بازاریابی محتوا: هرآنچه باید درباره بازاریابی محتوایی و تولید محتوا بدانید

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا، عبارت پُرطرف‌دار و مرسوم این روزهای دنیای کسب‌وکار است. کمتر برندی را می‌توان پیدا کرد که به بازاریابی محتوایی، تولید محتوا و استفاده از محتوا در کسب‌وکار خود فکر نکرده باشد.

اگر شما هم با سوالاتی پُرشمار درباره‌ی مفهوم بازاریابی محتوایی روبه‌رو هستید و می‌خواهید سر از ماجرای آن، اجزا و بخش‌های مرتبط و به‌طور کلی ماهیت و مفهومش در بیاورید، این مقاله‌ی مفصل از سری «از سیر تا پیاز» برای شما آماده شده است.

فهرست مطالب
  1. مقدمه
  2. آیا کسب‌وکار شما به بازاریابی محتوا نیازمند است؟
  3. بازاریابی محتوایی چیست؟
    1. پیشینه بازاریابی محتوایی
  4. چرا بازاریابی محتوایی مهم است؟
  5. تاریخچه بازاریابی محتوایی
  6. تفاوت بین بازاریابی محتوا با بازاریابی محتوایی چیست؟
  7. تفاوت بازاریابی محتوایی با تبلیغات چیست؟
    1. ارائه مستقیم مهم‌تر است یا مفید بودن آن؟
    2. رسیدن به سود فوری در مقابل بازاریابی بلند مدت
    3. صحبت کردن با مشتری واقعی
    4. تبلیغ برای عموم بهتر است یا مشتری‌های هدفمند؟
  8. تفاوت بازاریابی محتوایی با دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  9. بازاریابی محتوایی چه مزایایی دارد؟
    1. محتوای بیش‌تر در سایت
    2. بیش‌تر دیده شدن در موتور جستجو
    3. ترافیک بازدیدکننده بالا می‌رود
    4. افزایش دنبال‌کنندگان
    5. افزایش پتانسیل تبدیل مخاطب به مشتری
    6. بهبود پیدا کردن شهرت برند
  10. اجزای بازاریابی محتوایی
    1. استراتژی محتوا
    2. تقویم محتوا
    3. تولید محتوا
    4. نشر محتوا
    5. ترویج محتوا
  11. بازاریابی محتوایی بر اساس نقشه‌ی سفر مشتری چگونه است؟
  12. موفقیت بازاریابی محتوایی را چگونه بسنجیم؟ (شاخص‌های کلیدی عملکرد بازاریابی محتوایی)
    1. ترافیک بازدید سایت
    2. مدت زمانی که مخاطب در سایت می‌گذراند
    3. بهبود سئو
    4. راحتی نقشه سفر مشتری
    5. بازگشت بازدیدکنندگان
    6. میزان شهرت برند
    7. درصد تبدیل مخاطب به مشتری
  13. سئو چیست و چه ارتباطی به بازاریابی محتوایی دارد؟
    1. موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟
    2. سئو چگونه کار می‌کند؟
    3. نحوه بهینه‌سازی گوگل
    4. محتوا و عوامل موفقیت موتور جستجو
      1. کلمات کلیدی
      2. کیفیت محتوا
      3. تجربه‌ی کاربر
      4. ترافیک بازدید
  14. محتوا چیست؟
  15. برخی از انواع محتوا
    1. صفحات وب
    2. پادکست
    3. ویدیو
    4. کتاب
  16. کارکردهای محتوا
    1. افزایش فروش
    2. حفظ مشتریان
    3. برند خود را بسازید یا تغییر موقعیت دهید
    4. امکان ادغام
    5. مشتریان را در دراز مدت درگیر کنید
  17. نمونه‌های موفق بازاریابی محتوایی در جهان
    1. شرکت هاب‌اسپات
    2. برند TED
    3. آژانس hawke media
    4. شرکت KISSmetrics
    5. آژانس تبلیغاتی Influence & Co
    6. کمپین «Share A Coke – کوک خودت را تقسیم کن» کوکاکولا
  18. نمونه‌های موفق بازاریابی محتوایی در ایران
  19. جمع‌بندی

مقدمه

امروزه استراتژی کسب‌وکارها برای دست‌یابی به هدفی که دنبال می‌کنند، با چند دهه قبل کاملاً متفاوت است. بازاریابی محتوا و در پی آن، تولید محتوا، به دلیل همه‌ی مزایا و ویژگی‌هایی که در دل خود جای داده است، به یکی از موثرترین تکنیک‌های تبلیغات، فروش و بازاریابی در عصر دیجیتال بدل شده است.

بازاریابی محتوا نه‌تنها بهترین شیوه برای جلب علاقه‌مندان به سمت پیشنهادهای برند شماست، بلکه به‌عنوان بهترین راه برای انتقال هویت و ارزش‌های کسب‌وکار شما نیز نقش دارد. در عین حال به شما فرصتی می‌دهد تا با استفاده از رسانه‌های متنوع توزیع محتوا مثل شبکه‌های اجتماعی، پادکست، وبلاگ‌ و … به جایگاه ممتازی در زندگی روزمره‌ی مخاطبین خود نفوذ کنید و در این زمینه اثرگذار باشید.

بازاریابی محتوا، شیوه‌ای نو، کارآمد، ارزان، سریع و اثربخش است که تعامل شما با کاربران و مخاطبان را افزایش می‌دهد. با بهره‌گیری از بازاریابی محتوایی می‌توانید، برندی محبوب بسازید و خود را در معرض دید و انتخاب کاربران‌تان قرار دهید.


آیا کسب‌وکار شما به بازاریابی محتوا نیازمند است؟

با این تفاسیر آیا کسب‌وکار شما به بازاریابی محتوایی نیاز دارد؟ اصلاً برای بهره‌مندی از این شیوه‌ی بازاریابی باید از کجا شروع کرد؟

بازاریابی محتوا، در واقع یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده‌ی بازاریابی دیجیتال است که در آن به بُعد محتوایی فعالیت‌های دیجیتال تمرکز می‌شود. به‌طور معمول، هدف از تولید محتوا و بازاریابی محتوایی توانایی بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن و تامین اهداف سازمان خود در حوزه‌ی بازاریابی است. به‌عنوان مثال بازدیدکننده‌ی بیشتری برای سایت خود بسازیم، لیدهای بیشتری ایجاد کنیم و در نهایت موجب توسعه‌ی فروش شویم.

با این توصیف، کسب‌وکاری را در فضای دیجیتال نمی‌توان یافت که بدون استفاده از محتوا بتواند به کار خود ادامه دهد. وب‌سایت شما زمانی ارزش‌آفرین است که مخاطبینی آن‌ را بررسی کرده و در پی آن با وب‌سایت ارتباط برقرار کنند. این تعامل بوجود نمی‌آید مگر اینکه محتوایی درست و اصولی در دسترس کاربر قرار گیرد.

بدون شک، تا همین الان هم گام‌هایی در مسیر بازاریابی محتوایی خود برداشته و برای کسب‌وکار خود محتوا تولید کرده‌اید. پس اهمیت و الزام استفاده از محتوا در کسب‌وکار نیاز به توضیح و تفصیل بیشتر ندارد.

نکته‌ی مهم آن است که بتوانید به سوالات زیر پاسخ داده و مسیر را بهتر از قبل ادامه دهید:

  • آیا تعریف من از بازاریابی محتوایی درست و منطبق با واقعیت است؟
  • آیا بهترین شیوه‌ی استفاده از محتوا را پیش گرفته‌ام؟
  • برای بهبود مسیر و بهره‌مندی از نفع حداکثری چه کارهایی باید انجام دهم؟

در این مقاله سعی می‌کنیم که به تمامی این سوالات پاسخ دهیم و همچنین، مسیر بازاریابی محتوایی را بیش از پیش برای‌ شما شفاف کنیم.

در ابتدا لازم است که تعریفی درست و اصولی از بازاریابی محتوایی در دست داشته باشیم.


بازاریابی محتوایی چیست؟

برای تعریف بازاریابی محتوایی، بیایید با هم ماجرایی را که به پیدایش این مفهوم ختم شده با هم مرور کنیم: بیشتر افرادی که از محصولات و خدمات شرکت‌ها و برندهای امروزی استفاده می‌کنند، در وهله اول جذب تبلیغات و شیوه ارائه‌ی‌ آ‌ن‌ها می‌شوند. اما از طرفی دیگر، کاربران از تبلیغاتی که فقط برای عالی نشان دادن محصولات ساخته می‌شود، خسته شده‌اند. در واقع در عصر مدرن نباید به دنبال فریب دادن مشتری باشیم و باید همه‌ی سعی خود را به خدمت بگیریم که ارتباطی سالم و صادقانه را با کاربران خود ایجاد کنیم. تعریف بازاریابی محتوایی، درست از نقطه‌ای آغاز می‌شود که «محتوا» نقش مولف خود در توصیف صحیح از واقعیت‌های کسب‌وکارها را به عهده گرفت.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا چیست؟ تعریف بازاریابی محتوایی از زبان پیشگامان حوزه محتوا

مصرف‌کنندگان برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره محصولات و خدمات مورد نیازشان به کجا مراجعه می‌کنند و از چه کسانی کمک می‌گیرند؟ فضای آنلاین (وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها) به انتخاب مهمی در مسیر جمع‌آوری اطلاعات برای کاربران بدل شده است. آن‌ها با خواندن مقاله‌های مرتبط، تماشای ویدیوها در سایت‌هایی مثل YouTube و آپارات و گوش دادن به پادکست‌های ساخته شده توسط مصرف‌کنندگان دیگر، فهم خود از محصولات، خدمات و برندها را کامل می‌کنند. به عبارت دیگر، خریدارانِ امروز هوشیارتر از هر زمان دیگری با استفاده از رسانه‌ها و محتواهای مختلف، تلاش می‌کنند که در خرید خود کمترین ریسک را متقبل شوند و «آگاهانه» دست به انتخاب بزنند.

بد نیست بدانید شمایی که به‌عنوان یک بازاریاب، فروشنده یا صاحب کسب‌وکار مشغول خواندن این مقاله هستید مصرف‌کننده به حساب می‌آیید. پس شاید با این مثال بهتر بشود تاثیر محتوا را در بازاریابی درک کرد.

اما تعریف واضح بازاریابی محتوایی چیست؟ بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک در بازاریابی است که با هدف ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مداوم با محصول یا خدمات صورت می‌گیرد. این کار برای جذب و حفظ مخاطب و در نهایت حرکت به سوی سودآوری از مشتری انجام می‌شود.

همچنین بخوانید:‌ مدخل  content Marketing  (کانتنت مارکتینگ) در ویکی‌پدیا

مانند بسیاری از انواع شیوه‌های فروش نوین، بازاریابی محتوا هم یک استراتژی دیجیتالی است که حول ایجاد و عملکرد محتوا می‌چرخد. «محتوا» را می‌توان در شکل‌های مختلفی ارائه کرد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به محتوای متنی، محتوای گرافیکی، فیلم و هر نوع قالب قابل‌خواندنی اشاره کرد. اهداف بازاریابی محتوایی در واقع هدایت بازدید (ترافیک) به وب‌سایت کسب‌وکار شماست. سپس در مرحله بعدی به ایجاد اعتماد، تبدیل مخاطبان به دنبال‌کننده‌ و کسب مشتری جدید می‌پردازد. این استراتژی در آخر منجر به خرید و استفاده مخاطبان از خدمات شما می‌شود.

پیشینه بازاریابی محتوایی

از نظر تاریخی برخی از پژوهشگران ادعا می‌کنند که بازاریابی محتوایی از هزاران سال پیش با نقاشی‌های درون غار آغاز شد. اما بازاریابی محتوا به شکلی که در حال حاضر می‌بینیم از بدو تولد اینترنت سرچشمه گرفته است. به‌طور کلی چندین دهه است که از محتوا در مشاغل مختلف استفاده می‌کنند. مجله‌ها و کتاب‌های راهنمای محصول همیشه برای مشتریان جذاب بوده و به‌خصوص برای اهداف فروش بسیار مفید هستند.

همان‌طور که گفتیم رویکردهای متفاوتی برای بازاریابی محتوا و همچنین انواع مختلفی از محتوا وجود دارد؛بنابراین یک نوع خاص استراتژی محتوا برای هر کاری نتیجه نمی‌دهد. با این وجود، همیشه حداقل یک شکل از بازاریابی محتوا می‌تواند برای شما سودآور باشد. فقط باید با آگاهی کامل از اهداف بازاریابی محتوا و کسب‌وکار خودتان بهترین استراتژی را کشف کنید.

بازاریابی محتوا بر اساس این ایده ساخته شده است که بهترین راه برای ایجاد اعتماد به مشتریان بالقوه کسب‌وکار ما، دادن چیزی است که آن‌ها می‌خواهند. این حرف در دنیای آنلاین اغلب به شکل مطالب مفیدی ترجمه می‌شود که کاری را که بازدید کننده انجام می‌دهد قطع نمی‌کند بلکه آن‌ها را به یادگیری، لذت بردن و ارتباط بیش‌تر با ارائه‌دهنده خدمات دعوت می‌کند. در بازاریابی با محتوای خوب به‌جای اینکه لازم باشد شما به دنبال مشتری‌ بگردید، خودش آن‌ها را به سمت شما می‌آورد. این باعث ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان به برندی که از آن خرید می‌کنند نیز خواهد شد.

به عبارتی دیگر بازاریابی محتوا فرایند ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط است برای جذب مشتری و دست‌یابی مخاطب به شما. خریداران و مشتریان امروزی بیش از هر زمان دیگری از پیام‌های بازرگانی و تبلیغاتی مستقیم خسته شده‌اند. بد نیست بدانید که بیش از سه هزار دلار در روز خرج این روش قدیمی می‌شود؛ بنابراین با رفتن به سمت بازاریابی محتوایی می‌توانید بخش زیادی از هزینه‌ها را کاهش دهید. یک استراتژی بازاریابی مناسب و خلاق، تجارت شما را در موقعیت یک دوست و راهنما برای مخاطب قرار می‌دهد و این‌گونه راحت‌تر می‌شود به هر برندی اعتماد کرد. تهیه مطالب مفید و سرگرم‌کننده می‌تواند پیوند محکمی بین برند شما و مشتریان ایجاد کند که با گذشت زمان منجر به رشد و سودآوری خواهد شد.

در رویکرد سنتی بازاریابان مجبور می‌شدند از طریق تبلیغات در وب‌سایت‌ها، گرفتن غرفه‌ در نمایشگاه‌های تجاری یا ایمیل‌هایی که در لیست‌های طولانی ارسال می‌شدند توجه مخاطب را به خود «جلب» کنند. به‌طور مثال وقتی یک برند برای تبلیغ در مسابقات Super Bowl میلیون‌ها دلار پول پرداخت می‌کند، دارد فقط یک‌سری توجه و چشم را به دیدن خودش مجبور می‌کند. یعنی هیچ تضمینی برای بازگشت هزینه و آمدن مشتری به آن کسب‌و‌کار وجود ندارد.

از طرف دیگر بازاریابی محتوا به بازاریاب این امکان را می‌دهد که فقط برای ایجاد مخاطبان خاص خود و جلب توجه افرادی که برای آن تجارت مفید هستند هزینه کند. بازاریاب با ایجاد و توزیع محتوایی که خریدار آن‌ را سودمند می‌داند، در واقع دارد با برقراری اعتماد بین مشتری و برند به سودآوری می‌رسد. علاوه بر این، بازاریابی محتوا نسبت به برخی دیگر از استراتژی‌ها بسیار کم‌هزینه‌تر محسوب می‌شود. شاید در ابتدا به نظر برسد که روند رشد سرعت زیادی ندارد اما با کمی تلاش می‌توانید به بالاترین درآمد برسید.

امروزه ۴۱درصد از بازاریاب‌های مدل تجارت به تجارت (B2B) بر محتویات مرتبط مسیری که مشتری برای خرید طی می‌کند تمرکز دارند. اما باز هم همه‌ی مشاغل نمی‌توانند به این محتوای شخصی‌سازی شده دسترسی داشته باشند.

البته به‌عنوان یک تجارت، هدف نهایی از بازاریابی محتوا رسیدن به فروش است. اما با این‌کار به‌جای اینکه فقط محصولات و خدمات خود را بفروشید، با ایجاد اعتماد مشتری‌های بیش‌تری را جذب می‌کنید.


چرا بازاریابی محتوایی مهم است؟

بازاریابی محتوا مهم است نه فقط به این دلیل که برای ایجاد اعتماد، رهبری و رشد اعتماد در مشتری به کار می‌رود. بلکه به این دلیل است که از طرف مصرف‌کننده می‌تواند به یک عادت روزمره در زندگی تبدیل شود. این موضوع تاثیر زیادی در رشد سرمایه و پیشرفت آن برند یا کسب‌وکار دارد.

بنابراین فرقی ندارد که کار شما در زمینه گردشگری باشد یا غذا و پوشاک. امروزه دیگر هیچ تجارتی بدون فعالیت‌های محتوایی در دنیای اینترنت نمی‌تواند به پیشرفت چندانی برسد. در واقع مزایای بازاریابی محتوایی در این صورت به بیشترین میزان خود می‌رسند.

بیشتر استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات قدیمی مبتنی بر سودهای کوتاه‌مدت است. به‌عنوان مثال ممکن است ارسال ایمیل‌های گروهی بتواند چند نفری را جذب کند اما توجه داشته باشید که چه تعداد از آن‌ها ممکن است ناخوانده حذف شوند یا اینکه ممکن است یک بیلبورد تبلیغاتی برای چند ماه نتیجه خوبی داشته باشد اما در نهایت، شکل آن خسته‌کننده می‌شود و باید به فکر بیلبورد دیگری باشید با هزینه‌های تازه‌تر.

این به این معنا نیست که روش‌های قدیمی ذاتاً دچار مشکل هستند. هیچ اشتباهی با این رویکرد وجود ندارد. اما برای داشتن موفقیت‌‌هایی که عمرشان طولانی باشد به استراتژی قوی‌تری نیاز دارید. استراتژی‌های بازاریابی دیگری مانند سئو یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند سودمند باشند ولی سرعت زیادی ندارند. اما در نهایت هیچ شیوه‌ای به اندازه بازاریابی محتوایی نمی‌توانند در سریع‌ترین زمان برای شما درآمد بیش‌تری تولید کند.

برندهایی که امروزه از اهمیت بازاریابی محتوا غافل شده‌اند باید فردا بازی کنند. در تجارت قرن بیست و یکم جایی برای کندی و سرعت پایین نیست. از طرف دیگر، افرادی که استراتژی بازاریابی محتوا را در دست دارند یک پله جلوتر از بقیه‌اند.

محتوا توانایی آن را دارد که هر استراتژی آنلاین دیگری را تحت تأثیر قرار بدهد. البته مهم است درک کنیم که محتوا می‌تواند به‌عنوان یک استراتژی مکمل تقریباً برای هر استراتژی بازاریابی آنلاین دیگری عمل کند.

دلیل دیگری که بازاریابی محتوا از اهمیت بالایی برخوردار شده در درک مشتریان نهفته است. مصرف‌کننده‌ی امروزی با توجه به استفاده‌ای که از دنیای مجازی دارد می‌تواند از خدمات شما استفاده کند.


تاریخچه بازاریابی محتوایی

هنگامی که کامپیوترها و همچنین استفاده از اینترنت در سراسر جهان گسترش یافت، کانال جدیدی برای بازاریابی محتوا به دنیا آمد. به این صورت که بازاریاب ها شروع به یافتن روش‌هایی کردند که بتوانند از این رسانه جدید دیجیتال، یعنی از وب‌سایت‌ها گرفته تا ایمیل و موارد دیگر استفاده کنند. در سال ۱۹۹۳، O’Reilly and Associates (امروزه با اسم اورایلی مدیا شناخته می‌شود) اولین شرکتی بود که یک سایت تجاری راه اندازی کرد. این در واقع لحظه‌ی مهمی در تاریخ بازاریابی محتوا است. زمانی که محتوا از انحصار تبلیغاتی بودن بیرون آمد و این باور را در رسانه‌ها شکست داد. از آن لحظه به بعد هرکسی که به دنیای اینترنت وصل بود می‌توانست آزادانه به تولید محتوا بپردازد و در جهت پیشرفت خود استفاده کند.

اما عبارت «بازاریابی محتوا» در سال ۱۹۹۶ در گفتگویی خبری در انجمن سردبیران روزنامه‌های آمریکا متولد شد. شخصی به اسم جان اف اوپدهال (John F. Oppedahl) در بین صحبت‌هایش این عبارت را به کار برد و استفاده از آن خیلی زود همه‌گیر شد.

در سال ۱۹۹۴، اولین وبلاگ توسط جاستین هال ساخته شد. در آن زمان بعضی از وبلاگ‌ها همیشه به‌عنوان نوعی دفتر خاطرات دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گرفتند ولی به‌مرور دچار پیشرفت‌هایی شدند. وبلاگ‌ها این فرصت را برای برندها به وجود آوردند تا با مخاطبان خود ارتباطی مستقیم برقرار کنند، مطالب بیش‌تری را درباره کسب‌وکارشان به اشتراک بگذارند و به ساخت برند و شخصیت آن ادامه دهند.

با این حال تاریخ بازاریابی محتوایی به سال‌های خیلی دوری بازمی‌گردد. تبلیغات از زمان شروع تاریخ بشر و نقاشی بر روی دیوار غارها وجود داشته است. اما تا اواخر قرن نوزدهم، هیچ چیزی شبیه آنچه که ما به به‌عنوان تولید محتوا در نظر می‌گیریم وجود نداشته است. در سال ۱۸۹۵، جان دیر با چاپ مجله‌ای شخصی شروع به تبلیغ برای کسب‌و‌کار خودش کرد. اسم این مجله The Furrow است. این مجله در زمینه پیشرفت‌های تکنولوژیکی در حمل‌ونقل و شیوه‌های کشاورزی و مزرعه‌داری فعالیت می‌کرد. جان دیر با چاپ آن باعث کم‌تر شدن شکاف تجاری بین تولیدکننده و مصرف‌کننده شد.

اندکی پس از آن که Furrow شیوه جدید بازاریابی را به دنیا نشان داد، یک شرکت کوچک فرانسوی با نام Michelin که در کار تولید تایر بود، یک کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای با عنوان راهنمای میشلن منتشر کرد. این راهنما برای رانندگانی بود که کارشان در جاده است یا به‌نوعی به جاده مربوط می‌شود. این کتاب اطلاعات باارزشی را در مورد مکان‌هایی برای یافتن تعمیر و نگهداری اتومبیل و موقعیت هتل‌ها و رستوران‌ها ارائه می‌داد و همچنین نکات کلی‌ای درباره سفر می‌گفت.

بعدتر در اوایل قرن بیستم، Jell-O product  که یک شرکت تولیدکننده ژله خوراکی بود خودش را در موقعیت سختی از نظر تبلیغاتی دید. بنابراین شرکت سعی کرد شیوه تبلیغاتش را تغییر دهد. به این صورت که تبلیغات خود را در مجله‌های خانگی بانوان شروع کرد. زیرا مخاطبان ایده‌آل این مجله خانم‌های خانه‌دار آمریکایی بودند. یعنی دقیقاً گروهی که بیش‌ترین نزدیکی را با خرید کردن داشتند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کار اولین مورد از هدف‌گذاری مخاطب در زمینه بازاریابی محتوایی بود.

متأسفانه سرعت شتاب در بازاریابی محتوا در دهه چهل و پنجاه میلادی به حالت ثابتی رسید. رسانه‌ها بیش‌تر تبلیغات را به خودشان اختصاص داده بودند و فضای کمی برای محتوا فراهم می‌شد تا پیشرفت‌های دیگری داشته باشد. اما در دو دهه‌ی بعدی اتفاق‌های تازه‌تری در این زمینه به وقوع پیوست.

بار دیگر در دورانی که تبلیغات از تلویزیون‌‌ها پخش می‌شد راه برای بازاریابی محتوای خلاقانه باز شد. اسو (Esso) از نخستین مشاغلی بود که از این شکل جدید رسانه‌ای استفاده کرد. در اوایل دهه ۶۰، اسو اقدام به ایجاد یک کمپین تبلیغاتی کرد که با شعار «یک ببر را در مخزن بذار» توانست به موفقیت‌های زیادی برسد.

در عصر حاضر نیز اینترنت به یک کانال فعال تبدیل شده است. با آزمون و خطاهای متفاوت می‌شود خیلی سریع و پرقدرت به بهترین و تازه‌ترین شیوه‌های بازاریابی محتوایی رسید. در واقع محتوای داخل اینترنت به اندازه‌ای زیاد شده که شرکت‌هایی مثل گوگل تصمیم به ایجاد الگوریتم‌هایی گرفتند که برای رتبه‌بندی و مدیریت این داده‌ها استفاده می‌شوند.


حال که درباره‌ی تعریف و تاریخچه بازاریابی محتوایی صحبت کردیم، بد نیست تا یپش از آنکه به سراغ توصیف و تعریف زیربخش‌های آن برویم، کمی از مفاهیمی که به اشتباه در کنار یا هم‌معنای بازاریابی محتوایی برداشت می‌شوند صحبت کنیم. دو بخش پیش رو، به تفاوت‌های بازاریابی محتوایی با «بازاریابی محتوا» و «تبلیغات» می‌پردازند.


تفاوت بین بازاریابی محتوا با بازاریابی محتوایی چیست؟

متاسفانه تفاوت بازاریابی محتوا و بازاریابی محتوایی برای بسیاری از افراد، آن‌طور که باید و شاید مشخص نیست و کم نیستند افرادی که این دو عبارت را با یکدیگر مترادف می‌دانند. هرچند، عموما هر کجا که از عبارت بازاریابی محتوا استفاده می‌شود، منظور و نیت همان بازاریابی محتوایی است.

بازاریابی محتوایی، همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، هر فعالیتی است که شما برای جذب، آموزش، متقاعد کردن، تبدیل بازدیدکننده به خریدار و حفظ مشتری انجام می‌دهید. بازاریابی محتوایی به چالش‌هایی فکر می‌کند که ممکن است مشتری را در طول خرید و استفاده از خدمات شما دچار تردید کند. این‌ها می‌توانند در هر مرحله از چرخه فروش ایجاد شوند. به همین دلیل است که یکی از مراحل بازاریابی محتوایی در واقع درست کردن نقشه سفر مشتری است.

بازاریابی محتوایی را می‌توان «بازاریابی محتوامحور» نیز دانست: انجام اقدامات مارکتینگی با استفاده از یکی از انواع محتوا.

در مقابل، بازاریابی محتوا، به هر اقدامی در قلمرو بازاریابی اشاره می‌کند که برای فروش یا ترویج یک محصولِ محتوایی به‌ کار گرفته شود.

به‌عنوان مثال، ما پیش‌تر کتاب محبوبی در حوزه‌ی بازاریابی محتوایی و داستان‌سرایی برند را با نام «داستان‌هایی که می‌چسبند» ترجمه کردیم و برای آن‌که این کتاب را به دست مخاطبان آن برسانیم اقدامات مختلفی را در پیش گرفتیم. از آن‌جایی که این محصول خود یک «محتوا» است، اقدامات بازاریابی ما برای فروش این محصول را می‌توان در حوزه‌ی بازاریابی محتوا قرار داد.

بدون شک بازاریابی محتوایی و بازاریابی محتوا در کنار یکدیگر کار می‌کنند. اما اطمینان از سازگاری این دو در کل پروسه‌ی بازاریابی محتوایی برای شما نیاز به یک فرآیند پیچیده‌تری دارد تا بتواند تیم‌های داخلی را نیز با هم هماهنگ کند و در راستای هدفی مشخص قرار دهد. در پیدا کردن اهداف باید دقت کنید. گاهی داشتن یک هدف در بازاریابی محتوایی (که برای هر کسب‌وکاری باید مخصوص خودش باشد) ممکن است روی تعادل حرکت نکند و به دلیل چیزی که شاید بتوان آن را وسواس نامید، به سمت «فقط» کیفیت محتوا هدایت شود و دیگر در جهت اهداف بازاریابی کار نکند.

بیش‌تر تیم‌های بازاریابی متمرکز بر ایجاد محتوایی هستند که درباره برند خودشان است یا محصولاتی که ارائه می‌دهند. اما چیزی که اغلب بازاریابی‌های محتوایی را دچار مشکل می‌کند این است که محتواها را عمدتاً به‌خاطر نیازی که خودشان برای معرفی محصول احساس کرده‌اند می‌سازند و نه به این دلیل که آن محتوا می‌تواند یکی از نیازهای مشتری یا حتی بازدیدکنندگان را برآورده کند.

طبق بررسی‌های جدید بیش‌تر کمپین‌هایی که ایجاد می‌شوند روی مشتری‌ها تاثیر زیادی ندارند. بد نیست بدانید میانگین عمر هر مطلب در توییتر کم‌تر از سه ساعت است. در فیس بوک بعد از پنج ساعت فقط ۷۵ درصد از تمام پست‌هایی را که در این ساعات گذاشته شده‌اند را خواهید دید و عمر مفید هر مقاله برای این‌که به دست خواننده‌ی واقعی برسد ۳۷ روز است؛ بنابراین کمپین‌ها نیز مانند محتوا برای مدت کوتاهی پاسخگوی نیاز بازاریابی شما هستند و بعد می‌میرند. حتی ۶۰ تا ۷۰ درصد محتواهایی که روزانه تولید می‌شوند هم بی‌مصرف هستند.

مشکل بسیاری از محتواها این است که فقط برای «انجام شدن کار» و «رضایت مدیر» ایجاد می‌شوند. این بدترین هدفی است که یک محتوا می‌تواند برای آن تولید شود. اگر شما هم تا الان به این شیوه بازاریابی محتوا مشغول بودید همین الان آن را متوقف کنید و دوباره نگاهی به اهدافتان بیندازید. این‌ها دلایلی هستند که می‌توانند مانع رشد شما شوند. اما هیچ‌وقت کار بازاریابی را متوقف نکنید و البته از طرفی از ایجاد کمپین‌هایی که ماندگاری کوتاهی دارند هم خودداری کنید.

همان‌طور که س.گودین (کارآفرین موفق آمریکایی) می‌گوید: بازاریابی محتوایی «همه چیزی است که از بازاریابی باقی‌ مانده است.»

افراد زیادی هستند که بازاریابی محتوا را با بازاریابی محتوایی اشتباه می‌گیرند. بازاریابی محتوا یک راه حل استراتژیک برای یک مسئله استراتژیک است. برای دستیابی، مشارکت و پیدا کردن مشتریان جدید برای تجارت خودتان باید تمرکز را روی بازاریابی کردن محتوا بگذارید. یعنی به سراغ ایجاد محتوایی بروید که مشتری به دنبالش است. در حالی که بازاریابی محتوایی به‌طور خلاصه به شیوه‌های بازاریابی با استفاده از محتوا می‌گویند.

تفاوت بازاریابی محتوایی با تبلیغات چیست؟

در هر شغل و کسب‌وکاری که باشید خیلی مهم است تا محصولات و خدماتتان را به اشخاص مناسب و به شکلی تازه ارائه بدهید. این کار را با شیوه‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات می‌توانید انجام دهید اما باید به دنبال بهترین و مناسب‌ترینِ آن‌ها برای کسب‌و‌کارتان باشید.

روش‌های تبلیغات سنتی مانند تبلیغ در رادیویی و تلویزیون از زمان به وجود آمدن آن‌ها رایج بوده‌اند و هنوز هم استفاده می‌شوند. اما در این روزها با بازاریابی‌ محتوایی، استراتژی‌های تبلیغاتی نیز تغییرات زیادی را به خود دیدند و به‌طور کلی بازاریابی در یک مسیر بسیار متفاوتی شروع به حرکت کرد.

اکنون محتوا نقش مهمی در چگونگی دریافت اطلاعات از طرف مصرف‌کنندگان دارد و بر تصمیمات آن‌ها برای خرید و استفاده از خدمات بسیار موثر است. هر دو روش تبلیغات سنتی و بازاریابی محتوایی برای به دست آوردن مشتری و ارائه خدمات و معرفی برند به کار می‌روند. با این حال این دو شیوه بسیار تفاوت دارند.

مواردی که در اینجا برایتان توضیح می‌دهیم تعدادی از مهم‌ترین تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات هستند:

ارائه مستقیم مهم‌تر است یا مفید بودن آن؟

بازاریابی سنتی این موضع را می‌گیرد که همه اطلاعاتش را درباره یک تجارت، محصول یا خدمات به مشتری‌ها بگوید. اما مشکل در شیوه ارائه آن‌‌هاست. آن‌ها تصاویر را نشان می‌دهند و اطلاعات مستقیمی را در مورد هر آنچه که به فروش می‌رسانند می‌گویند.

ولی بازاریابی محتوا کارش را مستقیم انجام نمی‌دهد. با این‌که باید در آن مراقب باشند که شکل ارائه را بیش از حد از ذهن دور نکنند. در بازاریابی محتوا به جای ذکر اطلاعاتی که همه‌جا وجود دارند، مطالبی را ارائه می‌دهند که برای مصرف‌کننده جالب، مفید و ارزشمند باشند. بنابراین بازاریابی محتوایی راهی است تا به مشتری نشان دهید که درباره کسب‌وکارتان اطلاعات و دانش کافی دارید. پس آن‌ها هم می‌توانند به این صورت به شما اعتماد کنند.

رسیدن به سود فوری در مقابل بازاریابی بلند مدت

عملکرد تبلیغات خیلی ساده است. مشتری/مخاطب تبلیغ محصول را می‌بیند و در صورت لزوم به سراغ خرید آن می‌رود. این شیوه فروش اگر در همان ابتدای کار سودآور باشد، عمر زیادی ندارد. این در حالی است که امروزه می‌دانیم به‌طور متوسط شما باید در طول ۱۸ ماه تقریباً هفت‌بار در مقابل مشتری احتمالی قرار بگیرید تا آن‌ها تصمیم به خرید و استفاده از محصولات و خدمات شما بگیرند.

ولی با بازاریابی محتوایی شما یک محصول و همچنین مشتری را در فشار تبلیغاتی قرار نمی‌دهید. بلکه با محتوای خود به‌طور مرتب در مقابل مشتری قرار می‌گیرید تا پروسه شناسایی و شکل‌گیری اعتماد به‌آرامی و بااستحکام انجام شود. محتوا راهی عالی برای دیدن و شنیده شدن است بدون آن‌که نیازی به هل دادن یک محصول یا خدمات را داشته باشید.

صحبت کردن با مشتری واقعی

در تبلیغات در واقع شما با مصرف ‌کنندگان فرضی صحبت می‌کنید. در این میان هیچ دیالوگی وجود ندارد. شما به‌سادگی به مصرف کنندگان نشان می‌دهید که چه چیزی را می‌فروشید و از مزایای آن محصول می‌گویید.

با محتوای آنلاین فرصت بسیار بیش‌تری برای گفتگو با مشتری وجود دارد. آن‌ها می‌توانند در پست‌های وبلاگ شما از احساسی که نسبت به آن داشته‌اند بگویند، با شما در وبینار یا پادکستی که تولید می‌کنید ارتباط برقرار کنند، نظر دهند و شبکه‌های اجتماعی‌تان را دنبال کنند. همچنین محتوا به شما امکان می‌دهد با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و به آنها پاسخ دهید. یعنی این امکان را دارید که واقعاً با مشتریان خود و یا کسانی که ممکن است در آینده تبدیل به مشتری بشوند آشنا شوید و به آ‌ن‌ها اجازه دهید تا خودشان اعتماد پیدا کنند.

تبلیغ برای عموم بهتر است یا مشتری‌های هدفمند؟

تبلیغات به معنای دریافت پیام شما در مقابل بیش‌تر افراد ممکن است. بازاریابی محتوا مربوط به جبهه گرفتن آن در مقابل افراد مناسب است.

تفاوت بازاریابی محتوایی با دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اختراغ کامپیوترهای شخصی ما را به سوی عصر دیجیتال سوق داد. امروزه بعد از چهار دهه، تعداد زیادی دستگاه دیجیتالی را نه‌تنها استفاده می‌کنیم بلکه به‌سادگی با خودمان به همه جا می‌بریم. با توجه به این موضوع، نباید جای تعجب داشت که تبلیغات دیجیتال طیف وسیعی از ابزارها و تاکتیک‌ها را برای ایجاد آگاهی از برند و شناخت کسب‌وکار در بر می‌گیرد.

بازاریابی دیجیتال عباراتی کلیدی است که برای کلیه فعالیت‌هایی که باعث ایجاد آگاهی درباره برند شما به صورت آنلاین استفاده می‌شوند ایجاد شده است. دیجیتال مارکتینگ شامل چندین بخش است. مثلاً تمام فعالیت‌های شما برای تعامل با مخاطبانی که مورد هدف تجاری هستند یا استفاده از استراتژی‌های مختلف ارتباطی مانند ایجاد وب‌سایت، وبلاگ‌نویسی، تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی و ساخت ویدئو بخشی از این نوع بازاریابی به حساب می‌آیند. دیجیتال مارکتینگ همچنین شامل شیوه‌های امتیازدهی موتور جستجو، بهینه‌سازی موتور جستجو و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. همچنین تمام تکنیک‌های در نظر گرفته شده برای آسان‌تر کردن کار مخاطبان خود برای یافتن، خرید یا مصرف محصولات و خدمات شما به‌صورت آنلاین در واقع بخش‌های دیگری از دیجیتال مارکتینگ هستند.

سئو یک استراتژی در دیجیتال مارکتینگ است که با اطمینان از این‌که سایت شما در لیست نتایج موتور جستجو بالا می‌رود، ممکن است تعداد بازدید کنندگان وب‌سایت را به حداکثر برساند. این استراتژی نتایج جستجوی گوگل را بهینه می‌کند اما با این حال پروسه‌ی خیلی سریعی نخواهد بود. برای تحقق این امر نیاز به برنامه‌ریزی برای انجام فرآیند، سرمایه‌گذاری (زمان و مالی) و همچنین کار فراوان لازم است. در واقع هنگامی که سایت خود را به روش صحیح بهینه می‌کنید یا وقتی به سراغ استفاده از کلمات کلیدی جستجو شده توسط مخاطب‌ها می‌روید در حال بهبود سئو هستید. شما باید وب سایت را به‌طور مرتب بهینه کنید‌، در غیر این صورت سایت سقوط می‌کند و دیگر بازدید زیادی نخواهد داشت. در نتیجه فروش و سود نیز کاهش می‌یابد.

طبق تعریف‌های جدید، بازاریابی محتوا یک استراتژی برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند‌، مرتبط و مداوم برای جذب و دستیابی به مخاطبی است که به‌عنوان مشتری هدف قرار گرفته. این هدف در واقع باید در راستای هدایت او به سمت اقدام برای خرید و سودآور بودن باشد.

استراتژی‌ای که برای بازاریابی محتوا به کار می‌رود با تبلیغات سنتی متفاوت است. همان‌طور که قبلاً گفتیم در تبلیغات سنتی برای دستیابی به فروش بیش‌تر، روی ارائه اطلاعاتی ساده مثل لیستی از کارهایی که انجام می‌دهد تمرکز می‌کردند. در حالی که بازاریابی محتوایی شامل اجزای جذابی است مثل مقالات آموزشی، کتاب‌های الکترونیکی، فیلم‌ها، دوره‌های آموزشی آنلاین، وبینارها و حتی سرگرمی‌هایی مربوط به آن خدمات. این فعالیت‌ها در عین حال به سؤالات مشتری و مخاطب هم پاسخ می‌دهد. بازاریابی محتوایی از تمرکز روی نام تجاری، محصولات یا خدمات فاصله می‌گیرد. ولی با این وجود تمرکزش را بیش‌تر به سمت مخاطبان و آنچه که برای آن‌ها مهم است تغییر می‌دهند؛ بنابراین محتوای ارزشمند و مرتبط با محصولات و کسب‌و‌کار واقعاً مهم است. چون هدف نهایی نشان دادن سطح دانش شما از حرفه‌تان به مخاطب است تا به نوعی زیرساخت‌های اعتماد فراهم شود و به همین صورت محتوایی که بهینه سازی نشده باشد و برای مخاطب نمایش داده نشود هیچ ارزشی ندارد و حتی ممکن است امتیاز شما را هم پایین بیاورد.

وقتی که از بازاریابی دیجیتال صحبت می‌کنیم معمولاً اولین چیزی که به ذهن می‌رسد محتوای وبلاگ است. اگر محتوای وبلاگ خود را به‌درستی -یعنی با تحقیق مناسب و کیفیت بالا- تولید کنید، مخاطب به‌راحتی به شما اعتماد می‌کند و شما را به‌عنوان یک متخصص در زمینه ای که فعالیت می‌کنید خواهد شناخت. وبلاگ‌نویسی می‌تواند به افزایش رتبه موتور جستجوی شما هم کمک کند. این کار اگر به‌درستی انجام شود، سایت در بالای فهرست نتیجه‌های جستجوی گوگل نشان داده خواهد شد. همان‌طور که به‌طور منظم با وبلاگ‌ها کار می‌کنید، باید آن‌ها را طبق برنامه زمانی مناسبی تنظیم کنید که شامل پست گذاری مرتب به‌صورت چند وقت یک بار در هر ماه باشد. همچنین بهتر است قبل از آماده کردن محتوا به سراغ تهیه لیستی از موضوعاتی که می‌خواهید درباره‌شان صحبت کنید هم بروید.

ممکن است مباحث جذاب زیادی وجود داشته باشند اما همیشه در نظر داشته باشید که باید آنچه را که شرکت شما به‌عنوان بهترین محصول یا خدماتش می‌داند به مخاطب معرفی شود. ولی فراموش نکنید که حتماً در مورد روندهای صنعت خودتان هم بحث کنید یا می‌توانید داستان و نحوه کار شرکت را به مخاطبان‌تان نشان دهید. این موارد باعث اعتماد بیش‌تر می‌شوند. مهم‌ترین نکته در مورد وبلاگ‌نویسی این است که شما باید به مخاطبان خود اطلاعاتی بدهید که در نهایت بعد از خواندن آن احساس نکنند وقتشان از دست رفته.

پس تا الان تصمیم گرفته‌اید که از کدام شیوه استفاده کنید؟ یا فهمیده‌اید که کدام روش برای تجارت شما مؤثرتر است؟ راستش را بخواهید حقیقت این است که شما مجبور نیستید فقط یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. تلفیق این استراتژی‌های بازاریابی باعث افزایش تعامل و فروش می‌شوند اما به شرطی که به‌صورت صحیح در کنار یکدیگر قرار بگیرند. صرف نظر از اینکه از چه نوع استراتژی بازاریابی را استفاده خواهید کرد، بازاریابی محتوا همیشه باید جزئی از روند باشد. امروزه محتوای باکیفیت بخشی از همه‌ی اشکال بازاریابی است و به همین اندازه برای توزیع محتوا، دستیابی به مخاطبان هدف و ایجاد فروش به کمک دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید.

ترکیب هر دوی این استراتژی‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری در وقت، تلاش و همچنین خلاقیت دارد. بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوایی نباید به‌طور جداگانه مورد استفاده قرار گیرند، بلکه همیشه با یکدیگر و در هم ترکیب می‌شوند. کافی است استراتژی مناسبی درست کنید که متناسب با هدف برند و مخاطبان شما باشد.

مهم است که یک استراتژی بازاریابی قوی برای محتوا ایجاد کنید. ویدیو، مقاله، پادکست، اینفوگرافی، داستان و پست‌های بلاگ خوبی را تولید کنید و محتوای ارزشمندتان را بین شبکه‌های اجتماعی پخش کنید. این کار پایه‌های بازاریابی دیجیتال شما را قوی می‌کند و به همان اندازه بسیار مهم است که از تلاش‌های یک متخصص خوب سئو هم استفاده کنید و در کنار آن، از انواع ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم کمک بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به دست مخاطبان مناسب می‌رسد. زیرا در آن زمان می‌تواند از تجربه‌های آن‌ها در جهت بهبود کسب‌وکارتان هم استفاده کنید.


بازاریابی محتوایی چه مزایایی دارد؟

تفاوتی ندارد که شما مدیر یک فروشگاه کوچک محلی باشید یا رئیس شرکتی چند ملیتی، زیرا هیچ شکی نیست که بازاریابی محتوایی می‌تواند نقش مهمی را در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما داشته باشد.

امروزه برندها بیش‌تر از هر زمان دیگری برای ایجاد محتوا وقت می‌گذراند و روزانه بیش از دو میلیون پست بلاگ در اینترنت منتشر می‌شود. این کار بیش‌تر به دلیل مزیت‌های بازاریابی محتوایی انجام می‌شود.

مهم‌تر از این پیش‌بینی می‌شود که مشاغل انگلستان تا چند سال آینده به‌طور میانگین ۳۵۰میلیون پوند برای بازاریابی محتوایی هزینه کنند؛ بنابراین با توجه به پیشرفت روزانه‌ای که در این زمینه ایجاد می‌شود بهتر است اگر قصد شروع این نوع بازاریابی را دارید هرچه زودتر دست‌به‌کار شوید.

شاید درباره مزیت بازاریابی محتوا زیاد شنیده باشید. بازاریابی محتوایی طیف گسترده‌ای از مزایا را دارد و یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی برای یک تجارت مستقل یا نوظهور به‌صورت آنلاین است. این شیوه نه‌تنها از هر نوع بازاریابی ارزان‌تر است بلکه بسته به کیفیت کاری که می‌کنید، سود و نتایج طولانی‌مدتی را به شما ارائه می‌دهد.

به‌عنوان مثال اگر محتوای همیشه سبز بنویسید (محتوای همیشه سبز یعنی بخشی از محتوا که به‌سرعت از بین نمی‌رود یا می‌شود آن را به مرور به‌روزرسانی کرد)، می‌توانید انتظار داشته باشید که این مطلب تا سال‌ها به افزایش ترافیک بازدیدکنندگان وب‌سایت شما منجر شود. در حقیقت امروزه می‌دانیم که محتوای قدیمی‌تر در موتورهای جستجو بالاتر از محتوای جدید است. زیرا زمان بیش‌تری برای جمع‌آوری مخاطب و جذب آن‌ها داشته است. بنابراین معقول است که از همین حالا این استراتژی را شروع کنید.

به همین دلیل است که بازاریابان بیش‌تر از هر زمان دیگری برای تولید محتوای با کیفیت هزینه می‌کنند. محتوای باکیفیت نوعی از محتوا است که برای تولید آن به ساعت‌ها تحقیق، ویرایش و حتی بازنویسی و تغییر نیاز دارید. اگر کسب‌وکار شما محتوایی را ایجاد و منتشر کرده که از نظر ارزش ادبی، اطلاعات، مطالعه و خوراکی که به مخاطب می‌دهد بالاتر از هر چیز دیگری که در اینترنت وجود دارد عمل می‌کند، بازاریابی محتوایی می‌تواند برایتان بسیار سودآور باشد. این درحالی است که هزینه بازاریابی محتوایی بسیار به‌صرفه است.

یکی دیگر از مزیت‌های بازاریابی محتوایی این است که می‌تواند نرخ تبدیل مخاطب به مشتری بیش‌تری را برای برند در پی داشته باشد. بنابراین برای کسب درآمد آنلاین و رقابت با دیگر کسب‌و‌کارها به این شیوه نیاز دارید و استفاده از آن ضروری است.

اما در بازاریابی محتوایی خیلی مهم است که ثبات داشته باشید و تعادل را رعایت کنید. اگر می‌خواهید شروعی عالی داشته باشید اما آن را فقط یک‌بار در سال انجام دهید بهتر است که اصلا وقت خودتان را برای آن هدر ندهید.

اما بازاریابی محتوایی به‌طور کلی شامل چندین فایده و مزیت است که آن‌ها را در لیست زیر برایتان توضیح داده‌ایم:

محتوای بیش‌تر در سایت

بدیهی است که هرچه بیش‌تر برای سایت وقت بگذارید محتواهای بیش‌تری هم تولید می‌کنید. به این معنا که مشتریان دلایل بیش‌تری برای وصل شدن به کسب‌وکار و آشنایی با برند شما را دارند که نتیجه‌ی آن به دست آمدن اعتمادی بهتر و قوی‌تر است و آن هم در نهایت به افزایش فروش و سود بیش‌تر منجر می‌شود. وقتی محتوای شما بهتر باشد، کاربران مدت بیش‌تری را در سایت می‌گذرانند و این همیشه یک نکته مثبت است.

بیش‌تر دیده شدن در موتور جستجو

هر پست جدیدی که در وبلاگ می‌گذارید در واقع یک صفحه جدید است که در گوگل ایجاد می‌شود. بیش‌تر بودن تعداد صفحات لزوماً منجر به افزایش ترافیک بازدیدکنندگان نمی‌شود اما داشتن صفحه با کیفیتی بیشتر و همچنین دسته‌بندی شده می‌تواند فرصت‌های بهتری را برای رتبه‌بندی گوگل مهیا کند. اگر کلمات کلیدی و موضوعاتی را که مشتریان مرتباً جستجو می‌کنند را مورد هدف قرار می‌دهید، باید آن‌ها را در فهرستی جدا در سایت هم بایگانی کنید.

ترافیک بازدیدکننده بالا می‌رود

این مورد بستگی به تداوم کار و استراتژی نشر محتوای شما دارد. مثلاً خیلی مهم است که در صورت استفاده از اطلاعات سایت‌های دیگر، در جایی از متن به آن‌ها پیوند بزنید یا با انجام رپورتاژ در سایت‌هایی با ترافیک بالا، می‌شود هزاران بازدید کننده تازه برای سایت به دست آورد که به‌طور حتم ارزش هزینه کردن را دارد.

افزایش دنبال‌کنندگان

بهتر است برای افزاش بازدیدکنندگان و پیدا کردن مشتری‌های تازه‌تر، محتوای تولیدی را در شبکه‌های اجتماعی هم به اشتراک بگذارید. اگر این کار را انجام دهید کاربران بیش‌تری مطالب شما را خواهند دید. به علاوه کاربران این فرصت را خواهند داشت تا محتوای شما را با دوستان و اصطلاحاً دنبال‌کنندگان‌شان به اشتراک بگذارند. این باعث افزایش چشمگیر دنبال‌کنندگان شما می‌شود. همچنین با گذشت زمان به نتایج بهتری در شبکه‌های اجتماعی می‌رسید که آن‌ها هم منجر به افزایش ترافیک بازدیدکنندگان وبلاگ می‌شوند.

افزایش پتانسیل تبدیل مخاطب به مشتری

اهداف اصلی شما با تولید محتوا، اطلاع‌رسانی و کمک به مخاطب در واقع این است که آن‌ها را قانع کنید تا تبدیل به مشتری شوند. پس این کار را باید با احتیاط و دقت عمل انجام دهید. همیشه بین ارائه و فروش محصول یک فضای خالی کوچکی وجود دارد که باید با دادن محتوای مفید و جذاب به مخاطب پر شود. بنابراین با درست پر کردن آن می‌توانید تعداد تبدیل‌های بدست آمده را به‌راحتی افزایش دهید. فقط به یاد داشته باشید که حوصله و وقت کافی روی کار بگذارید.

بهبود پیدا کردن شهرت برند

وقتی افرادی مطالب شما را می‌خوانند‌، تصویری از برند شما در ذهنشان ایجاد می‌شود. اگر محتوای مفید یا آموزنده‌ای که به دنبالش بودند را در دست شما پیدا کنند باعث می‌شود تا برند شما بیش‌تر در ذهنشان بماند. علاوه بر این اگر مطالبتان را که در سایت‌های دیگر منتشر شده یا در شبکه‌های اجتماعی ببینند، شما را به‌عنوان یک رهبر فکری معتبر و آگاه در این کسب‌وکار خواهند شناخت.

۷. صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها

یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی محتوایی، مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. به‌ویژه در وضعیت اقتصادی امروزی که در سراسر دنیا حاکم است، توجه به این نکته می‌تواند کمک زیادی به کسب‌وکارتان باشد.

البته هیچ روش بازاریابی‌ای کاملاً رایگان نیست و بازاریابی محتوایی هم از این نظر فرقی ندارد. ولی اشتباه برداشت نکنید. زیرا سرمایه گذاری اولیه برای این کار به‌راحتی قابل اندازه‌گیری است. مثلاً هزینه‌های راه‌اندازی سایت هم در ابتدا ممکن است زیاد باشند. اما کاری است که به هرحال باید انجام شود. شاید در ابتدای کار که هنوز از بازاریابی به سود خاصی نرسیده‌اید سرمایه‌گذاری در آن سخت باشد یا هزینه تولید محتوا بالا باشد اما هیچ‌وقت آن را بی‌اهمیت ندانید.

نیازی به دلسردی نیست. روابطی که شما با محتوای خوب بین خود و مخاطب برقرار می‌کنید، می‌تواند برای سال‌ها دوام داشته باشد. همچنین این کار می‌تواند پایه‌ای ثابت از مشتریانی ایجاد کند که نه‌تنها خودشان برای هر مسئله‌ای در این زمینه به شما مراجعه کنند بلکه با معرفی به دوستانشان برای شما بازاریابی رایگان انجام می‌دهند.

بازاریابی محتوایی براساس این مفهوم است که اطلاعاتی را به مشتری ارائه کنید تا با آن‌ها قانع شود که با خرید از شما تمامی حقوقش حفظ خواهند شد. این کار ارزش روابط عمومی را افزایش می‌دهد که در نتیجه آن، فروش و درآمد نیز بالاتر خواهند رفت. با انجام بازاریابی محتوا به شکلی صحیح به پیشرفتی می‌رسید که سرعتش از سئو و دیگر استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ هم بالاتر است.

توجه داشته باشید که به‌طور حتم استراتژی‌های محتوای خود را روی مخاطبان هدف متمرکز کنید. این امر حتی زمانی که درست مطمئن نیستید که محصولتان برای کدام مشتری‌ها مناسب است نیز می‌تواند مفید باشد. در واقع به نوعی شما را با چند آزمون و خطا به سمت مشتری‌های واقعی هدایت می‌کند.

تنوع استراتژی‌های محتوایی تضمین می‌کند که در هر صورت می‌توانید یک شیوه مدیریت مناسبی را پیدا کنید. مثلاً ارسال یک‌سری محتوا به اشخاصی محدود اما خریدار واقعی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه شود. زیرا نیازی فعالیت‌های پرهزینه نخواهید داشت. همچنین ساده گفتن حقیقت با روشی آگاهانه و قابل اعتماد، بر آمدن مشتری‌ها به سمت شما بسیار موثر است.

به‌طور کلی شیوه‌های بازاریابی محتوایی به گونه‌ای هستند که خودشان هزینه‌ها را مدیریت می‌کنند. یعنی در واقع شما با هزینه‌های خیلی کم ولی در مدت زمانی بیش‌تر می‌توانید به سود مناسبی دست پیدا کنید. برخی از هزینه‌های اولیه ممکن است مربوط به هزینه تولید محتوا باشند، اما این هزینه‌ها در مقایسه با تبلیغات یک طرفه و سنتی بسیار کمتر هستند. جدا از این، تنوع شیوه‌های کم‌هزینه برای تولید و ارائه محتوای شما به مصرف‌کننده‌های واقعی مثل وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و پادکست‌ها نسبتاً زیاد و پرتنوع هستند. پس هزینه بازاریابی محتوایی در برابر تبلیغات سنتی اختلاف بسیار چشمگیری دارد.

همچنین شاید مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه یعنی شبکه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهند به بازارهای مناسب برسید. آن‌ها همچنین مزیت بزرگی مثل گفت‌و‌گوی مستقیم با مخاطب را هم دارند. در واقع ماهیت شبکه‌های اجتماعی به این صورت است که باعث افزایش ارتباطات می‌شوند. مصرف‌کنندگان در این شبکه‌ها همیشه احساسات و پیشنهاداتشان را با شما و با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. بنابراین فرقی ندارد از فیس بوک، لینکدین، پینترست، توییتر و گزینه‌های دیگر استفاده کنید. مهم این است که حضوری فعال و جذاب داشته باشید.

اجزای بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا را می‌توان یک فرایند پویا دانست از اتصال بخش‌های و اجزای مختلف شکل گرفته و به خلق ارزش می‌پردازد. در تعیین اجزای مختلف بازاریابی محتوایی، حفظ ترتیب از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا، شما نمی‌توانید در ابتدا به تولید محتوا مشغول شوید و در ادامه به سمت تدوین استراتژی محتوا بپردازید. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، اجزای تشکیل‌دهنده‌ی بازاریابی محتوایی‌ است که باید برای تدوین و تعیین هرکدام از آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشید:

استراتژی محتوا

بازاریابی محتوایی شامل برنامه‌ریزی، تولید، مدیریت و نگهداری از محتوا است. در حالی که استراتژی بازاریابی محتوا روی خط باریک محتوای بازاریابی شده متمرکز است.

اما این توضیحات کمی گیج‌کننده و بیش از حد باعث گمراهی شوند. چون ما می‌توانیم در مورد استراتژی بازاریابی محتوا هم با عنوان برنامه‌ریزی، تولید، مدیریت و نگهداری از مطالب صحبت کنیم در وهله اول متوجه هیچ تفاوتی نشویم.

بنابراین اگر استراتژی به معنای «برنامه، روش یا سلسله مانورها و مراحل فعالیت برای دستیابی به یک هدف یا نتیجه خاص» باشد، هدف یا نتیجه خاص برای بازاریابی محتوا «تبدیل مخاطبان به مشتری‌های سودآور» است.

بنابراین بیایید بار دیگر استراتژی بازاریابی محتوایی را مانند این توضیح تعریف کنیم:

استراتژی بازاریابی محتوایی، طرحی است برای ایجاد مخاطب به وسیله انتشار، حفظ و پخش مطالب به‌طور مکرر و مداوم که باعث آموزش، سرگرمی یا الهام بخشی در تبدیل مخاطبان تازه‌وارد به طرف‌دار و سپس تبدیل آن‌ها به مشتری می‌شود.

لازم است بدانید که بازاریابان محتوا با یک استراتژی محتوای کامل احساس اطمینان بیش‌تری در کار خود پیدا می‌کنند. چون هنگامی که شما یک استراتژی بازاریابی محتوایی دارید دیگر چالش‌های بازاریابی محتوا طاقت‌فرسا به نظر نمی‌رسند. همچنین داشتن استراتژی محتوا می‌تواند شما را در زمان سریع‌تری به سوددهی برساند. پس با این کار در واقع راه رسیدن به موفقیت را برای خودتان هموار می‌کنید.

تقویم محتوا

از تقویم محتوا به‌طور معمول برای برنامه‌ریزی پست‌های وبلاگ استفاده می‌شود. همچنین بهترین دوست شما به‌عنوان یک مدیر کسب‌وکار و یا بازاریاب است. همه ما می‌دانیم چرخه نوشتن وبلاگ چگونه پیش می‌رود. علاوه بر آن هزاران چیز دیگر را هم در ذهنتان دارید: شما استراتژی خود را ایجاد می‌کنید، از آماده شدن آن هیجان زده می‌شوید، ولی بعد چه؟ سپس همه‌چیز در صف قرار می‌گیرد. بعد از آن هم مشتری می‌آید و شما کارهایش را انجام می‌دهید. اینجا مرحله‌ای است که دیگر هیجان زیادی هم برای کار باقی‌نمانده.

چند هفته بعد تازه متوجه می‌شوید که در تمام این ماه هیچ مطلبی را در وبلاگ منتشر نکرده‌اید و انگار که یک قدم به عقب گذاشته‌اید. اما با تقویم محتوا از ایجاد ناامیدی در این چرخه جلوگیری می‌کنید.

تقویم محتوا یک برنامه‌ی زمان‌بندی شده برای توزیع محتواست که در آن نوع محتوا، ماهیت، زمان انتشار و برنامه‌ی ترویج مشخص شده است. تقویم محتوا به شما کمک می‌کند که برنامه‌ریزی دقیقی برای راهبری فرایند بازاریابی محتوایی خود داشته باشید.

تقویم‌های محتوا برای مرتب کردن برنامه‌ریزی‌های وبلاگ و سایر رسانه‌هایتان بسیار ضروری‌اند. حتی اگر فقط یک بار در ماه پست می‌گذارید هم تقویم محتوا در پیش‌بینی استراتژی و ماندن در برنامه به شما کمک می‌کند. اگر از نویسندگان یا مشارکت‌کنندگان مهمان استفاده می‌کنید یا دوست دارید مرتباً محتواها را مورد بهینه‌سازی قرار دهید، می‌توانید تمام اطلاعات را در تقویم محتوا وارد کرده و خیالتان را راحت کنید. این کار حتی به‌عنوان بخشی از نقشه راه برای کسب‌وکارتان است و می‌توانید با انجام آن برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری را انجام دهید.

تولید محتوا

خود تولید محتوا هم شامل چندین مرحله می‌شود. فرآیند شناسایی موضوع جدیدی که می‌خواهید در مورد آن بنویسید، تصمیم‌گیری در مورد فرم مورد نظر خود برای تهیه محتوا، عمل کردن به استراتژی خود (با استفاده از کلمه کلیدی یا موارد دیگر) و سپس تولید نهایی آن.

علاوه بر این اکثر فرایندهای تولید محتوا شامل کارهایی برای ویرایش و مراحلی برای انتشار نیز می‌شوند.

از آنجا که محتوا می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد (مثل پست وبلاگ، ویدئو، کتاب الکترونیکی، توییت، اینفوگرافیک، تبلیغات و غیره) فرآیند تولید محتوا بسیار متنوع است و همیشه به همان سادگی که فکر می‌کنیم نیست. اما انجام این کار به‌خوبی می‌تواند بر تجارت شما تأثیر بگذارد. در حقیقت تحقیقات اخیر ثابت کرده‌اند که ایجاد محتوای آموزشی باکیفیت باعث می‌شود که روند افزایش مشتری تا ۱۳۱ درصد هم رشد داشته باشد.

ایده‌های محتوا می‌تواند از جاهای مختلف، چه از درون تیم محتوا، مشتریان، سایر تیم‌های شرکت، داده‌های جدید یا از چیزهای دیگری که برای مخاطب جذابند به دست بیایند و البته بسته به هدف شما از تولید محتوا، تصمیم‌گیری درباره چیزهایی که قرار است درباره آن‌ها صحبت کنید هم می‌تواند چالش برانگیز باشد.

روش‌های مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد اما تحقیق کردن همیشه مرحله بسیار مهمی است. بنابراین از طریق تحقیقات درباره کلمات کلیدی می‌توانید فرصت‌های زیادی برای افزایش ترافیک بازدید پیدا کنید.

در واقع بررسی کلمات کلیدی روشی خارق‌العاده برای کشف چگونگی صحبت کردن مخاطبان شما در مورد یک موضوع است. علاوه بر این انجام بررسی می‌تواند در یافتن فرصت‌های جدید برای محتوایی که می‌خواهید تولید کنید هم اثر مثبت بگذارد.

نشر محتوا

شما همچنین باید به خطر تاثیری که این کار در روند بازدید از طرف مخاطب دارد توجه کنید؛ نشر محتوای شما باید مرتب و یکپارچه باشد. این کار شاید در نگاه اول سخت به نظر برسد اما این‌طور نیست. زیرا یک استراتژی توزیع معمولاً شامل هماهنگی بین تیم‌های عملکردی می‌شود. بنابراین هماهنگی بین تولید و نشر به‌راحتی انجام می‌شود. فرقی ندارد که می‌خواهید با تیم توسعه‌ سایت هماهنگ باشد یا شبکه‌های اجتماعی یا با هردو. فقط کافی است برنامه‌ای منظم داشته باشید و مطابق آن عمل کنید.

برای راحت‌تر شدن پروسه می‌توانید به روزی فکر کنید که محتوای نهایی منتشر شده و به دست مخاطب مناسب خودش رسیده است. اما فراموش نکنید که در تولید محتوا، سفر از زمان ایده‌یابی تا نشر ادامه دارد. یک استراتژی خوب برای محتوا باید شامل فرآیندی کامل شود. همچنین یک برنامه تبلیغاتی مناسب برای پیش از انتشار و بعد از آن هم لازم است. شغل شما به عنوان یک بازاریاب محتوا این است که هر بخش از مراحل تولید محتوا را در نقشه‌ای بزرگ‌تر ببینید. بنابراین اجازه ندهید فرآیند تولید از استراتژی توزیع و تبلیغ پس از انتشار (که بسیار مهم است) منحرف شود.

با این حال در نظر داشته باشید که مثل همیشه از موفقیت‌ها و اشتباهات خودتان بیاموزید. هر محتوایی که ایجاد می‌کنید به‌مثابه یک آزمایش است. با نظارت مناسب و سنجش عملکرد آن است که قادر خواهید بود بگویید چه چیزی برای شما و کسب‌وکارتان مفید است. پس در این صورت برای تلاش‌های بعدی تجربه‌های بیش‌تر و بهتری دارید که می‌توانند به پیشرفت شما کمک کنند.

ترویج محتوا

بدیهی است که تولید محتوا بخش مهمی از هر برنامه بازاریابی محتوایی را تشکیل می‌دهد. اما کار شما به‌محض زدن دکمه انتشار پایان نمی‌یابد. این محتوا باید فوایدی را برای شما داشته باشد که مهم‌ترین فایده این است که مردم واقعاً آن را بخوانند. بنابراین استراتژی تبلیغ محتوای شما به همان اندازه مراحل تحقیق و تولید محتوا اهمیت دارد.

تعداد راه‌هایی که می‌توانید محتوای خود را تبلیغ کنید تقریباً نامحدود است و آن‌ها همیشه در حال رشد هستند. شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی نکته مهم در موفقیت تبلیغ محتوایی فقط چسبیدن به همان روش‌های قدیمی است که همه افراد دیگر از آن استفاده می‌کنند. مقالات خود را به‌سادگی در صفحه فیس بوک‌تان به اشتراک بگذارید و توزیع محتوا را انجام دهید اما شما همچنین باید تحقیقاتی انجام دهید تا دریابید که مخاطبان در چه ساعت‌هایی ممکن است بهتر متوجه محتوای تازه شوند و البته که فیس بوک فقط یک مثال بود و باید تا می‌توانید در هر شبکه اجتماعی فعالیتی قوی و پایدار داشته باشید.

تبلیغات گامی است که بیش‌تر شرکت‌هایی که از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند در آن شکست می‌خورند. اما باید توجه داشته باشید که اینترنت جای بسیار شلوغ و مملو از محتواهای گوناگون است. پس با تبلیغ درست می‌توانید جایگاه خوبی برای توزیع محتوا پیدا کنید.

بنابراین وظیفه شما این است که از روزی که ایده محتوا به ذهنتان رسید تا وقتی که سرانجام مخاطبان خود را پیدا می‌کنید تبلیغات و چگونگی توزیع محتوا را در نظر داشته باشید.


بازاریابی محتوایی بر اساس نقشه‌ی سفر مشتری چگونه است؟

نقشه سفر مشتری نمایش تجسمی از تجربیاتی است که مشتریان با شما دارند. این کار کمک می‌کند تا تجربه مشتری با کسب‌وکار شما از یک مشاهده ساده به خرید و تجربه‌ای طولانی‌تر تبدیل شود.

نقشه سفر مشتری در نگاه اول بسیار ساده است. شما چیزی را ارائه می‌دهید و مشتری هم آن را خریداری می‌کند. اما وقتی که داخل جزئیات کار بشویم نقشه سفر مشتری ممکن است بسیار پیچیده یا حتی به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شود. مشتریان شما می‌توانند با روش‌های مختلف با شما آشنا شوند یا از طریق بسیاری از نقاط شروع‌ متنوعی مثل بازاریابی، معرفی شدن، وب گردی، شبکه‌های اجتماعی، جستجوی سوالات مربوط به کسب‌وکار و چندین مورد دیگر با شما ارتباط برقرار کنند.

بدون شک لازم است که شما به‌عنوان یک بازاریاب یا مدیر کسب‌وکار از تمامی مراحلی که نقشه سفر مشتری را تشکیل می‌دهند آگاه باشید. بنابراین برای اینکه اطمینان حاصل کنید که هیچ مشکل یا حفره‌ای در بین مراحلی که مشتری برای خرید از شما می‌گذراند وجود ندارد، بهتر است خودتان دست‌به‌کار بشوید و نقشه سفر مشتری را طراحی کنید.

داشتن نقشه سفر مشتری به مشاغل کمک می‌کند تا تجارتشان را از زاویه دید خریدار و مخاطب ببینند. این امر به شما کمک می‌کند تا از نقاطی که مشتری ممکن است در آن به مشکل بربخورد آگاه شوید و تجربه‌های تازه‌ای برای بهبود تجربه مشتری و استانداردی که می‌خواهد داشته باشد به دست آورید.

به‌طور معمول مشتری‌ها می‌خواهند تجربه‌ خریدشان از یک برند بدون قطعی و یا مشکلی انجام شود. بنابراین آن‌ها هم انتظار دارند که شرکت‌ها خودشان از قبل از تمامی مراحلی که مشتری باید پشت سر بگذارد آگاه باشند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانند به‌سرعت آن را رفع کنند.

نقشه سفر مشتری مزیت‌های دیگری هم دارد که آن‌ها را در لیست زیر آورده‌ایم:

  • به شما کمک می‌کند تا کارتان از از نگاه مشتری ببینید.
  • باعث تمرکز تجارت بر نیازهای خاص مشتری می‌شود.
  • متوجه می‌شوید که سفر مشتری بر طبق ترتیبی منطقی است یا خیر.
  • چشم‌اندازی خارج از روند فروش خودتان را می‌بینید.
  • شکاف‌هایی که منجر به ایجاد وقفه در تجربه مشتری می‌شوند را نشان می‌دهد.
  • می‌توانید با نقشه سفر مشتری اولویت‌های توسعه برند را بهتر بشناسید.
  • این امکان را به شما می‌دهد تا تلاش‌ها و هزینه‌های خود را در جایی که بیش‌ترین بهره‌وری و تاثیرگذاری را دارد متمرکز کنید.

وقتی که تعامل برندتان با مشتری بیش‌تر شود، نقشه سفر هم گسترش پیدا می‌کند. بنابراین لازم است با نگاهی به سفرهای تکمیل شده با مشتریان به‌طور مرتب نسبت به به‌روزرسانی کردن آن اقدام کنید. این کار برای بهبود بخشیدن به سرعت سفر مشتری و افزایش کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهید بسیار ضروری است.

موفقیت بازاریابی محتوایی را چگونه بسنجیم؟ (شاخص‌های کلیدی عملکرد بازاریابی محتوایی)

برای موفقیت بازاریابی محتوایی باید یک استراتژی کامل داشته باشید. از تحقیقات روی مخاطبان و ایجاد تقویم محتوا گرفته تا بهینه‌سازی مرتب محتواهای قبلی. تمام این کارها مثل مراحلی هستند که برای ساخت یک ساختمان لازم است. بنابراین اگر در هر بخش مشکلی ایجاد شود می‌تواند به تمام بنا آسیب برساند.

از آنجایی که بازاریابی محتوایی طوری نیست که بتواند خیلی سریع به سود برسد، بنابراین اندازه‌گیری میزان سوددهی روش درستی برای ارزیابی موفقیت بازاریابی محتوایی نیست. در واقع شاخص‌های ارزیابی بازاریابی محتوایی مواردی هستند که با بررسی مکرر آن‌ها می‌توانید به یک نتیجه کلی برسید. این شاخص‌ها را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

لازم به ذکر است که این داده‌ها نه‌تنها به شناسایی محتواهایی که عملکرد ضعیفی داشتند منجر می‌شوند بلکه می‌توانید مواردی که باعث پیشرفت کسب‌وکارتان شده‌اند را هم شناسایی کنید. بعضی اوقات ممکن است مطالبی که فکر می‌کنید کیفیت خیلی خوبی دارند اصلاً با سلیقه مخاطبان هم‌راه نیستند. تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا یک «دستور العمل» مناسب برای بازاریابی محتوایی‌تان پیدا کنید. بنابراین می‌توانید با این کار با نگاهی تازه و تجربه‌ای جدید به سراغ دستیابی به موفقیت بازاریابی محتوایی بروید.

ترافیک بازدید سایت

ترافیک بازدیدکنندگان سایت یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های ارزیابی عملکرد بازاریابی محتوایی است. تا زمانی که میزان محتواهای بیهوده در سایت زیاد نباشند می‌توانید ترافیک خوبی به دست آورید.

مدت زمانی که مخاطب در سایت می‌گذراند

خیلی مهم است که بدانید بازدیدکنندگان چه مقدار از زمان خودشان را برای وقت‌گذرانی در سایت شما اختصاص می‌دهند. این زمان هرچه بیش‌تر باشد یعنی بازاریابی محتوایی شما نیز عملکرد بهتری داشته است.

بهبود سئو

یکی دیگر از معیارها برای ارزیابی بازاریابی محتوایی، بررسی آمارهای به دست آمده از بهینه‌سازی و سئوی صفحات وب است.

راحتی نقشه سفر مشتری

اثربخشی مطالب و بازاریابی محتوایی شما وقتی ثابت می‌شود که نقشه سفر مشتری آسان و سریع باشد.

بازگشت بازدیدکنندگان

بازگشت بازدیدکنندگان و مخاطبان به نوعی ستون فقرات وب سایت شما هستند. با توجه به آمار آن‌ها می‌توانید مفید بودن محتواهایی که روی وبلاگ گذاشته‌اید را ارزیابی کنید تا در صورت وجود هرگونه مشکل، آن‌ها تغییر دهید.

میزان شهرت برند

بد نیست بدانید که بررسی میزان شناختی که مردم از برند شما دارند هم در ارزیابی بازاریابی محتوایی مفید است. البته توجه داشته باشید که شهرت اگر از روش درستی نباشد می‌تواند به کسب‌وکارتان ضربه وارد کند.

درصد تبدیل مخاطب به مشتری

همیشه خوب است که آمار درستی از مشتری‌هایی که به‌تازگی از شما خرید داشته‌اند به دست آورید. اگر این کار را در قالب انجام دهید بهتر است. چون می‌شود بعدها از نتایج آن استفاده‌های مفیدی کرد.

سرانجام تأثیر محتوایتان در استراتژی‌های بازاریابی نشان دهنده و تعیین‌کننده واقعی این است که مخاطبان شما به چه اندازه می‌توانند روی خدماتی که می‌دهید حساب کنند. بنابراین باید همیشه در عملکرد آن‌ها دقت داشته باشید.

پس با این حساب پیاده‌سازی تکنیک‌های سنجش ارزش محتوایی برای دانستن این‌که چه چیزی برای برند شما و بازاریابی محتوایی‌تان مفید و مضر است هرگز دیر نیست.

معیارهای ذکر شده در بالا به شما کمک می‌کنند تا این تکنیک‌ها را به حرکت درآورید و اجرا کنید. این بدان معناست که شما می‌توانید تقریباً همه‌چیز را که در زیرمجموعه‌ی بازاریابی محتوایی است، اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل کنید و هر میزان درآمد بدست آمده را به یکی از تلاش‌هایتان مربوط بدانید.

سئو چیست و چه ارتباطی به بازاریابی محتوایی دارد؟

سئو (SEO) یا بهینه‌سازی موتور جستجو، عمل بهینه‌سازی محتوا است که از طریق نتایج جستجوی ارگانیک موتور جستجو به دست می‌آید.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

موتورهای جستجو مانند کتابخانه‌های دیجیتالی هستند که به جای ذخیره نسخه‌های کتاب، نسخه‌هایی از صفحات وب را ذخیره می‌کنند. هنگامی که یک سوال را در موتور جستجو تایپ می‌کنید، کلمات آن سوال در تمام صفحات موجود جستجو می‌شوند و موتور جستجو تلاش می‌کند تا مناسب‌ترین نتایج را در ابتدای فهرست بیاورد.

برای این کار از یک برنامه کامپیوتری به نام الگوریتم استفاده می‌کنند. هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند که این الگوریتم‌ها چگونه کار می‌کنند اما فقط از بعضی‌هایشان مثل گوگل اطلاعات بیش‌تری داریم.

این چیزی است که گوگل در مورد چگونگی کار کردن سرچ و جستجو می‌گوید: «برای به دست آوردن مفیدترین اطلاعات، الگوریتم‌های جستجو به عوامل مختلفی از جمله کلمات کلیدی، ارتباط و قابلیت استفاده صفحات، تخصص و ارزش منابع و همچنین به موقعیت مکانی و تنظیمات صفحات شما نگاه می‌کنند. درصد کار اعمال شده برای هر عامل بسته به ماهیت سؤال شما متفاوت است. به‌عنوان مثال تازه بودن مطالب نسبت به تعاریف فرهنگ لغتی و ویکی‌پدیایی نقش بیش‌تری در پاسخگویی به سؤالات مربوط به موضوعات جدیدی دارد که در حال حاضر مطرح می‌شوند. اما به‌طور کلی هرچه محتوای شما سئو شده‌تر باشد بهتر است.

در اینجا ما بیش‌تر درباره الگوریتم‌ گوگل صحبت می‌کنیم چون بیش‌ترین استفاده را در میان موتورهای جستجو دارد. از طرفی کامل‌ترین و بهترین توضیحات درباره الگوریتم‌های جستجو را هم گوگل ارائه کرده است. با این حال موتورهای جستجوی دیگری هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما نحوه بهینه‌سازی هرکدام متفاوت است.

سئو چگونه کار می‌کند؟

به عبارت ساده، سئو به موتورهای جستجو می‌گوید که محتوای شما چه برتری‌هایی دارد و به همین جهت می‌تواند در فهرست نتایج جستجو بالاترین جایگاه را داشته باشد.

دلیل این امر این است که همه موتورهای جستجو هدفی یکسان دارند: نمایش بهترین و مناسب‌ترین نتایج به کاربران‌شان. به‌طوری که اطلاعات غیر مفید از سر راه کنار بروند و کاربر به بهترین‌ها دسترسی پیدا کند. اما همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، دقیقا نحوه انجام این کار به موتور جستجوی مورد نظرتان بستگی دارد.

اگر می‌خواهید ترافیک بازدید ارگانیک بیش‌تری به صفحات وبلاگتان داشته باشید، باید الگوریتم گوگل را درک کرده و طبق دستورات آن عمل کنید و به همین ترتیب اگر تعداد بازدیدهای ویدیویی بیش‌تری می‌خواهید باید درباره شیوه عملکرد الگوریتم یوتوب مطالعه کنید.

از آنجا که هر موتور جستجوگر الگوریتم رتبه‌بندی متفاوتی دارد، توضیح دادن درباره همه آن‌ها در این مطلب غیرممکن است. بنابراین ما بر نحوه رتبه‌بندی در بزرگ‌ترین موتور جستجو، یعنی گوگل تمرکز کرده‌ایم.

نحوه بهینه‌سازی گوگل

همان‌طور که گفتیم، اطلاعات دقیقی از جزئیات این الگوریتم‌ها وجود ندارد. برخی تحقیقات می‌گویند که گوگل بیش از ۲۰۰ عامل را در بهینه‌سازی‌ مد نظر قرار می‌دهد. اما در سال ۲۰۱۰ صحبت‌هایی مبنی بر وجود ده هزار عامل مختلف به میان آمد که نه تایید شد و نه رد.

هیچ‌کس نمی‌داند که همه این عوامل رتبه‌بندی چه چیزهایی هستند، اما ما برخی از مهم‌ترین‌هایشان را می‌شناسیم. چطور؟ از آنجا که گوگل خودش این اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار داد و بسیاری از افراد توانستند با مطالعه و بررسی نتایج مختلف به برخی از آن‌ها برسند.

توجه داشته باشید که گوگل صفحات وب را تحت بررسی قرار می‌دهد و نه فقط کلیت وبلاگ. این به این معنی است که یک کسب‌وکار نمی‌تواند فقط ظاهر بیرونی‌اش را زیبا نشان دهد، بلکه تمامی صفحات باید به‌طور جداگانه بهینه‌سازی شوند.

بنابراین به این صورت می‌توانید برای هر صفحه به طور جداگانه رتبه‌سازی کنید و آن‌هایی که بیش‌تر مهم هستند را از نظر سئوی محتوا بهبود دهید.

محتوا و عوامل موفقیت موتور جستجو

هنگام فکر کردن در مورد سئو، محتوا باید اولویت اولتان باشد. محتوای باکیفیت این‌گونه شناخته می‌شود که شاخصه‌هایی مثل این‌که شما مخاطبان خود را چگونه درگیر اطلاعات می‌کنید، نحوه اطلاع رسانی به چه صورت است، پشتیبانی در چه سطحی است را از خودتان بپرسید و در تمامی مراحل کار به آنها توجه کنید. ایجاد محتوای سئو شده‌ی معتبر و ارزشمند نیز برای دیده شدن در موتور جستجو بسیار مهم است. در واقع به همین دلیل است که جدول دوره‌ای از عوامل مهم سئو با جزئیات محتوا شروع می‌شود و اولین عنصر مربوط به کیفیت محتوا است.

اینکه آیا این صفحه را برای مقالات وبلاگ، محصول، درباره ما ، توضیحات، ویدیوها یا هر چیز دیگری است که برای مخاطبان ایجاد کرده‌اید فرقی ندارد، مهم این است که محتوای شما باکیفیت تولید شده باشد و تمامی عوامل سئو را در آن صفحه (و همچنین داخل محتوا) رعایت کرده باشید.

اما توجه داشته باشید که سئو بدون بازاریابی محتوایی مانند یک بدن بدون روح است. به‌طور خاص سئو در واقع در مورد بازاریابی محتوایی استراتژی دارد. زیرا هر وب سایت به کلمات، مقاله‌ها، ایده‌ها، کلمات کلیدی و غیره نیاز دارد تا به موفقیت برسد. اما چیزی که هرکسی نمی‌داند این است که برای رسیدن به موفقیت باید هر دوی این‌ها، یعنی سئو محتوا و بازاریابی محتوا دست‌به‌دست هم بدهند.

برخلاف تصور عامه و همان‌طور که در بالا ذکر شد، این دو عامل به‌طور قابل‌توجهی با یکدیگر همپوشانی دارند. بعضی‌ها احساس می‌کنند بازاریابی محتوایی از مقیاس اهمیت بازاریابی دیجیتال بر سئو برخوردار است، اما از طرفی بهینه‌سازی سئو و محتوا به عنوان بازاریابی هم می‌تواند نیازهای مربوطه را تا حد زیادی برآورده کند.

نوشتن مطالب عالی فقط نیمی از نبرد است. شما می‌توانید بهترین و فکر شده‌ترین مقاله‌ای که تاکنون به صورت آنلاین وجود داشته است را بنویسید و برتری تخصصتان را به بازدید عموم بگذارید. اما اگر این محتوا توسط افراد مناسب دیده نشود (خواه مشتری باشند یا حامیان مالی و یا شرکای تجاری) هیچ فایده‌ای برایتان ندارد. این جایی است که ارتباط سئو و محتوا در بازاریابی محتوایی پررنگ می‌شود.

به همین دلیل برخی از نکاتی که رعایت آن‌ها در محتوا می‌تواند به سئو کمک کند را برایتان توضیح داده‌ایم:

کلمات کلیدی

عنصر اساسی سئو در مورد تحقیق و یافتن کلمات کلیدی مربوطه و استفاده از آنها در مطالب شماست. آن‌ها باید در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالاتری داشته باشند. استفاده از کلمات کلیدی به روشی مناسب و پیروی از یک روش استراتژیک بسیار مهم است. شما هرگز نباید یک صفحه را با کلمات کلیدی پر کنید یا بیش از حد از آنها استفاده کنید. سئو و محتوا به‌طور متعادل کار می‌کنند.

استراتژی‌های کلمات کلیدی برای بازاریابی موتور جستجوی مؤثر (SEM) ضروری است. برخی از آن‌ها به این صورت است که به جستجوی کلمات کلیدی رقابتی بپردازند که با تجارت یا صنعتی خاص که با آن‌ها کار دارند ارتباط نزدیکی داشته باشند. ما با یک رویکرد منطقی و استفاده از Google Keyword Planner هم می‌توان در این بخش پیشرفت کرد. این ابزار برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی خود گوگل استفاده می‌شود تا محبوب‌ترین و رقابتی‌ترین کلمات کلیدی را تجزیه و تحلیل کند.

جاسازی کلمات کلیدی مورد نظر برای به دست آوردن رتبه‌بندی خوب و تقویت ترافیک بازدید ضروری است. اما باز هم بهتر است یک استراتژی را دنبال کنید و آن‌ها را یک مرتبه و با هم در داخل مطالب قرار ندهید. تکرار کلمات کلیدی تأثیر منفی بر سئو دارد. از یک رویکرد معقول پیروی کنید و کلمات کلیدی اصلی را در بخش عنوان و تیترها به کار ببرید.

کیفیت محتوا

همان‌طور که پیش‌تر تاکید کردیم سئو و بازاریابی محتوایی به سازگاری با یکدیگر نیاز دارند. محتوای تازه، منحصر‌به‌فرد و خلاق، به‌سرعت وارد لیست جستجو می‌شود و بالاتر از محتوای کم‌ارزش و تکراری قرار می‌گیرد.

محتوا باید بتواند مشتریان شما را فریب دهد و همچنین یک مسئله خاص را حل کند. می‌توان با استفاده از کلمات کلیدی مهم و هدف قرار دادن بازدیدکنندگان، مطالب تأثیرگذاری نوشت. این مهم‌ترین عاملی است که از طریق آن گوگل ارتباط صفحه را تعیین می‌کند و بخشی از مطالب را رتبه‌بندی می‌کند. ایده‌های خلاقانه و جاسازی مهم‌ترین کلمات کلیدی در واقع رمز رسیدن به بالاترین جایگاه در موتور جستجو است.

تجربه‌ی کاربر

سئو فقط مربوط به بلاگ‌ها، مقاله‌ها، کلمات کلیدی و لینک سازی نیست بلکه همچنین در مورد بهینه سازی، افزایش ابرداده و به‌طور کلی راحتی کاربر در هنگام بازدید از وبلاگ است.

بهینه‌سازی فنی باعث می‌شود که یک صفحه وب برای موتور جستجو جذاب باشد و اطمینان حاصل کند که سایت هیچ پیوند شکسته با هیچ کد خطایی (مانند 404) ندارد. در غیر این صورت، وبلاگ در رتبه‌بندی در جایگاه ضعیفی قرار می‌گیرد. بهینه‌سازی URLها و لینک سازی‌ها نیز موتور جستجو را به کنجکاوی می‌رساند تا زیر مجموعه‌های مربوطه را پیدا کرده و بخش‌های مختلف را هم در رتبه‌بندی به حساب بیاورد. این نکته برای موفقیت هر کمپین سئو بسیار حیاتی است. همچنین فراموش نکنید که عناصر فنی سئو از UX بهره می‌برند و در دسترس هستند تا محتوا را تبلیغ کنند.

یک نقشه سفر مشتری خوب، دسترسی آسان به محتوا را برای کاربران تضمین می‌کند و صفحات بهینه شده سایت را طوری تنظیم کرده که مخاطب به‌راحتی به محتوای مورد نظرش برسد. برچسب و تیتر مناسب، نتایج جستجوی معتبر و قالب‌سازی بهتر و راحت‌تری را ارائه می‌دهد. داشتن تیترها مانند تیترهای هدر و عنوان می‌توانند با استراتژیک کردن محتوا به روشی که برای خوانندگان مفید باشد کاری کنند تا علاوه بر آن، موتور جستجو هم به‌راحتی شناسایی‌شان کند.

یک عنوان خوب، تجربه خوب کاربر را به‌راحتی تضمین می‌کند زیرا بازدیدکننده می‌تواند اطلاعات محتوا را قبل از اینکه بر روی آن کلیک کند تشخیص دهد. تیترهای هدر (H1-H6) برای تمایز عناوین از زیرتیترها در محتوا از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این کار باعث سازماندهی خوبی هم می‌شوند.

ترافیک بازدید

لینک سازی، ایجاد لینک یا پیوند ورودی از دیگر یکی از عوامل اصلی سئو است. ارتباط پیوندهای شما با سایت‌های دارای دامنه بالا مانند .edu و .org می‌تواند ترافیک بازدید را به شدت افزایش دهد. اگرچه ایجاد ارتباط از طریق ارتباط با سایت‌های ایجاد لینک امکان‌پذیر است، اما بهترین روش برای تولید محتوای تخصصی این است که خودتان اقدام به لینک‌سازی کنید.


محتوا چیست؟

تولید کننده محتوا یا  خالق محتوا شخصی است که وظیفه ایجاد اطلاعات در شبکه‌های دیجیتال را بر عهده دارد. آن‌ها معمولاً یک کاربر نهایی یا مخاطب خاص را در متن‌های‌شان هدف قرار می‌دهند. یک سازنده محتوا می‌تواند در هر یک از موارد زیر محتوا تولید کند: وبلاگ، اخبار، تصویر، فیلم، پادکست، ایمیل، پست شبکه‌های اجتماعی و غیره.

اما در اینجا هم مثل هر شغل و حرفه دیگری، همیشه بهتر است قبل از شروع تولید محتوا ابتدا بدانیم که محتوا چیست؟ حقیقت این است که تولید محتوا فقط تعریف کردن از یک محصول یا برند و نوشتن چند پست کوتاه نیست.

در حقیقت تولید محتوا، به‌عنوان یک فعالیت، فرم هنری و حتی یک حرفه، کاری است که نیاز به ترکیبی از فعالیت‌های نیم‌کره راست و چپ مغز را به‌طور هم‌زمان دارد. به عبارت دیگر شما باید سازمان یافته و خلاق باشید و در عین حال بر طبق اصول کار کنید.

وقتی می‌دانید که محتوا چیست و تولید محتوای خوب چگونه است، وقتش است که به سراغ دستورالعمل‌هایی مثل اصول سئو یا حتی بهینه‌سازی بروید تا در هر زمینه‌ای پیشرفت کنید.

اما چرا محتوا اینقدر اهمیت دارد؟ و تفاوت محتوای «خوب» با «عالی» در چیست؟

تولید محتوا به سایر جنبه‌های اینترنت، جستجو و به‌طور کلی داده‌های دنیای مجازی وصل می‌شود. در واقع همان‌طور که می‌دانید اینترنت محل ذخیره گسترده‌ای از انواع محتوا است.

محتوا چیزی است که ما در شبکه‌های اجتماعی هم مصرف می‌کنیم و به همین صورت محتوا چیزی است که ما با آن هشتگ می‌گذاریم، ذخیره یا مصرف می‌کنیم یا آن را برای دوستانمان می‌فرستیم.

زیبایی محتوا این است که باعث می‌شود مشاغل تا مقدار زیادی از هزینه‌هایشان کاهش پیدا کند ولی به همان اندازه هم سود و مشتری بیش‌تری به دست آورند. بازاریابی محتوا هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و مزایای بلند مدت بسیار زیادی دارد. بد نیست بدانید که تولید محتوا سه برابر بهتر از تبلیغات سنتی عمل می‌کند و تا ۶۳ درصد هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

محتوای خوب کلیدی است برای انجام همه کارهای تازه‌ای که هزینه‌های مهم‌تری به حساب می‌آیند. با تولید محتوای خوب می‌توانید مخاطبان جدید را به مشتری‌هایی وفادار تبدیل کنید و هر دو طرف به سود برسید.

در دنیای بازاریابی محتوایی ضرب‌المثلی است که می‌گوید پشت هر محتوا یک ویروس است. یعنی تولیدکننده محتوا به شکلی خواننده را مجذوب می‌کند که عملکردش فرقی با ویروس ندارد.

برخی از انواع محتوا

به همان اندازه که بازاریابی محتوایی گسترده‌ است، انواع مختلفی از محتوا داریم. بنابراین در اینجا به معرفی برخی از مهم‌ترین انواع محتوا پرداخته‌ایم.

صفحات وب

چه تفاوتی بین صفحه وب عادی و صفحه وبی که بازاریابی محتوایی است وجود دارد؟ راهنمای مبتدی برای سئو را از Moz ، ارائه دهنده ابزارها و منابع مرتبط با سئو را در نظر بگیرید. این منبع که به صورت رایگان ارائه می‌شود، میلیون‌ها بار مشاهده شده است، مشتری‌های بی‌شماری را جذب می‌کند که در غیر این صورت ممکن بود هرگز با Moz و خدماتی که ارائه می‌دهد برخورد نداشته باشند یا به یک مطالعه موردی از شرکت طراحی Teehan + Lax نگاه بیندازید. بیش‌تر مطالعات موردی کسل کننده‌اند. ولی مطالعات موردی آن‌ها جالب توجه است. این تفاوت بین قرار دادن محتوا در وب سایت شما و بازاریابی محتوایی است.

پادکست

مایکل هایات، نویسنده کتاب پرفروش پلتفرم: مورد توجه قرار گرفتن در دنیایی پر سرو صدا، آنچه را که موعظه می‌کند، تمرین می‌کند. پادکست «این زندگی شماست» هر ماه ۲۵۰۰۰۰ بار دانلود می‌شود. همانطور که هایت در پست وبلاگ خود با عنوان ۴ دلیل برای این‌که باید پادکست خود را راه بیندازید توضیح می‌دهد: «پادکست به شما در دنیایی کاملاً متفاوت، در درجه اول iTunes، قابلیت دیده شدن می‌دهد. با تعداد زیادی از افراد جدید آشنا شده‌ام که گفته‌اند هرگز درباره من چیزی نشنیده‌اند تا این‌که در iTunes با پادکستم برخورد داشته‌اند.» هایات در پادکست خود اطلاعات و توصیه‌های ارزشمندی ارائه می‌دهد که همه هم رایگان هستند. اما این پادکست منجر به فروش بیش‌تر کتاب‌هایش، ثبت نام در دوره‌هایش و درخواست از او به‌عنوان سخنران می‌شود.

ویدیو

گری واینرچاک استاد بازاریابی محتوایی با استفاده از ویدیوهای آنلاین است. فقط کافی است به کانال YouTubeاش نگاهی بیندازید. او ویدیوهایش را با تبلیغ فروشگاه شراب خانوادگی‌اش شروع کرد و از طریق آن ویدیوها و بازاریابی آنلاین دیگر، سرانجام توانست آن را به امپراطوری ۴۵ میلیون دلاری تبدیل کند. ویدیوها و پادکست‌ها نوعی بازاریابی محتوا هستند که عملاً غیرقابل استفاده‌اند، چرا که مردم فکر می‌کنند گران و سخت است. اما با کاهش هزینه تجهیزات حرفه‌ای، ایجاد محتوای ویدیویی و صوتی با کیفیت بالا از هر وقت دیگری راحت‌تر شده است. از بازاریابی محتوای ویدیویی آماتور برای فروش مخلوط کن، راه‌اندازی محصولات جدید دندانپزشکی و بازاریابی خدمات مشاوره ویزا در هنگ کنگ استفاده شده است. چه ویدئویی را می‌توانید برای شرکت خود سرهم‌بندی کنید که ممکن است ثروت شما را در طول شب تغییر دهد؟ چنین کاری احتمالاً ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

کتاب

مثل فیلم‌ها، مردم اغلب فکر می‌کنند که کتاب‌ها خودشان فروش می‌روند. اما بازاریابان باهوش فقط برای فروش کتاب، کتاب نمی‌فروشند. آن‌ها به‌عنوان ابزار بازاریابی کتاب می‌فروشند. کتابچه راهنمای فروش مایکل پورت، با عنوان Book Yourself Solid برای کارآفرینان ، فروشندگان و بازاریابان بسیار عالی است با این‌که مطمئنم پورت از فروش کتاب خود لذت می‌برد ، این کتاب ابزاری است برای هدایت مشتریان به سمت مربی‌گری و خدمات گفتاری خودش. اگرچه این روزها انتشار کتاب از هر وقت دیگری آسان‌تر شده است، اما هنوز این تصور وجود دارد که کاری دشوار است و فقط متخصصان معتبر می‌توانند کتاب تجاری منتشر کنند. کتاب خود را منتشر کنید و حتی اگر مردم آن را نخوانند، همچنان می توانید هر بار که به‌عنوان «نویسنده فلان کتاب» معرفی می‌شوید، از آن به شکلی از بازاریابی محتوایی استفاده کنید.


کارکردهای محتوا

بازاریابی محتوایی یکی از بزرگ‌ترین داستان‌های موفقیت در صنعت رسانه است. تنها تبلیغات اینترنتی است که در شتاب رشد با آن رقابت می‌کند. بازاریابی محتوایی دائماً در اندازه، دامنه و سازگاری موجب شگفت‌زدگی می‌شود. هر روز مشتری دیگری به ما ملحق می‌شود و آماده تجربه هیجان و پاداش انتشار مجله یا وبسایت خود با استفاده از محتوای خودش است. بنابراین در این بخش لیستی از مهم‌ترین کارکردهای محتوا را برایتان آماده کرده‌ایم که دانستن آن‌ها پیش از شروع ضروری است.

افزایش فروش

در خالص‌ترین شکل خود، بازاریابی محتوا یک پنجره فروشگاه کنترل شده و قابل حمل برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند در زمانی که خودشان تعیین می‌کنند، محصولات را به مشتریانشان بفروشند. تحقیقات اخیر CMA نشان داده است که بیش از ۵۰درصد از مصرف‌کنندگان بازاریابی محتوایی می‌گویند که تأثیر مثبتی بر تصمیمات خرید دارد، ۶۱ درصد موافق این هستند که مثبت بودن برند را افزایش می‌دهد.

حفظ مشتریان

در یک فرهنگ خرد رو به رشد که هر کسب‌وکار خرده فروشی و خدماتی هر ساله با رقابت سخت‌تر روبه‌رو می‌شود، شرکت‌ها به حفظ مشتریان موجود خود بیش‌تر و بیش‌تر اهمیت می‌دهند. با ارائه هر دو سرگرمی و اطلاعات، بازاریابی محتوا با در دست داشتن سرمقاله در حالی که آن‌ها را در مورد محصولات یا خدمات جدید به‌روز می‌کند، به مشتری پاداش می‌دهد. با برقراری ارتباط منظم با مشتری خود از این طریق، احتمال بیش‌تری وجود دارد که تجارت خود را حفظ کنید.

برند خود را بسازید یا تغییر موقعیت دهید

هر شرکتی که مایل به ساخت یا تغییر نام تجاری خود است، به روشی برای ارتباط نیاز دارد که پیامش را به‌سرعت و با روشی دقیق کنترل شده ارسال کند. از آنجا که محتوای خوب در وبسایت‌ها، ایمیل، تلفن همراه و محصولات چاپی نیاز به تمرکز خاصی از طرف مصرف‌کننده دارد، می‌توانید از این فرصت ایده‌آل برای تغییر درک آن‌ها نسبت به نام تجاری خود استفاده کنید. از آنجا که آژانس‌های بازاریابی محتوا مخاطبان شما را به‌خوبی می‌شناسند، می‌توانند پیامتان را به دست جمعیت آماری درست و دقیق برسانند و بیش‌ترین بازده سرمایه‌گذاری را به شما بدهند.

امکان ادغام

مهارت اصلی آژانس بازاریابی محتوای مدرن ایجاد و توزیع محتوا در تمام رسانه‌های کلیدی بازاریابی – چاپی، آنلاین، دیجیتال، موبایل، فیلم و رسانه‌های اجتماعی است. نه‌تنها آژانس‌ها می‌توانند محتوای مناسب برای هر کانال منحصربه‌فرد را تولید کنند، همه کانال‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند و باعث دو برابر یا سه برابر شدن کارایی کمپین می‌شوند.

مشتریان را در دراز مدت درگیر کنید

در حالی که مشتریان ممکن است به دنبال بازاریابی محتوا برای سود کوتاه مدت باشند، استعداد واقعی آن‌ها درگیری دراز مدت است. با استفاده از ارتباط منظم با مشتری خود، می‌توانید به‌تدریج با خواننده پیوند برقرار کنید، اعتماد آن‌ها به برند خود را افزایش داده و محصول یا خدماتتان را تبدیل به اولین انتخاب آن‌ها کنید و با ایجاد گفتگوی منظم با خواننده خود می‌توانید یک خط ارتباطی باز کنید که به شما بازخورد ثابت می‌دهد و می‌توانید به این شکل با بهبود خدمات خود، مشتریانتان را راضی نگه دارید.


نمونه‌های موفق بازاریابی محتوایی در جهان

خوشبختانه این روزها پیدا کردن مثال و نمونه موفق بازاریابی محتوا چندان کار سختی نیست. رواج این شیوه در بین کسب‌وکارها در عرصه‌های مختلف موجب شده است که نمونه‌های موفق آن در ایران و خارج از کشور به وفور در دسترس قرار داشته باشد. در ادامه، نگاهی به نمونه‌های موفق بازاریابی محتوایی انداختیم و سعی می‌کنیم کمی از شکل استفاده‌ی این شرکت‌ها از محتوا سر در بیاریم.

شرکت هاب‌اسپات

HubSpot جایگاه خودش را به‌عنوان غول دنیای بازاریابی محتوایی تثبیت کرده است. برایان هالیگان و دارمش شاه بعد از این‌که در MIT با یکدیگر آشنا شدند این شرکت را ساختند. ده سال از آن زمان می‌گذرد و نزدیک ۲۰۰۰ کارمند دارند و پیشروانی حقیقی در زمینه بازاریابی دیجیتالی به شمار می‌آیند.

یک دلیلی که باعث برجستگی هاب‌اسپات می‌شود این است که اطلاعات زیادی ارائه می‌دهد و حتی چندین خدمات رایگان هم دارد. این ابزار آنلاین رایگان به شما نشان می‌دهد چطور بازاریابی محتوایی با کیفیت می‌تواند بازدیدکنندگان از سایت را تبدیل به مشتریانی کند که هزینه پرداخت می‌کنند.

برای خدمات نرم افزاری، مشتریان می‌توانند وارد سامانه مشتریان در مکانی متمرکز شوند به‌جای اینکه مجبور باشند نرم افزاری را بگیرند که نیاز است تا به‌صورت محلی نصب شود. بلاگ آن‌ها هر ماه بیش از یک میلیون فروش دارد که واضح است در وضعیت سئو، پیشرو است. رمز موفقیت آن‌ها خلق محتوایی است که کاربران گذری را به مشتری تبدیل می‌کنند.

تخمین زده شده است که هفتاد درصد سفر مشتری، زمانی که به دنبال فروشنده‌ای می‌گردند که در خرید به آن‌ها کمک کند، تکمیل شده است. HubSpot با کمک در راهنمایی کردن و تاثیر گذاشتن بر تصمیم‌گیری مشتری در طول هفتاد درصد اول زمان، موفق شده است.

برند TED

به احتمال زیاد با TED talks آشنایی دارید. TED در سرتاسر دنیا کنفرانس‌هایی برگزار می‌کند که در آن اینفلوئنسرها و متخصصین، سخنرانی‌های کوتاه و زمان‌دار درباره حیطه تخصصیشان می‌کنند. این ویدیوهای اغلب آموزنده و جذاب در سرتاسر شبکه‌های اجتماعی و بلاگ‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند.

ولی آیا می‌دانستید TED عضو اصلی در دنیای بازاریابی محتوایی نیز است؟ خدمات بازاریابی‌ای که آن‌ها فراهم می‌کنند مانند HubSpot نیست. ولی قطعاً به میزانی پیشرو هستند که از رویدادهای حضوری استفاده می‌کنند تا محتوای آموزشی با کیفیت بالا بسازند و آن را برای هر کسی که چنین چیزی می‌خواهد موجود و قابل‌ دسترسی کنند.

آن‌ها فقط روی کانال یوتیوب اصلی‌شان به‌تنهایی بیش از ۹.۵ میلیون عضو دارند. با وجود پنج میلیون نفر که هر بار ویدیویی آپلود می‌شود پیام دریافت می‌کنند، می‌توان به‌راحتی ارزش بازاریابی محتوایی خوب را دید و همچنین تاثیری که TED از آن استفاده می‌برد.

پلتفرم اصلی TED، یوتیوب است که در آن تقریباً هر روز ویدیوی جدید آپلود می‌کند و حتی ویدیوهایی درباره بازاریابی محتوایی نیز ارائه می‌کند. تخمین زده شده است که ویدیو‌هایشان بیش از یک میلیارد بار دیده شده‌اند.

آژانس hawke media

Hawke Media یک آژانس تجاری است. این شرکت با تمرکز بر برند که دفتر مرکزی‌اش خارج از سانتا مونیکای کالیفرنیاست و خدمات کامل بازاریابی محتوایی برای تجارت‌هایی در هر شکل و اندازه‌ای ارائه می‌دهد. تخصص آن‌ها در بازاریابی محتوایی شامل بازاریابی ایمیل، تبلیغات فیسبوک، SEM، کسب درآمد، طراحی، بازاریابی اینفلوئنسر، خرید مدیا، بازاریابی وابسته و موارد بیش‌تر می‌شود.

یکی از روش‌هایی که Hawke Media خودش را مجزا می‌کند این است که راه حل‌های بازاریابی طبق فهرست سطح CMO را ارائه می دهد، این امر را برای مشاغل کوچک‌تر و نوپا ارزان‌تر می‌کند. آن‌ها تلاش می‌کنند با سفارشی کردن خدمات خود با نیازهای منحصربه‌فرد مشتریان خود، بالاترین بازده سرمایه گذاری را برای هر تجارت فراهم کنند.

Hawke عضوی کوچک اما در حال رشد در صنعت است و آن‌ها با چندین برند بزرگ از جمله Verizon ، Raleigh و Fjallraven همکاری داشته‌اند.

شرکت KISSmetrics

KISSmetrics پیشرو در جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل است و خدمات بسیاری برای حمایت از مشاغل در اندازه‌های مختلف در سیستم‌ها و استراتژی‌های بازاریابی محتوایی دارد.

تمرکز آن‌ها روی کمک به مشتریان برای دستیابی به اطلاعات صحیح است تا به توسعه استراتژی‌های معنادار با برند متمرکز و واقعاً معنی‌دار کمک کنند. همچنین به‌خاطر کتابخانه محتوای عالی‌ای که دارند شناخته شده‌اند و به‌خاطر یادگیری و آموزش بازاریابی دیجیتالی، مقدار زیادی از آن به شکل رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است.

KISSmetrics یکی از ۱۰ محصول برتر نرم افزار بهینه سازی نرخ تبدیل است. با بررسی عمیق رفتار مشتری، معیارهای ارائه شده توسط این شرکت بسیار ارزشمند است. این اطلاعات به مشاغل می‌گوید که در چه موقعیتی قرار دارند و به آن‌ها نشان می‌دهد چطور می‌توانند پیشرفت کنند.

آژانس تبلیغاتی Influence & Co

Influence & Co به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از طریق محتوای جذاب و خلاقانه ارتباط برقرار کنند. پیشنهادهای کلیدی آن‌ها شامل برندسازی اجرائی، استراتژی بازاریابی محتوایی و پروژه‌های محتوای خاص در مقیاس بزرگ‌تر مانند اینفوگرافیک و کتاب‌های الکترونیکی است.

در دو سال گذشته، Influence & Co از دو کارمند به بیش از ۷۵ نفر افزایش یافته است و دفاتری در کلمبیا، کانزاس سیتی و سنت لوئیس ایجاد کرده است. این شرکت به یک رهبر فکری برای رسانه‌های مختلف و شرکت‌های انتشارات آنلاین تبدیل شده است.

شرکت Influence & Co معتقد است که محتوا قوی‌ترین ابزار برای تجارت در کسب‌وکار، جذب مشتری و فروش و ایجاد روابط واقعاً پایدار با مشتری است. آن‌ها به داشتن تخصص در این زمینه افتخار می‌کنند که می‌توانند شرکت شما را با بهترین کیفیت و تأثیرگذارترین محتوا ارائه دهند تا به کسب‌وکار شما کمک کند که ROI خودش را افزایش دهد.

کمپین «Share A Coke – کوک خودت را تقسیم کن» کوکاکولا

کمپین «Share A Coke» به هرکسی این فرصت را می‌دهد تا نوشیدنی محبوبش را برای خودش شخصی‌سازی کند. این شرکت ۱۵۰ تا از محبوب‌ترین اسم‌های استرالیایی را انتخاب کرده و آن را روی کناره بطری‌ها اضافه کرده است. و مردم هم عاشق این کار شدند. هرکسی درباره کوک حرف می‌زد. از آن موقع، این کمپین در سرتاسر جهان پخش شده است.

چرا چنین چیزی تا این حد موفق بود؟ شخصی‌سازی. کوک باعث شد هرکسی حس کند خاص است. شما بودید و بطریتان در مقابل کل دنیا و چنین شخصی‌سازی‌ای به‌واسطه‌ی بازاریابی محتوایی بود. کوک رفتارهای آنلاین مشتریانش را زیر نظر نگرفته بود، سعی در هدف‌گیری آن‌ها نداشت یا به دنبال معیارهای آن‌ها نبود. در عوض، چیزی را هدف گرفت که بیش‌ترین ارزش را برای مشتریان داشت: نامشان.

به هر حال، موضوع موردعلاقه هر کسی خودش است و اگر می‌خواهید کسی توجهش به شما جلب شود، استفاده از اسمش بهترین جا برای شروع است.

تحقیقات نشان داده است که ۷۴ درصد بازاریاب‌ها می‌دانند شخصی‌سازی باعث افزایش علاقه مشتریان می‌شود. ولی تنها ۱۹ درصدشان واقعاً از چنین چیزی استفاده کرده‌اند.

کوک با درخواست از مردم برای «تقسیم کردن» محصولاتش با یکدیگر، انقلابی دوباره در ارتباطات احساسی به وجود آورد. کمپینی همه‌گیر در یک بطری.


نمونه‌های موفق بازاریابی محتوایی در ایران

بازاریابی محتوایی در ایران تقریباً نوپا است و مدت زیادی از عمرش در این اقلیم نمی‌گذرد. اما این شیوه توانست خیلی سریع جایگاه خودش را در بین کسب‌وکارها پیدا کند. به‌طوری که امروزه حتی ساده‌ترین و کوچک‌ترین مشاغل هم سعی می‌کنند با بازاریابی محتوایی شروع به تبلیغ و پیدا کردن مخاطب برای برندشان می‌کنند.

از جمله مهم‌ترین دلایلی که باعث شده بازاریابی محتوایی بین مردم ایران حسابی پرطرفدار شود، مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. کم کردن هزینه‌ها در کسب‌وکار به‌ویژه برای کسانی که تازه شروع به کار کرده‌اند خیلی مهم و حیاتی است. بنابراین با استفاده از این شیوه بازاریابی نه تنها می‌توانید مخارج را تا سطح خیلی خوبی کاهش دهید، بلکه در عین حال نتیجه‌ی خیلی خوب و غیرمنتظره‌ای خواهید گرفت.

اهمیت این شیوه در ایران دلایل دیگری هم دارد. یکی دیگر از آن‌ها فضای کوچک رقابتی در ایران است. فرض کنید در کشوری مثل ایران چندین شرکت دیگری هم باشند که همین خدمات شما را ارائه دهند. بنابراین منطقی است که برای رقابت با آن‌ها باید به دنبال راه حلی مناسب بگردید.

همچنین از آنجایی که تبلیغات سنتی در ایران هنوز هم طرفداران زیادی دارد و از آن استقبال می‌شود، استفاده از بازاریابی محتوایی می‌تواند شما را وارد فضای رقابتی تازه‌ای کند. این فضا علاوه بر نزدیکی به مشتری‌های واقعی می‌تواند شما را به فروش بهتری برساند.

نمونه‌های بازاریابی محتوا در ایران که موفق بوده باشند کم نیستند و می‌توانیم از بین آن‌ها اسم‌های مختلفی را مثال بزنیم. اما آن‌هایی که توانسته‌اند در زمینه تولید محتوا هم موفق باشند زیاد نیستند. از جمله موفق‌ترین آن‌ها باید به نویسش اشاره کنیم.

نویسش پلتفرمی است که برای شما به‌طور آنلاین محتوا تولید می‌کند. تیم حرفه‌ای نویسش از نویسندگانی تشکیل شده که هرکدام در زمینه‌های خاص خودشان متخصص هستند. بنابراین کیفیت محتوایی که در نویسش تولید می‌شود خیلی متفاوت‌تر از هرجای دیگری است. اگر بخواهید نویسش می‌تواند محتوای سئو شده تحویلتان بدهد. یکی از خلاقانه‌ترین ایده‌های نویسش ارائه‌ی بسته‌های محتوایی است. به این صورت که شما با انتخاب نوع محتوا می‌توانید از برخی مزایای دیگری مثل نشر محتوا برخوردار شوید.

همان‌طور که در سراسر این مقاله توضیح دادیم، بازاریابی محتوایی نوعی بازاریابی است که شامل ایجاد و به اشتراک‌گذاری مطالب آنلاین (مانند فیلم، محتوای متنی و پست‌های شبکه‌های اجتماعی) می‌شود. تفاوت اساسی این روش این است که صریحاً برند را تبلیغ نمی‌کند بلکه به تحریک علاقه مخاطبان به محصولات یا خدمات شما می‌پردازد. با این حساب در هر شغل و کسب‌وکاری که باشید، خیلی خوب است که به استفاده از بازاریابی محتوایی مشغول شوید. این کار نه‌تنها هزینه‌هایتان را کاهش می‌دهد بلکه در روند جذب و نگهداری مشتری هم تاثیرگذار است.


جمع‌بندی

تمام هدف ما از آماده کردن این مقاله این بود که هر شخصی با هر اندازه دانشی که در زمینه بازاریابی محتوایی دارد بتواند از آن استفاده کند. از طرفی جای خالی چنین مقاله‌ای که بازاریابی محتوا و به‌طور کلی تولید محتوا از صفر تا صد توضیح بدهد را احساس کردیم. بنابراین دست به کار شدیم و در نهایت به اینجا رسیدیم.

تولید محتوا شاید در نگاه اول کاری ساده و حتی غیرضروری به نظر برسد اما اگر می‌خواهید که کسب‌و‌کارتان در دنیای مدرن پیشرفت کند به آن نیاز دارید. امروزه با توجه به الگوریتم‌های رتبه‌بندی صفحات وب که بخش زیادی از عوامل امتیازدهی آن‌ها مربوط به محتوا می‌شوند، ضرورت داشتن محتوای خوب بیش از قبل احساس می‌‌شود.

بنابراین حالا که این مطلب را مطالعه کردید و تصمیم گرفتید از بازاریابی محتوایی استفاده کنید، بد نیست سری هم به نویسش بزنید و در سایت ثبت نام کنید. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه مشاوره آنلاین و استفاده از راهنمایی‌های تیم متخصص ما، به بهترین و مناسب‌ترین استراتژی محتوا برسید و همچنین خیالتان از بابت تولید انواع محتوای متنی و صوتی (پادکست) راحت باشد. نویسش با توجه به هر نیازی می‌تواند از مرحله آماده سازی استراتژی تا تولید و حتی نشر محتوا در کنارتان باشد.

1 comment
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
صفحه درباره ما

صفحه درباره ما، از سیر تا پیاز: هر آنچه باید برای تولید محتوا صفحه درباره ما بدانید

مطلب بعدی
نقشه سفر مشتری

نقشه سفر مشتری چیست و تولید محتوا در مراحل مختلف آن چه نقشی دارد؟

مطلب مرتبط