تقویم محتوای بهمن و راهنمایی برای خانه‌تکانی محتوایی

تقویم محتوای بهمن

تقویم محتوای بهمن پر از مناسبت‌های مختلف و رنگارنگ است. هر تولیدکننده‌ی محتوایی می‌داند که یک ماه پر از مناسبت‌های متنوع، چقدرمی‌تواند برای بازاریابی محتوایی کمک‌کننده باشد. اما در این پست علاوه بر روال همیشگی که برای برخی از روزهای تقویم، ایده‌های محتوایی مطرح می‌کنیم، در مورد یک موضوع مهم نیز صحبت خواهیم کرد: خانه‌تکانی محتوایی. در پایان نیز شما می‌توانید فایل کامل تقویم محتوای بهمن را دانلود و استفاده کنید.



محتوا یک موجود زنده است!

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند ثابت کند چیزی زنده است یا نه، قابلیت رشد و باروری است. ما محتوا را موجودیتی زنده می‌دانیم، چون شبیه به تمام موجودات زنده‌ی دیگر، یک دوره و چرخه‌ی رشد دارد. از تولد گرفته تا مرگ. بنابراین محتوا از زمانی که خلق می‌شود (و حتی قبل از مرحله‌ی تولد) تا روزی که دیگر قابلیت استفاده نخواهد داشت، به مراقبت، توجه، بهبود و توسعه به صورت دائمی نیاز دارد. بنابراین حالا که به میانه‌ی زمستان نزدیک شده‌ایم، بهترین فرصت برای این است که سایت، فروشگاه اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و تمام بسترهای محتوایی خود را خانه‌تکانی کنید و به محتواهای خود سر و سامانی دهید.


چطور محتواها را بررسی کنیم؟

هرچقدر که خانه‌تان بزرگ و پر از وسیله باشد، به همان میزان هم خانه‌تکانی سخت‌تر و طولانی‌تر خواهد شد. اما نگران نباشید، با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانید از پس پایش و پالایش تمام محتواهای خود بربیایید.

بازبینی محتوای سایت

1- جدول بسازید

اولین قدم ساخت یک جدول کامل برای فهرست کردن تمام محتواهای شماست. بهتر است از گوگل داکز استفاده کنید تا همیشه بتوانید به داده‌‌های خود دسترسی داشته باشید. به مرور و از آخرین محتوای سایت شروع کنید و لینک هر محتوا را به جدول اضافه کنید. ستون‌هایی را به تاریخ آخرین بررسی، وضعیت کلی، تگ‌های استفاده شده و مواردی از این دست اختصاص دهید.


2- محتواها را زیر ذره‌بین ببرید

طبق یک برنامه‌ریزی زمانی، ساعاتی از روز را به بررسی محتواها اختصاص دهید. ممکن است هر محتوا در وضعیت‌های مختلفی قرار داشته باشد. برخی شاید تنها به ادیت‌های نگارشی یا بهبود سئویی نیاز داشته باشند، بعضی‌ها ممکن است توجه جدی‌تری را بطلبند و نیاز به تکمیل یا تصحیح داشته باشند. حتی ممکن است برخی از محتواهای شما نیز از نظر کیفیت نامناسب تشخیص داده شوند و به بازنشستگی با بازنویسی کامل نیاز داشته باشند. بنابراین وضعیت هر محتوا را در ستون مربوط به خود درج کنید و اقدام لازم را انجام دهید.


3- یک بازه‌ی زمانی انتخاب کنید

توجه داشته باشید که پایش محتوا کاری نیست که تنها یک بار در سال نیاز باشد، بلکه عملی پیوسته در زمان و همیشگی است. شما باید متناسب با اوضاع و احوال محتوایی خودتان، بازه‌ای را مشخص کنید که مطابق آن به محتواهای خود رسیدگی کنید. برای این که فشار کار زیاد نشود، بهتر است تا این کار را بین اعضای تیم خود تقسیم کنید و بسیار مهم است که تمام وضعیت‌ها و اقدامات انجام‌شده حتما ثبت شوند تا دوباره‌کاری اتفاق نیفتد.


ایده‌های خلاقانه برای تقویم محتوای بهمن

تقویم محتوای بهمن پر از مناسبت‌‍‌های پرانرژی و جذاب است. به ویژه اگر کسب‌وکاری دارید که در حوزه‌ی مواد غذایی یا هر آنچه که به شکم مربوط است فعالیت‌ می‌کند، بهمن را از دست ندهید چون پر است از مناسبت‌هایی برای شکموها!

اما رویدادهای تاریخی، مدنی و اجتماعی هم در تقویم محتوای بهمن وجود دارند که با کمی ذکاوت و خلاقیت می‌‌توانید محتواهای خواندنی و جالبی از دل آن استخراج کنید.


2 بهمن روز شناخت مشتری

وقتی چنین مناسبتی در تقویم وجود دارد، یعنی موضوع بسیار جدی و مهمی است. شاید مهم‌ترین رمز و راز موفقیت یک کسب‌وکار را بتوانیم شناخت دقیق از مشتری بدانیم. احتمالا تعجب می‌کنید اگر بدانید بسیاری از کارآفرینان و مدیران، اغلب چنین مورد بدیهی و واضحی را نادیده می‌گیرند. وقتی مشتری را خوب بشناسید و از علایق، آرزوها، شخصیت، سلیقه، رویاها، توانمندی‌ها و نیازهایش باخبر باشید، می‌توانید همان چیزی را به او بدهید که واقعا نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم در این روز اجازه دهید مشتریان شما، محتوا تولید کنند و از محتوای آنها استفاده کنید.

این کار باعث می‌شود که هم مخاطبان خود را بهتر بشناسید و هم از مزایای محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) بهره ببرید. همینطور با اطلاعاتی که به دست می‌آورید می‌توانید به پرسونای مشتری خود یک قدم نزدیک‌تر شوید.


7 بهمن روز نوشیدنی‌های سبز

به مناسبت این روز در تقویم محتوای بهمن می‌توانید به مخاطبان خود یادآوری کنید که باید بیشتر به فکر سلامتی خود باشند. منظور از نوشیدنی‌های سبز، آن‌هایی هستند که از میوه‌ها یا سبزیجات سبزرنگ درست می‌شوند، مثل آب کرفس، آب طالبی و هر آبمیوه یا نوشیدنی خوشمزه به رنگ سبز. این نوشیدنی‌ها سرشار از ویتامین سی هستند و بهترین گزینه برای تقویت سیستم ایمنی محسوب می‌شوند. کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه‌ی غذا، سلامتی، تناسب اندام و سبک زندگی می‌توانند به بهانه‎ی این روز محتوا تولید کنند. مثلا در مورد عناوینی مثل “دستور تهیه‌ی 5 نوشیدنی سبز بی‌نظیر”، یا “چطور با خوردن یک لیوان نوشیدنی سبز، یک قدم به سبک زندگی سبز نزدیک‌تر شویم” بنویسید و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

مناسبت های بهمن برای تولید محتوا

15 بهمن روز جهانی کتاب خواندن با صدای بلند

هدف اصلی نام‌گذاری چنین روزی در تقویم محتوای بهمن آشنایی بیشتر کودکان با کتاب و همینطور ایجاد یک رابطه‌ی سالم و پر از داستان و قصه بین والدین و فرزندانشان است. اما چون هیچ کسی در جهان از شنیدن یک داستان جذاب بدش نمی‌آید، پس می‌توانید برای این روز محتواهایی صوتی یا ویدیویی بسازید و برای مخاطبان‌تان کتاب بخوانید. در سال‌های اخیر استقبال مخاطبان از محتواهای صوتی و پادکست به شکل شگفت‌انگیزی در حال افزایش بوده، بنابراین اگر تاکنون محتوای صوتی را جدی نگرفته‌اید، این روز زمستانی می‌تواند بهترین شروع برای شما باشد. اگر هم تجهیزات و امکانات لازم را برای این کار ندارید، هیچ نگران نباشید. کافیست تولید محتوای صوتی خود را به ما بسپارید!

تولید محتوای صوتی

23 بهمن روز جهانی زنان و دختران فعال در حوزه‌ی علم

تبعیض جنسیتی علیه زنان و دختران از مشکلاتی است که می‌تواند آسیب‌های زیادی را نه تنها برای افراد، بلکه برای یک فرهنگ و ملت ایجاد کند. افراد بسیاری در طول تاریخ مبارزه کرده‌اند تا زنان بتوانند به اندازه‌ی مردان از استعدادها و توانایی‌های خود استفاده کنند و در زمینه‌های مختلف مخصوصا در حوزه‌ی علم و صنعت بدرخشند. اما هنوز جای کار زیادی وجود دارد و راهی نسبتا طولانی باقی مانده تا این فرهنگ که دختران هم به اندازه‌ی پسران می‌توانند و حق دارند که تحصیل، پژوهش و اختراع کنند، کاملا جا بیفتد. این روز از تقویم محتوای بهمن بهترین فرصت برای فعالان حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است تا با تولید محتوای آگاهی‌بخش، برای بهبود شرایط تلاش کنند. همچنین کسب‌وکارهایی که در زمینه مهاجرت و تحصیل فعالیت می‌کنند می‌توانند از این مناسبت بهره کافی را برای معرفی خود ببرند. اگر شما در این حوزه فعالیت می‌کنید می‌توانید سفارش محتوای مهاجرت و تحصیل خود را به نویسش بسپارید.

یک پیشنهاد محتوایی ما به شما، ترکیبی از این این مناسبت با روز کتاب خواندن با صدای بلند است.

می‌توانید داستان گریس هاپر، ریاضیدان زن آمریکایی و مخترع اولین کامپایلر را از کتاب داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز: قصه‌هایی درباره زنان استثنایی به صورت محتوای صوتی تولید و به تمام دختران ایران تقدیم کنید.


29 بهمن روز ملی کارآفرینی

روایت‌های زیادی از داستان زندگی موفق‌ترین کارآفرینان جهان وجود دارد که با یک سرچ ساده می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. اما کمتر در مورد کارآفرینان وطنی نوشته شده، بنابراین برای این روز از تقویم محتوای بهمن پیشنهاد می‌کنیم برخی از این روایت‌های ناب و جذاب را برای مخاطبان خود بیان کنید. البته پیشنهاد دیگر ما این است که روایت خود را به‌عنوان یک کارآفرین یا صاحب کسب‌وکار بنویسید. مخاطبان همیشه عاشق این هستند که بیشتر و بیشتر از شما بدانند. یکی از بخش‌هایی که در سایت اغلب کسب‌وکارها بسیار نادیده گرفته می‌شود، صفحه‌ی درباره‌ی ماست. به بهانه‌ی این روز می‌توانید محتوای جدیدی برای این صفحه‌ی سایت خود بنویسید و داستان خود را روایت کنید. علاوه بر سایت می‌توانید از همین محتوا برای شبکه‌های اجتماعی‌تان نیز بهره ببرید.

ما قبلا در نویسش، در پست صفحه درباره ما، از سیر تا پیاز: هر آنچه باید برای تولید محتوا صفحه درباره ما بدانید همه‌ی آنچه که لازم دارید را نوشته‌ایم.


از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید

تولید محتوا کاری زمان‌بر و نیازمند قلمی تواناست. بنابراین کاملا طبیعی است که شما فرصت کافی برای تولید محتوا را نداشته باشید. اما چنین موانعی نباید شما را از مسیر بازاریابی محتوایی جدا کنند. پیشنهاد ما به شما این است که تمام هندوانه‌ها را با یک دست بلند نکنید! می‌توانید با برون‌سپاری تولید محتوا در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید و از متخصصین و حرفه‌ای‌های این کار بخواهید برای شما بنویسند. در این روزهای زمستانی، نویسش می‌تواند چراغ محتوای کسب‌وکار شما را روشن کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
YouTube

YouTube | یوتوب

مطلب بعدی
انتشار کتاب الکترونیک

بازاریابی محتوایی با تولید و انتشار کتاب الکترونیک

مطلب مرتبط