9 راهکار تضمینی برای افزایش بهره وری در نوشتن

افزایش بهره‌وری در تولید محتوا

افزایش بهره وری، از بزرگ‌ترین دغدغه‌های محتوا نویسان است. توانایی نوشتن در کمترین زمان و با بهترین کیفیت، نقش مهمی در میزان موفقیت شما به‌عنوان یک نویسنده دارد. بهره‌وری بالا، به‌ صرفه‌جویی در وقت و انرژی منجر شده و سطح رضایت درونی‌تان را از انجام کار افزایش می‌دهد. به‌این‌ترتیب می‌توانید زمان و انرژی اضافی ناشی از صرفه‌جویی را به امور تفریحی و شخصی اختصاص دهید یا از آن برای انجام کار بیشتر و کسب درآمد مضاعف استفاده کنید.

علی‌رغم اینکه افزایش بهره وری در تولید محتوا، فرمول جادویی و ثابتی ندارد اما اصول و راهکارهایی هستند که بر میزان بازدهی‌تان، تأثیر معناداری می‌گذارند. برای شناخت این راهکارهای مؤثر تا انتهای این گفتار با نویسش همراه باشید.



تقویمتان را پُر کنید!

داشتن یک تقویم محتوا، پیش‌نیاز استفاده از این راهکار است؛ بنابراین توضیح این مورد از روش‌های افزایش بهره‌وری را با این فرض ادامه می‌دهیم که می‌دانید تقویم محتوا چیست و با آن رفاقت نزدیکی دارید! تصور کنید فردا تاریخ تحویل یا انتشار محتوای شماست. فرقی هم نمی‌کند این محتوا برای وبلاگ خودتان باشد یا آن را برای فرد یا شرکت دیگری می‌نویسید. بسیاری از نویسندگان، صفر تا صدِ نوشتن محتوا را به تاریخ تحویل آن موکول می‌کنند. آن‌ها صبح همان روز از خواب بیدار می‌شوند و قرار است بعد از ایده‌یابی، آنچه را در ذهنشان جریان دارد، روی صفحه کاغذ یا دکمه‌های کیبورد پیاده کنند. چنین رویکردی هرچند غیرممکن نیست، اما تناسبی با اصل بهره‌وری و تولید محتوا در کمترین زمان ندارد.

برای افزایش بهره وری باید از مدتی قبل، کمی درباره موضوع مقاله فکر کنید و ایده‌های کوچک و بزرگی را که حین تفکر به ذهنتان خطور می‌کنند، در صفحه‌ای از تقویم (کاغذی یا الکترونیکی) که مربوط به همان محتواست، بنویسید. انجام صفر تا صد کار در تاریخ تحویل، ممکن است فشار زیادی را به شما وارد کند و این هم به‌نوبه خودش باعث شود که برای رعایت ضرب‌الاجل زمانی، کیفیت را آن‌طور که باید و شاید مدنظر قرار ندهید. حالت مطلوب‌تر این است که در صورت امکان، کار نگارش محتوا را نیز یک یا چند روز زودتر از تاریخ تحویل آن انجام دهید. در این صورت، برای گنجاندن ایده‌های جدید ناگهانی و اِعمال تغییراتی که غنا و کیفیت متن را بهبود می‌بخشند، زمان کافی در اختیار خواهید داشت.

تقویم برای افزایش بهره وری نوشتن

ماشین تولید ایده باشید!

فقدان توانایی کافی در تولید ایده، یکی از بزرگ‌ترین موانع نویسندگی به شمار می‌رود. یافتن ایده‌های خوب و راه‌گشا، بخش مهمی از فرایند تولید محتوا و افزایش بهره وری در نوشتن است. بنابراین برای ایده یابی، اهمیت زیادی قائل شوید و زمان زیادی را صرف آن کنید. برای یافتن ایده‌های جذاب، منابع زیادی در اختیار شماست. قوه‌ی تفکر و تخیل خودتان به‌تنهایی می‌تواند قیامتی به پا کند! بااین‌حال می‌توانید از طریق گفتگو با اطرافیان، خواندن مطالب مشابه، مرور انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی و سؤال و جواب به ایده‌های بیشتری برسید.

انبار ایده‌های متنوع و جذاب، یک نسخه تضمینی برای این است که با قلمتان، هر بار برگ جدیدی برای مخاطبان رو کنید و آن‌ها را به وجد بیاورید. علاوه بر این، تعدد ایده‌ها برای یک مطلب باعث می‌شود که بتوانید نوشتن یک مقاله‌ی باکیفیت را در کمترین زمان ممکن به پایان برسانید. وقتی برای روشن شدن موتور ماشین افکارتان، نیازی به هُل دادن نباشد، نوشتن به کار ساده و بسیار لذت‌بخش‌تری تبدیل خواهد شد!

اگر روزی احساس کردید که ایده‌ای ندارید و یا ایده‌های شما به جذابیت قبل نیست، متاسفانه شما دچار بن‌بست ایده شده‌اید! این اتفاق نشان‌دهنده‌ی این نیست که شما دیگر نمی‌توانید بنویسید! بلکه سندرومی است که هر کسی ممکن است دچار آن بشود. خوشبختانه تکنیک‌هایی برای یافتن ایده‌های خلاقانه وجود دارد که در مقاله‌ی راهکارهای مقابله با سندروم بن‌بست ایده می‌توانید آن‌ها را بخوانید.


چند پست مرتبط را به‌طور متوالی بنویسید!

این راهکار زمانی به کارتان می‌آید که بخواهید برای وبلاگ خودتان یا مشتریان، بر مبنای یک تقویم هفتگی یا ماهانه مطلب بنویسید. نوشتن پست‌ها به‌صورت تکی، معمولا با افزایش بهره وری در تولید محتوا همخوانی ندارد. به همین دلیل است که زیاد می‌بینیم نویسندگان خبره، دو یا سه پست از یک سفارش را به‌طور متوالی می‌نویسند.

افزایش بهره وری در تولید محتوا

زمانی که در جَو یا فضای نوشتاریِ یک زمینه‌ی خاص قرار می‌گیرید، ماندن در آن فضا و ادامه نوشتن با محوریت آن موضوعات، معمولا کاری آسان‌تر است. اینکه بخواهید بعد از نوشتن یکی از مطالب تقویم محتوای خودتان یا مشتری، چند روز از آن فاصله بگیرید، بازگشت مجدد به آن فضا می‌تواند برایتان سخت باشد. این باعث می‌شود برای تطبیق دوباره‌ی خودتان با موضوع یا درون‌مایه‌ی متن، انرژی و زمان بیشتری صرف کنید. این اتلاف غیرضروری، به کاهش بازدهی منجر می‌شود.


ایده‌هایتان را بلافاصله یادداشت کنید!

چهارمین راهکار در خصوص افزایش بهره‌وری در تولید محتوا باز هم مربوط به ایده‌هاست. ذهن ما با همه قابلیت‌هایی که دارد، گاهی فریبکارانه عمل می‌کند. زیاد پیش آمده که در لحظه، یک ایده بسیار جالب برای نوشتن به ذهنتان خطور کند، اما صرفاً به این دلیل که آن ایده یا جزئیاتش را یادداشت نکرده‌اید، می‌بینید که چیز زیادی از آن را به خاطر نمی‌آورید. ذهن در لحظه‌ی تبلور ایده‌ها، این اطمینان کاذب را در ما ایجاد می‌کند که آن‌ها را بعداً نیز به یاد می‌آوریم اما معمولاً این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین حتی اگر هنگام تولد یک ایده، به تقویم محتوایتان دسترسی ندارید، آن را روی یک برگ کاغذ یا در گوشی‌تان، یادداشت کنید.


محیط مناسبی برای نوشتن مهیا کنید!

محیط، در انجام هر شکلی از کار، نقش انکارناپذیری دارد؛ اما وقتی موضوع نوشتن و افزایش بهره وری در تولید محتوا به میان می‌آید، اهمیت آن چند برابر می‌شود. محیط نامساعد، تمرکز و انسجام ذهنی را به هم می‌زند و با افزایش زمان انجام کار، بازدهی‌تان را به‌شدت کاهش می‌دهد. این کاهش بازدهی، معمولاً با اُفت کیفیت همراه است که همه این‌ها درنهایت می‌تواند به کلافگی و عدم رضایتتان از نتیجه کار منجر شود.

اگر می‌خواهید هدف افزایش بهره وری و تولید محتوا در کمترین زمان را محقق کنید، باید در محیط مناسبی مشغول به کار شوید. محیط مناسب، محیطی مرتب و آرام است. بنابراین در گام نخست، اتاق یا میز کارتان را مرتب کنید. بی‌نظمی اطراف، تأثیر نامحسوس و درعین‌حال عمیقی بر نظم افکارتان می‌گذارد. بنابراین حتی اگر یک وسیله در محیط اطرافتان می‌بینید که مطابق با نظم ایده‌آلتان در جای مناسب قرار نگرفته، قبل از آغاز کار آن را در جایی که باید باشد، بگذارید.

افزایش بهره‌وری در تولید محتوا

محیط نوشتن برای افزایش بهره‌وری باید علاوه بر نظم، از آرامش کافی برخوردار باشد. یعنی سروصدای زیادی در آن نباشد و از آن مهم‌تر، عوامل حواس‌پرتی نیز در آن به چشم نخورد. باید سعی کنید که حضور عوامل مُخلِ آرامش و تمرکزتان را در محیط به حداقل برسانید. اگر پیام‌های شخصی در واتس‌اپ یا اینستاگرام، متهم ردیف اول بر هم زدن تمرکزتان هستند، منطقی‌تر آن است که حین نوشتن، اتصال گوشی را با اینترنت قطع کنید. گاهی مشاهده‌ی یک پیام شما را به‌کلی از فضای نوشتن دور می‌کند و کار به جایی می‌رسد که ناگهان احساس می‌کنید هیچ انرژی، اشتیاق و تمرکزی برای ادامه کار ندارید.


ذهنتان را حتی‌الامکان خالی کنید!

انجام این کار با هدف افزایش بهره وری، شاید همیشه ممکن نباشد. بااین‌حال شما تلاش کنید تا جایی که می‌توانید ذهنتان را هنگام نوشتن از مسائل جانبی خالی کنید. امور حاشیه‌ای و به‌طورکلی هر آنچه به نوشتن مربوط نباشد، بازدهی در نوشتن را دستخوش افت چشمگیری می‌کند. اگر کار جانبی نیمه‌تمام و درعین‌حال مهمی دارید، آن را به پایان برسانید یا اگر مشکلی پیش نمی‌آید، انجامش را به روز دیگری موکول کنید.


کمال‌گرایی درونی‌تان را خفه کنید!

یکی از موانع جدی در مسیر افزایش بهره‌وری تولید محتوا، کمال‌گرایی درونی ماست. کمال‌گرایی به‌خودی‌خود، به‌هیچ‌عنوان بد نیست اما وقتی بیش‌ازحد به دست‌وپایتان بپیچد و قطار افکارتان را متوقف کند، به یک معضل بزرگ تبدیل می‌شود. وسواس را کنار بگذارید. وقتتان را صرف پرداختن به امور کم‌اهمیت نکنید. موفقیت شما در نویسندگی بیش از هر چیز به دو عامل یعنی ایده و بیان جذاب آن ایده بستگی دارد. برای این کار، هزاران هزار واژه و جمله در اختیار شماست که با استفاده از آن‌ها به هدفتان می‌رسید. بنابراین به‌جای اینکه یک جمله را ده بار تغییر دهید تا به خیال خودتان، ادبی‌تر یا عالمانه‌تر به نظر برسد، روی انتقال آسان پیام در هر جمله و انسجام و یکدستی کل متن تمرکز کنید.

افزایش بهره‌وری در نوشتن

زمان طلایی مختص خودتان را کشف کنید!

انجام کار در زمان درست، یکی از اصول مهم افزایش بهره وری محسوب می‌شود. منظورمان از زمان درست، همان دقایق یا ساعاتی است که احساس می‌کنید در آن‌ها انرژی، شور و بهره‌وری بیشتری برای انجام کارها دارید. ما به این دقایق و ساعات، «زمان طلایی» می‌گوییم. علیرغم اینکه تصور بر آن است که صبح زود، بهترین زمان انجام کارهاست، اما این موضوع هیچ مبنا و قاعده‌ی مشخصی ندارد. زمان طلایی شما می‌تواند صبح زود، دم ظهر یا آخر شب باشد. بنابراین تا جایی که می‌توانید در زمان طلایی مختص خودتان دست‌به‌قلم شوید. اگر تا امروز این زمان را کشف نکرده‌اید، با آزمون و خطا آن را بشناسید. زمان طلایی انجام کار، مزیتی بزرگ برای افزایش بهره وری است که خوشبختانه اغلب نویسندگان می‌توانند از آن استفاده کنند؛ مزیتی که کارمندان از آن بی‌بهره هستند!


از جسمتان مراقبت کنید!

افزایش بهره‌وری در نوشتن، حاصل تعامل متوازن بین جسم و ذهن شماست. این یعنی اگر جسمتان شرایط مطلوبی نداشته باشد، احتمالاً نمی‌توانید به بهترین شکل ممکن از قدرت ذهنتان استفاده کنید. برای بهبود بهره‌وری جسمی، انجام اقدامات زیر را در دستور کار قرار دهید

  • زیاد آب بنوشید
  • تغذیه مناسب داشته باشید
  • به اندازه کافی بخوابید
  • ورزش کنید
  • حین نوشتن محتوای طولانی، در فواصل زمانی مشخص، بی‌آنکه رفتار پرخطری! داشته باشید، چند دقیقه‌ای به خودتان استراحت دهید.
  • حین نوشتن در وضعیتی قرار بگیرید که باعث ایجاد دردهای عضلانی یا خستگی زودهنگامتان نشود

سخن آخر

افزایش بهره وری، گامی بلند در مسیر تبدیل شما به نویسنده‌ای بهتر است. هر چقدر بهره‌وری بیشتری در کارتان داشته باشید، بهتر می‌توانید از پتانسیل‌های درونی‌تان استفاده کنید. به کار بستن تکنیک‌ها و اصول گفته‌شده در این مقاله، بهبود بهره‌وری را تضمین می‌کند تا بتوانید ضمن صرفه‌جویی در مصرف زمان و انرژی، نتیجه‌ی بهتری از کارتان بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

تمام آنچه که باید درمورد تولید و انتشار رپورتاژ آگهی بدانید

مطلب بعدی
آشنایی با چرخه بازاریابی محتوایی- فرایند بازاریابی محتوایی

چرخه بازاریابی محتوایی، مسیری برای پیشرفت همیشگی در بازاریابی با کمک محتوا

مطلب مرتبط