که در هر کدام، با استفاده از داده‌های آماری که از مصاحبه با افراد شاغل به صورت دورکار به دست آمده است، تکنیک‌هایی کلیدی را آموزش می‌دهد. نثر روانی دارد، موجز است و می‌توان تمام آن‌را در دو-سه ساعت خواهند. حُسنِ بزرگ کتاب، استفاده‌ از تجربه‌ی واقعی مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ و موفقی‌ست که دورکاری به عنوان بخش مهمی از ماهیت وجودی‌شان پذیرفته شده است.


امیدوارم که خواندن این عیدانه برای‌تان مفید بوده باشد. همچنین امیدوارم که در این فرصت فراهم شده برای خودتان وقت بیشتری بگذارید و برای سال جدید برنامه‌ریزی کنید.

ما بزودی بار دیگر یکدیگر را در آغوش میگیریم.


المان‌های استفاده شده در تصویر نوشته، طراحی Afshin T2Y است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

مدیریت از خانه: کتاب راهنمای دورکاری، عیدانه‌ی نویسش و زرین‌پال

مطلب بعدی

نویسش در برابر ویروس کرونا: چه اقداماتی کردیم و چه برنامه‌هایی داریم؟

مطلب مرتبط