برای نوشتن پست وبلاگ خود ایده‌ای ندارید؟ راهکارهای مقابله با سندروم بن‌بست ایده

ایده برای پست وبلاگ

وقتی بازاریابی محتوایی را شروع می‌کنید، در ابتدای کار، ایده‎‌یابی برای نگارش پست وبلاگ بسیار ساده است. موضوعات بکر زیادی هستند که می‌توانید درباره آن‌ها بنویسید و اصلا با کمبود ایده مواجه نمی‌شوید.

 اما همین که وبلاگ‌نویسی خود را گسترش می‌دهید، به نقطه‌ای می‌رسید که ایده‌یابی برای پست‌ها کاری دشوار و چالش‌برانگیز می‌شود. چون نمی‌توانید موضوعی پیدا کنید که شور و هیجان را در مخاطبین برانگیزد و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. اسم این سندروم را می‌توان «بن‌بست ایده» هم گذاشت.

در این مطلب قصد داریم درباره‌ی راهکارهای مبارزه با بن‌بست ایده و روش‌های مؤثر پیدا کردن موضوعات جدید برای پست‌های وبلاگی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.



چطور با بن‌بست ایده در وبلاگ‌نویسی مبارزه کنیم؟

بر اساس نظرسنجی SEMrush بازاریاب‌های محتوایی و استراتژیست‌ها معتقدند که یافتن ایده و موضوعات جدید برای پست وبلاگ یکی از مهم‌ترین چالش‌های وبلاگ‌نویسی است. این موضوع در تدوین تقویم محتوایی و یافتن ایده‌های اصیل و تازه بیشتر خودش را نشان می‌دهد. شما برای حفظ مخاطب‌هایتان باید بتوانید کلکسیونی از ایده‌های درجه‌ی یک محتوایی را پیدا کنید تا برای آماده‌سازی پست‌های وبلاگی از آن‌ها کمک بگیرید.

خوشبختانه تکنیک‌هایی برای یافتن ایده‌های خلاقانه در پست‌های وبلاگی وجود دارد. در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.


1- به سراغ کتابخانه بروید

در عصر دیجیتال، اطلاعات به راحتی و تنها با چند کلیک انگشت در دسترس هستند. اما این بمباران اطلاعات می‌تواند دلیلی برای رسیدن به بن‌بست ایده هم باشد. پس از دنیای اینترنت کمی فاصله بگیرید و با روش سنتی به دنبال ایده‌های خلاقانه بگردید. کتابخانه‌ها نماد مرجع اطلاعات در دنیای سنتی هستند. در آنجا می‌توانید انواع محتوا و موضوعات را در قالب کتاب، اسناد تاریخی، نشریه‌های دوره‌ای و مجلات از دهه‌های مختلف پیدا کنید.


2- با دیگران حرف بزنید

آدم‌های دوروبر شما هم می‌توانند منبعی برای ایده‌یابی باشند. کافی است با آن‌ها صحبت کنید. از آن‌ها بپرسید، به چه موضوعاتی علاقه‌مندند یا می‌خواهند اطلاعات بیشتری درباره‌ی آن کسب کنند. اگر می‌خواهید از این تکنیک برای نگارش پست وبلاگ کسب‌وکار تخصصی خود کمک بگیرید، صحبت کردن با همکاران و دوستانی که با زمینه‌ی شغلی‌تان آشنایی دارند، نتیجه بهتری در بر خواهد داشت و شما را زودتر به هدف‌تان می‌رساند.

ایده برای نوشتن وبلاگ

3- کار جدیدی انجام دهید

فقدان تجربه در بازاریابی محتوا، عدم دسترسی به اطلاعات، تمایل شما به تغییر موضوع پست وبلاگ، محدود بودن بازخورد مخاطب‌ها و حتی فشار کاری می‌توانند باعث ایجاد بن‌بست ایده شوند. برای خروج از بن‌بست ایده کافی است کار جدیدی انجام دهید. هر کاری، فقط لازم است تا شما را از وضعیت فعلی‌تان خارج کند.

تکنیک راه رفتن را امتحان کنید. بهترین ایده‌ها آن‌هایی هستند که در پیاده‌روی به ذهن‌تان می‌رسند. در اطراف‌تان یک جهان کامل وجود دارد که نیازمند توجه شما است. از دنیای فشارهای ذهنی خودتان خارج شوید تا آن‌ها را دوباره ببینید. سپس از سبک منحصربه‌فرد خودتان برای در میان گذاشتن آن با دیگران استفاده کنید. به این ترتیب علاوه بر پیدا کردن ایده‌ی جدید، می‌توانید آن را خلاقانه با سایرین به اشتراک بگذارید.


4- از روش‌های دیجیتال برای یافتن ایده‌ی تازه استفاده کنید

استفاده از روش‌های آفلاین برای برخی افراد مفید است. اما اگر به گرد و غبار موجود در کتابخانه‌ها حساسیت دارید، می‌خواهید در ایام کرونایی از صحبت با دیگران پرهیز کرده و از بیرون رفتن هم دوری کنید؛ ساده‌ترین روش برای ایده‌یابی استفاده از اینترنت است. دنیای مجازی منبع نامحدودی از نظرات، ایده‌ها، حقایق، داستان‌ها، پاسخ‌ها، توییت‌ها، اشتراک‌ها و لایک‌ها است.

سوال اینجاست که چطور اینترنت را برای یافتن ایده‌ها در حوزه‌ای خاص غربال کنیم؟ چند نقطه آغازین برای غربالگری اطلاعات اینترنت عبارت هستند از:

  • موضوعات جدید گوگل: گوگل گزینه‌هایی اضافی برای جستجو دارد که با کمک آن می‌توانید موضوعات مرتبط، عنوان‌های برتر و پرمخاطب، کلمات کلیدی پرکاربرد و پارامترهای گوناگون جستجو را پیدا کنید.
  • رسانه‌های اجتماعی: سری به حساب کاربری خود در فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و… بزنید. موضوعات مورد توجه شما یا مطالبی که دوستان‌تان در این شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، یک تاریخچه‌ی بلند و طولانی برای یافتن ایده‌های تازه است.
  • مخاطبین وبلاگ: متخصص‌های محتوایی حرفه‌ای به جای اینکه به دنیال ایده بروند، منتظر می‌مانند تا ایده به سمت‌شان بیاید. شما هم می‌توانید مانند یک محتوانویس حرفه‌ای با کمک نظرسنجی از مخاطبین وبلاگ به نتیجه‌ای مشابه دست پیدا کنید. نظرسنجی هم شبیه صحبت کردن غیرمستقیم است. آن‌ها می‌‌توانند شما را به‌خوبی برای رسیدن به موضوعات خلاقانه هدایت کنید. از دغدغه‌هایشان سوال کنید. این که به چه زمینه‌هایی علاقه‌مند هستند یا می‌خواهند چه اطلاعاتی کسب کنند. سپس مجموعه‌ا‌ی از این پاسخ‌ها را برای طراحی موضوع جدید پست وبلاگ خود مدنظر قرار دهید.
  • رقبای کسب‌وکار: نگاهی به سابقه‌ی پست‌های وبلاگی رقبای خود بیندازید. آن‌ها درباره‌ی چه موضوعاتی صحبت می‌کنند که شما از آن‌ها غافل بوده‌اید؟ این تکنیکی الهام‌بخش برای پیدا کردن موضوعات جدید و باب طبع مخاطب‌ها و همینطور پر کردن شکاف محتوایی وبلاگ‌تان است.
  • ابزارهای تحلیلی: ابزارهایی مثل Ahrefs یا BuzzSumo  برای کمک به بررسی صفحات وب و تخمین میزان تعامل طراحی شده‌اند. با کمک آن‌ها می‌توانید کلمات کلیدی پرطرفدار و موضوعات پرمخاطب را پیگیری کنید. این روشی ایده‌آل برای دنبال کردن علایق مخاطبین و پوشش موضوعات خاص و جذاب است.

5- ایده‌ها را برای روز مبادا کنار بگذارید

هیچ ایده‌ای نباید هدر برود. بیشتر متخصص‌های محتوایی حرفه‌ای یک بانک ایده دارند. آن‌ها ایده‌هایی که در هر موقعیت به ذهنشان می‌رسد را در این بانک اطلاعاتی جمع می‌کنند. در بن‌بست‌های ایده می‌توان با پالایش و جستجو میان این اطلاعات، به ایده‌ای مناسب دست پیدا کرد.

ایده یابی برای تولید محتوا

سعی کنید حتی ایده‌هایی که به نظر بدون استفاده هستند را در جایی مثل صفحات اکسل ذخیره کنید. کسی چه می‌داند، شاید همین ایده‌های به ظاهر غیرمفید به دردتان خورد و گره از کارتان باز کرد.

گاهی پیدا کردن ایده به سادگی ایجاد ارتباط بین مفاهیم، کلمات یا موضوعات است. شاید در بن‌بست ایده با نگاه کردن به همین ایده‌های قدیمی توانستید یک موضوع خلاقانه و جدید برای پست وبلاگ بعدی خود پیدا کنید.

برای تکمیل این تکینیک می‌توانید ایده‌های موضوعی همه‌ی پست‌های قدیمی وبلاگتان را هم در صفحه گسترده ذخیره کنید. گاهی با بازنگری ایده پست‌های قدیمی و استفاده از روش بازنشر یا تکمیل محتوا می‌توان به پست وبلاگی جدید رسید. در این صورت از تکراری نبودن ایده‌هایتان هم مطمئن می‌شوید.


6- هرگز یادگیری را متوقف نکنید

یادگیری روشی برای تقویت ذهن است. یک ذهن آماده و سریع، توانایی بیشتری برای ایده‌پردازی و ارائه‌ی موضوعات خلاقانه دارد. بنابراین از هر فرصتی برای یادگیری و مطالعه استفاده کنید. همینطور موضوعات مطالعه را متنوع کنید.

شاید بخش زیادی از مطالعه‌تان به صورت مستقیم برای یافتن ایده‌ی پست وبلاگ مورد استفاده قرار نگیرید. ولی پایداری و تداوم در یادگیری باعث می‌شود تا از اطلاعات مختلف، ایده‌های جدید را جذب کنید. البته مطالعه‌ی مستمر فراتر از تکنیکی برای ایده‌پردازی است و می‌تواند اندیشه و رویکرد شما را در کسب‌وکارتان تغییر داده و حتی بروزرسانی کند. بر اساس گزارشی از لینکدین، یادگیری و دریافت آموزش‌های جدید با افزایش عملکرد کاری افراد رابطه‌ی مستقیم دارد.

از همه مهم‌تر این که با انتخاب موضوعات آموزشی مناسب می‌توانید علاوه بر افزایش دانش‌تان، برای نگارش پست‌های آموزشی و راهنما اقدام کنید. پست‌های وبلاگی که موضوعاتی مثل راهنمای گام به گام و آموزشی خاص ارائه می‌کنند، نزد مخاطب‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.


7- آگاهانه الگوبرداری کنید

در روش دیجیتال یافتن ایده‌ی پست وبلاگ درباره‌ی بررسی پست‌ سایت‌های رقیب صحبت کردیم. اما می‌توان از سایت‌های برتر و بین‌المللی هم الگوبرداری کرد. بسیاری از کسب‌وکارها برای الگوبرداری از منابع موجود در سایر کشورها استفاده می‌کنند. سپس اطلاعات به دست آمده را بر اساس مخاطب‌های داخلی خود تغییر داده و اصلاح می‌کنند.

 شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید. چند سایت برتر خارجی در حوزه‌ی کاری خود را الگو قرار دهید و به صورت مرتب اطلاعات و پست‌های وبلاگی‌شان را بررسی کنید. مجموعه‌ی این اطلاعات باعث می‌شود تا دیگر هیچ‌وقت بدون ایده نمانید.


حرف آخر

سندروم بن‌بست ایده بسیار رایج است، بنابراین شما در این مشکل تنها نیستید. یافتن ایده‌های خلاقانه و جدید برای پست وبلاگ همیشه کاری پرچالش است. هفت روش پرکاربرد برای خروج از بن‌بست ایده عبارت هستند از:

  • ایده‌یابی سنتی و استفاده از منابع موجود در کتابخانه‌ها
  • صحبت کردن با همکاران، دوستان یا افراد صاحب نظر در زمینه‌ای خاص
  • انجام کارهای جدید برای خروج از بن‌بست ایده مثل قدم زدن و پیاده‌روی
  • ایده‌یابی دیجیتال با کمک جستجوگر گوگل، سایت رقبا، مخاطبین اصلی وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای تحلیلی موجود
  • تهیه بانک اطلاعاتی از ایده‌های پست وبلاگ قدیمی، ایده‌های جدید و حتی نمونه‌های به ظاهر بدون فایده
  • استمرار و تداوم در مطالعه و یادگیری موضوعات گوناگون
  • الگوبرداری آگاهانه از منابع بین‌المللی و مرتبط

شما از چه روش‌هایی برای یافتن ایده‌ی پست وبلاگ استفاده می‌کنید؟ با هیچ یک از تکنیک‌های معرفی شده در این پست نتوانستید به هدف‌تان برسید و ایده‌های خوبی پیدا کنید؟ پس وقت آن است که از یک نویسنده و متخصص حرفه‌ای محتوا برای ایده‌یابی پست وبلاگ کمک بگیرید. نویسنده‌های حرفه‌ای در زمینه تولید محتوهای منحصربه‌فرد و خلاقانه مهارت دارند و می‌توانند کمک خوبی برای‌تان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تقویم محتوای آذر

تقویم محتوای آذر و عمق گرفتن در نیمه‌ی پاییز

مطلب بعدی
نکات نوشتن پایان بندی محتوا

11 نکته برای نوشتن بهترین پایان بندی محتوا که باید در وبلاگ خود استفاده کنید

مطلب مرتبط