آهن‌ربای مشتری: ۱۵ راه برای آن که عنوان بهتری بنویسید

عنوان نویسی تیتر نویسی

تیترهای تبلیغاتی عالی مانند ویترین‌های پرزرق‌وبرق فروشگاه‌ها، جذاب بوده و مخاطب را به سمت خود می‌کشد. برای دیده‌شدن، پیشرفت کردن و باقی‌ماندن در صحنه‌ی رقابت باید بتوانید عنوان جذاب بنویسید. اگر محصول یا خدمات کاملی داشته باشید، اما نتوانید مخاطبین را به خرید وسوسه کنید، هرگز موفق نخواهید شد.

همانطور که در تولید محتوا و فراتر از آن گفتیم «اگر برای برندتان، دو پا در نظر بگیرید، پای چپ آن محتوا و پای راست آن، قول برند (همان وعده‌ای که باید به آن عمل کنید) است.». اما یک محتوای خوب بدون یک عنوان فوق‌العاده، شانس کمتری برای دیده‌شدن دارد.

تیتر نویسی نیز مانند بسیاری از کارهای دیگر نکات خاص خود را دارد. در پست ۸ استراتژی عنوان نویسی در مورد ۸ استراتژی برنده برای نوشتن یک عنوان جذاب صحبت کردیم و در اینجا به‌مرور این تکنیک‌های عنوان‌نویسی می‌پردازیم تا راه دیده‌شدن را برای شما هموارتر کنیم.



استفاده از کلمه کلیدی در عنوان

زمانی‌که یک عبارت را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، با انبوهی از عناوین مواجه می‌شوید. وجود کلمه کلیدی در عنوان و هدلاین، به مخاطب می‌گوید قرار است محتوایی مرتبط به عبارتی که در جست‌وجوی آن است را بخواند. این موضوع نه‌تنها برای کاربر اهمیت دارد بلکه به الگوریتم گوگل نیز کمک می‌کند تا متوجه شود که موضوع نوشته‌ی شما چیست.


سوال بپرسید

انسان ذاتا موجودی کنجکاو و جست‌وجوگر است. برای جذب مخاطب بیشتر، باید ذهن آن‌ها را درگیر کنید تا ادامه مطلب را بخوانند. بنابراین با خواننده‌های مطالب خود، دوست باشید. نوشتن هدلاین سوالی، جرقه‌ی شروع یک ماجراجویی و کنکاش را در ذهن می‌زند و خواننده به دنبال پیدا کردن پاسخ در متن می‌گردد. این تیترها به مخاطب نشان می‌دهد که در ادامه چه اطلاعاتی کسب می‌کند.


عناوین بیشتری بنویسید

آیا دوست دارید راز وب‌سایت‌هایی مانند Upworthy را که بیش از 80 میلیون بازدید در ماه دارند بدانید؟ این وب‌سایت‌ها بیش از هر سایت دیگری عناوین مختلف می‌نویسند. هر پستی که در Upworthy منتشر می‌شود دارای 25 عنوان جذاب و مختلف است. این وب‌سایت بی‌نظیر به قواعد نوشتاری، طول عنوان یا هرگونه قواعد نگارشی اهمیت نمی‌دهد. آن‌ها به‌سادگی و راحتی هرچه‌تمام‌تر تعداد زیادی عنوان و مقاله نوشته و منتشر می‌کنند و اجازه می‌دهند تا مقالات راه خود را باز کنند.

آنقدر عنوان‌های متنوع بنویسید و آن‌ها را آزمایش کنید تا بتوانید الگوی مطالعه‌ی مخاطبان خودتان را کشف کنید. بهترین راه یادگیری نوشتن عنوان جذاب برای تولید محتوا، آزمایش کردن عناوین نوشته شده است. با آزمایش کردن مداوم یاد خواهید گرفت که عناوین جذاب چگونه باید باشند، چه پارامترهایی باید داشته باشند، عنوان‌ها برای موفقیت یک مقاله چگونه کار می‌کنند و چه میزان در آن تاثیر خواهند داشت.

عنوان نویسی تیتر نویسی

از اعداد استفاده کنید و آن‌ها را بزرگ کنید

اصلی که تقریبا تمامی متخصصین محتوا روی آن اتفاق‌نظر دارند این است که اعداد را به عناوین خود اضافه کنید. اعداد هرچه بزرگ‌تر و مبهم‌تر باشند بهتر عمل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال 109 راه برای رشد وبلاگ شما از 6 راه برای رشد وبلاگ شما بهتر عمل کرده و نتیجه کامل‌تری را برای شما به همراه خواهد داشت. اما چرا؟

استفاده از اعداد ارزش و چشم‌انداز بیشتری را نوید می‌دهد. خواننده در بین چند مورد ذکر شده حتما یک یا دو نکته جدید را پیدا می‌کند که پاسخ سوالی باشد که به دنبال آن است. استفاده از bullet ها و اعداد در متن، خواندن متن را ساده‌تر می‌کند.

به‌جای کلمات از ارقام استفاده کنید

به هنگام نوشتن عدد در عنوان، از ارقام به‌جای حروف استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال «10 راه» در مقابل «ده راه» نتایج بهتری در بازدید برایتان به دنبال خواهد داشت. تقریبا می‌توان گفت که در هر محتوا با هر موضوعی که بخواهید بنویسید استفاده از ارقام عملکرد بهتری از حروف و کلمات دارد.

شماره را در ابتدای عناوین خود قرار دهید

اگر در حال نوشتن لیستی از موارد برای مخاطبین خود هستید پیشنهاد می‌کنیم برای جذاب‌تر شدن عنوان خود اعداد را در ابتدای عنوان به کار ببرید. به‌عنوان‌مثال «10 راه برای رشد وبلاگ شما» بسیار خواناتر و دل‌نشین‌تر است از «چگونه وبلاگ خود را طی 10 مرحله به رشد برسانیم».


قول‌های بلندپروازانه بدهید و آن‌ها را محقق کنید

بهترین عنوان‌ها آن‌هایی هستند که نوید انجام کاری ارزشمند را می‌دهند یا عواطف خواننده را تحریک می‌کنند. «چگونه از وبلاگ‌نویسی 1850000 دلار در سال کسب درآمد کنیم؟» این یک عنوان فوق‌العاده جذاب است که مژده بزرگی را به مخاطب می‌دهد. بزرگ‌ترین وبلاگ‌ها در سراسر دنیا با نوشتن عناوینی که قول‌های بزرگ و جذابی در آن‌ها نهفته است توانسته‌اند به بازدیدهای میلیونی دست پیدا کنند. نوشتن عنوان جذاب برای تولید محتوا یک امر حیاتی است که هرگز نباید آن را نادیده بگیرید.


چیزهای مفید به دیگران بیاموزید

انسان‌ها از یادگیری مهارت‌های جدید که زندگی آن‌ها را آسان‌تر می‌کند، لذت می‌برند؛ بنابراین عنوان‌های جذابی که آموزشی در خود برای افراد دارند می‌توانند معجزه کنند. عناوینی مانند «راهنمای مبتدیان» و «راهنمای قدم‌به‌قدم» تعداد بازدیدهای شما را به‌سرعت افزایش خواهد داد.


ما رازها، ایده‌ها، دلایل و حقایق را ترجیح می‌دهیم

در تیترهای خود از رازها و ایده‌های مختلف استفاده کنید که با آن می‌توانید به شکل حیرت‌انگیزی مخاطبین را به صفحه خود جذب و در آن نگه دارید. انسان‌ها معمولا از موارد رازآلود و معماگونه به شدت استقبال می‌کنند. همچنین مخاطبین صفحاتی را می‌پسندند و آن‌ها را دنبال می‌کنند که عنوان‌های آن‌ها به‌وضوح و روشنی دلایل و حقایقی که به دنبال آن هستند را جمع‌آوری کرده‌‌اند.


یک احساس ضرورت در مخاطب ایجاد کنید

برای اینکه محتوای شما مطالعه شود، لازم است مخاطب احساس کند به مطلب شما نیاز دارد. برای ایجاد حس ضرورت در خواننده، کافی است از کلمات امروز، اکنون و دیگر کلمات این‌چنینی استفاده کنید. «7 راه برای رشد وبلاگ شما در ۱۴۰۰» بسیار جذاب‌تر از «7 راه برای رشد وبلاگ» است. همچنین شما می‌توانید این حس نیاز را با القای ناآگاهی نیز ایجاد کنید. به‌عنوان‌مثال «10 اشتباهی که نمی‌خواهید هنگام راه‌اندازی وبلاگ مرتکب شوید» می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در مخاطب شما ایجاد کرده و بازدیدهای بیشتری را برایتان به همراه داشته باشد.


از تقلید بپرهیزید

متاسفانه در نوشتن مقالات همگی از یک‌سری اصول پیروی می‌کنند. این کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد و شما را از رسیدن به هدفتان گمراه کند. نوشتن دقیقا مانند بازاریابی است. زمانی که همه از یک روش برای تبلیغات استفاده می‌کنند و خلاقیت را نادیده می‌گیرند، آن تبلیغ تاثیر خود را ازدست‌داده و نتایج رضایت‌بخشی نخواهند داشت. هرگز فراموش نکنید که نه‌تنها در نوشتن عنوان جذاب برای تولید محتوا بلکه در تمامی موارد در زندگی امروزی، خلاقیت و داشتن ایده‌های جدید حرف اول را می‌زنند و با خلاقیت می‌توانید در مسیر خود بدرخشید و حتی تبدیل به یک برند جهانی شوید.

اصول تیتر نویسی برای متن

خاص باشید

اشباع بازاریابی محتوا به این معنی است که شاهد سرفصل‌های بسیار مشابه به یکدیگر هستیم. نمی‌دانم چند راهنمای وبلاگ‌نویسی یا نکات برتر برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی تا به امروز در دنیا نوشته شده است. اما مطمئنا آن‌قدر زیاد است که برای خواندن همه آن‌ها باید سال‌ها زمان صرف کرد. راه قطع و جداشدن از تکرارهای موجود، خاص بودن است. سبک خود را پیدا کنید و مدام در حال به‌روز شدن باشید تا بتوانید نوشتن عنوان جذاب برای تولید محتوای خود را به بهترین نحو ممکن به انجام برسانید.


عنوان‌های مرتبط بنویسید

صرف‌نظر از کوتاه بودن عنوان‌ها، باید آن را از متن خود خارج کنید. بدین معنی که مخاطب با خواندن عنوان بفهمد که با خواندن مقاله چه اطلاعاتی قرار است به دست بیاورد. شاید در ظاهر یک نکته بدیهی باشد، اما تا به امروز با عنوان‌های بسیاری روبرو شده‌ام که با اطلاعات مقاله و محتوا همخوانی نداشته‌اند؛ بنابراین این نکته‌ی بدیهی را جدی بگیرید و به آن پایبند باشید.


تا جایی که ممکن است کلمات کمتری انتخاب کنید

سادگی در محتوانویسی نیز جایگاه خاص خود را دارد. نوشتن عنوان جذاب برای تولید محتوا چندان دشوار نیست، اما تکنیک‌های خاصی نیز دارد. توجه داشته باشید که گوگل حداقل 70 کاراکتر را برای عناوین شما در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. اجازه ندهید این محدودیت‌ها بر نوشتن عناوین شما حاکم شوند، اما دقت داشته باشید که اگر عنوان شما بیش از 70 کاراکتر باشد، کار قدری پیچیده است.


چه چیزی برای من وجود دارد

زمانی که عنوانی می‌نویسید از خود بپرسید، اگر این عنوان را می‌دیدید، روی آن کلیک می‌کردید؟ در غیر این صورت چه چیزی باعث می‌شود تا روی آن کلیک کنید؟ نقاط ضعف و قوت عنوانی که نوشتید را پیدا کنید و آن چیزی را که خواننده به دنبال آن است در محتوای خود بگنجانید. سعی کنید احساسات مخاطبین را بیشتر و بهتر با عناوین خود درگیر کنید.


از صفت‌های جالب استفاده کنید

«6 نکته اساسی» بهتر از «6 نکته» است یا «حقایق شگفت‌انگیز» تاثیر بیشتری نسبت به «واقعیت‌ها» دارد. از صفت‌های جالب برای اضافه‌کردن احساسات به‌عنوان اصلی خود استفاده کنید و از تاثیر آن در میزان بازدید خود حیرت‌زده شوید. اما مواظب باشید در دام عنوان‌های زرد نیفتید!


کلمات کلیدی درستی را انتخاب کنید

تلاش کنید متوجه شوید مخاطب دقیقا به دنبال چه چیزی است! با استفاده از نرم‌افزار‌های موجود، کلمات کلیدی را جست‌وجو کنید. دریابید که مخاطب چه کلماتی استفاده می‌کند و چه کلماتی می‌تواند جایگزین آن شود. نرخ جست‌وجو و کلیک هرکدام به شما سرنخ‌های بیشتری می‌دهد که کجا از آن‌ها استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

یک مخاطب با دیدن عنوان انتخاب می‌کند که یک مطلب ارزش خوانده شدن را دارد یا خیر. سرتیترها یا زیرعناوین همان چیزیست که به مخاطب چشم می‌دوزد و او را به خواندن کل متن ترغیب می‌کند! نوشتن عنوان را هرگز دست کم نگیرید و به عنوان آهنربای جذب مخاطب به آن نگاه کنید.

بال‌های خیال خودتان را با تکنیک‌های نوشتن نبندید! اجازه دهید خیال و خلاقیت شما در میان واژه‌ها برقصد و چشم مخاطبان را به خود جلب کند! هیچ چیزی به اندازه‌ی خلاقیت جذاب نیست و جذب مخاطب واقعی به کمک خلاقیت ممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تقویم محتوایی مناسبت های فروردین

تقویم محتوای فروردین: یک شروع قوی

مطلب بعدی
استراتژی توییتر

استراتژی برنده در توییتر: از چیستی و چرایی تا تکنیک‌های موثر!

مطلب مرتبط