تدوین استراتژی محتوا به زبان ساده و در 11 مرحله

تدوین استراتژی محتوا

جای تعجب نیست آن دسته از شرکت‌هایی که استراتژی مشخصی دارند، احساس می‌کنند که تلاش‌های بازاریابی محتوایی آن‌ها موفقیت‌آمیز است. بدون استراتژی، موفقیت یا شکست یک محتوا فقط می‌تواند به شانس بستگی داشته باشد، اما با وجود تدوین استراتژی محتوا نه تنها موفقیت شما حتمی خواهد بود بلکه شانس موفقیت‌تان نیز افزایش خواهد یافت.

به احتمال زیاد به همین دلیل است که درصد بالایی بر این باورند که یادگیری نحوه‌ی تدوین استراتژی محتوا یکی از بزرگترین نیازهای آموزشی آن‌هاست. اگر جزو این دسته هستید و به این فکر می‌کنید که چرا و چگونه می‌توانید یک استراتژی محتوا برای تجارت خود بنویسید، ما در مقاله به شما کمک خواهیم کرد.



مراحل یازده‌گانه‌ی تدوین استراتژی محتوا

در ادامه، صفر تا صد تدوین استراتژی محتوا در 11 مرحله بیان شده که استفاده از آن می‌تواند شما را در رشد تجارت‌تان بدون هدر دادن وقت و هزینه‌ی اضافه یاری کند.


مرحله‌ی ۱: ماموریت و اهداف خود را تنظیم کنید

تنظیم ماموریت بازاریابی محتوا، نقطه‌ی شروع خوبی برای تدوین استراتژی محتوا است. این جمله‌ی کوتاه باعث می‌شود تمرکز خود را روی آنچه در تولید محتوا مهم است، قرار بدهید تا استراتژی بازاریابی محتوایی شما در مسیر درستی قرار بگیرد.

تعیین اهداف بازاریابی محتوا می‌تواند مخاطبان مورد نظر، محتوایی که برای مخاطبان‌تان جذاب است و منفعتی که برایشان دارد را تشریح کند. برای تعیین اهداف مشخص برای تجارت‌تان، این فرمول را امتحان کنید:

ما به [مخاطب مورد نظر]، [نوع محتوا] برای کمک به [اهداف تجاری] را ارائه می‌دهیم.

برای مثال، ما به نوجوانان بین 15 تا 18 سال، ویدیوی آموزشی در یوتیوب برای کمک به یادگیری برنامه‌نویسی اندروید را ارائه می‌دهیم.

در حالی که بیانیه‌ی ماموریت، آنچه که مخاطبان از استراتژی بازاریابی محتوایی به دست می‌آورند را پوشش می‌دهد، شما باید در مورد اینکه تجارت‌تان از این راه به کجا خواهد رسید نیز، فکر کنید. این مرحله جایی است که اهداف تجاری شما تعیین می‌شوند.

اهداف بازاریابی محتوایی

اهداف معمولی عبارتند از:

  • بهبود درآمد در نتیجه‌ی تدوین استراتژی محتوا.
  • فروش بیشتر و رسیدن به دستاوردهایی با کیفیت بالاتر که به شما در رسیدن به اهداف درآمدی کمک می‌کند.
  • افزایش ترافیک سایت.
  • درک بالاتر از کسب‌وکارتان، که با آن شما نفوذ و اعتبار بیشتری به دست می‌آورید و به‌عنوان یک رهبر در نظر گرفته می‌شوید.
  • موفقیت سئو، که منجر به ترافیک بیشتر می‌شود.
  • کاهش هزینه‌های بازاریابی، زیرا محتوای شما مؤثرتر می‌شود.
  • تعامل بیشتر در رسانه‌های اجتماعی، که می‌تواند هم به ترافیک و هم به اعتبارتان کمک کند.

مرحله‌ی ۲: KPIهای خود را تعیین کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای دستیابی به اهداف‌تان؛ سنجش معیارهای مختلف است، که به معنی تنظیم شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای استراتژی بازاریابی محتواست.

KPIها به شما کمک می‌کنند تا با دانستن نقاط عطف به اهداف خود برسید. آن‌ها موارد مورد‌نظر شما از جمله: درآمد، فروش، ترافیک، سئو و جنبه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را شامل می‌شوند. به طور معمول، در نظر گرفتن KPI و به کاربردن آن‌ها در تدوین استراتژی محتوا می‌تواند یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر جهت جذب مخاطب بیشتر شود. 

KPI اهداف زیر را در خود دارد:

  • در یک ماه، سه ماه یا یک سال به یک هدف خاص درآمدی برسید.
  • افزایش ثبت‌نام مخاطبان را به عنوان علامتی مبنی بر بهبود کیفیت در نظر بگیرید.
  • از تعداد مشخصی از مشترکین جدید ایمیل دریافت کنید.
  • از افزایش ترافیک سایت و محتوای سایت‌تان دیدن کنید.
  • برای کمک به افزایش ترافیک، رتبه‌بندی جستجوی برخی از صفحات اصلی خود را بهبود بخشید.
  • برای ستون محتوای خود تعداد مشخصی از اشتراک‌ها و نظرات را دریافت کنید.

شما همچنین می توانید به هزینه‌های بازاریابی و پیگیری هزینه‌های خود در رقابت‌های مختلف توجه داشته و هزینه‌های خرید و فروش را کنترل کنید.


مرحله‌ی ۳: مخاطب خود را بشناسید

برای ایجاد یک محتوای مناسب به‌وسیله‌ی یک استراتژی محتوایی موفقیت‌آمیز، لازم است مخاطبان خود را بشناسید. برای شناخت مخاطبان سه اقدام وجود دارد که باید انجام دهید:

  • جمع آوری اطلاعات آماری

اولین قدم جمع آوری آمار بازدیدکنندگان، مشترکین ایمیل و دنبال‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی است.

تجزیه و تحلیل وب، آنالیز رسانه‌های اجتماعی و تجزیه و تحلیل مشترکین، می‌تواند داده‌های موردنیاز درمورد مخاطبان مانند سن، جنسیت، تحصیلات، درآمد و … را به شما ارائه دهد.

تعیین پرسونای مخاطب
  • بازخورد مشتری را ببینید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان مورد نظر خود، سعی کنید بازخورد مشتریان فعلی‌تان را جمع آوری کنید. این کار باعث می‌شود بدانید آن‌ها نسبت به محتواهای شما چه حسی دارند، ضروری‌ترین نیازشان چیست و چطور می‌توانید با محتوای خود مشکلات آن‌ها را بررسی کنید.

  • تعیین پرسونای مشتریان و مخاطبان

هنگامی که داده‌های آماری و بازخورد مشتری را در اختیار داشته باشید، می‌توانید پرسونای دقیقی از خریدار را ایجاد کنید.

 پرسونای خریدار، هم‌چنین به عنوان آواتار مشتری نیز شناخته می‌شود، خوانندگان و مشتریان ایده‌آل را توصیف می‌کند تا بتوانید محتوا را بهتر هدف‌گذاری کنید.

بهترین آواتارهای مشتری شامل: اطلاعاتی در مورد نیازها، چالش‌ها، منابع اطلاعات و انگیزه‌های رفتاری مشتریان است. وقتی همه‌ی این‌ها را بدانید، درک بهتری از نوع محتوایی که مخاطبان به آن‌ها جذب خواهند شد، چگونگی کمک به مشتری و هم‌چنین دلایلی که باعث می‌شود آن‌ها به محتوا اهمیت بدهند را در اختیار خواهید داشت.

تعیین پرسونای مخاطب به همان اندازه که مار جذاب و هیجان‌انگیزی به‌نظر می‌رسد، سخت و چالش‌برانگیز هم هست. با مطالعه‌ی پست “پرسونا چیست و چه‎‌طور به کسب و کار شما کمک می‌کند؟” می‌توانید از یک دیدگاه کلی در این مورد برخوردار شوید.


مرحله‌ی ۴: موقعیت فعلی خود را ارزیابی کنید

بررسی محتواهای تولیدشده، یکی از اساسی‌ترین مراحل تدوین استراتژی محتوا محسوب می‌شود. بررسی محتوایی که در وبلاگ، رسانه‌های اجتماعی، پادکست‌ها، فیلم‌ها و کانال‌‌های دیگر شما وجود دارد، مشخص می‌کند که آیا ادامه‌ی مسیر محتوایی فعلی شما را در رسیدن به منافع و مقاصد خود یاری خواهد کرد یا خیر.


مرحله‌ی ۵: بهترین کانال‌های محتوا را کشف کنید

با گذر از این فرآیند، شما متوجه خواهید شد که مخاطبان‌تان در کدام صفحات و سایت‌ها آنلاین هستند و وقت خود را می‌گذرانند. بهتر است به جای تلاش برای انجام همه‌ی کارها یکباره و یکجا، روی بهترین کانال و رسانه کار کنید، آن را گسترش داده و متمرکز شوید.

برای اطمینان از درست به‌کاربردن استراتژی‌تان، باید به تحلیل‌گر وب نگاهی بیندازید. وقتی در گوگل آنالیتیکس هستید، شبکه‌های اجتماعی اصلی که محتوای شما در آن به اشتراک گذاشته شده است را پیدا کنید.


مرحله‌ی ۶: در مورد انواع محتوا تصمیم بگیرید

در مرحله‌ی بعدی تدوین استراتژی محتوا، در مورد انواع محتوا و مطالبی که باید تولید شود، فکر کنید. برخی محتواها وجود دارد که دربردارنده‌ی تمام استراتژی‌های بازاریابی محتوا هستند.

بیشتر استراتژی‌های موفقیت‌آمیز در بازاریابی محتوا، به هسته‌ی اصلی مطالب منتشرشده در سایت‌ها، وابسته است که با داشتن این شرایط می‌تواند دوباره در سایت‌های دیگر به اشتراک گذاشته شوند. در حالت ایده‌آل پست‌های وبلاگ شما قابل استفاده، ارزشمند و اشتراکی خواهند بود و ممکن است طیف وسیعی از انواع مقاله‌ها را شامل شود.

طبق تحقیقات انجام‌شده، بازاریابی ویدئویی یکی دیگر از انواع محتواهاست که مخاطبان را درگیر خود نگه می‌دارد. شما می‌توانید با به‌کارگیری ابزاری مانند Canva و ابزارهای مشابه، برای ایجاد گرافیک‌های جذاب و متنوع و به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، محتواهای تصویری جذابی را تولید کنید.

انواع دیگر محتوا که در استراتژی محتوا باید جایی برای خود داشته باشند شامل کتاب و مجلات الکترونیکی، وبینار، چک لیست‌ها و … هستند.


مرحله‌ی ۷: شناسایی و تخصیص منابع

تا اینجا می‌دانید قصد ایجاد چه نوع محتوایی را دارید، قرار است برای چه کسانی تولید کنید و در کجا به اشتراک بگذارید. در ادامه باید اطمینان حاصل کنید هر آنچه برای اجرایی کردن استراتژی بازاریابی محتوای خود نیازمندید را در اختیار دارید. این موضوع شامل پاسخ دادن به سؤالاتی مانند سوالات زیر است:

منابع انسانی در تدوین استراتژی محتوا
  • چه کسی مسئول تولید و نگهداری محتوا است؟

این سوال در مورد تخصیص نقش‌ها است. لازم است در مورد اینکه چه کسی به طور کلی مسئول هزینه‌ها و هم‌چنین ارائه‌ی عناصر مورد نیاز برای تولید محتواست، فکر کنید. این مورد به اندازه‌ی تیم و محتوای تیم شما بستگی دارد. به عنوان مثال، مدیرعامل یا مدیر ارشد بازاریابی تأیید نهایی و کلی بر محتوا و استراتژی محتوا را بر عهده دارد. هم‌چنین مدیر بازاریابی محتوایی شما وظیفه دارد روز به روز استراتژی بازاریابی محتوا را ارائه دهد و با تیم محتوا همکاری کند.

  • برای ایجاد محتوا به چه ابزارها و منابع انسانی، فیزیکی یا دیجیتال نیاز دارید؟

در مرحله‌ی بعد، بدانید که چگونه می‌خواهید محتوا را خلق کنید. تولیدکنندگان محتوای شما ممکن است کارمند تمام‌وقت، فریلنسرها، متخصصان ساخت فیلم، پادکست یا طراح گرافیک باشند.

  • گردش کار و برنامه‌ریزی محتوا چگونه خواهد بود؟

در این مرحله روند تولید محتوا را بررسی کنید. به عنوان مثال برای یک پست وبلاگ شما باید:

  • یک طرح کلی ایجاد کنید. و آن را تأیید کنید.
  • پست را بنویسید.
  • تصاویر محتوا را ایجاد کنید.
  • محتوا را ویرایش کنید.
  • تغییرات را اعمال کنید.
  • بارگذاری کنید.
  • انتشار دهید.

مرحله‌ی ۸: یک تقویم محتوا ایجاد کنید

به عنوان بخش مهمی از تدوین استراتژی محتوا باید دقیقاً بدانید چه زمانی می‌خواهید محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مورد نظرتان منتشر کنید. فقدان برنامه‌ریزی، یک اشتباه کلیدی در بازاریابی محتوا است، بنابراین استفاده از یک تقویم محتوا برای برنامه‌ریزی تمام محتوا امری ضروری به حساب می‌آید. برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد.

به عنوان مثال، می‌توانید از تقویم گوگل استفاده کنید و به سادگی موعد مقرر برای محتوا و مطالب را در آن جا مشخص کنید. این ساده‌ترین رویکرد است. اما اگر محتوای زیادی را منتشر می‌کنید و مجبورید مدیریت یک تیم محتوا را عهده‌دار باشید، احتمالا نیاز به ابزار مدیریت ویژه‌ای خواهید داشت.


مرحله‌ی ۹: ایجاد محتوا

همانطور که مشاهده کردید قبل از ایجاد بخشی از محتوا، کارهای مقدماتی زیادی در تدوین استراتژی محتوا وجود دارد. اما اکنون زمان آن رسیده است که محتوا را تولید کنید. با تحقیقاتی که از قبل انجام داده‌اید، حالا ایده‌ای مناسب برای ایجاد محتوای محبوب و موردتوجه برای مخاطبان‌تان، دارید. در این لحظه باید عنوانی را از تقویم محتوا انتخاب کرده و شروع به کار بر روی آن کنید.

در این مرحله باید محتوای خود را جستجو کنید. شما باید مطالب و محتواهای خود را در گوگل جستجو کرده تا پست‌های برتر خود را شناسایی و به پیدا کردن راهی برای بهینه‌کردن آن‌ها بپردازید. این روش “تکنیک آسمان خراش” نام دارد. شما هم چنین باید برای استفاده از سئوی عالی‌تر و رتبه‌بندی جستجوی بهتر، کلید واژه‌های اصلی کسب‌وکارتان را شناسایی و استخراج کنید.

در نهایت، نوشتن یا تولید محتوای خود را شروع کنید. در این مرحله، باید به چگونگی بازتاب شخصیت برندتان در محتویاتی که می‌نویسید، توجه کنید.


مرحله‌ی ۱۰: توزیع و بازار

بخش اصلی تدوین استراتژی محتوا برای شما، توزیع و بازاریابی است. چون به نتایج دلخواه‌تان نمی‌رسید مگر این که این مورد به درستی انجام شود. به عنوان مثال:

  • برنامه‌ای را برای به اشتراک گذاشتن مطالب خود در رسانه‌های اجتماعی تنظیم کنید.
  • برای توزیع مطالب خود میان مشترکین از بازاریابی ایمیل استفاده کنید.
  • همه‌ی عوامل موثر ذکرشده را در تولید محتوای‌تان به کار ببرید.

مرحله‌ی ۱۱: نتایج را اندازه‌گیری کنید

سرانجام، زمان آن رسیده است تا موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا خود را ارزیابی کنید. برای این کار، به KPIهایی که در ابتدای برنامه استراتژی محتوا تنظیم کرده‌اید، رجوع کرده و تغییرات را مشاهده کنید. هم‌چنین گوگل آنالیتیکس را  بررسی کنید تا چگونگی عملکرد محتوای‌تان را ارزیابی کرده و فعالیت شبکه‌های اجتماعی را از طریق ابزارهای تحلیلی مناسب بسنجید.

اندازه گیری نتایج استراتژی محتوا

کار را به کاردان بسپارید

با مرور 11 مرحله‌ی بالا شاید فکر کنید که تدوین استراتژی محتوا کار سختی نیست و هر کسی به‌راحتی از پس آن برمی‌آید. اما حقیقت این است که بین تدوین یک استراتژی و اجرایی کردن آن می‌تواند شکاف بزرگی رخ دهد. یک استراتژی خوب خودش را در عمل نشان می‌دهد و نه روی کاغذ. آنچه که می‌تواند به یک استراتژی تزیینی و غیرقابل پیاده‌سازی منجر شود، فقدان تجربه است.

تجربه و دانش در کنار هم می‌توانند برای شما یک استراتژی کارآمد خلق کنند. پس اگر در ابتدای مسیر بازاریابی محتوایی هستید و هنوز تجربیات زیادی در این زمینه ندارید، بهتر است تدوین استراتژی محتوا را به اهل فن واگذار کنید.

تدوین استراتژی یکی از خدمات تولید محتوا در نویسش است که در قالب بسته‌های نویسش پلاس یا به‌صورت مجزا توسط متخصصین این حوزه به‌صورت کاملا اختصاصی برای کسب‌وکار شما ارائه می‌شود و می‌توانید این خدمات را در کمترین زمان ممکن از نویسش بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تولید محتوای وبلاگ

5 تکنیک برای غلبه بر وبلاگی با محتوای خسته‌کننده

مطلب بعدی
وینداد و بازاریابی محتوایی

وینداد و بازاریابی محتوایی: چگونه کتاب الکترونیکی به کمک این کسب‌وکار حقوقی آمد؟

مطلب مرتبط