تمام آنچه که باید درمورد تولید و انتشار رپورتاژ آگهی بدانید

من از همه بهترم، از من خرید کنید!

اگر می‌‌خواهید کسب‌وکارتان بدون درد و خونریزی به لیست برندهای غیردوست‌داشتنی و غیرقابل‌اعتماد آدم‌ها وارد شود، کافی است این جمله را با تمام قدرت داد بزنید. حقیقت این است که از آن زمانی که تبلیغات رک و مستقیم روی مخاطبان تاثیرگذار بود، سال‌ها گذشته است. شاهدش هم این که شما الان در این صفحه هستید و احتمالا قصد دارید از روش‌های هوشمندانه‌تری مثل بازاریابی محتوایی و تولید و انتشار رپورتاژ آگهی برای تبلیغ کسب‌وکارتان استفاده کنید.

برای مخاطبانی که در شلوغی تبلیغات پرهیاهوی تلویزیونی و بیلبوردی و بنرهای چشمک‌زن بی‌شمار در صفحات اینترنتی محاصره شده‌اند، بهترین راه چیست؟ به جای این که از زاویه دید بالا به پایینِ «ما خیلی خوبیم» با آنها مواجه شوید، مثل یک دوست مورداعتماد در کنارشان قدم بزنید. زمین بازی تبلیغات سال‌هاست که از «ذهن خودآگاه» مخاطبان به «ضمیر ناخودآگاه‌شان» تغییر پیدا کرده است. برای همین است که شیوه‌های تبلیغاتی مثل تولید و انتشار رپورتاژ آگهی امروزه جزو انتخاب‌های قطعی هر تیم بازاریابی و تبلیغاتی به‌شمار می‌رود، البته اگر درست و اصولی و مهندسی‌شده آن را انجام دهید. وگرنه می‎‌تواند شبیه به یک تیغ دولبه عمل کند. در این پست جامع، به‌طور کامل تمام نکاتی که برای تولید و انتشار رپورتاژ آگهی کارآمد، سالم و پربازده نیاز دارید را برای‌تان فهرست می‌کنیم.



رپورتاژ آگهی چیست؟

مختصر و مفید این که رپورتاژ آگهی، شبیه به یک متن خبری است که شما به قصد تبلیغات در یک سایت دیگر منتشر می‌کنید و از طریق آن، مخاطبان را به صفحه‌ای که مدنظرتان است هدایت می‌کنید. البته انتشار رپورتاژ می‌تواند به جز هدایت مستقیم کاربر، اهداف دیگری را نیز محقق کند که آنها را در این پست به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

اما نکته مهمی که همیشه باید در مورد رپورتاژ در خاطر داشته باشید این است که مهم‌ترین وظیفه آن، تبلیغ غیرمستقیم است. رپورتاژها در ظاهر، متن‌های خبری بی‌طرفی هستند که کاربران بدون اطلاع قبلی از تبلیغاتی بودن آنها، تصمیم به خواندن‌شان می‌گیرند. پس اگر تبلیغی نیاز دارید که برند شما را در بوق و کرنا کند و کاملا مستقیم و بدون هیچ حرف اضافه‌ای از کسب‌وکارتان تمجید کند، بهتر است روی رپورتاژ آگهی حساب باز نکنید.

رپورتاژ باید کاملا اطلاع‌رسان باشد و به مخاطب اطلاعات مفید و کاربردی بدهد. با این کار، اعتماد مخاطب به متن جلب شده و اگر در زمان و مکان درست در رپورتاژتان، قلاب را بیندازید قطعا مخاطب را با خودتان همراه خواهید کرد.


شیوه کار رپورتاژ

بیایید با هم یک مثال ساده را مرور کنیم تا بهتر به شیوه کار رپورتاژ پی ببرید.

فرض کنید که شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی لباس هستید و قصد دارید مخاطبان را برای خرید محصولاتی از کالکشن هاوایی سایت‌تان ترغیب کنید. در این حالت می‌توانید یک رپورتاژ درمورد سبک هاوایی، تاریخچه لباس‌ها، جدیدترین ترندهای این سبک و چند نمونه و راهنمایی برای خرید یک ست کامل لباس بنویسید. زمانی که با دادن اطلاعات جذاب و کاربردی به مخاطبان، نیاز آنها را برطرف و همچنین شور و شوق‌شان به خرید لباس‌هایی از این سبک را به‌قدر کافی تحریک کردید، فرصت آن است تا با لینک‌هایی که در متن قرار داده‌اید، فروشگاه‌تان را به آنها معرفی و به سمت صفحه مرتبط در سایت‌تان هدایت‌شان کنید.

حالا بیایید این ماجرا را از زاویه دید یک مخاطب بررسی کنیم: این مخاطب فرضی که به لباس‌های سبک هاوایی علاقه‌مند است، با کلید واژه‌هایی مرتبط در موتورهای جستجو رپورتاژ شما را پیدا می‌کند. او بدون اطلاع دقیق از این که این متن با هدف تبلیغاتی نوشته شده، آن را باز می‌کند و جذب محتوا می‌شود. با خواندن رپورتاژ، اطلاعاتی که نیاز داشته را به‌دست می‌آورد یا از خواندن آنها هیجان‌زده می‌شود. چون متن شما را پذیرفته و به آن اعتماد کرده، پس در ناخودآگاهش به نویسنده این متن نیز اعتماد پیدا می‌کند. در نهایت وقتی در رپورتاژ به اسم یا لینک فروشگاه شما برمی‌خورد، به‌خاطر همان اعتماد شکل‌گرفته‌شده، به برند یا فروشگاه شما نیز اعتماد می‌کند و وارد فروشگاه‌تان خواهد شد و احتمال اینکه به یک مشتری تبدیل شود، بالا خواهد بود.

راز موفقیت یک رپورتاژ، بذر باوری است که در ذهن مخاطب کاشته می‌شود. باور به این که شما قصد کمک به او را دارید و آنقدر کاردرست هستید که می‌توانید نیازها، محصولات و خدماتی را که لازم دارد برایش برآورده و فراهم کنید. برای این که راز تولید و انتشار یک رپورتاژ آگهی موثر را بدانید، همچنان با ما همراه باشید!

رپورتاژ آگهی چیست؟

مزایای تولید و انتشار رپورتاژ آگهی

تا اینجا از ویژگی مهم رپورتاژ یعنی تبلیغ غیرمستقیم و افزایش اعتماد مخاطب به برند صحبت کردیم. اما این مورد، تنها مزیت مهم برای رپورتاژ به‌شمار نمی‌رود.


هزینه مناسب و منطقی

برای تبلیغات شیوه‌های متنوع و مختلفی وجود دارد که اگر تابه‌حال از آنها استفاده کرده باشید، می‌‌‌دانید که هزینه‌های برخی از این شیوه‌ها مثل رزرو بیلبورد یا ساخت تیزرهای تبلیغاتی بسیار سرسام‌آور و نجومی است که قطعا کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نمی‌توانند از پس آنها برآیند. تولید و انتشار رپورتاژ نسبت به آورده‌هایی که برای شما خواهد داشت، هزینه‌هایی به نسبت کمتر و منطقی‌تر ایجاد می‌کند.


بهبود سئو

مهم نیست که کسب‌وکار یا فروشگاه اینترنتی شما چقدر عالی و معرکه است. اگر مخاطبان نتوانند شما را در جهان وسیع و بی‌پایان اینترنت پیدا کنند، یعنی هیچ شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. بنابراین باید اولویت بالایی برای رسیدن به اهداف سئویی خود داشته باشید. شما با لینک‌سازی مناسبی که در متن رپورتاژ خود انجام می‌دهید، می‌توانید اعتبار سایت‌تان را افزایش دهید. همچنین اگر کلمات کلیدی خود را درست و منطبق بر تحقیقات کافی انتخاب کرده باشید، می‌توانید به بهبود رتبه صفحات‌تان در گوگل امیدوار باشید. رپورتاژها اصولا یک استراتژی ارزان و ساده برای لینک‌سازی موثر هستند.


افزایش بازدیدکنندگان و افزایش فروش

رپورتاژ خوب دست مخاطبان را می‌گیرد و به فروشگاه شما هدایت می‌کند. البته ماموریت رپورتاژ همین جا تمام می‌شود و ادامه کار کاملا به این بستگی دارد که شما تا چه میزانی فضا را برای ورود مخاطبان آماده کرده باشید. بسیار مهم است که مخاطب را ناگهان در این مرحله رها نکنید و با بهینه‌سازی فرایندهای عضویت، خرید و پرداخت به او کمک کنید تا بدون هیچ حس سردرگمی از شما خرید کند. درمجموع می‌توان گفت که با انتشار رپورتاژ میزان بازدیدهای فروشگاه‌تان افرایش پیدا می‌کند و اگر اصولی کار کرده باشید، می‌توانید امیدوار باشید که نرخ تبدیل بالایی را نیز تجربه کنید.


آگاهی از برند

انتشار و تولید رپورتاژ حتی اگر به‌طور ملموس منجر به افزایش فروش شما نشود، قطعا به‌صورت غیرمستقیم و در درازمدت می‌تواند به این کار کمک کند. زیرا رپورتاژ می‌تواند میزان آگاهی از برند شما را بهبود دهد و مخاطبان زیادی را با شما آشنا کند. زیرا بسیار مهم است که افراد بیشتری در جامعه هدف شما، از وجود کسب‌وکارتان و خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهید آگاه باشند.


افزایش اعتبار برند

این که مخاطبان تنها شما را بشناسند، اصلا کافی نیست. در واقع شهرت به تنهایی نمی‌تواند مشکل‌گشا باشد، بلکه آنچه مهم است این است که برند شما به چه چیزی شهرت دارد و تصویری که مخاطبان از شما در ذهن خود می‌سازند، چگونه است. با انتشار رپورتاژهای اصولی، شما به مخاطبان‌تان اطلاعات درست و تخصصی می‌دهید. بنابراین شما را به چشم برندی آگاه، با دانش کافی و متخصص خواهند شناخت که همین امر منجر به شکل‌گیری اعتماد خواهد شد.

مزایای تولید و انتشار رپورتاژ آگهی

ویژگی‌های یک رپورتاژ خوب

تمام مزایایی که در بخش قبل مطرح شد برای یک رپورتاژ خوب قابل تحقق هستند و نه هر رپورتاژی! چه بسا اگر رپورتاژ نامناسب و بدون کیفیت منتشر کنید، نه تنها هیچ دستاوردی نداشته باشید، بلکه به آوازه برند و کسب‌وکارتان هم آسیب وارد شود. در ادامه مهم‌ترین شاخصه‌های بررسی کیفیت رپورتاژ را بیان کرده‌‍ایم.

1- مخاطبش را بشناسد

متن را برای همه ننویسید. بلکه مطابق با پرسونا یا پرسوناهای برندتان بنویسید. شناخت مخاطب به این معناست که بدانید مخاطب‌تان کیست، از چه چیزهایی خوشش می‌آید و چه مشکلاتی دارد. وقتی این اطلاعات را داشته باشید، می‌توانید همان چیزی را که می‌خواهد در اختیارش قرار دهید.

ویژگی‌های یک رپورتاژ خوب

2- سالم و روان باشد

رعایت کردن نکات نگارشی و ویرایشی، لحن و ادبیات متن و ساده‌گویی آن بسیار مهم است. چون در نهایت مخاطب باید بتواند و ترغیب شود که متن را بخواند و مطمئنا اگر با متنی پر از اشتباه، سخت و نامفهوم مواجه شود عطای خواندن را به لقایش می‌بخشد.

3- چشم‌گیر و ترغیب‌کننده باشد

اول از همه، عنوان رپورتاژتان باید کوبنده و نفس‌گیر باشد. زیرا عنوان، دروازه ورود مخاطب است. برای نوشتن یک عنوان خوب می‌توانید از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنید که به‌طور کامل در پست هشت استراتژی برنده در نگارش عنوان و فلسفه‌ی پشت‌شان به آنها پرداخته‌ایم.

بعد از عنوان، باید زیرعنوان‌های جذاب و دقیق هم داشته باشد. استفاده از تصاویر مرتبط و جذاب نیز شما را در چشم خواننده جذاب‌تر جلوه می‌دهد.

4- کلمات کلیدی درستی داشته باشد

انتخاب کلمات کلیدی درست یکی از کارهایی است که باید در مرحله پیش‌تولید انجامش داده باشید. در نوشتن متن باید سعی کنید این کلمات به‌ اندازه کافی و مناسب استفاده شده باشند، به‌نحوی که به تصنعی شدن و همین‌طور کیورد استافینگ (keyword stuffing) دچار نشوید.

5- کاربر را درست هدایت کند

هدایت کاربر از رپورتاژ منتشرشده به سمت صفحه مقصد شما، با جاگذاری درست و دقیق لینک‌ها امکان‌پذیر است. منظور همان لینک‌هایی است که در مرحله پیش‌تولید انتخاب و بهینه‌شان کرده‌اید. با توجه به قوانین سایت‌های منتشرکننده رپورتاژ، شما می‌توانید در هر متن بین دو تا سه لینک داشته باشید. این لینک‌ها را به زور در متن جا ندهید، بلکه با ظرافت تمام و کاملا مهندسی‌شده متن را بنویسید، به‌طوری که لینک‌ها کاملا در متن خورانده شوند.

6- روراست باشد

شما به‌هیچ عنوان نباید در رپورتاژتان دروغ بگویید، چیزی را بیش از آنچه که هست بزرگ جلوه دهید، حقایقی را پنهان کنید یا ادعای بزرگ‌تر از توان‌تان داشته باشید. زیرا کاربران باهوش‌تر از آنچه شما تصور می‌کنید هستند و زمانی که دست‌تان برایشان رو شود، دیگر هرگز به شما اعتماد نخواهند کرد.

7- متنوع و خلاق باشد

رپورتاژ‌ها می‌توانند قالب‌های مختلفی به خود بگیرند. شما می‌‌توانید آن را در قالب یک متن خبری ساده یا یک نقد و بررسی محصول، یا مقایسه با یک محصول دیگر، مصاحبه و گزارش خبری و یا قالب‌های مختلف دیگر تهیه کنید.

عوامل بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند کیفیت محتوای شما را چندین پله بالاتر ببرند که برای به تفصیل نکشیده شدن این بحث از آنها می‌گذریم، ولی می‌‌توانید برای اطلاعات بیشتر در این مورد به پست چگونه یک رپورتاژ خوب بنویسیم؟ راهنمایی عملی برای نگارش رپورتاژ مراجعه کنید. اما آنچه که در این میان مهم است، توجه به این نکته است که نوشتن رپورتاژ، تخصص ویژه خود را می‌خواهد و کار هر کسی نیست. پس بهتر است نوشتن آن را به اهل فنش بسپارید.

انتشار رپورتاژ آگهی

مراحل پیش‌تولید، تولید و انتشار رپورتاژ آگهی

تولید رپورتاژ آگهی نیاز به طی کردن یک فرایند دقیق و مهندسی‌شده دارد تا بتواند برای شما موثر باشد. پس صبر و حوصله به خرج دهید و قدم‌ها را یکی یکی بردارید تا بتوانید نتیجه مطلوب‌تان را بگیرید.


پیش‌تولید رپورتاژ

قبل از شروع، باید هدف یا اهداف اصلی‌تان را که انتظار دارید با انتشار رپورتاژ برآورده شوند، کاملا مشخص کنید. مثلا این که فقط قصد لینک‌سازی دارید یا می‌خواهید فروش‌تان را افزایش دهید. همچنین باید متناسب با هدف، شاخصه‌هایی برای سنجش تعیین کنید که بعد از انتشار بتوانید آنها را بررسی و تحلیل کنید.

انتخاب هدف از این نظر اهمیت دارد که رویکرد تولید و نوشتن متن رپورتاژ شما را مشخص می‌کند.

وقتی هدف را مشخص کردید، باید لینک‌هایی که قرار است از طریق آنها مخاطبان را به سمت خودتان هدایت کنید بررسی کنید. صفحاتی که انتخاب می‌کنید باید از حداقل‌های فنی نظیر سرعت لود سایت، رابط کاربری ساده و مشخص، جذابیت بصری و همین‌طور اطلاعات کافی برای کاربران تازه‌وارد برخوردار باشند.


نوشتن و تولید رپورتاژ

این مرحله بدون شک مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین قسمت کار است. یک متن قوی برای رپورتاژ می‌‌تواند مهم‌ترین برگ برنده شما و همچنین نقطه قوتی در برابر کمپین‌های تبلیغاتی رقبایتان باشد. حالا که ویژگی‌های یک رپورتاژ خوب را بررسی کردیم، کار شما در این مرحله کمی آسان‌تر می‌شود. زیرا می‌توانید مطابق با شاخصه‌های بیان‌شده متوجه شوید که راه تولید را درست می‌روید یا نه.

اما قبل از هر کاری باید متناسب با هدف کلی که پیش‌تر انتخاب کرده‌اید، رویکرد متن موردنظرتان را مشخص کنید. ساختار و چارچوب اصلی یک رپورتاژ معمولا می‌‌تواند به دو صورت رپورتاژ تبلیغاتی و رپورتاژ خبری باشد. در رپورتاژ تبلیغاتی، وجه تبلیغاتی کاملا واضح و مستقیم است. برای مثال فرض کنید یک محصول جدید تولید کرده‌اید و می‌خواهید در مورد آن اطلاع‌رسانی کنید. در این‌صورت می‌توانید از همان ابتدای متن، کاملا واضح و عیان با معرفی و بررسی ویژگی‌ها و مزایای محصول صحبت کنید، یا در واقع تبلیغ مستقیم کنید.

اما در رپورتاژ خبری، جنبه تبلیغاتی متن بسیار کمتر و کاملا نامحسوس است. به‌طوری که مخاطب در شروع اصلا متوجه نمی‌شود که با یک تبلیغ از پیش برنامه‌ریزی‌شده مواجه است.


انتشار رپورتاژ آگهی

بعد از این که محتوای رپورتاژ تان آماده شد، باید آن را در یک رسانه منتشر کنید. بسیاری از افراد در این مرحله دچار سردرگمی می‌شوند، زیرا تعداد رسانه‌ها زیاد است و هرکدام ویژگی‌ها و قوانین و البته قیمت‌های خاص خودشان را دارند. بسیار مهم است که رپورتاژ را در محل درست منتشر کنید، وگرنه تمام زحمات‌تان به باد خواهد رفت. در قسمت راهنمای سایت، رسانه‌های مناسب برای انتشار رپورتاژ را بررسی و شرایط درج آگهی در هر کدام را ذکر کرده‌ایم.

زومیت یکی از پرمخاطب‌ترین مجله‌های اینترنتی ایران در حوزه تکنولوژی و فناوری است که با تولید محتواهای مناسب و کاربردی برای طیف وسیعی از مخاطبان توانسته از جایگاه بسیار خوبی در موتورهای جستجو بهره‌مند شود. بنابراین با انتشار رپورتاژ در زومیت می‌توانید برندتان را به تعداد زیادی از کاربران مشتاق، بشناسانید.

دیجیاتو نیز از دیگر رسانه‌های فعال در حوزه اخبار و مقالات و به طور کلی سبک زندگی دیجیتال است و تحلیل و آموزش‌های مختلفی در زمینه علم و تکنولوژی منتشر می‌کند. اگر کسب‌وکارتان به نحوی با این حوزه‌ها مرتبط است انتشار رپورتاژ در دیجیاتو می‌تواند یک گزینه عالی برای شما باشد.

جام جم آنلاین از اولین روزنامه‌های اینترنتی در ایران است که انواع اخبار روز را پوشش می‌دهد به همین دلیل طیف گسترده‌ای از مخاطبان را در برمی‌گیرد. این رسانه با بیان صریح و صادقانه خود اعتماد مخاطبان را به دست می‌آورد به همین دلیل انتشار رپورتاژ در جام جم آنلاین می‌تواند فرصتی عالی برای دیده شدن را در اختیار شما قرار دهد.

خبر فارسی یک جستجوگر هوشمند خبری است که با شعار «زودتر از دیگران باخبر شو» در زمینه انتشار اخبار فعالیت می‌کند. به همین دلیل از پرمخاطب‌ترین رسانه‌ها به شمار می‌رود و انتشار رپورتاژ در خبر فارسی می‌تواند یک استراتژی مناسب تبلیغاتی برای شما باشد.

همشهری آنلاین که وابسته به موسسه همشهری است در عرصه‌های خبر، اطلاع‌رسانی و سرگرمی فعالیت می‌کند. یکی از ویژگی‌های مناسب خبرگزاری‌ها برای انتشار رپورتاژ دامنه گسترده مخاطبان آنهاست. با انتشار رپورتاژ در همشهری آنلاین می‌توانید تبلیغ خود را در قسمت‌های مختلف از جمله اخبار برگزیده در معرض دید کاربران قرار دهید.

هفته‌نامه شنبه از تخصصی‌ترین مراجع در حوزه استارتاپ و کارآفرینی ایران است که مخاطبان خاص خود را دارد. بنابراین انتشار رپورتاژ در هفته‌نامه شنبه بهترین انتخاب برای کسانی‌ است که به مخاطبانی از جنس کارآفرینان یا علاقه‌مندان به کارآفرینی نیاز دارند.

همیار وردپرس یکی از مراجع مهم در دنیای کدنویسی و وردپرس است و مخاطبانی خاص از جمله برنامه‌نویسان و طراحان وب‌سایت، مدیران کسب‌وکارهای آنلاین و شرکت‌ها خصوصی و دانشجویان علاقه‌مند به مباحث مدیریت یا آی‌تی دارد. بنابراین با انتشار رپورتاژ در همیار وردپرس شما می‌‌توانید به راحتی به این طیف خاص از مخاطبان دسترسی پیدا کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان از رسانه‌های خبری متعلق به صداوسیماست که اخبار روز ایران و جهان را پوشش می‌دهد و همچون سایر خبرگزاری‌ها طیف وسیعی از مخاطبان را در برمی‌گیرد. با انتشار رپورتاژ در باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید مطمئن باشید که رپورتاژ شما تعداد بازدید قابل قبولی بگیرد.

اگر کسب‌وکار شما در حوزه‌هایی مانند پزشکی، خانواده، کودک یا سبک زندگی فعالیت می‌کند نی نی بان یک انتخاب درست خواهد بود. این سایت روزانه حدود ششصدهزار بازدیدکننده دارد و با توجه به اعتمادی که میان مخاطبانش به دست آورده، انتشار رپورتاژ در نی نی بان یک گزینه منطقی برای کسب‌وکارها خواهد بود.

همانطور که بررسی شد، هرکدام از این رسانه‌ها در حوزه‌های خاصی کار می‌کنند که باعث می‌شود طیف مخاطبان متنوعی داشته باشند. بسیار مهم است که شما بدانید مخاطبان‌تان چه کسانی هستند و به چه موضوعاتی علاقه دارند تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. نویسش امکان انتشار رپورتاژ آگهی در رسانه‌های متعددی را برای‌تان فراهم کرده و با مراجعه به صفحه‌ی مربوطه می‌توانید رسانه‌ی مدنظرتان را پیدا کرده و سفارش انتشار رپورتاژ خود را ثبت کنید.


در نهایت

تولید و انتشار رپورتاژ آگهی کاری تخصصی است که باید توسط افراد خبره انجام شود وگرنه هیچ آورده‌ای برای شما نخواهد داشت و منجر به صرف هزینه‌های بی‌بازگشت نیز می‌شود. همان‌طور که در این پست اشاره کردیم، قلب تپنده فرایند تولید و انتشار رپورتاژ، تولید متن آن است. ما در نویسش متخصصانی داریم که می‌توانند متناسب با نیازهای خاص کسب‌وکار شما، بهترین و باکیفیت‌ترین رپورتاژها را برای‌تان مهیا کنند تا دیگر نگران سختی‌های این کار نباشید و با خیال آسوده تمرکز خود را برای انجام مراحل دیگر صرف کنید.

انتشار رپورتاژ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تولید محتوا در موسسه خیریه ی گابریک

اهمیت تولید محتوا در موسسه گابریک در راستای خدمت‌رسانی به بیماران

مطلب بعدی
افزایش بهره‌وری در تولید محتوا

9 راهکار تضمینی برای افزایش بهره وری در نوشتن

مطلب مرتبط