توضیحات متا و متا تگ چگونه به ارتقای رتبه در موتورهای جستجو منجر می‌شوند؟

توضیحات متا و متا تگ ها

خیلی بعید است که تا به حال درگیر فضای تولید محتوا باشید و عنوان متا تگ و توضیحات متا به گوش‌تان نخورده باشد. بازاریابی محتوایی از SEO مستقل نیست و طبعا آشنایی با مفاهیم و اصلاحات تولید محتوا و به‌طور کلی‌تر، برنامه بازاریابی محتوایی ممکن چند هدف مختلف را در دستور کار داشته باشد که بی‌شک، رشد و ارتقای جایگاه در موتورهای جست‌وجو یکی از مهمترین آن‌هاست. به همین دلیل است که بسیاری از مشتریان ما در نویسش، هنگام ثبت سفارش تولید محتوا بر این نکته تاکید می‌کنند که اصول SEO یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو در نوشته رعایت شده باشد.

اما این اصول شامل چه مواردی می‌شوند؟‌ نویسنده باید چه المان‌هایی را در نوشته‌ی خود اعمال و چه اصولی را رعایت کند تا مطابق با استانداردهای گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو باشد؟

توضیحات متا (Meta Description)، یکی از چند عامل کلیدی در این حوزه است که در ادامه با این ماهیت، کارکردها و نحوه‌ی تنظیم آن آشنا خواهیم شد.


انواع متا تگ‌ها

متا تگ و توضیحات متا

موتورهای جستجو با استفاده از هوش مصنوعی خود می‌توانند حدس بزنند که هر صفحه حاوی چه موضوع و چه گونه‌ای از محتواست، اما بهتر آن است که به‌طور مشخص و دقیق این موضوعات را در اختیار موتورهای جستجو قرار بدهیم تا هم از خطاهای احتمالی جلوگیری شود و هم بر اساس آنچه در نظر ماست، مورد بررسی و رتبه‌بندی قرار گیریم. تعریف ماهیت و مضمون هر صفحه در وب توسط متا تگ‌ها صورت می‌گیرد.

اصلی‌ترین متا تگ هایی که باید نسبت به تعیین دقیق آن دقت کنید شامل تگ عنوان (Title tag) و توضیحات متا (Meta Description) هستند.

هر دو نوع متا تگ برای بهینه کردن کارآمدی موتورهای جستجو باید ارائه شوند. متا تگ‌ها در نوشته قابل رویت نیستند و در HTML وجود دارند.


تگ عنوان

تگ <head> حیاتی‌ترین عنصر برای بهینه‌سازی محتوا در موتور جستجو (SEO) است. این بخش در نتایج گوگل به‌ صورت لینک آبی‌رنگ نمایش داده می‌شود:

متا تگ عنوان اصلی‌ترین عامل در نماشی بهینه در موتورهای جستجوست

این بخش در کد HTML و در قسمت (<head>) قرار می‌گیرد و گونه‌ (element type) اختصاصی خودش را دارد:

<title>Scripted: استخدام نویسنده برای بازاریابی محتوا </title>

این قسمت عموماً باید کمتر از ۶۰ کاراکتر داشته باشد و هیچ دو صفحه‌ای در یک دامنه نباید تگ <head> مشترک داشته باشند. به عبارت بهتر، بر روی وب‌سایت خود دو صفحه با یک نام ایجاد نکنید، چرا که این‌کار موجب سردرگمی موتورهای جست‌وجو و کاربران‌ خواهد شد.

از کدهای HTML سر در نمی‌آورید؟ نگران نباشید! این قسمت و قسمت‌ مربوط به توضیحات متا که در ادامه توضیح خواهیم داد، عموما توسط سیستم‌های مدیریت محتوا تنظیم می‌شود و شما کاری با قسمت برنامه‌نویسی نخواهید داشت.

پیشنهاد حرفه‌ای: تگ عنوان را همچون یک متن تبلیغاتی در نظر بگیرید. گوگل میزان کلیک‌ دریافتی نتیجه‌ی جستجوی شما را در الگوریتم دسته‌بندی خود در نظر می‌گیرد. بنابراین اگر عنوان شما گیرا باشد و باعث شود کاربران بیشتری روی آن کلیک کنند، رتبه‌ و جایگاه بالاتری پیدا خواهد کرد. برای بهبود این جایگاه، سعی کنید بهترین عنوان را برای نوشته خود انتخاب کنید.


توضیحات متا

توضیحات متا عبارتی است که محتوای صفحه را به‌صورت خلاصه بیان می‌کند. توضیحات متا در صفحه نتایج جستجو به صورت متن کوتاهی زیر آدرس سایت نمایش داده می‌شود. توضیحات متا نیز در متن اصلی قابل مشاهده نیست و در ساختار HTML وجود دارد.

توضیحات متا در موتورهای جستجو چگونه نمایش داده می‌شوند؟

توضیحات متا به شما فرصت می‌دهد درباره‌ی هدف اصلی محتوای صفحه توضیح بدهید. همانند تگ <head> هیچ دو صفحه‌ای نباید توضیح متا مشترک داشته باشند. این بخش باید کمتر از ۱۶۰ کاراکتر داشته باشد و همین‌طور باید کلید واژه کانونی آن صفحه را در خود جای داده باشد.

این بخش در HTML به‌عنوان عنصر <meta> در <head> قرار می‌گیرد:

<meta name=”description” content=”استخدام نویسنده برای پوشش دادن وبلاگ و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی. مدیریت کلیه‌ی استراتژی بازاریابی محتوا با ابزار مناسب” />

تگ عنوان و توضیحات متا کمک می‌کنند تا موتورهای جستجو مطلب شما را برای موضوعی که به دنبال آن هستید شناسایی کنند. انواع دیگری از متا تگ‌ها نیز هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

تگ عنوان، باید آنقدر جذاب و مخاطب‌محور باشد که بتواند کلیک کاربر را تضمین کند و توضیحات متا باید چکیده و توضیحی کوتاه و خلاصه از محتوای صفحه و مطلب مورد نظر باشد. استفاده از کلمه‌ی کلیدی کانونی در هر دو متاتگ الزامی‌ است و کمک شایانی در بهبود رتبه‌ی محتوا در موتورهای جست‌وجو می‌کند.


متا تگ ها انواع مختلفی دارند که استفاده از تمامی آن‌ها می‌تواند خوانایی و دسترس‌پذیری صفحات مختلف سایت‌تان را ارتقا دهد. برای آشنایی با سایر متا تگ ها صفحه Meta Tags در سایت معتبر w3schools را بررسی کنید.

متا تگ در وردپرس

وردپرس یکی از بهترین و همسوترین پلتفرم‌های توزیع محتوا با اصول SEO است که بخش بزرگی از وب‌سایت‌های آنلاین از آن استفاده می‌کنند. از جمله محاسن وردپرس آن است که بخش بزرگی از کارهای مرتبط به SEO سایت شما را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. این به آن معناست که در صورت تامین محتوای حرفه‌ای، باقی امور توسط خود ورپرس انجام می‌شود و تقریبا نیاز به تنظیم دستی موارد فوق نیست.

اما اگر به توسعه و مدیریت کامل SEO وبسایت خود فکر می‌کنید، از افزونه‌ی Yoast SEO غافل نشوید. Yoast یکی از کامل‌ترین افزونه‌های ورپرس برای مدیریت SEO است که امکان مدیریت و نظارت کامل بر بخش‌های مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهد.

راهنمای نصب افزونه یوست بر وردپرس
راهنمای استفاده از افزونه یوست بر وردپرس


چطور یک پست وبلاگی را با استفاده از Yoast SEO‌ بررسی کنیم؟

وقتی یک صفحه یا پست را روی وردپرسی که Yoast SEO روی آن نصب و فعال شده ویرایش می‌کنید، زیر پیام‌های ویرایش متن، پیام‌های Yoast SEO را می‌بینید.

روی تب کلمات‌ کلیدی، پیش‌نمایش مختصری می‌بینید از این‌که یک صفحه یا پست‌ در نتایج جستجو چطور به‌ نظر می‌آید.

افزونه Yoast

از این خصوصیت برای تصمیم گرفتن راجع به این‌که عنوان‌تان زیادی کوتاه یا بلند است و اینکه آیا توضیحات متای شما در صفحه نتایج جستجو، معنی‌دار و مفید به‌ نظر می‌رسد استفاده کنید. این کارها همان‌قدر که اثربخشی محتوای شما را بهتر می‌کند به بهتر شدن رتبه‌ی نتایج جستجو نیز کمک می‌کنند.

کلمه‌ی کلیدی هدف‌تان را در بخش کلمات کلیدی کانونی (Focus keyword) وارد کنید تا تحلیلی مربوط به بهینه‌سازی محتوایتان برای نتایج موتور جستجو را به‌ دست بیاورید. این بخش بررسی می‌کند که محتوای شما بهترین روال را برای بهینه‌سازی موتور جستجو داشته باشد.

مواردی مانند داشتن تصویری با تگ Alt که شامل کلمه‌ی کلیدی باشد، نوشتن توضیحات متا به‌طوری که شامل کلمه‌ی کلیدی باشد، طول مناسبی داشته باشد، از عنوان فرعی استفاده کرده باشد و غیره. افزونه Yoast این جنبه‌ها را فهرست می‌کند و محتوایتان را بر اساس هرکدام درجه‌بندی می‌کند.

جهت بهینه‌سازی محتوا، هر کدام از مشکلات که با نقطه‌های قرمز و نارنجی نشان‌گذاری شده‌اند را یک‌ به‌ یک مورد بررسی قرار دهید. سپس، در تب محتوای افزونه‌ی Yoast SEO خوانایی آنالیز را بررسی کنید و مشکلاتی که با نقاط قرمز و نارنجی نشان‌گذاری شده‌اند را برطرف کنید.


نوشتن توضیحات متا در عمل

امیدواریم که با خواندن این مطلب با کارکردهای متادیتا و توضیحات متا آشنا شده باشد. در صورتیکه می‌خواهید چند توصیه‌ی کاربردی برای نوشتن توضیحات متا دریافت کنید، این مقاله را از دست ندهید.

پس از اینکه برنامه بازاریابی محتوایی خود را تدوین کردید و استراتژی محتوا آماده شد، نوبت به مراحل اجرایی می‌رسد. یکی از نکاتی که هنگام تولید انتشار محتوا لازم است به آن توجه شود، استفاده از متا تگ‌ها است. پیشنهاد می‌کنیم سری به وبلاگ خود بزنید و مطالبی را که تا کنون منتشر کرده‌اید، با استفاده از افزونه Yoast بررسی کنید. خواهید دید که با چند تغییر ساده می‌توانید جایگاه بهتری در موتورهای جستجو به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
افزایش فروش با محتوا

افزایش فروش با بازاریابی محتوا: چرا و چگونه؟

مطلب بعدی
bounce-rate

Bounce Rate | نرخ ریزش

مطلب مرتبط