تکنیک های کپی رایتینگ که بر سئو اثر می‌گذارند

تکنیک های کپی رایتینگ و سئو

بسیاری از افراد در دام این اشتباه می‌افتند که کپی رایتینگ و بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO) را از یکدیگر جدا می‌دانند. فراموش نکنید که کپی‌رایتینگ، نوشتن برای مخاطب است و تمام اقدامات آن به منظور ترغیب کاربر به انجام اقداماتی خاص صورت می‌گیرد. این در حالی است که سئو برای دیده شدن نوشته‌های شما توسط موتور جستجو و در نهایت خوانده شدن توسط کاربران است. بنابراین تکنیک های کپی رایتینگ و سئو با هم کار می‌کنند و یکدیگر را نیز کامل می‌کنند. در ادامه‌ی این مطلب خواهید دید که چطور هنگام استفاده از تکنیک کپی رایتینگ برای سایت خود، اصول سئو را نیز رعایت کنید.



پیش از هرچیزی، برای کاربر بنویسید

وقتی به سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو فکر می‌کنیم، ناخودآگاه تحقیقات کلمه کلیدی و طول محتوا را به یاد می‌آوریم. این در حالی است که الگوریتم‌های موتور جستجو تکامل یافته‌اند و بیشتر به اعتبار محتوای شما اهمیت می‌دهند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که مردم به محتوای شما اعتماد دارند یا نه. اما چطور می‌توان این اعتبار را به‌دست آورد؟ با تمرکز بر مخاطبان خود.

این روش، خوانایی محتوای شما را افزایش می‌دهد و آن را طبیعی‌تر و جذاب‌تر می‌کند. بنابراین می‌توانید محتوایی تولید کنید که هم کاربران و هم موتورهای جستجو آن را دوست دارند. نوشتن محتوای مفید و کارآمد برای کاربر، یک تکنیک کپی رایتینگ است که باعث می‌شود افرادی بدون هدف تبلیغاتی به صفحات شما لینک دهند؛ چنین امری اعتبار صفحات شما را نزد موتور جستجو بالا می‌برد.

از سوی دیگر، در سال‌های اخیر موتورهای جستجو بسیار هوشمندتر از قبل عمل می‌کنند. بنابراین امروزه نتایج جستجو بسیار دقیق‌تر از گذشته نمایش داده می‌شود و ممکن است با جستجوی کلمه کلیدی «خرید تلفن همراه»، صفحاتی با کلمه کلیدی «خرید موبایل» نیز نمایش داده شود. با توجه به درک این ارتباط مفهومی توسط موتور جستجو، دیگر نیازی به استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی یا همان بمباران کلمه کلیدی نیست؛ حتی ممکن است با استفاده زیاد از کلمه کلیدی در یک صفحه، گوگل شما را مجازات کند. در مقاله کی‌ورد استفینگ به طور کامل این موضوع را توضیح داده‌ایم.

با وجود اینکه کلمه کلیدی هنوز اهمیت بالایی دارد، توجه به چگالی کلمه کلیدی در متن و توزیع طبیعی آن در سراسر صفحه برای راضی نگه داشتن مخاطبان و موتور جستجو امری ضروری است.

به تعداد کلمات محتوا توجه داشته باشید

تعداد کلمات یا همان طول محتوا برای مخاطبان شما اهمیت دارد و همین موضوع بیانگر این است که موتورهای جستجو نیز به آن توجه می‌کنند. تحقیقات انجمن بازاریابی امریکا نشان می‌دهد که محتواهای دارای 1200 تا 1500 کلمه به طور متوسط، برای بهینه‌سازی موتور جستجو عملکرد بهتری دارند. همچنین کارشناسان این حوزه معتقدند که می‌توانید 1500 کلمه را به عنوان حداقلی برای شروع در نظر بگیرید و به فکر خلق محتواهایی طولانی‌تر باشید.

در هر حال دانستن این موضوع اهمیت دارد که چرا تعداد کلمات بر سئو تاثیر می‌گذارد. گوگل اعلام کرده است که از تعداد کلمات موجود در یک صفحه به عنوان عاملی برای رتبه‌بندی استفاده نمی‌کند؛ با این حال، طول محتوا می‌تواند از طریق فاکتورهای دیگری سئو را تحت تاثیر قرار دهد:

  • گنجاندن کلمات کلیدی، زیرعنوان‌ها و تصاویر بیشتر در صفحه برای کراول (Crawl) ربات‌های موتور جستجو
  • افزایش زمانی که کاربران در سایت شما می‌مانند که به موتورهای جستجو اعتبار صفحه را نشان می‌دهد
  • ارائه ارزش بیشتر به مخاطبان، به این معنی که محتوای شما بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود و لینک‌های بیشتری دریافت می‌کند

با این اوصاف، همیشه کاربران را در ذهن داشته باشید. محتواهای طولانی‌تر برای صفحات وبلاگ ممکن است عملکرد بهتری داشته باشند اما برای صفحه اصلی یا صفحه «درباره ما» باید به روش متفاوت‌تری عمل کرد. به خاطر داشته باشید که صفحاتی با تعداد کلمات بالا، به این دلیل ارزشمند هستند که اطلاعات مفید بیشتری را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند؛ بنابراین نیازی نیست که برای همه صفحات محتواهای صرفا طولانی اما غیرضروری تولید کنید.

برای خوانایی هر چه بهتر، محتوا را به بخش‌های کوتاه تقسیم کنید

با استفاده از این روش‌ها، محتوای خود را به بخش‌های کوچک‌تر بشکنید تا برای مخاطب خواناتر باشد:

  • استفاده از زیرعنوان‌ها
  • نوشتن بندهای کوتاه
  • قرار دادن تصاویر مرتبط بین پاراگراف‌ها
  • پررنگ یا مورب نوشتن بعضی قسمت‌های متن برای برجسته‌سازی نکات مهم
  • استفاده از فهرست‌های شماره‌گذاری شده یا مورد به مورد در صفحه

ساده‌سازی مطالب برای خواننده‌ها، یکی از تکنیک های کپی رایتینگ است که به افزایش طبیعی بک‌لینک‌ها و اعتبار صفحه کمک می‌کند. با این حال، برخی از این پیشنهادات برای موتورهای جستجو نیز جذاب است.

به عنوان مثال، موتورهای جستجو به تگ‌های هدینگ توجه نشان می‌دهند تا با کمک آن‌ها سلسله مراتب محتوای شما را درک کنند. همچنین با بررسی هدینگ‌ها، بخش‌های مهم محتوا را تشخیص می‌دهند. در یک صفحه، عنوان اصلی تگ H1 را دریافت می‌کند و برای عنوان‌ها و زیرعنوان‌های فرعی به ترتیب تگ‌های H2، H3 و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این سلسله مراتب و گنجاندن کلمات کلیدی در عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها، یکی از تکنیک های کپی رایتینگ است که به موتورهای جستجو در فهرست‌بندی هرچه بهتر سایت شما کمک می‌کند.

علاوه بر این، تصاویر نیز به بهبود سئو کمک می‌کنند. استفاده از برچسب‌ها، زیرنویس‌ها و متن‌های جایگزین برای تصاویر باعث می‌شود موتور جستجو بهتر محتوای صفحه شما را ایندکس کند. همچنین خود تصاویر در موتورهای جستجو رتبه‌بندی می‌شوند و در قسمت جستجوی تصویری نیز قابل نمایش هستند.

از افراد تاثیرگذار، نقل قول بیاورید

 نقل قول از افراد تاثیرگذار، از تکنیک های کپی رایتینگی است که نه تنها بر روی افزایش کیفیت محتوای تولید شده اثر دارد، بلکه یک استراتژی سئو موثر نیز محسوب می‌شود. وقتی نقل قولی را در محتوای خود می‌گنجانید، می‌توانید به منبع آن سخن لینک بدهید. این لینک‌های خارجی، به عنوان شاخصی برای تعیین مرتبط بودن و کیفیت محتوا عمل می‌کنند. به‌علاوه، لینک‌سازی می‌تواند توجه سایت منبع را نیز به محتوای شما جلب کند؛ این کار باعث افزایش تعامل و ایجاد انگیزه در لینک‌دهی به محتوای شما می‌شود.

به عنوان یک امتیاز، می‌توانید با استفاده از این تکنیک کپی‌رایتینگ با افراد تاثیرگذار ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها اطلاع دهید که در محتوای شما نقل قولشان قرار گرفته است. ممکن است برخی از این افراد محتوای شما را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند تا میزان بازدیدتان بیشتر شود.

برای محتوای خود، یک فراخوان عمل جذاب در نظر بگیرید

به خاطر داشته باشید شما تنها کسی نیستید که می‌تواند سئو سایتتان را بهبود دهد؛ خوانندگان مطالب نیز می‌توانند برای افزایش رتبه شما اقدام کنند. اما چگونه می‌توان مخاطب را به چنین کاری ترغیب کرد؟ یک فراخوان اقدام جذاب و موثر را در محتوای خود بگنجانید. دو مسیر اصلی برای این کار وجود دارد:

درخواست از خوانندگان برای به اشتراک گذاشتن مطالب شما در شبکه‌های اجتماعی

اگرچه گوگل از اشتراک‌گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی استفاده نمی‌کند، اما این اشتراک‌گذاری‌ها همچنان اهمیت دارند. هرچه مطالب شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود، می‌توانید به افراد بیشتری در سراسر فضای وب دسترسی پیدا کنید. که این موضوع باعث ایجاد بک‌لینک‌های طبیعی بیشتری می‌شود.

تکنیک های کپی رایتینگ موثر بر سئو

هنگام راه‌اندازی وبلاگ خود می‌توانید با استفاده از دکمه‌های اشتراک‌گذاری، مخاطبان را به این کار تشویق کنید. با این حال به طور مستقیم نیز می‌توانید از مخاطبان خود درخواست تعامل در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشید.

تشویق کاربران برای ارسال نظر

نیل پتل، متخصص بازاریابی می‌گوید که پاسخ دادن به نظرات ارسال شده در وبلاگ ارزشمند است و برای بهبود سئو نیز مزایایی به‌دنبال دارد. هرچه نظرات بیشتری در مورد پست‌های وبلاگ خود داشته باشید، متن بیشتری نیز در صفحه دارید. بنابراین برای کلمات کلیدی بلند نیز رتبه بالایی کسب می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم محتوای خود را با یک سوال قابل تامل به پایان برسانید و مخاطبان را به ارسال پاسخ در قسمت نظرات تشویق کنید.

سخن پایانی

نوشتن یک محتوا برای پست بلاگ مانند خلق یک اثر هنری است و نباید آن را به مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها و چارچوب‌ها خلاصه و محدود کرد. الگوریتم‌های سئو روز به روز در حال نزدیک‌تر شدن به انسان‌ها و نحوه‌ی مواجه‌ی آنها با متن هستند. برای اینکه ترافیک سایت خود را بهتر کنید کافیست شما نیز مخاطبان خود را بشناسید. شما به کمک تکنیک های کپی رایتینگ اثربخش نه تنها سئوی سایت خود را بهبود می‌دهید بلکه مخاطبان و خوانندگان بیشتری را جذب و همچنین حفظ می‌کنید.

نویسش با کمک تیم بزرگی از متخصصان محتوا به یاری کسب‌وکار شما می‌آید تا محتوای با کیفیتی داشته باشید. تنها با یک کلیک محتوای مورد نیاز کسب‌وکار خود را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
فهرست کلمات قدرتمند

جادوی کلمات! فهرست کلمات قدرتمند

مطلب بعدی
تولید محتوا در موسسه خیریه ی گابریک

اهمیت تولید محتوا در موسسه گابریک در راستای خدمت‌رسانی به بیماران

مطلب مرتبط