چهار اشتباه پُرتکراری که برندها در تولید رپرتاژ آگهی مرتکب می‌شوند!

رپورتاژ آگهی

رسانه‌ها، چه آنلاین و چه آفلاین، می‌توانند نقش پررنگی در رشد و تعالی کسب‌وکارها، خصوصا استارتاپ‌ها داشته باشد. رسانه‌ها عموما مخاطبینی متخصص و دنبال کنندگانی وفادار دارند که پذیرای دریافت محتوای شما در قالب رپورتاژ آگهی برای آشنایی بیشتر با برندتان هستند.

این آشنایی می‌تواند کارکردهای مختلفی برای شما داشته باشد. توسعه برندآگاهی، افزایش محبوبیت برند و ارتقای حجم فروش، مرسوم‌ترین اهدافی‌ست که از تولید و انتشار یک رپورتاژ آگهی دنبال می‌کنیم.

این امکان خوب و کارآمد، عموما به شکل نامطلوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه برداشت قالب افراد از رپورتاژ آگهی، محدود یک متنی صرفا تبلیغاتی‌ست و تصور می‌کنند که در بدنه‌ی محتوایی که برای نشر در رسانه‌ای تدارک می‌بینند، تنها باید معرفی خوش و شدیدا تبلیغاتی محصول، برند، خدمت و یا سرویس‌شان بپردازند.

متن‌های تبلیغاتی که رنگ و لعاب خبر و گزارش را به خود می‌گیرند، بیشتر از هرکار دیگری می‌تواند شخصیت برند شما را تحت‌الشعاع قرار دهد.

هیچکس دلش نمی‌خواهد که در بین اخبار و گزارش‌های رسانه‌ای که دنبال می‌کند، با محتوایی مواجه شود که سراسر، تلاش می‌کند تا به مخاطب چیزی را بفروشد، سرویسی را عرضه کند و یا خدمتی را شاخص جلوه دهد.

ما در نویسش حجم بالایی رپورتاژ آگهی برای انتشار در رسانه‌های مختلفی را تولید کرده‌ایم و از بازخوردهای دریافتی مشتریان تا حدودی آگاهیم.

خطاهای پُرتکراری که در تولید محتوای رپورتاژ آگهی توسط مدیران برندها صورت می‌گیرد را در ادامه فهرست می‌کنیم تا شما هنگام سفارش رپورتاژ آگهی آن‌ها را تکرار نکنید.


اشتباه اول: بجای توصیف، تبلیغ می‌کنند

رپورتاژ آگهی، بیلبورد تبلیغاتی نیست! یادمان نرود که این محتوا بناست که در بین متونی قرار گیرد که بار آموزشی و یا خبری دارند و اساسا مخاطبین آن رسانه نیز به دنبال محتوایی از همین جنس است.

طبعا وقتی محتوای رپورتاژ آگهی خود را آکنده از تبلیغات مستقیم می‌کنید، شانس دیده و خوانده شدنش را به شدت کاهش می‌دهید.

ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. اگر محتوای رپورتاژ آگهی شما «صرفا» تبلیغاتی برداشت شود، مضاف بر اینکه بازخورد و تاثیر مستقیمی برای‌تان به همراه نخواهد داشت، چهره و شخصیت برندتان را نیز در بین مخاطبین به برندی غیرحرفه‌ای تغییر می‌دهد.


دو. داستانی برای عرضه ندارند

همانطور که در مطلب داستان برند مفصل‌تر نوشتیم، هیچکس علاقه‌ای به شنیدن و خواندن تبلیغات شما ندارد و دلش نمی‌خواهد که «صرفا» از محصول، خدمت و یا سرویس جدید شما آگاه شود.

در دنیای پر از برند امروز، کمتر ممکن است که محصول‌مان آنقدر هیجان‌انگیز باشد که بتواند به صِرفِ آگاهی دادن به مخاطب از وجودش (همان تبلیغ) او را متقاعد به خرید کنیم. به طور کلی‌تر، هیچکس از پیدا شدن راهی تازه برای هزینه کردن خوشحال نمی‌شود!

هر رپورتاژ آگهی باید حاوی قصه، پیام و داستانی مشخص و جذاب باشد. باید بتواند ارزش خواندن را در دل خود ایجاد و به مخاطب نشانش دهد. یادمان نرود: آدم‌ها، رسانه‌ها را دنبال می‌کنند که «ارزش» هایی تازه به آن‌ها بی‌افزاید، نه اینکه برای خالی کردن جیب‌شان تله بگذارد!


سه. به رسانه و مخاطبین‌ش توجه نمی‌کنند

درست است که برای انتشار رپورتاژ آگهی هزینه‌ای پرداخت می‌کنید، اما این دلیل خوبی برای عدم تبعیت از قوانین و ساختار آن رسانه و همچنین بی‌توجهی به مخاطبین و انتظارات رسانه نیست.

متاسفانه کمتر پیش می‌آید که شرکت‌ها، متن رپورتاژ‌ آگهی خود را متناسب با ماهیت رسانه‌ی هدف سفارش دهند و گاها حتی، متنی واحد را برای انتشار در چند رسانه درخواست می‌کنند.

پیش از سفارش رپورتاژ آگهی، هدف خود از رپورتاژ را مشخص کنید و بعد، مطمئن شوید متنی که درخواست کردید متناسب با آن رسانه و طیف مخاطبینش هست و یانه. طبعا، انتشار رپورتاژی تخصصی در حوزه‌ی فولاد در رسانه‌ای تخصصی در حوزه‌ی فناوری هیچ فایده‌ای برای‌تان نخواهد داشت!

در صفحه‌ی راهنمای نویسش شما می‌توانید برخی از رسانه‌های مناسب برای انتشار رپورتاژ و ویژگی‌های هرکدام را مشاهده و بررسی کنید. سپس با اطلاعات بدست آمده بهترین رسانه را برای انتشار رپورتاژ خود انتخاب کنید.


چهار: سئو را هدف اصلی قرار می‌دهند

در سفارش رپورتاژ آگهی، تنها سئو را هدف قرار ندهید.

عموم رسانه‌ها از جایگاه ویژه‌ای در موتورهای جست‌وجو برخوردارند و به واسطه‌ی محتوا و مخاطبین پُرشمار می‌توانند نقش مثبتی در بهبود وضع سئوی سایت شما داشته باشند. آخرین اشتباه این است که کسب‌وکارها تنها و تنها به این کارکرد رسانه‌ها فکر می‌کنند و محتوای‌شان را با هدف بهبود سئوی سایت خود بهینه می‌کنند.

ایجاد بک‌لینک‌های متعدد، استفاده‌ی اغراق شده از کلمات کلیدی و عدم توجه به «مخاطب» و رسانه، موجب می‌شود که مخاطب در مواجهه با متنی که «فقط» گوگل را هدف قرار داده است، بلاتکلیف بماند و نتواند به خواندش بپردازد.

فراموش نکنید که در یک رپورتاژ آگهی، هدف محوری «باید» مخاطب رسانه‌ای باشد که آن‌را برای انتشار انتخاب کردید. تنها کافی‌ست پارامترهای اساسی سئو را رعایت کنید.

نویسش با ارائه‌ی خدمات مختلف سعی در رفع نیازهای محتوایی شما دارد. برای اینکه متن با کیفیتی تحویل بگیرید و در رسانه‌ی مورد نظر خود آن را منتشر کنید کافی‌است که سفارش رپورتاژ خود را ثبت کنید.

2 comments
  1. ما برای فروشگاه اینترنتی مون چندبار رپورتاژ گرفتیم از نویسش و دمتون گرم خیلی خوب بود مرسی.
    یه سوالی هم داشتم
    بعضی از رسانه ها خودشون بدون اجازه ما میان و متن رو تغییر میدن. مثلا لینک‌ها رو حذف میکنند یا ترتیب متن رو تغییر میدن. آیا این اتفاق رو نباید با ما هماهنگ کنن؟

    1. معمولا رسانه ها با تعامل مشتری تغییرات را اعمال می‌کنند. علاوه بر این، برخی رسانه ها دستورالعمل هایی برای تولید و انتشار رپورتاژ دارند و قالبا پس از سفارش و پیش از نگارش رپورتاژ در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

داستان برند را هنرمندانه بسرایید: ۵ نکته کلیدی برای خلق داستانی اثرگذار

مطلب بعدی

داستان استارتاپ‌ها: ماجراجویی کسب‌وکارهای نوپا را بخوانید

مطلب مرتبط