تقویم محتوای شهریور ماه به همراه داغ‌ترین پیشنهادات محتوایی

تقویم محتوای شهریور

مثل همیشه روزها تندوتند می‌گذرند و ماه‌ها جایشان را با هم عوض می‌کنند. شهریور هم به‌زودی از راه می‌رسد تا پرونده‌ی تابستان سال ۱۴۰۰ را ببندد و سال را به پاییز تحویل دهد. در کنار حیرت همیشگی از گذر سریع زمان، اگر با برنامه‌ریزی محتوا سروکار داشته باشید، روزهای آخر مرداد زمان نهایی کردن تقویم محتوای شهریور است. برای تنظیم تقویم محتوا علاوه بر مطالبی که برای مخاطب کسب‌وکار شما ارزشمند است، می‌توانید به مناسبت‌های شهریور نیز توجه کنید.

در میان مناسبت‌های شهریور ممکن است موضوعی به چشم بخورد که با کسب‌و کار شما مرتبط باشد. بهتر است از کنار مناسبت‌های مرتبط با حوزه‌ی فعالیت خود بی‌تفاوت رد نشوید. هر روز در سال مناسبت‌های مختلفی دارد؛ در میان روزهای سال می‌توان مناسبت‌هایی را پیدا کرد که با هر کسب‌وکاری مرتبط باشند. اگر برای تقویم محتوای شهریور به دنبال مناسبت‌های مهم یا خاص هستید، در ادامه‌ی این نوشته می‌توانید برخی از آن‌ها را ببینید. در انتهای متن نیز می‌توانید نسخه‌ی کامل تقویم محتوای شهریور را دانلود کنید که فهرست کامل‌تری از مناسبت‌های شهریور ماه در آن قرار دارد.



مناسبت‌های پیشنهادی از تقویم محتوای شهریور

۱ شهریور روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک

این روزها همه‌گیری کرونا باعث شده کادر درمان و به‌خصوص پزشکان فشار کاری زیادی را تجربه کنند. در این شرایط بهتر است از زحمات این گروه جامعه بیشتر قدردانی شود. به مناسبت روز پزشک می‌توانید در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار خود از راه‌هایی برای خوشحال کردن پزشکان صحبت کنید. صحبت از کارهایی که ناخواسته باعث رنجش آن‌ها می‌شود نیز موضوعی است که می‌توانید به آن بپردازید. البته سعی کنید حتما در کنارش رفتارهای جایگزین را هم معرفی کنید.

روز پزشک در تقویم محتوای شهریور


۳ شهریور روز خانواده و تکریم بازنشستگان

ویژگی خوب این روز، عمومیت داشتن مناسبت آن است. می‌توانید روز خانواده را با حوزه‌های مختلف پیوند بزنید و در تقویم محتوای شهریور از آن استفاده کنید. مثلا اگر در حوزه‌ی ورزش محتوا تولید می‌کنید، می‌توانید از تاثیر ورزش دسته‌جمعی خانوادگی بر سلامتی صحبت کنید یا در زمینه‌ی روانشناسی از راهکارهایی برای افزایش صمیمیت بین اعضای خانواده بنویسید.

مناسبت تکریم بازنشستگان نیز پتانسیل‌های محتوایی بالایی دارد. مثلا در حوزه‌ی پزشکی در مورد سلامتی افراد میانسال بنویسید یا اگر صاحب کسب‌وکار یا سازمانی هستید، حتما در این مورد محتوای منابع انسانی پیرامون بازنشستگان تولید کنید و برند خود را بیش از پیش به‌عنوان حامی نیروی انسانی نشان دهید.


4 شهریور جشن شهریورگان

در فرهنگ باستانی ایران، هر کدام از روزهای ماه یک نام مخصوص به خود دارند. مثلا نام روز چهارم هر ماه، شهریور است. نیاکان ما روزهایی که نام روز و نام سال با هم منطبق می‌شدند را جشن می‌گرفتند. به همین دلیل چهارم شهریور جشن شهریورگان است و بنا بر گفته‌ی بعضی از منابع، روز تولد کوروش هم در همین زمان است. بنابراین اگر قصد دارید در مورد تاریخ کهن ایران، اساطیر و آداب و رسوم ایران باستان صحبت کنید، این روز بهترین فرصت است که در تقویم محتوای شهریور خود به آن بپردازید. روایت‌های بکر و بی‌نظیری از اساطیر و باورهای کهن وجود دارند که تشنه‌ی گوشی برای شنیده شدن هستند. برای این کار بهتر است از منابع معتبر استفاده کنید و درگیر محتوا و اطلاعات سطحی، تکراری و غیرتخصصی نشوید.


4 شهریور روز کارمند

مناسبت دیگر چهارم شهریور روز کارمند است. اگر صاحب کسب‌وکاری هستید، این مناسبت یک فرصت عالی تولید محتوا برای کارمندان شما است. می‌توانید از کارمندان‌تان بخواهید درباره‌ی تجربیات‌شان از کار در مجموعه‌ی شما بنویسند. بگذارید شبکه‌های اجتماعی‌تان در این روز، صدای کارمندان شما باشند. از طرف دیگر می‌توانید محتواهای کاربردی برای کارمندان تولید کنید. مثلا یک محتوای تخصصی در مورد راهکارهایی برای پیشرفت در کار. همان‌طور که قبلا در پست “بازاریابی محتوایی چگونه به تیم‌های منابع انسانی کمک می‌کند؟” گفتیم، تولید محتوا فقط برای استفاده‌ی مخاطبان نیست. بلکه سازمان و کسب‌وکار شما به تولید محتوای منابع انسانی هم نیاز دارد.


11 شهریور روز صنعت چاپ

همان‌طور که اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، تاریخ را به دوره‌ی قبل و بعد از خود تقسیم کرد، ورود صنعت چاپ به ایران نیز تغییر و تحولات بنیادینی را حوزه‌ی صنعت و فرهنگ ایجاد کرد. در سال‌های گذشته رشد تکنولوژی منجر شد صنعت چاپ در حاشیه قرار بگیرد. می‌توانید در این روز یادی کنید از خرده‌روایت‌های مرتبط با این صنعت؛ محتواهایی در حمایت از مطبوعات و کتاب‌های چاپی تولید کنید یا درمورد تاریخچه‌ی این صنعت، اینفوگرافیک بسازید.


۱۴ شهریور روز جهانی خیریه

5 سپتامبر به افتخار بزرگداشت یکی از چهره‌های نمادین جهان، مادر ترزا به‌عنوان روز جهانی خیریه نام‌گذاری شده است. روزی برای یادآوری اهمیت انسان‌دوستی و کمک بی‌قید و شرط به هم‌نوعان. برای شما چه به‌عنوان یک برند شخصی و چه یک برند تجاری، این روز فرصتی عالی برای انجام مسئولیت‌ها و تعهدات اجتماعی است. شما می‌توانید با تولید محتوا در حمایت از خیریه‌ها یا به نفع مراکز و انجمن‌های خیریه، تعهد خود به وظایف اجتماعی را نشان دهید و همچنین روحیه‌ی نیکوکاری مخاطبان خود را تقویت کنید.

اگر هم صاحب یک انجمن خیریه هستید، این روز یک مناسبت کلیدی و مهم در تقویم محتوای شهریور برای شماست. اگر برای تولید محتوای مناسب برای خیریه و انجمن خود ایده‌ای ندارید، می‎‌توانید در پست “چرا تولید محتوا برای خیریه‌ها یک امر ضروری است؟”، 20 ایده‌ی پیشنهادی نویسش را ببینید و از آن‌ها استفاده کنید.


21 شهریور روز سینما

این روز، یکی از مناسبت‌های پر از هیجان و سرگرمی در تقویم است. فرقی ندارد به‌طور تخصصی در زمینه‌ی هنر فعالیت دارید یا نه، بلکه فقط کافی است به‌طور هنرمندانه‌ای حوزه‌ی تخصصی خود را به سینما گره بزنید و محتوا تولید کنید. ساده‌ترین پیشنهاد تولید محتوا برای این روز، معرفی فیلم است. می‌توانید به مخاطبان خود فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف معرفی کنید، از دیالوگ‌های ماندگار در محتوای خود استفاده کنید، از بازیگران و اسطوره‌های سینمایی یاد کنید یا به سراغ محتواهای عمیق‌تر و تخصصی‌تر در این حوزه بروید و یک محتوای بینارشته‌ای خلق کنید. مثلا تاثیر فیلم‌های کالت بر جریان‌های جهانی فرهنگ را بررسی کنید.

روز ملی سینما

برای حمایت از سینما و سینماگران ایرانی در این دوران شیوع کرونا، می‌‌توانید به بهانه‌ی این روز از مخاطبان خود بخواهید با خرید قانونی فیلم‌های ایرانی و همچنین استفاده از امکان اکران آنلاین از حقوق صاحبان اثر حمایت کنند و بدون هیچ نگرانی در خانه به تماشای فیلم‌های مورد علاقه‌ی خود بنشینند.


۲۱ شهریور روز گرامیداشت برنامه‌نویسان

برنامه‌نویس‌ها قهرمان‌های قرن بیست‌ویکم هستند که بنیان‌های تکنولوژی را بر شانه‌های خود حمل می‌کنند. دنیای برنامه‌نویسی از سرآغاز شروع کار آلن تورینگ تا همین امروز سرشار از روایت‌های جذاب ناگفته است که می‌توانید از آن‌ها برای تولید یک محتوای عمومی استفاده کنید. بسیاری از افراد نمی‌دانند که برنامه‌نویسی دقیقا چیست و چه تاثیری بر پیشرفت‌های عرصه‌ی تکنولوژی دارد. می‌توانید محتواهایی که به زبان ساده از این علم پیچیده صحبت می‌کنند تولید کنید. اگر حوزه‌ی کاری شما به نرم‌افزار و تکنولوژی نزدیک است، می‌توانید سراغ محتواهای تخصصی بروید که متخصصان این حوزه بتوانند از آن استفاده کنند.


۲۴ شهریور زادروز مارکوپولو جهان‌گرد ایتالیایی

این روزها حتی شنیدن واژه‌ی جهانگردی هم به گوشمان غریب و نامأنوس می‌آید. از زمانی که پاندمی کرونا دست به گریبان جهان و مردمانش شد، تمام معادلات روزمره‌ی انسا‌ن‌ها دچار تغییر و تحول شد. سفر، برای بشر امروز راهی بود برای گریز از روزمرگی و تکرار. ولی شاید بازنگری دوباره به مفهوم جهان‌گردی به بهانه‌ی زادروز مارکوپولو، راهی باشد برای مرور خاطرات خوش سفرهای گذشته و برنامه‌ریزی برای تدارک سفرهای جدید بعد از دوران همه‌گیری کرونا. در هر کسب‌وکاری که باشید می‌توانید به‌سادگی مفهوم سفر و جهان‌گردی را به تجارت خود پیوند بزنید و از آن محتوا‌هایی خلاقانه و متناسب با کسب‌وکارتان منتشر کنید.


27 شهریور روز شعر و ادب فارسی

ادبیات فارسی حوزه‌ای بی‌کران از فلسفه و ادب و فرهنگ و هنر است و به همین ترتیب می‌تواند یک منبع تمام‌نشدنی برای تولید محتوا در حوزه‌های عمومی و انسانی باشد و به‌خاطر علاقمندان بی‌شمار ادبیات، می‌تواند برای شما خوانندگان زیادی را به همراه بیاورد. پس اگر قصد دارید به این مناسبت در تقویم محتوای شهریور خود کاری انجام دهید، لطفا از تبریک گفتن‌های معمولی دست بکشید و از دل این گنجینه‌ی باارزش، محتواهای جذاب و کمتر شنیده شده را استخراج کنید. این روز همچنین روز بزرگداشت استاد شهریار نیز هست. مناسبتی که می‌تواند بهانه‌ای باشد برای گرامیداشت یاد و نام شاعر پرآوازه‌ی تبریزی و در نهایت به اشعار پر بار و زندگی‌نامه‌ی این شاعر بزرگ، نگاهی گذرا انداختن.


۳۰ شهریور

در این دوران پر از تنش، جای صلح خالی است. اما صلح یک امر ساختنی است و زمانی محقق می‌شود که تمامی افراد یک جامعه به دنبال برقراری آن باشند. 21 سپتامبر که به‌عنوان روز جهانی صلح نامیده شده، فرصت مناسبی برای تولید محتواهایی است که منجر به فرهنگ‌سازی بیشتر شوند. چون همان‌طور که آلفرد نوبل گفته: «نیت خوب به تنهایی صلح را تضمین نمی‌کند.»

روز جهانی صلح تولید محتوا

شهریور یکی از پرمناسبت‌ترین ماه‌های سال است. ما از این میان فقط تعدادی از مناسبت‌ها را در این پست بررسی کردیم و تلاش کردیم تا پیشنهادات کاربردی برای تولید محتوا را به شما ارائه کنیم. برای اطلاع از تمامی مناسبت‌های این ماه می‌توانید تقویم محتوای شهریور ماه را که برای شما آماده کرده‌ایم از زیر دانلود کنید و برنامه‌ی تولید محتوای شهریور خود را از همین الان آماده کنید. اگر برای تدوین تقویم محتوایی و تولید محتوا دچار کمبود زمان یا نیرو هستید، می‌توانید سفارش خود را در نویسش ثبت کنید تا در سریع‌ترین زمان به محتوایی باکیفیت دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
Content Curation گردآوری محتوا

گردآوری محتوا و هر آنچه درباره‌ی آن باید بدانید

مطلب بعدی
سرویس اشتراک محتوا

سرویس اشتراک محتوا شما را همیشه در مسیر نگه می‌دارد

مطلب مرتبط