تقویم محتوای فروردین: یک شروع قوی

تقویم محتوایی مناسبت های فروردین

بعد از خانه‌تکانی محتوایی سایت و برنامه‌ریزی محتوایی که در تقویم محتوایی اسفند به آن اشاره کردیم، وقت آن است که یک‌سروگردن بالاتر از رقبا بایستد. برای این کار، لازم است بتوانید تحلیل و آنالیز رقبا را به‌خوبی انجام دهید. شناخت و آگاهی از نقاط ضعف و قدرت رقیب، آن‌چنان حائز اهمیت است که نه‌تنها در کسب‌وکارها بلکه در تیم‌های ورزشی نیز یک فرد مسئول آنالیز و بررسی آن است.



۵ قدم تا تحلیل رقبا به طور کامل

یک کسب‌وکار نیز مانند تیم فوتبال برای باقی‌ماندن در زمین، لازم است نقاط ضعف حریف خود را بشناسد. با تحلیل رقبا، یک کسب‌وکار می‌تواند استراتژی بهتری برای رشد اتخاذ کند و نقاط ضعف خود را به خوبی بپوشاند. همین موضوع باعث صرف صحیح هزینه و رشد سریع می‌شود. پس برای یک شروع قوی، کافی‌ست ۵ گام زیر را بردارید.

گام اول- تهیه‌ی لیست رقبا

قدم اول شناخت حریف است! در این مرحله لیستی از کسب‌وکار‌هایی که در این مسابقه با آن‌ها مواجه می‌شویم را تهیه کنیم. کسب‌وکارهای هم‌اندازه‌ی خودمان را برای بررسی به ترتیب اهمیت یادداشت می‌کنیم.


گام دوم- یک توضیح کوتاه

گاهی پیش‌فرض‌های ذهنی‌ای که از رقبای خود داریم با واقعیت آن‌ها یکسان نیست. پیش‌فرض‌های ذهنی خود را بنویسیم تا بدانیم چه شناختی از هر کسب‌وکاری داریم.


گام سوم- مشتریان کلیدی یا هدف

زمین خالی تمرین تیم حریف را پیدا کنیم! هر کسب‌وکاری برای مشتری خاصی برنامه‌ریزی می‌کند. با بررسی سایت رقیب، صفحات فضای مجازی، ابزارهای تبلیغات و پست‌های بلاگ می‌توانیم به‌راحتی متوجه بشویم که مشتریان موردنظر آن‌ها چه کسانی و با چه ویژگی‌هایی هستند. آیا مشتری‌های مشابهی داریم؟ برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم؟

مشتریان کلیدی تحلیل رقبا

گام چهارم- قیمت‌گذاری

شیوه‌ی قیمت‌گذاری، مدل کسب درآمد و هزینه‌ی دریافتی در قبال خدمات علاوه بر دادن اطلاعاتی راجع به مشتری‌های هدف هر کسب‌وکار درمورد رنج قیمت منطقی خدمات به ما ایده می‌دهد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که برای رقابت، لازم نیست همواره قیمت کمتری از سایر رقبا داشته باشیم. قیمت‌گذاری باید منطقی و متناسب با کیفیت خدمت یا محصول ارائه شده باشد تا تجربه‌ی خوبی را برای کاربران رقم بزند.


گام پنجم- نقاط ضعف و قدرت

باتوجه‌به تمام اطلاعاتی که از رقیب پیدا کرده‌ایم، نقاط ضعف و قدرت را جمع‌بندی می‌کنیم.

ظاهر سایت، تجربه کاربری سایت، پشتیبانی، کیفیت محصولات و خدمات جزو مواردی است که هنگام بررسی رقبا باید به آن دقت کنیم. با تبدیل کردن نقاط ضعف آن‌ها را به نقاط قوت خود نسبت به آن‌ها برتری پیدا می‌کنیم. با مقایسه‌ی اصولی پاشنه‌ی آشیل کسب‌وکار خودمان را پیدا می‌کنیم و به فکر تقویت نقاط ضعفمان خواهیم بود.

در مرحله‌ی آخر، به‌عنوان یک منتقد یا مشتری سخت‌گیر به کسب‌وکار خودمان و رقبا نگاه می‌کنیم و از نظر تکنیکال و غیر تکنیکال آن را بررسی می‌کنیم. کلیدواژه‌های کسب‌وکار خودمان و رقیب‌هایمان را به Google alertاضافه می‌کنیم تا در جریان تغییرات آن‌ها قرار بگیریم.

نقاط ضعف و قدرت تحلیل رقبا

روزهای خلاقانه تقویم فروردین

داشتن یک تقویم و استفاده از رویدادهای خلاقانه برای تبلیغات و نوشتن پست بلاگ، می‌تواند نقطه قوت شما باشد. چند روز از فروردینِ پر اتفاق در این متن آورده شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.


۱ فروردین: نوروز

یکی از بزرگترین جشن‌های ایرانی‌ها و مهم‌ترین اتفاق‌ها تقویم شمسی، نوروز است. با نو شدن سال و نو شدن همه چیز رنگ جدید به خود می‌گیرد. اگر چه تبریک عید در این روز به یک کار روتین تبدیل شده است اما همین تبریک اگر خلاقانه باشد به برند چهره‌ی انسانی‌تر و دوستانه‌تری می بخشد.
ماه فروردین، ماه تخفیف‌های ویژه و کمپین‌های جذاب است. اگر از قافله‌ی کمپین‌ها عقب افتاده‌اید، می‌توانید به فکر تولیدمحتوا درباره‌ی این موضوع باشید. انواع کمپین‌ها، نحوه‌ی اندازه‌گیری بازده یک کمپین، روش‌های پروموت و از این قبیل موضوعات را در میان محتواهای خود بگنجانید.

۲ فروردین: روزِ سن فقط یک عدده!

هر چه سن بالاتر می‌رود کلیشه‌های سنی بیشتر می‌شود. دوم فروردین روزیست که می‌توانید به همه‌ی کلیشه‌ها نه بگویید و همان‌گونه که دوست دارید باشید. مهم نیست چه سنی دارید، همه‌ی ما یکبار زندگی می‌کنیم. سن فقط یک عدد است و چیزی را تعیین نمی‌کند. هر شخص این حق را دارد که متناسب با سنی که احساس می‌کند رفتار کند و یا لباس بپوشد. مهم‌ترین چیز شاد بودن و احساس خوب نسبت به خود داشتن است.

مناسبت های فروردین برای تولید محتوا

به واسطه‌ی کرونا، تعداد افراد مسنی که به خوبی کار با اینترنت را یاد گرفته‌اند افزایش پیدا کرده است. در تولید محتوا کاربران مسن‌تر دنیای اینترنت را فراموش نکنید. در این روز فرصت خوبی است که برای محصولاتی که مورد استفاده‌ی این رنج سنی است تخفیف داشته باشید. درصورتی که سایت شما در ارتباط با لوازم آرایشی و بهداشتی است، نوشتن مطالبی راجع به نحوه مراقبت از پوست و رفع چین و چروک‌های پوستی خالی از لطف نمی‌باشد.


۱۱ فروردین: روز جهانی پشتیبان‌گیری

یکی از قوانین مورفی این است که زمانی که به یک فایل نیاز دارید متوجه می‌شوید از روی سیستم شما حذف شده است. حتی اگر تصاویر و یا فایل‌ها و اسناد دیجیتالی را حذف نکنیم، امکان دارد توسط ویروس‌ها آسیب ببینند و یا حذف شوند. روز جهانی بک‌آپ‌گیری یا پشتیبان‌گیری از اطلاعات فرصتی برای به یادآوری اهمیت تهیه‌ی نسخه پشتیبان از فایل‌هاست.
اگر یک سرویس ابری دارید این روز، روز شماست! چند پست راجع به اهمیت پشتیبان‌گیری، دلایلی که ممکن است یک فایل به طور ناخواسته از روی کامپیوتر حذف شود، روش‌های پشتیبان‌گیری و نقاط ضعف و قدرت هریک می‌تواند پست‌های جذابی باشد. اگر یک کسب و کار حوزه دیجیتال هستید،


۱۲ فروردین: روز مطالعه جذاب است!

در عصر کامپیوتر و بازی‌های ویدئویی جذب کردن کودکان به کتاب و علاقه‌مند کردن آن‌ها به مطالعه کار حضرت فیل است! مطالعه به قوه‌ی تخیل، خلاقیت و همچنین دامنه لغات کودکان کمک می‌کند. این روز وقت آن است که کتاب‌های جذاب کودکی خود را مرور کنید و عنصری که آن‌ها را به کتاب محبوب کودکی شما بدل کرده است را کشف کنید. با افزایش استفاده از شبکه‌های مجازی حوصله افراد برای مطالعه کم‌تر شده است؛ اما همچنان فکاهی‌ها، کتاب‌های طنز و تصویری، در صدر کتاب‌های مورد علاقه کودکان است.
کسب‌وکارهایی با مخاطبان کودک و نوجوان، در این روز یک پست بلاگ به معرفی کتاب‌های مناسب این رنج سنی اختصاص دهید. حتی می‌توانید داستان عمو نوروز و حاجی‌فیروز را به عنوان یک داستان مناسبتی در بین پست‌های خود جای دهید.

تولید محتوای مناسبتی فروردین

۱۸ فروردین: روز جهانی بهداشت

با همه‌گیری کرونا، اهمیت بهداشت، وجود سیستم درمانی و کادر درمان بیش از پیش مشخص شد. این روز زمان آن است که از کادر درمان برای ایستادگی بیش از یک ساله‌اش تشکر کنیم. و بابت سلامت‌مان در «هر دم که فرو میرود و برمیاید» خداوند را شکر کنیم. هرساله سازمان جهانی بهداشت با مشخص کردن شعار سال جدید، فعالیت‌هایی را در همان تم تنظیم می‌کند. شعار سال ۱۴۰۰،‌ محافظت از سلامتی در برابر تغییرات جوی است.

امسال علاوه بر تبریک این روز به کادر درمان و معرفی پروتکل‌های جدید برای جلوگیری از پخش کرونا، به تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی بر روی سلامت نیز بپردازید. اگر کسب و کارتان به هر طریقی به موضوع بهداشت مرتبط می‌شود، این هفته (۱۸ تا ۲۵ فروردین) را از دست ندهید.

۲۶ فروردین: روز شناختن مشتری

اگر از من بپرسید، مشتری قلب یک کسب و کار است! بدون وجود مشتری، مسئله‌ای برای حل وجود ندارد پس کسب‌وکاری شکل نمی‌گیرد. بدون مشتری گندمی در آسیاب آرد نمی‌شود و پولی به چرخش در نخواهد آمد! اگر یک کسب‌وکار مشتری خود را به درستی نشناسد، تمام منابع خود را صرف جذب افرادی می‌کند که مشتری‌بالقوه‌ی آن نیستند پس هرگز بالفعل نمی‌شوند!

در این روز سعی کنید مخاطبان خود را بهتر بشناسید. اگر در حوزه‌ی منابع انسانی و کسب‌وکار هستید، در این روز محوریت بازاریابی خود را روش‌های شناخت مشتری، انواع پرسونا و اهمیت پرسونا قرار دهید. حتی اگر در این حوزه فعال نیستید، اهمیت تولید محتوای درون‌سازمانی در این خصوص را فراموش نکنید.


کمی فراغ بال داشته باش!

ابتدای سال وقت آن است که برنامه سالانه‌ی خود را تنظیم کنید، استراتژی بنویسید و تقویم محتوایی تنظیم کنید! نویسش به کمک افراد متخصص این حوزه می‌تواند در این مسیر همراه شما باشد. با نویسش، می‌توانید علاوه بر دریافت تقویم محتوایی، خیال خود را از تولید محتوا راحت کنید و به مصافِ دیگر پیچیدگی‌های کسب‌وکار خود بروید. با چند کلیک سفارش تدوین تقویم و استراتژی تولید محتوای خود را ثبت کنید و آن را در سریع‌ترین زمان تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
نوشتن نویسنده

نوشتن، از خوب به عالی! برای اینکه نویسنده خوبی باشی، بد باش

مطلب بعدی
عنوان نویسی تیتر نویسی

آهن‌ربای مشتری: ۱۵ راه برای آن که عنوان بهتری بنویسید

مطلب مرتبط