آیا حذف کردن یک کانال انتشار محتوا تاثیر منفی روی رشد محتوا دارد؟

کانال‌های انتشار محتوا

باتوجه‌به اینکه صاحبان کسب‌وکار از کانال انتشار محتوا برای فروش بیشتر استفاده می‌کنند، به نظر می‌­رسد داشتن کانال‌­های متعدد به معنی کسب سود بیشتر است، اما در واقعیت فقط با صرف وقت و هزینه­‌ی بیشتر همراه است. این صاحبان کسب‌وکار گاهی از خود می‌­پرسند آیا حذف کردن یک کانال انتشار محتوا تاثیر منفی روی رشد محتوا می‌گذارد؟ آیا حذف این کانال‌­ها در روند تبلیغ و فروش آن­ها تاثیر منفی دارد؟

برای یافتن پاسخ لازم است به بررسی نقطه نظر­های موافق و مخالف پرداخت.



منشا پیدایش تفکرِ کانال بیشتر، سود بیشتر

در ایامی نه‌چندان دور صاحبان مشاغل برای فروش کالا­های خود مجبور به استفاده از تبلیغات رو‌در‌رو بودند. آن­ها برای معرفی کالا­های خود با تک‌تک خریداران دیدار و با این شیوه­‌ی گران و وقت­‌گیر اقدام به فروش می‌کردند. پس از گذشت زمانی، فروشندگان موفق­‌تر از خریداران دعوت می‌کردند تا برای معرفی و خرید کالا­های آن­ها در مکانی جمع شوند. فروشنده در همان جا اقدام به فروش کالای خود می‌کرد.

اکنون با وجود اینترنت، صاحبان کسب‌وکار­ها کافی است در هر کانال انتشار محتوا که مایل هستند، کالا و خدمات خود را به تمام مخاطبان و مشتاقان در سراسر جهان معرفی کنند و از طریق شبکه‌های اجتماعی به سود سرشاری دست یابند. به عبارتی با یک حساب دو دو تا چهارتا، این بازرگانان تشنه‌­ی موفقیت، به این نتیجه رسیدند که هر چه تعداد کانال­‌های انتشار بیشتر باشد، سود بیشتری عاید آن­ها خواهد شد. اگر‌چه همیشه بیشتر می‌خواهیم و فکر می­‌کنیم بیشتر، بهتر است، اما باید بپذیریم بیشتر همیشه، برای همه، بهتر نخواهد بود.


نظر استراتژیست‌های بازاریابی دیجیتال چیست؟

برای ورود به بازاریابی حرفه‌ای، همان‌طور که قبلا اشاره شد، اول باید بپذیرید که همیشه بیشترین، لزوما بهترین نیست. به عبارتی در ابتدا باید این سوال را از خود بپرسید که بهترین برای شما چیست؟


از کانال انتشار برای تبلیغات محتوای اولیه استفاده کنید

اگر دانش لازم را برای ارائه­‌ی محتوای مناسب در کانال انتشار محتوای مناسب ندارید، کافی است تولید محتوا را به‌عنوان ابزارفروش در نظر بگیرید. به عبارتی با خودتان تکرار کنید که محتوای شما صرفا برای ترغیب مخاطب به خرید از شماست، پس دلیلی ندارد که در همه­‌ی کانال­‌های شبکه­‌های اجتماعی از محتواهای بی‌مایه و متنوع استفاده کنید. پس یک محتوای جامع و کامل را در تمامی کانال­‌ها منتشر کنید و در انتهای مطالب آن از کاربران بخواهید که حتما از وب­‌سایت شما بازدید کنند.

از آنجا که سایر پلتفرم­‌ها فضای چندان مناسبی برای معرفی کامل ندارند، شما با این ترفند به‌جای تولید محتوای بیشتر در کانال­‌های زیادتر که تاثیر منفی بر رشد محتوا و نرخ بازدید محتوا دارد، فقط از کانال­ها برای تبلیغ و رشد محتوای اولیه در وب­‌سایت، استفاده می‌­کنید.

از کدام کانال انتشار برای تبلیغات محتوا استفاده کنیم؟

برای هر کانال انتشار محتوا، محتوای مناسب آن را تهیه کنید

اگر از آن دسته بازاریابانی هستید که مجبور به استفاده از چندین کانال انتشار محتوا و پلتفرم هستید، بهتر این است که به دو موضوع ازدست‌رفتن محتوا و ازدست‌رفتن مخاطب، بیشتر بیندیشید و از این نکته غافل نشوید که در شبکه‌­های اجتماعی هر چه دسترسی‌مان به مخاطبان بالقوه بیشتر باشد، میزان سهم ما در کنترل آن­ها کم‌تر خواهد بود و برعکس هر چه کنترل ما در این فضا برای جذب مخاطب بیشتر باشد، میزان دسترسی سخت­‌تر می‌شود.

باتوجه‌به آنچه گفته شد، ما برای ارائه‌­ی محتوای خود به مخاطبین گریزپا، باید به آن­ها دسترسی داشته باشیم. این مهم است که بفهمیم کدام پلتفرم این فرصت طلایی را در اختیارمان قرار می‌­دهد و بی‌شک با انتخاب کانال ارتباطی موثر، مخاطب احتمالی­‌ که اکنون به خریدار واقعی تبدیل شده، به سمت آنچه او نیاز دارد و ما در دست داریم، هدایت کنیم.

خیلی خوب است که قبل از شروع تولید محتوا یا انتخاب کانال انتشار آن برای سوالات زیر که باید از خود بپرسید، پاسخی شایسته داشته باشید:

  • ابتدا گروه هدف را شناسایی کنید. منظور از گروه هدف مخاطبان بی‌انگیزه­ای هستند که ممکن است به خریداران واقعی تبدیل شوند. پس از شناسایی باید بدانید این گروه را در کدام پلتفرم می‌­توانید راحت­تر پیدا کنید؟
  • محتوای تولید شده توسط شما در کدام پلتفرم­‌ها راحت­تر دیده می­‌شود؟ آیا این پلتفرم­‌ها با پلتفرم‌­های گروه هدف یکی هستند؟
  • آیا می‌­توانید قدرت مناسبی در مدیریت مخاطبانتان در پلتفرم انتخاب شده، داشته باشید؟
  • مخاطب جذب شده در پلتفرم تا چه اندازه برای کسب‌وکار شما ارزشمند است؟ آیا می­‌توانید روی خریدار واقعی شدن او حساب باز کنید؟

در صورت رضایت‌مندی از پاسخ پرسش‌­های فوق که البته دو پرسش آخر مهم‌­تر از بقیه به نظر می­‌رسند، دست به تولید محتوا در کانال انتشار محتوای مناسب بزنید.

محتوای مناسب کانال‌های انتشار

مبحث جالب تولید و توزیع محتوا

در تولید محتوا به نکات زیر توجه کنید:

  • در تولید محتوا باید مطالب اولیه­‌ی ‌وب‌سایت شما کامل باشد. فکری به حال صفحات درباره­‌ی ما، تماس با ما، قوانین و مقررات، توضیحات محصول و صفحات مهم اول ‌وب‌سایت کنید.
  • روی سئو کار کنید. مخاطب باید اول به سایت شما جذب شود و به‌محض ورود به ‌وب‌سایت بتواند به شما اعتماد کند.
  • از اول فقط به تبلیغات فکر نکنید.

در بحث توزیع و انتشار محتوا کار سنگین­‌تر است. در فضای دیجیتال معمولا کانال­‌های توزیع محتوا در مدت بسیار کوتاه و به‌سرعت عوض می­‌شوند.

چندی پیش فقط ‌وب‌سایت و یاهو بودند. سپس گوگل و ایمیل آمدند. طولی نکشید که شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، توییتر و… هم پا به صحنه گذاشتند. مخاطب­‌ها پخش شدند و دسترسی به آن­ها سخت شد. پیام‌رسان­‌ها با ابزار­های نو آمدند. یاهو مسنجر حذف و شبکه‌های بیشتر مانند لینکدین، وایبر و… سروکله‌شان پیدا شد. در مدت‌زمان کوتاهی لاین، تلگرام، واتس‌اپ و.. از راه رسیدند و لاین و وایبر و.. حذف شدند.

از چه کانالی برای انتشار محتوا استفاده کنیم

اما در نهایت چه باید کرد؟ آیا کانال‌های انتشار متعدد برای کسب‌وکار ما مناسب است؟

اکنون تمرکز قبل وجود ندارد. انتخاب کانال و پلتفرم مناسب مشکل است. چاره‌­ای نداریم که روش آزمون و خطا را در انتخاب کانال انتشار محتوا­ی مناسب پیش بگیریم، یعنی ابتدا انتخاب تمرینی یک کانال را داشته باشیم، سپس بهترین انتخاب تمرینی و دست آخر به انتخاب استاندارد برسیم، تا بتوانیم استراتژی‌­های توزیع محتوای مناسب را در پیش بگیریم.

باید اعتراف کرد، در حوزه توزیع محتوا، مدل­‌هایی که بتوانیم به آنها اتکا کنیم انگشت‌شمار‌ند، در‌حالی‌که بازار بسیار بزرگ است و همه ما از خود می­‌پرسیم «سود این بازار، به وسعت دنیای ما، به چه کسی تعلق می گیرد؟»

اگر از من می­‌شنوید هیچگاه بدون مطالعه و با عجله در کار­هایی به این وسعت، بدون مشاوران کار‌‌کشته وارد نشوید و حتما برای انتخاب محتوا و انتخاب پلتفرم‌­های مناسب کسب‌و‌کارتان از تجربیات مشاورین کسب‌و‌کار و بازاریابان موفق در حوزه­‌ی دیجیتال و شبکه­‌های مجازی بهره بگیرید.


یک کانال و یک محتوا

بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ نقطه شروع کوچکی داشتند و یک نوع محتوای ثابت تولید می‌کردند و تنها از یک طریق کار خود را پروموت می‌کردند. مانند:

  • فایننشال تایمز – روزنامه چاپ شده
  • Fortune – مجله چاپ شده
  • TED Talks – رویدادهای حضوری
  • ESPN — برنامه‌های تلویزیونی
  • هافینگتون پست — مجله آنلاین
  • Joe Rogan Experience – پادکست
  • PewDiePie – ویدئوهای YouTube

با اینکه در دوران فرمانروایی محتوا بر دنیای تبلیغات هستیم، همچنان نمونه‌های موفق زیادی وجود دارند که تنها بر یک کانال تمرکز کردند. اگر می‌خواهید آمازون شوید باید بدانید که آمازون نیز ۳ سال ابتدای کار خود را فقط کتاب می‌فروخت و در نمونه‌های داخلی، دیجی‌کالا نیز فقط نقد و بررسی کالای دیجیتال بود.

نکته‌ی مهم در انتشار محتوا این است که، فرقی نمی‌کند در چند کانال مختلف منتشر می‌کنید تا زمانی که پایداری داشته باشید و یک نوع محتوا را تهیه و پخش کنید، موفقیت از شما دور نیست. دو نمونه از افرادی که از این روش استفاده کردند آن ریردن (Ann Reardon) و فلیپ وارنر (Philip Werner) بودند.

  • آن ریردن، با وجود تازه‌کار بودن از روش بزرگان این حرفه استفاده کرد و کتاب خود با نام «چطوری بپزم؟» را به طور مداوم در یوتیوب منتشر کرد و بسیار موفق شد.
  • فیلیپ وارنر از «com» نیز برای شروع هر روز یک پست بلاگ شامل تصویر و عکس تهیه می‌کرد و روی سایت وردپرسی خود به صورت روزانه منتشر می‌کرد.

کلام آخر

توصیه‌­های زیر به شما کمک می‌­کند تا در این زمینه موفق‌­تر عمل کنید:

  • بازاریاب‌هایی که در زمینه­‌ی رشد محتوا در کانال انتشار محتوا بسیار موفق هستند، معمولا روی کانال­‌های پلتفرم کم‌تر‌ی متمرکز عمل می­‌کنند. این گروه معتقد هستند با تمرکز بیشتر بر یک محتوای عالی، کیفیت بالا‌­تر را هرگز فدای کمیت نخواهند کرد.
  • بازاریاب‌های تازه‌کار معمولا با افزایش سریع و بی­‌حساب و کتاب محتوا در ابتدا­ی کار خود در شبکه‌های اجتماعی با تاثیر منفی بر رشد محتوا، خود را در معرض خطر جدی قرار می­‌دهند. هرچند استثناهایی نیز وجود دارند.
  • تجربه نشان داده است که از بین بردن کانال‌­های کم‌اهمیت‌­تر در مقایسه با افزایش کانال­‌ها، بیشتر باعث افزایش نرخ بازدید محتوا می­‌شود. توصیه می‌­شود به‌جای اضافه کردن کانال­‌های بیشتر، کانال­‌های غیر‌ضروری را پاک کنید و بی­‌جهت سر خودتان را شلوغ نکنید.
  • هر چه سریع­‌تر با یک بررسی محتوایی جامع در هر کانال انتشار محتوا، کانال­‌های مناسب را پیدا و تولید محتوا در کانال­‌های نا­مناسب را متوقف کنید. ترجیح کیفیت به کمیت سبب رشد محتوا و افزایش نرخ بازدید آن خواهد شد.
  • قبل از اقدام به هر کاری، مشورت را اولین اصل آن قرار دهید و در هر زمینه­‌ای به‌خصوص فعالیت در فضای مجازی از مشاورین مجرب کمک بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تولید محتوای متمرکز

محتوای متمرکز؛ چطور محتوا را به حاشیه نکشیم؟

مطلب بعدی
اشتباه های بزرگ در بازاریابی دیجیتال

5 اشتباه بزرگ در بازاریابی دیجیتال که نمی‌خواهید مرتکب شوید

مطلب مرتبط